Jump to content

Photo

"Shannara"-TV-serien officiellt upplockad av MTV


  • Please log in to reply
39 replies to this topic

#1 Sci-Fi Nytt

Sci-Fi Nytt

    Senior Commander

  • Admin
  • 297 posts

Posted 11 July 2014 - 20:24

Efter framgången med "Game of Thrones" så har jag personligen hoppats på att flera skall hoppa på bandvagnen och producera mer fantasy-TV baserat på böcker.

Vägen från intresse till produktion är dock väldigt lång och krokig men nu så har Terry Brooks och MTV lyckats. Första säsongen av Shannara-serien kommer att bygga på andra boken "Elfstones of Shannara" och bestå av 10 avsnitt.

Nu väntar jag bara på den där "Wheel of Time"-serien jag vill skall hända!

Källa



Originalartikeln

#2 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 12 July 2014 - 17:14

Blir Wheel of Time av (och en succé) lär den gå ett tag. :P

 

Jag har inte läst allt av Brooks men har gillat det jag läst iaf. Den post-apokalyptiska vinklingen är ju avgjort intressant.


fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#3 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 17 July 2014 - 15:40

Själv hoppas jag att någon gör en riktigt genomarbetad tv-serie av Eddings verk. Tänker mig främst Belgarion och Malorea-sviterna. Men Wheel of Times skulle vara intressant med, speciellt eftersom jag nog aldrig lär ta mig igenom böckerna. ;)



#4 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 17 July 2014 - 16:45

Wheel of Times borde väl funka som TV-Serie, den är ju bitvis rena såpan. :P Imperiets Dotter-sviten borde också passa mediet kan jag tycka.

 

Eddings är ju klart också av intresse, inte bara de bättre Belgarion/Mallorea-böckerna utan även Elenien/Tamuli-bäckerna.


fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#5 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 17 July 2014 - 17:52

Jag har inte sett så mycket av MTV:s egna produktioner, men det ska bli intressant att se några avsnitt av Shannara-serien i alla fall.
 
Jupp, WoT borde göra sig utmärkt som tv-såpa. Och borde således egentligen inte tilltala mig. ;)
 
Absolut. Elenien/Tamuli skulle kanske även kunna fungera bra som en miniserie av något slag. Även en del andra alster av Eddings som t.ex. Tjuven Althalus. Även om jag hellre ser Belgarion/Malorea - Elenien/Tamuli i första hand.



#6 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 10 July 2015 - 23:08



#7 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 11 July 2015 - 06:48

Ser avgjort lovande ut. Hade helt glömt att den här var på g.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#8 Peak

Peak

    Dear Leader

  • Admin
  • 11,181 posts
  • Gender:Male
  • Location:Ludvika

Posted 11 July 2015 - 21:44

Japp, ser bra ut.

Jag hoppas att mer fantasy dyker upp på TV nu efter GOT.

Vill fortfarande ha Wheel of Time!

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."


#9 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 11 July 2015 - 22:01

Jupp, det ser riktigt bra ut. Bättre än vad jag hade vågat hoppas. Det ska bli trevligt att få utforska den här serien framöver.

#10 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 14 July 2015 - 02:30

För de som är intreserade så är TV-serien producerad av Sonar (tidigare RHI) Entertainment, samma företag som pruducerar Maneater filmerna jag älskar så mycket och har gjort miniserier som Tin Man och Animal Farm. De producerar också South of Hell skräckserien.
 
De har lovat att Shannara ska bli något helt olikt Game of Thrones (de verkar rätt trötta på alla GoT frågor) då de tycker att hjärtat i serien ligger i att det är en familje-vänlig serie. Terry Brooks verkar iallafall vara nöjd med serien som den ser ut nu. Faktum är att han har kämpat för att får sin bokserie gjord till TV-serie under många år nu men ingen ville ta tag i det fören nu. Sonar Entertainment har haft det lite svårt på sista tiden (gick i konkurs för några år sedan) så de är minst sagt villiga att göra något som kan bli en stor hit och MTV vill in på Fantasy tåget. Med Teen Wolf och Scream: The Series (jag, ni läste rätt) så antar jag att de vill ha något mindre skräckinriktat också. :P


Oh, Wheel of Timne TV-serien. Undrar hur det går med den? Hoppas den blir bra.


Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#11 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 15 July 2015 - 10:24

Jag har inte sett Game of Trones och jag börjar bli trött på alla jämförelser med serien så fort något etiketteras med "fantasy".


fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#12 Libby

Libby

    Senior Commander

  • Members
  • 357 posts
  • Gender:Male
  • Location:Lilla huset på Prärien

Posted 15 July 2015 - 18:44

Oj, då lär du få det jobbigt! Det är inte svårt att sia om att ALLT som produceras inom Fantasy kommer att jämföras med GoT under många år framöver.  


Edited by Libby, 15 July 2015 - 22:19.


#13 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 15 July 2015 - 21:39

Jag är bara glad att de har något annat än Lord of the Rings att jämföra med. Hade jag inte älskat LOTR så mycket som jag gör så hade jag hatat det för den skada den har gjort Fantasy-genren med att höja ribban för alla filmer och TV-serier till omöjliga mål. Precis som Half-Life 2 gjorde för FPS spel när det kom.


Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#14 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 16 July 2015 - 12:04

@Libby: Jag får lära mig leva med det. :P


fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#15 Libby

Libby

    Senior Commander

  • Members
  • 357 posts
  • Gender:Male
  • Location:Lilla huset på Prärien

Posted 17 July 2015 - 12:30

Jag tycker mig känna igen det där. Själv läste jag det mesta av Tolkien när jag gick på gymnasiet, inte för att jag var speciellt imponerad av hans värld, mer då för att veta vad alla andra pratade om. Jag tyckte att det stundtals var ganska segt att läsa och i det fallet så föredrar jag filmerna som är mycket sevärda. Man kan ju undra om Sagan om Ringen verkligen fått sånt stort genomslag om den skrivits exempelvis på 80-talet. Tolkien var först och jag tror nog att det var mest därför hans verk blev ett riktmärke. Jag är glad att jag läst böckerna, men jag tror inte att jag någonsin kommer att göra om det. Där kan man jämföra med Wheel of Time som jag hunnit läsa tre gånger vid det här laget...

Game of Thrones kommer jag säkerligen att läsa om också någon gång när serien är avslutad, förmodligen då kombinerat med att jag ser TV-serien.

 

Shannara-serien var ju lättlästa böcker även om dom inte var särdeles orginella. Jag tror på TV-serien, kanske mest för dom vackra vyerna som man såg på trailern. 



#16 Peak

Peak

    Dear Leader

  • Admin
  • 11,181 posts
  • Gender:Male
  • Location:Ludvika

Posted 21 July 2015 - 14:31

Kan ju påpeka för alla dem som läste de svenska översättningarna en gång i tiden och inte känner till det att det finns massvis med böcker i serien nu för tiden.

 

Komplett lista: https://en.wikipedia...Shannara_series


//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."


#17 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 28 July 2015 - 00:02

Vissa ingredienser i Brooks' verk är ju lite väl tydliga stölder från Tolkien (fast han är måhända inte ensam om det brottet, och så gjorde han ju ändå mer eller mindre sin egen grej av det) så det är väl på något vis passande att den här tv-serien tycks sno både det ena och det andra från Peter Jacksons filmer. Men efter Game of Thrones är det kanske originellt att härma Tolkien. Nåväl, fint ser det ut, hur som helst, och det kan ju bli intressant hur böcker man läst tolkas i rörliga bilder. Har de presenterat något motiv till att börja just med Wils historia?



#18 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 31 August 2015 - 22:13

Ny trailer.

 



#19 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 01 September 2015 - 18:10

Ser väl fortsatt bra och intressant ut.


fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#20 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 11 October 2015 - 22:12

Ny trailer. Det ser fortsatt intressant ut och visuellt så njuter man av det som man ser. Jag hoppas att kan kan backa upp det hela med en intressant handling och intressanta karaktärer också. Vis skepsis har man ju med tanke på att den ska sändas på MTV, men å andra sida så känns det (utifrån dom trailers som jag har sett) som att det här är rätt imponerande även med MTVs mått. Så man får väl ge det hela en chans i alla fall.

 



#21 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 12 October 2015 - 11:55

Det där fick mig om inte annat att påminnas om hur sjukt länge det är sedan jag läste böckerna.... :P

 

Jag håller med om att det ser fortsatt intressant ut.

 

Själv har jag ingen erfarenhet av serier producerade för MTV, vad är det du är orolig för?


fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#22 Garm (M)

Garm (M)

    Commander

  • Members
  • 250 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 14 October 2015 - 17:07

Själv har jag ingen erfarenhet av serier producerade för MTV, vad är det du är orolig för?


För mycket tonårsdrama och tonårsångest. Slipper gärna sådant när jag ska se en tv-serie. ;)



#23 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 14 October 2015 - 18:26

Jag slipper gärna båda jag med. :)


fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#24 Garm (M)

Garm (M)

    Commander

  • Members
  • 250 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 14 October 2015 - 18:50

Speciellt när det är en fantasyserie. Lite dramatik får det väl vara, men inte på samma nivå som de andra av MTVs tv-serier som jag har utforskat. Känns rätt crazy hur MTV har utvecklats från när man var tonåring. Men det är ju en helt annan diskussion. ;)

#25 Fiskrens

Fiskrens

    Social kameleont

  • Moderator
  • 4,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:En trevlig avskrädeshög utanför Stockholm (Bagis)
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 15 October 2015 - 16:16

Själv orkade jag bara med tre (eller var det fyra?) böcker i serien innan jag tröttnade, var för många fantasy-clichéer uppstaplade för min smak. Det postapokalyptiska, som hade kunnat göra dem lite mer egna, var som jag minns det inte speciellt utmärkande. Ser ju ut som om detta är tydligare i serien.
"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin