Jump to content

Photo

Agatha Christie


  • Please log in to reply
8 replies to this topic

#1 Peak

Peak

    Dear Leader

  • Admin
  • 11,181 posts
  • Gender:Male
  • Location:Ludvika

Posted 13 August 2010 - 16:52

Robert Jordan-projektet är slut för den här gången, så jag fick den här idén. Jag har ju faktiskt knappt läst (ja, eller lyssnat då) på Christie. Ett fåtal böcker och en och annan film är ungefär det jag har träffat på. Dessutom så delar jag ut reklam på söndagar och behöver något att sysselsätta mig under tiden.

Så, förra söndagen började jag med första Agatha Christie-boken: "Mysterious Affair at Styles".

Jag hade ingen aning om vad den handlade om, visste inte ens att det även var Poirots första äventyr. Vad som förvånade mig var hur pass avancerad storyn var. Jag vet att AC är mästare på pusseldeckare, men att lyckas så pass bra redan med första boken tycker jag är förvånande. Ok, medges, jag lyckades lista ut en av mördarna mitt i boken, men det var mest bara för att jag tog den som var minst trolig vid just det ögonblicket... Så, jag ger mig själv en fjärdedels poäng för det. Vad jag hörde så hängde storyn ihop väldigt bra där mot slutet.

Betyg: 8 (av 10)

Om nån är intresserad av böckerna så har jag lagt in dem i webshoppen:

BBC-pjäsen

Ljudboken

mp3-boken

Bok 2, "The Secret Adversary" är jag mitt i, så jag väntar tills efter helgen med att ge mina synpunkter på denna. Blev lite paff över att Christie redan i bok två övergivit pusseldeckaren för att istället göra en thriller. Inte alls lika avancerad story som i den första än så länge, men huvudpersonerna Tommy och Tuppence är rätt så sköna. Båda två har blivit arbetslösa efter första världskrigets slut, och deras beslut att bli äventyrare ger mer än de förväntat sig när kommunister, dumma tyskar och annat löst folk letar efter ett dokument som försvann med en torpederad båt under första världskriget. Slutför mina kommentarer efter helgen.

Här är boken i webshoppen, finns bara som CD, ingen mp3, tyvärr: http://shop.textalk....709&art=5287243

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."


#2 stoffe

stoffe

    Senior Commander

  • Members
  • 291 posts
  • Gender:Male

Posted 14 August 2010 - 01:11

Kan ju tipsa om The Mysterious Mr Quin av samma författare.
ಠ_ಠ

#3 Peak

Peak

    Dear Leader

  • Admin
  • 11,181 posts
  • Gender:Male
  • Location:Ludvika

Posted 14 August 2010 - 08:57

Jo, jag kommer dit så småningom. 12 böcker kvar för att komma dit, om jag räknar rätt.

Nu i helgen skall jag lyssna klart på "Secret Adversary" och förhoppningsvis hinna börja på "Murder on the Links" (Christies tredje bok och andra med Poirot).

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."


#4 Peak

Peak

    Dear Leader

  • Admin
  • 11,181 posts
  • Gender:Male
  • Location:Ludvika

Posted 15 August 2010 - 21:52

Klar med "Secret Adversary". Mer thriller än pusseldeckare, som sagt, och inte alls lika bra som första boken imho. Tommy och Tuppence är lite småsöta tillsammans, och det skall bli intressant att läsa novellsamlingen med dem senare.

Betyg: 5 (av 10)

Har börjat med "Murder on the Links" nu. Största problemet med den är att den utspelar sig (hittills iaf) i Frankrike, vilket innebär att man inte bara får dras med uppläsarens belgiska Poirot-brytning, utan också en fransk fusk-brytning hos de flesta karaktärer.

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."


#5 Peak

Peak

    Dear Leader

  • Admin
  • 11,181 posts
  • Gender:Male
  • Location:Ludvika

Posted 23 August 2010 - 10:26

"Murder on the Links":

Mycket franska brytningar blev det.. :P Poirot och Hastings får ett rop om hjälp från en person i Frankrike. När de kommer dit så är mannen död. En massa misstänkta, som vanligt och dessutom en fransk polis som får stå som någon slags kontrast till Poirot (fransmannen är mer Sherlock Holmes-skolan).

Om jag lyckades luska ut vem mördaren var? Nix, pix. Mördaren visade sig inte ens vara den jag ansett vara den minst misstänkta (och därmed naturligtvis den skyldige), utan en person som jag inte ens tänkte på kunde vara mördaren... :P Snyggt gjort, Agatha.

Betyg: 9 (av 10)

Håller just nu på med "The Man In The Brown Suit", en mer fristående bok (tror inte huvudpersoninnan dyker upp igen, även om jag förstår att en av bipersonerna dyker upp i framtida böcker). Ung kvinna vid namn Anne Beddingfeld ser en "olycka" vid tågstation med dödlig utgång, vilket slutligen innebär att hon sitter på en båt till Sydafrika med en massa suspekta typer. Jag har mina starka aningar om vem ärkeskurken "the Colonel" är, väen om jag är osäker på att han är den egentliga skurken (dvs mördaren/mördarna i början). Jag spoilermarkerar min starka gissning här: Eustace Pedler

Kul för övrigt att boken är från två olika perpektiv. Dels Anne, dels Parlamentsledamoten Sir Eustace Pedler, som skriver dagbok under resans gång.

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."


#6 Peak

Peak

    Dear Leader

  • Admin
  • 11,181 posts
  • Gender:Male
  • Location:Ludvika

Posted 30 August 2010 - 20:47

Yay! Jag hade i stora delar rätt...!!.. :D

Nåväl, "The Man in the Brown Suit" var inte den bästa Christie-bok jag läst, men den var rätt kul på sina ställen.

Betyg 5 (av 10)

Nu har jag börjat med "Poirot Investigates", som är en novellsamling med Hercule Poirot. Han funkar bra i kortare doser också, lyckligtvis.

Eftersom noveller inte är lika avancerade som romaner så är det givetvis enklare att klura ut vem mördaren är...

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."


#7 Peak

Peak

    Dear Leader

  • Admin
  • 11,181 posts
  • Gender:Male
  • Location:Ludvika

Posted 31 August 2010 - 19:46

En kul sak att göra är att efter man läst en novell eller bok så ser man avsnittet i serien "Agatha Christie's Poirot".

Lite omändrat i storyn är det givetvis, eftersom de i vissa fall bytt årtionde för äventyret och dels fylla ut ett helt avsnitt.

"Värst hittills" är "Murder on the Links", men än har jag inte sett nåt jättedåligt avsvnitt (läs, något som ändrar det mesta från novellen/boken). Går lite snabbare att se nu när jag nått första novellsamlingen iaf...

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."


#8 Peak

Peak

    Dear Leader

  • Admin
  • 11,181 posts
  • Gender:Male
  • Location:Ludvika

Posted 23 September 2010 - 13:29

7: The Murder of Roger Ackroyd

Detta är Agatha Christies genombrottsbok, vilket inte förvånar ett dugg med tanke på twisten på slutet. Jag får nog påstå att detta är den bästa Poirot-boken hittills.

Mrs. Ferrars dör och doktor James Sheppard, som också berättar historien, kallas in. Först anses Mrs. Ferrars död vara självmord men när hennes planerade make, Roger Ackroyd, blir mördad så börjar man omvärdera även första mordet. Lyckligtvis så finns det även en pensionerad före detta belgisk polis och privatdeckare som flyttat till byn för att ta det lugnt och odla grönsaker...

Hastings är borta, stuckit till Argentina med tjejen han träffade i "Murder on the Links", vilket gör att det krävs en ny berättare, och doktor Sheppard fungerar ypperligt. Alltid kul att läsa hans träffande små kommentarer angående Poirot. Eftersom boken är så känd så kände jag naturligtvis till vem mördaren var, och satt därför och lyssnade extra noga för att se om Christie skulle göra bort sig någonstans. Jag märkte ingenting, även om jag faktiskt snappade upp hintarna som pekade ut mördaren även om det nog är omöjligt att lista ut det bara baserat på dem första gången man läser boken.

Helt klart en bok man bör läsa två gånger om man är ospoilad. Första gången utan att veta vem mördaren är, och andra gången med full vetskap om hur mordet gick till.

Betyg: 10 (av 10)

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."


#9 Peak

Peak

    Dear Leader

  • Admin
  • 11,181 posts
  • Gender:Male
  • Location:Ludvika

Posted 29 September 2010 - 16:02

8: The Big Four

...är Agatha Christies åttonde bok och femte med Poirot.

"Number One was a Chinaman – the greatest criminal brain of all time; Number Two was a multi-millionaire; Number Three was a beautiful Frenchwoman; and Number Four was ‘the destroyer,’ the ruthless murderer, with a genius for disguise, whose business it was to remove those who interfered with his masters’ plans. These Four, working together, aimed at establishing a world dominion, and against them were ranged Hercule Poirot, the little Belgian detective with the egg-shaped head, the green eyes and ‘the little gray cells,’ and his friend Hastings. It was Hercule Poirot’s brain, the ‘little gray cells,’ which brought about the downfall of the Big Four, and led to their destruction in the cave in the Dolomites."


Tyvärr är nog det här också hennes hittills sämsta bok över huvud taget. Men när man får reda på historien bakom så kanske detta är förståeligt. Boken var egentligen en serie sammanhängande noveller som, när de samlades i bokform, modifierades en aning för att novellerna skulle flyta ihop lite bättre.

Dock så innebär detta att boken spretar åt alla möjliga håll, och den består av ett gäng småhistorier som aldrig får chansen att utveckla sig. Dessutom är slutet väldigt antiklimaktiskt.

Bakgrundshistorien till boken är tydligen att Christie behövde pengar. Hennes första äktenskap hade just crashat, modern hade tydligen nyligen också dött och en släkting hjälpte henne att fixa iordning den här boken.

Mer James Bond än Poirot (lustigt nog långt innan James Bond dök upp), och det är lite fel genre för den lille belgaren med det lustiga, äggformade huvudet.

Betyg: 2 (av 10)

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."