Jump to content

Photo

Nordens Stjärnor samlade i albumformat


  • Please log in to reply
637 replies to this topic

#51 DanielSchenström

DanielSchenström

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,014 posts
  • Gender:Male
  • Location:Enköping
  • Interests:Serier, rollspel, scifi, fantasy

Posted 29 September 2010 - 21:45

Jag kommer sätta igång mitt färgläggande av Dedrups, som kommer vara i samma stil som Bit för Bit med old-school-aktig färgläggning. Mina seriestrippar kommer nog få enkel dagstidningsserielook. Dock får färgläggningsarbetet vänta tills jag har kommit igång med arbetet på Mordet i Bunkern som legat nere under och efter flytten tills jag fick ordning på en riktig arbetsyta.

#52 Sret

Sret

    Fleet Captain

  • Aktiv member
  • 1,296 posts
  • Gender:Male
  • Location:Gromköping

Posted 02 October 2010 - 23:39

Jag kommer sätta igång mitt färgläggande av Dedrups, som kommer vara i samma stil som Bit för Bit med old-school-aktig färgläggning. Mina seriestrippar kommer nog få enkel dagstidningsserielook. Dock får färgläggningsarbetet vänta tills jag har kommit igång med arbetet på Mordet i Bunkern som legat nere under och efter flytten tills jag fick ordning på en riktig arbetsyta.


Mordet i bunkern?
Jag är normal, fråga tvålen om ni inte tror mig.

#53 DanielSchenström

DanielSchenström

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,014 posts
  • Gender:Male
  • Location:Enköping
  • Interests:Serier, rollspel, scifi, fantasy

Posted 03 October 2010 - 10:23

Mordet i bunkern är en serie skriven av SuperJelcander. Det går att läsa om den i Serier-delen av vårt forum, och se bilder i Annexiontråden där.

#54 Pepe

Pepe

    Senior Commander

  • Members
  • 303 posts
  • Gender:Male
  • Location:STHLM

Posted 07 December 2010 - 14:48

Vill bara meddela att jag påbörjat, lite smått, att färglägga "En hobby för alla" del 1... Hoppas bara inte att någon annan ville ta det uppdraget. Kan självklart lämna över å ta på mig en annan NS serie.
Tillägger att det bara blir del 1 jag färglägger...
Vore kul att få ut färgalbumet...:)

#55 Sret

Sret

    Fleet Captain

  • Aktiv member
  • 1,296 posts
  • Gender:Male
  • Location:Gromköping

Posted 07 December 2010 - 15:14

Vill bara meddela att jag påbörjat, lite smått, att färglägga "En hobby för alla" del 1... Hoppas bara inte att någon annan ville ta det uppdraget. Kan självklart lämna över å ta på mig en annan NS serie.
Tillägger att det bara blir del 1 jag färglägger...
Vore kul att få ut färgalbumet...:)


Ska bli kul att se vilka färger du väljer.
Jag är normal, fråga tvålen om ni inte tror mig.

#56 Pepe

Pepe

    Senior Commander

  • Members
  • 303 posts
  • Gender:Male
  • Location:STHLM

Posted 07 December 2010 - 15:37


Vill bara meddela att jag påbörjat, lite smått, att färglägga "En hobby för alla" del 1... Hoppas bara inte att någon annan ville ta det uppdraget. Kan självklart lämna över å ta på mig en annan NS serie.
Tillägger att det bara blir del 1 jag färglägger...
Vore kul att få ut färgalbumet...:)


Ska bli kul att se vilka färger du väljer.


Heh... Försöker att vara trogen det jag sett tidigare... Ghast är ju lite svår men tror att jag kommer att få till en blek "döing" färg....

#57 Sret

Sret

    Fleet Captain

  • Aktiv member
  • 1,296 posts
  • Gender:Male
  • Location:Gromköping

Posted 13 December 2010 - 01:06

Heh... Försöker att vara trogen det jag sett tidigare... Ghast är ju lite svår men tror att jag kommer att få till en blek "döing" färg....


Jag tror att den kommer att kännas ännu bättre när den får färg. Jag tror att det är en riktigt bra färg på Ghast.
Jag är normal, fråga tvålen om ni inte tror mig.

#58 TFels

TFels

    Svarta hålet i galaxens centrum

  • Moderator
  • 2,975 posts
  • Gender:Male
  • Location:Göteborg
  • Interests:Serier
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 09 July 2011 - 17:00

Jag bumpar! Brinner fortfarande för NS och eventuella album! Vilka är fortfarande med? Några nya idéer?
Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#59 Pepe

Pepe

    Senior Commander

  • Members
  • 303 posts
  • Gender:Male
  • Location:STHLM

Posted 09 July 2011 - 22:20

Jag e så klart på...!
Tycker så klart att det ska vara i färg....

#60 Sret

Sret

    Fleet Captain

  • Aktiv member
  • 1,296 posts
  • Gender:Male
  • Location:Gromköping

Posted 10 July 2011 - 13:21

Jag tycker fortfarande att det är en underbar idé.
Jag är normal, fråga tvålen om ni inte tror mig.

#61 DarkPaladin300

DarkPaladin300

    Fleet Captain

  • Aktiv member
  • 1,108 posts
  • Gender:Male
  • Location:Stockholm
  • Interests:Blah blah blah---

Posted 10 July 2011 - 15:18

Jag tycker fortfarande att det är en underbar idé.


Jo det vore schysst att se Nordens Stjärnor: Ragnarök i en färglagd album samling ;)

#62 TFels

TFels

    Svarta hålet i galaxens centrum

  • Moderator
  • 2,975 posts
  • Gender:Male
  • Location:Göteborg
  • Interests:Serier
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 26 July 2011 - 14:00

Ser fram emot det DP300!
Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#63 Pepe

Pepe

    Senior Commander

  • Members
  • 303 posts
  • Gender:Male
  • Location:STHLM

Posted 27 July 2011 - 15:41

Som sagt jag e på.... Har övat i nån vecka nu med färgläggning (fick ingen napp nånstans med färgläggning... tror jag kollade samt efterlyste på hela webben). Känner att jag behärskar konsten mer än väl nu. Nån måste påbörja så jag har börjat att färglägga "En hobby för alla" (igen).
Så kom igen nu alla ... haka på. Rättsomsagt så har vi ett antal färglagda alster som vi kan "tejpa" ihop till ett album.

Lets do it... någon?

#64 Sret

Sret

    Fleet Captain

  • Aktiv member
  • 1,296 posts
  • Gender:Male
  • Location:Gromköping

Posted 29 July 2011 - 21:41

Hade gärna hjälpt till, men jag har ingen kunskap och så vidare om färgläggning och liknande.
Jag är normal, fråga tvålen om ni inte tror mig.

#65 DanielSchenström

DanielSchenström

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,014 posts
  • Gender:Male
  • Location:Enköping
  • Interests:Serier, rollspel, scifi, fantasy

Posted 30 July 2011 - 01:02

Jodå, ska arbeta på färgläggning av Dedrups och introserien parallellt med Mordet i bunkern efter att omslaget är klart. Men jag tycker att det inte är nå brådskande med att ge ut albumet, tycker att det vore kul om vi åtminstone kunde ha en serie i varje era innan vi ger ut volym ett. Så många sidor material är det väl inte än heller? 67 får jag det till upp till och med nummer 13. Räknar man med Förgöraren så blir det fler sidor. 100 sidor eller mer känns ju vettigt enligt mig.

#66 Sret

Sret

    Fleet Captain

  • Aktiv member
  • 1,296 posts
  • Gender:Male
  • Location:Gromköping

Posted 30 July 2011 - 01:32

Kan givetvis säga att när det här albumet släpps så är det ett givet köp för min del. Håller lite med Daniel, men låt det inte hindra er från att färglägga serierna.

Edit: Försökte läsa om hela tråden, men ni kom in på teknik snack, inget för mig.

Edited by Sret, 30 July 2011 - 01:59.

Jag är normal, fråga tvålen om ni inte tror mig.

#67 TFels

TFels

    Svarta hålet i galaxens centrum

  • Moderator
  • 2,975 posts
  • Gender:Male
  • Location:Göteborg
  • Interests:Serier
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 02 August 2011 - 11:12

Tycker inte att vi ska stressa fram albumet, samtidigt som det är bra att folk jobbar på med färgläggningen. Kan tänka mig att ta mig an att färga NS vs Vengeance om ingen annan vill. Håller med Daniel om att alla eror bör vara representerade. Över huvud taget tycker jag att det måste bli en genomtänkt och sammanhållen produkt, väl genomarbetad. Nånstans mellan 100 och 200 sidor.
Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#68 TFels

TFels

    Svarta hålet i galaxens centrum

  • Moderator
  • 2,975 posts
  • Gender:Male
  • Location:Göteborg
  • Interests:Serier
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 13 August 2011 - 08:06

Är det kanske dags att sätta samman en sorts redaktion om vi ska få albumet gjort? 2-4 personer, nåt sånt. I så fall föreslår jag Schenström och Peral.
Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#69 DanielSchenström

DanielSchenström

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,014 posts
  • Gender:Male
  • Location:Enköping
  • Interests:Serier, rollspel, scifi, fantasy

Posted 16 August 2011 - 20:25

Albummaterial ser ut ungefär som följer:

Seriesidor som jag vet är klara: 68 (Utan Förgöraren. Med Förgöraren 83.)

Nordens Stjärnorbilder som man kan ha som omslag och kapitel/avsnittsavdelare: Ca 20

Innehållsförteckning, creds, periodavdelare, förord, baksida med text äter upp 8+ sidor.

Extramaterial som skisser, designer, om arbetet med serien, figurprofiler och sånt är otroligt många sidor. Det skulle lätt kunna bli 200 sidor bara det, men det känns bättre om man kan sprida det över några volymer va?


Som jag ser det så är nåt av det som ska klaras av att presentera seriens koncept och figurer så att en person som köper albumet verkligen får en bra upplevelse av upplägget och inte kommer från läsningen förvirrad annat än av de frågor som uppstår i själva berättelserna.

Jag är gärna bollplank, men jag ska ju ge ut Golden Gang nästa år, så redaktör för detta kan jag inte vara. (Golden Gang kommer bli ca 240 sidor serier, så ni förstår att man har att göra då det inte bara är att teckna utan texta, sköta ekonomin, kontakter med andra tecknare, tuschare och färgläggare, och extramaterial :) )

#70 TFels

TFels

    Svarta hålet i galaxens centrum

  • Moderator
  • 2,975 posts
  • Gender:Male
  • Location:Göteborg
  • Interests:Serier
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 16 August 2011 - 20:43

Tänk på att hela "En hobby för alla" är på tre delar och klar. Då blir det nog mer än 68 seriesidor. Tycker definitivt du ska vara med som bollplank!

En grej till. Någon i SSS red bör ju förstås vara med i NS redgrupp.
Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#71 DanielSchenström

DanielSchenström

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,014 posts
  • Gender:Male
  • Location:Enköping
  • Interests:Serier, rollspel, scifi, fantasy

Posted 16 August 2011 - 21:06

En hobby för alla hade jag inte koll på att den var klar så bara de första 16 sidorna som publicerats är med i räkningen. Men ca 98 sidor då. Kanske kan vara nåt att sikta mot med ett första album till Förgörarens slut om den ska vara med. Annars är det nog bäst att chilla. Än har vi inga Silver eller Bronze Age-avsnitt heller.

#72 TFels

TFels

    Svarta hålet i galaxens centrum

  • Moderator
  • 2,975 posts
  • Gender:Male
  • Location:Göteborg
  • Interests:Serier
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 14 September 2011 - 18:31

Är det kanske dags att sätta ihop en särskild NS-album-redaktion? Så att något händer. Vad säger ni?
Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#73 PredaBot

PredaBot

    Rear Admiral

  • Moderator
  • 2,983 posts
  • Gender:Male
  • Location:Norrrrrland

Posted 14 September 2011 - 21:23

Det låter ju som en alldeles utomordentlig idé! =)

Peral och Schenström duger väl lika gott som nån annan, men ska jag vara ärlig så känns Schenström/TFels som ett solitt team det med. ^^

#74 DanielSchenström

DanielSchenström

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,014 posts
  • Gender:Male
  • Location:Enköping
  • Interests:Serier, rollspel, scifi, fantasy

Posted 14 September 2011 - 22:05

Schenström har ju sagt att han inte har tid pga Golden Gang-utgivningen som ska börja nästa år. En redaktions jobb just nu när vi inte nått en bra gräns för antalet sidor eller fått en story per era är väl främst att kolla av hur färgläggningen går. Dock i slutet av 2012 ska GG-utgivningen utvärderas och jag tror att det kanske också är en lämplig tid att stämma av med detta projekt. Mitt bidrag till albumet kommer vara den färglagda versionen av mina Nordens Stjärnor-avsnitt. Här kan ni få en liten wip på det också:

Posted Image

#75 Peral

Peral

    Commander

  • Members
  • 253 posts

Posted 14 September 2011 - 23:42

Hördu Schenström, för oss oinsatta kan du inte förklara vad Gyllene Gänget är, och för att nå en bredare publik kan du inte också göra det på Serieforum och Ansiktsboken också? Du vet som lite förhandsreklam.