Jump to content

Photo

Bamse och Tjuvstaden


  • Please log in to reply
62 replies to this topic

#51 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 31 August 2013 - 21:53

Är det någon som har koll på vilka som egentligen ska göra rösterna?


Kollade av tre vänners hemsida och det står inte mycket där heller, kanske har man inte kommit så långt än. Hittade följande information dock:

  • »Hårda fakta Regissör: Christian Ryltenius
    Producent: Jon Nohrstedt
    Manus: Johan Kindblom och Tomas Tivemark
    Premiär: 24 januari 2014«
    — [Källa]

Ett tag så var jag säker på att den här filmen skulle bli en av årets julfilmer som brukar få biopremiär på juldagen och att man nu hade flyttat fram premiärdatumet av någon anledning. Men vid närmare eftertanke så har jag nog blandat ihop den här filmen med den tecknade filmen "Emil & Ida i Lönneberga" som får premiär på samma dag.
 
Nåväl, vi får väl ge oss till tåls och se vad det blir för personer som gör rösterna till filmens karaktärer.


Edited by Garm, 31 August 2013 - 22:36.


#52 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 31 August 2013 - 22:20

Jag känner också igen att den skulle ha premiär i december. Det kan för all del tänkas att jag minns fel. Men att premiären skulle ha blivit uppskjuten känns väl inte som en väldigt långsökt gissning heller.



#53 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 31 August 2013 - 22:23

Nej, inte långsökt. Men lite konstigt eftersom juldags-premiärer brukar generera många besökare och med det gott om intäkter. Men det kan ju vara dubbning t.ex. som gjorde att man fick skjuta lite på filmen. Om vi nu minns rätt vill säga.



#54 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 30 September 2013 - 16:49

Bamse - Tomas Bolme

 
Nej. Där emot är han berättare. Det står skrivet.
 
Bamse och Skutt spelas båda av Rudolf Andersson. Det vill säga Peter Haber respektive Morgan Alling.

 

Det blir även Steve Kratz som Skalman, Ia Langhammer som farmor Augusta, Magnus Härenstam som Reinard, och Shebly Niavarani som Vargen. Det står också skrivet.

 

Dessutom är Tea Stjärne och Leif Andrée med, fast vilka roller de har har jag inte skådat några bud om.



#55 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 02 October 2013 - 13:43

Dessutom är Tea Stjärne och Leif Andrée med, fast vilka roller de har har jag inte skådat några bud om.

 

Det har jag nu. Här står det att de spelar Nalle-Maja respektive Knocke och Smocke.



#56 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 18 November 2013 - 23:42



#57 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 19 November 2013 - 12:49

Mmm. Ser snyggt ut, animeringen är riktigt trevlig och man har lyckats fånga känslan av de gamla Bamse-filmerna (och serien givetvis) bra.


fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#58 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 16 January 2014 - 08:53

SVTs Fredrik Sahlin har sett Bamse och Tjuvstaden, och lämnade lite kommentarer i Kulturnyheterna:

  • »Filmen är ritad för hand något som Fredrik Sahlin tycker gör filmen väldigt snygg.
    – Det är lite gammaldags men samtidigt uppdaterat. Rent fysiskt finns det ett djup i karaktärerna och i bilden.
    Men han är dock kritisk till intrigen och tycker de tidigare kortfilmerna om Bamse innefattade ett rikare universum med trollkarlar, häxor och drakar.
    – Den här filmen är mer jordbunden, vilket jag tycker är överraskande i dessa fantasy-tider. Intrigen är onödigt tam och fantasilös.«
    — [Källa]

F.ö. Kallar han filmen för "värdig".


fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#59 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 06 February 2015 - 11:13

Verkar som att filmen har blivit upphackad till tiominutersavsnitt. Går ikväll på Barnkanalen. Hittar inte så mycket information om det, men tydligen har det hållt på ett tag, utan att någon har sagt något om det.



#60 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 23 June 2016 - 17:53

Nu har jag sett den. Blev tipsad om att den någonstans på Internet fanns att se med engelskt tal, så det blev den versionen jag såg.

 

Som sagt, så är det ju de engelska rösterna som filmen animeras efter, så jag tänkte att det kunde vara lika rätt att se den versionen som den svenska. Men det är rätt tydligt att det inte är den engelska versionen man har koncentrerat sig på att få till. Den är ofta lite halvdant gjord. Men det är intressant att höra hur Bamse tolkas på engelska. Lite oväntade val av dialekter och brytningar här och var. Och det verkar som att det saknas repliker på något ställe.

 

Men oavsett vilket, så är jag förtjust. Filmen knyter an till de äldre filmerna, men plockar också från serierna diverse figurer som vi aldrig sett på film förr. Det innebär att det hänt en hel del sedan Bamse i Trollskogen utan att vi har fått se det (om vi inte läst om det) men det kan man väl finna sig i.

 

Men en sak jag saknar från de gamla filmerna är ljudeffekterna. De hade gärna fått behålla dem också. Litegrann i alla fall. Men som kompensation har de i alla fall fått med Wilhelm-skriket.

 

Hade jag sett den på svenska hade jag säkerligen även klagat på att Olof Thunberg inte är med. Men det klagomålet får jag spara på.

 

Handlingen är kanske inte så värstens märkvärdig, men jag tycker om det ändå. Håller liksom, om inte hela vägen, så nästan.

 

Bechdel/Wallace-poäng? Nä, det tror jag inte. Har inte tabellfört andelen hanar / honor. Det finns flera av båda, men de flesta är, även om den som har koll på Bamse vet vad de heter, mest bakgrundsfigurer. Vad gäller tjuvarna har de plockat in så många kvinnor de kunnat hitta från serierna (vilket inte är särskilt många) men ingen av dem har någon större roll. Nalle-Maja och farmor är egentligen de enda kvinnliga figurer som har någon större betydelse för handlingen. Jag minns inte om de pratar med varandra, så om de gör det, kan det inte ha varit mycket av det. Kan ju alltid hoppas på att Sjörövare-Jenny dyker upp i en kommande film.

 

Och när vi nu är inne på representation och så vidare, kan man ju fundera över vad som är tanken bakom att Smocke (eller om det nu är Knocke) envisas med att ha klänning (med flera feminint associerade attiraljer) på sig. Man kan ju tolka det som: Haha! Han fattar inte hur en man ska klä sig. Men jag föredrar att tolka det som: Han klär sig som han trivs och bryr sig inte om vad någon annan tycker om saken, för man får minsann klä sig som man vill!

 

Sammanfattningsvis tycker jag hur som helst om den här filmen, och ser fram både mot att också se den på svenska (när det nu kan tänkas bli av) och mot att uppföljaren kommer senare i år. Förresten kom det visst en teaser för den här om veckan:

 



#61 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 24 June 2016 - 19:00

Jag såg filmen med den svenska dubben och gillade den. Som du antyder skulle en eller ett par till framträdande kvinnlig karaktär inte skadat filmen.

 

Tycker precis som du om det visuella: nytt och uppdaterat men ändå rotat i de äldre filmerna. Och visst saknade man Olof Thunberg.

 

Jag gillade att Knocke/Smocke fortsatte klä sig i klänning, tror det var ungefär så provocerande man vågade vara i filmen. Här tolkade vi det också lika: han klär sig som han tycker är skönt och snyggt, inte efter vad de andra tuffingarna säger.


fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#62 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 01 July 2016 - 04:45

Sedan är det på något vis fint att alla dessutom accepterar det. Visst, de tycker att det är konstigt, men när han väl sagt att han vill ha det så, är det ingen som driver med honom för det. Inte ens de skurkigare av skurkarna.

 

Och på tal om bokstäver... Happ & Sixten var inte med i filmen, va? Undrar om de kommer att dyka upp i någon uppföljare...



#63 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 04 July 2016 - 22:01

...skall erkänna att jag fick kvacka "happ och sixten"...

 

Tror inte de var med, men omöjligt at de tittar förbi är det väl inte. Man verkar ju ha en viss ambition att utöka Bamses värld från att centreras kring de fyra kullarna.


fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)