Jump to content

Photo

Valet 2010!


  • Please log in to reply
75 replies to this topic

#1 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 07 August 2010 - 03:24

Vågar du testa var du står? :ph34r:


54% Miljöpartiet
49% Vänsterpartiet
33% Socialdemokraterna
32% Moderaterna
30% Kristdemokraterna
29% Folkpartiet
24% Centern

Hmm, inte det resultatet jag hade väntat mig. Högersidan kommer för nära IMO. <_< Tror det har med att jag nästan bara röstade "delvis". :P
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#2 GreenMonkey

GreenMonkey

    Lieutenant Junior Grade

  • Members
  • 51 posts
  • Gender:Male
  • Location:Knallebygden
  • Interests:Fotboll, Science Fiction, Färgen Blå, Marvel, och så älskar jag mina barn.

Posted 07 August 2010 - 12:20

Hmm,Detta hade jag aldrig trott om mig själv :whistle:
60% Kristdemokraterna
57% Moderaterna
57% Socialdemokraterna
49% Folkpartiet
44% Centern
39% Miljöpartiet
31% Vänsterpartiet

#3 Fiskrens

Fiskrens

    Social kameleont

  • Moderator
  • 4,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:En trevlig avskrädeshög utanför Stockholm (Bagis)
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 07 August 2010 - 12:29

Hmm, inte det resultatet jag hade väntat mig. Högersidan kommer för nära IMO. <_< Tror det har med att jag nästan bara röstade "delvis". :P

Vadå för nära? De ligger ju i topp alla tre, resultatet visar ju bara hur nära socialdemokraterna och moderaterna är i vissa frågor.

Själv kan jag sticka ut och säga att jag hade ungefär tvärt om:

Centern 55%
Folkpartiet 51%
Moderaterna 47%
Kristdemokraterna 44%
Miljöpartiet 41%
Socialdemokraterna 36%
Vänsterpartiet 35%

Mitten-borgerlig alltså, ungefär som väntat. Det som förvånar mig är att sossarna (som jag har röstat på tidigare) kommer så långt ned och att folkpartiet (som jag inte skulle kunna rösta på idag pga tex burka-förslag) hamnar så högt. Fast nu var det ingen sån fråga.
"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#4 Peak

Peak

    Dear Leader

  • Admin
  • 11,181 posts
  • Gender:Male
  • Location:Ludvika

Posted 07 August 2010 - 12:56

Gah!

Tydligen så har jag mjukats upp av att vara egenföretagare.. :(

Den gamle kommunisten har numer:

Miljömupparna 66%
Vänsterpartiet 59%
Sossarna 38%
Kryssmarodörerna 31% (Kristdemokraterna alltså)
Socialmoderaterna 29%
Lagompartiet (Centern) 28%
Folkpartiet (Sverigedemokraterna light?.. :P) 27%

Skulle vara intressant om Piratpartiet och Sverigedemokraterna var med i statistiken.. ;)

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."


#5 PredaBot

PredaBot

    Rear Admiral

  • Moderator
  • 2,983 posts
  • Gender:Male
  • Location:Norrrrrland

Posted 07 August 2010 - 14:58

Sverigedemokraternas statistik klarar jag mig utan... :P

Här är min dock, blev i princip PRECIS som väntat:

Miljöpartiet 77%
Vänsterpartiet 76%
Socialdemokraterna 46%
--
Centerpartiet 17%
Kristdemokraterna 15% (Vafalls?? Detta är befängt!)
Moderaterna 11%
Folkpartiet 8%

#6 Rick Hunter

Rick Hunter

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,270 posts
  • Gender:Male
  • Location:Solna

Posted 07 August 2010 - 17:16

Folkpartiet???!!! WTF? :blink:

Folkpartiet 45%
Kristdemokraterna 44%
Miljöpartiet 43%
Vänsterpartiet 42%
Socialdemokraterna 41%
Moderaterna 40%
Centerparitet 36%

Winter is Coming


#7 super85

super85

    Forward Admiral

  • Moderator
  • 4,705 posts
  • Gender:Male

Posted 07 August 2010 - 17:37

Folkpartiet: 61%
Kristdemokraterna:59%
Moderaterna: 57%
Centerpartiet: 46%
Socialdemokraterna: 35%
Miljöpariet: 18%
Vänsterpartiet: 16%

Ungefär exakt så som jag tänkte mig.
Proud member of ATNAG (Allegiance to Nolan and Goyer)
Batman Begins

2005&2008 Year of the Bat

2005 Evil feared the Knight, 2008 The Dark Knight Returns

The Dark Knight

#8 Spacer

Spacer

    Senior Captain

  • Members
  • 591 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 08 August 2010 - 17:47

Moderaterna 53%
Folkpartiet 52 %
Centerpartiet 49%
Kristdemokraterna 49%
Miljöpartiet 33%
Vänsterpartiet 30%
Socialdemokraterna 25%

Väldigt jämna siffror! Relativt som väntat. Jag håller dock Fp betydligt högre än Moderaterna, men det finns ju vissa profilfrågor som kanske inte kommer upp i ett sådant här test som kanske kan vara avgörande för hur man röstar.

Edited by Spacer, 09 August 2010 - 14:06.


#9 Peak

Peak

    Dear Leader

  • Admin
  • 11,181 posts
  • Gender:Male
  • Location:Ludvika

Posted 13 August 2010 - 14:56

Nytt test: http://valpejl.se/

Fick 68% (högsta) på MP här också.

Förvånansvärt nog bara 35% (lägst) för PP.

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."


#10 Groundsplitter

Groundsplitter

    Senior Captain

  • Members
  • 626 posts
  • Gender:Male
  • Location:Knivsta

Posted 13 August 2010 - 22:14

Nytt test: http://valpejl.se/

Fick 68% (högsta) på MP här också.

Förvånansvärt nog bara 35% (lägst) för PP.

Intressant och djupgående test. Fick föga förvånande V i topp med 82%, sedan FI med 78%, S med 69% och MP med 65%. I botten M med 26% och C med 29%, inte heller det särskilt förvånande.

Även jag fick 35% PP. Anledningen till den låga siffran beror sannolikt på att det var ganska litet antal integritetsfrågor, och ett stort antal piratpartister faktiskt hör hemma på högersidan. När jag jämförde mig med de 1927 riksdagsvalskandidater som svarat på enkäten hittade jag nio piratpartister bland de tolv som jag hade minst gemensamt med, och fem bland de sex minst matchande. Och då borde egentligen moderaten Anette Åkesson (sista plats) inte ens tagits med bland de 1927, då hon fyllt i "ingen åsikt" på varenda fråga och alltså alltid hamnar sist med 0% matchning vad man än svarar. Så i själva verket är de fem minst matchande riksdagsvalskandidaterna på min lista allihop piratpartister.
Ta det som ett varningens finger: rösta på ett parti där ni vet vad ni får.
Samlingsplatsen för alla nordiska Transformersfans: NTFA

#11 Peak

Peak

    Dear Leader

  • Admin
  • 11,181 posts
  • Gender:Male
  • Location:Ludvika

Posted 14 August 2010 - 09:34

Jo, jag är ju ingen anhängare av PP för att jag "vill ladda ner saker gratis" (jag har ju trots allt en webshopp som säljer sånt som går att hitta på "annat håll"), utan det är mer integritetsgrejerna och viss förändring av copyrightlagen som jag stöder (så att äldre saker lättare ramlar ut i PD).

Nåja, MP har väl också en del sådant i portföljen iaf... Har de kvar medborgarlönerna som förslag? Jag har alltid tyckt att just detta var deras vettigaste förslag.. :P

Ta det som ett varningens finger: rösta på ett parti där ni vet vad ni får.


Det har väl mänskligheten alltid gjort??.. *host*

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."


#12 Groundsplitter

Groundsplitter

    Senior Captain

  • Members
  • 626 posts
  • Gender:Male
  • Location:Knivsta

Posted 16 August 2010 - 08:18

ett stort antal piratpartister faktiskt hör hemma på högersidan. När jag jämförde mig med de 1927 riksdagsvalskandidater som svarat på enkäten hittade jag nio piratpartister bland de tolv som jag hade minst gemensamt med, och fem bland de sex minst matchande. Och då borde egentligen moderaten Anette Åkesson (sista plats) inte ens tagits med bland de 1927, då hon fyllt i "ingen åsikt" på varenda fråga och alltså alltid hamnar sist med 0% matchning vad man än svarar. Så i själva verket är de fem minst matchande riksdagsvalskandidaterna på min lista allihop piratpartister.
Ta det som ett varningens finger: rösta på ett parti där ni vet vad ni får.

Jag måste be om ursäkt och korrigera mig här. Det slog mig nu på morgonen (och jag har just sett till att verifiera min misstanke) att anledningen till att så många piratpartister hamnade i botten på matchningen är densamma som anledningen till att ovan nämnda moderat hamnade sist med 0%: många piratpartister har naturligtvis gått på partiets officiella linje och svarat "ingen åsikt" på de frågor som inte har med FRA och fildelning att göra. Det gör att de skockas i botten med bara ca 15% matchning på mina åsikter.
På det sättet är SR:s/SVT:s valpejl faktiskt missvisande - man får en massa "false negatives" p.g.a. att kandidaterna avstått från att svara på flera frågor.

Edited by Groundsplitter, 16 August 2010 - 08:19.

Samlingsplatsen för alla nordiska Transformersfans: NTFA

#13 PredaBot

PredaBot

    Rear Admiral

  • Moderator
  • 2,983 posts
  • Gender:Male
  • Location:Norrrrrland

Posted 16 August 2010 - 09:09

Så... här har vi mitt resultat, och det är riktigt förvånande faktiskt! :o I toppen hamnade Fi, med hela 84% matchning! Vad underligt... har hittills känts som om vi inte alls har samma fokus på viktiga frågor.

Även jag fick lågt PP -resultat, 35%. Kul att Groundsplitter förklarade varför dock.

V: 76%
S: 70%
MP: 73%
FI: 84%

Edited by PredaBot, 16 August 2010 - 18:11.


#14 Groundsplitter

Groundsplitter

    Senior Captain

  • Members
  • 626 posts
  • Gender:Male
  • Location:Knivsta

Posted 16 August 2010 - 10:22

Även jag fick lågt PP -resultat, 35%. Kul att Groundsplitter förklarade varför dock.

Då är vi tre som fått 35% PP. Jag skulle tro att det kommer bli ett väldigt vanligt utfall på de av oss som har en friare syn på fildelning.

En liten varning till de som är lockade att lägga ut sina pejlresultat så som Predabot gjorde: ni bör vara medvetna på att länken inte bara avslöjar vilka matchningsprocent ni får, utan också vilket ställningstagande ni gjorde i varje enskild fråga. Så om det är någon åsikt som ni inte vill skylta med så bör ni inte lägga ut resultatlänken. ;)
Samlingsplatsen för alla nordiska Transformersfans: NTFA

#15 PredaBot

PredaBot

    Rear Admiral

  • Moderator
  • 2,983 posts
  • Gender:Male
  • Location:Norrrrrland

Posted 16 August 2010 - 18:11

TACK för upplysningen groundsplitter. Har nu redigerat mitt inlägg omgående.

#16 Brisingr

Brisingr

    Senior Commander

  • Members
  • 332 posts
  • Gender:Male
  • Location:Umeå
  • Interests:Blommor och Bin

Posted 17 August 2010 - 20:28

Miljöpartist, precis som jag tänkte rösta också
Haha, hittade in på profilsidan ;) Titta in på mitt bildgalleri :D

#17 Peak

Peak

    Dear Leader

  • Admin
  • 11,181 posts
  • Gender:Male
  • Location:Ludvika

Posted 23 August 2010 - 10:16

Jag röstade faktiskt på PP i förra valet, mest för att de sade rätt vettiga saker när det gällde copyright och sånt.

Men i och med den här Wikileaksgrejen så är de absolut strukna det här året. Det blir nog V eller MP, får se hur det känns på valdagen...

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."


#18 Mjolnir

Mjolnir

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,000 posts
  • Gender:Male

Posted 12 September 2010 - 12:05

Det blir nog miljömupparna för min del. Inte för att jag håller med om allt de står för men de är det enda partiet med en seriös vision om ett hållbart samhälle. Sossarna har inga visioner och de borgerligas vision tycks mest vara att vi kan konsumera oss ur samma knipa som vår konsumtion ledde till från första början.

#19 PredaBot

PredaBot

    Rear Admiral

  • Moderator
  • 2,983 posts
  • Gender:Male
  • Location:Norrrrrland

Posted 19 September 2010 - 18:57

Nån fler som tittar på SVT's live-strömning av valvakan?

http://svt.se/val

Känns rätt bra och modernt, sparar ström från tv'n, och man kan göra annat medans. ^^

#20 Georgia

Georgia

    Synthare

  • SuperMod
  • 15,336 posts
  • Gender:Female
  • Location:Solna-Gävle
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 19 September 2010 - 19:09

Första rapporten som kommer från SVTs valundersökning av de som förtidsröstat visar att Alliansen sitter kvar men att även SD kommer in i riksdagen.

SVT:s Valu: Alliansen vinner valet - Valet 2010 | svt.se

SVT stod på biblioteket här i Gävle och gjorde undersökning när jag var och röstade i torsdags.
Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.


#21 Peak

Peak

    Dear Leader

  • Admin
  • 11,181 posts
  • Gender:Male
  • Location:Ludvika

Posted 19 September 2010 - 21:27

Blä.

Om nu Alliansen tvärt var tvungna att vinna, kunde de inte få egen majoritet iaf?

Det bästa de röda kan göra nu är att putta över MP till Alliansen. Om Maud bitchar så kan man påminna henne om att till och med FP är större än centern nu... ;)

Om nu dessa prognoser håller i sig, alltså.

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."


#22 Georgia

Georgia

    Synthare

  • SuperMod
  • 15,336 posts
  • Gender:Female
  • Location:Solna-Gävle
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 19 September 2010 - 21:40

Mycket kan hända innan alla röster är räknade.
Det sades väl att förtidsrösterna skulle vara räknade och klara till på onsdag.

Jag tycker det är skrämmande att SD har fått så många röster :ph34r:
Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.


#23 Groundsplitter

Groundsplitter

    Senior Captain

  • Members
  • 626 posts
  • Gender:Male
  • Location:Knivsta

Posted 19 September 2010 - 23:02

Blä.

Om nu Alliansen tvärt var tvungna att vinna, kunde de inte få egen majoritet iaf?

Det bästa de röda kan göra nu är att putta över MP till Alliansen. Om Maud bitchar så kan man påminna henne om att till och med FP är större än centern nu... ;)

Nej tack. Miljöpartiet hör hemma bland de rödgröna. Vänsterpartiet, socialdemokraterna och miljöpartiet behöver intensifiera arbetet så att vi kan vinna nästa val.

Låt Reinfeldt handskas med sverigedemokraterna. De är hans problem nu. Nu får han bekänna färg: ska han försöka regera Sverige med en minoritetsregering och hoppas på att SD lägger ned sina röster i viktiga frågor, eller kommer han bjuda in dem till ett samarbete och gå dem till mötes i deras kärnfrågor? Väljer han det senare, då lär domen bli desto hårdare i nästa val. Han har lyckats lura folket två gånger nu, men börjar han samarbeta med sverigedemokraterna, då har han nog gjort slut på all sin tur och alla sina blå dunster efter det.
Samlingsplatsen för alla nordiska Transformersfans: NTFA

#24 PredaBot

PredaBot

    Rear Admiral

  • Moderator
  • 2,983 posts
  • Gender:Male
  • Location:Norrrrrland

Posted 19 September 2010 - 23:19

Minst sagt skrämmande... 5,7% - just ovanför Kristdemokraterna och Vänsterpartiet. :batman:

Uppenbarligen finns det många lättskrämda och obildade människor där ute i landet. Det är banne mig så man skäms lite. Dock så ska man nog lägga en hel del av skulden på BÅDA dom etablerade blocken av partier. Dom skulle ha tagit debatten och malt ner Jimmy Åkesson med anhang till en passande storlek.

Förhoppningsvis så blir debatten tydlig och högljudd emot SD's bakåtsträveri i fortsättningen.

#25 Groundsplitter

Groundsplitter

    Senior Captain

  • Members
  • 626 posts
  • Gender:Male
  • Location:Knivsta

Posted 19 September 2010 - 23:28

Uppenbarligen finns det många lättskrämda och obildade människor där ute i landet. Det är banne mig så man skäms lite. Dock så ska man nog lägga en hel del av skulden på BÅDA dom etablerade blocken av partier. Dom skulle ha tagit debatten och malt ner Jimmy Åkesson med anhang till en passande storlek.

Jag håller med.
Jag svarade just en av mina kompisar, som inte ens är övertygad om att SD är ett rasistiskt parti (vilket inte betyder att han röstade för SD; han är rödgrön), att "oavsett hur det ligger till med den saken, så har det gynnat SD att övriga partier har behandlat dem som rasister, utan att lyckas peka på varför. För väljarna har inte sett samma sak, och naturligtvis därmed gjort bedömningen att partiet blivit orättvist behandlade. Det har stärkt intrycket av att etablissemanget bara jobbat för att skydda sin egen maktposition."
Samlingsplatsen för alla nordiska Transformersfans: NTFA