Jump to content

Photo

Äkta Människor

• Please log in to reply
54 replies to this topic

#1 Magnus

Magnus

Fleet Captain

• Aktiv member
  • 1,097 posts

Posted 04 April 2011 - 13:22

Såg detta i GP idag:
http://www.gp.se/kul...rama-om-robotar

#2 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,000 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 04 April 2011 - 14:41

Kan kanske bli något. :)

giphy.gif

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#3 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 04 April 2011 - 21:27

Mitt intresse sjönk något när jag såg att Andreas Wilson spelar huvudrollen. Tycker inte han har imponerat nämnvärt hitintills.

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper

We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.

#4 Rick Hunter

Rick Hunter

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,270 posts

Posted 04 April 2011 - 22:08

Håller med Synon där men de flesta övriga skådespelarna gillar jag.

Winter is Coming

#5 Mjolnir

Mjolnir

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,000 posts

Posted 04 April 2011 - 22:33

Spoiler för de som vill veta slutet:

Det var Gud som gjorde det.

#6 Wylie Times

Wylie Times

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,204 posts

Posted 04 April 2011 - 22:34

Mitt intresse sjönk när jag såg "svensk sci-fi"

"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass

last.fm | filmtipset | twitter

#7 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,005 posts
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 05 April 2011 - 14:58

Någon mer som ser "Äta Människor" när man bläddrar förbi tråden? :P
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#8 SwedishSuperhero

SwedishSuperhero

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,175 posts
  • Interests:Serier, tv, film, spel. Gillar även att skriva och ämnar att bli författare. Gör mina egna videor: http://youtube.com/user/dakostro http://dakostro.blogspot.com

Posted 05 April 2011 - 15:30

Mitt intresse sjönk när jag såg "svensk sci-fi"

Det är snarare tvärtom för mig. Jag är en sån som gillar att det blivit vanligare med sci-fi, skräck och dylikt i svensk film och TV. Jag håller t.o.m. på att skriva min C-uppsats i filmvetenskap om det. Så jag är definitivt redo att ge det här en chans och se om det blir bra.

Och säga vad man vill om Andreas Wilson, men visst är det passande att han är med i en serie om robotar? :P
"Nu blir jag upprörd! Min sambo och jag brukar ibland äta fil och flingor till frukost. Vi samsas då om ett paket fil. Nu måste vi köpa två paket fil och ha varsin. Varför då undrar ni kanske? Jo för jag har hört att Antipiratbyrån har polisanmält folk för fildelning så nu törs vi inte göra det längre."
Insändare ur Gefle Dagblad 17/10 2005.

"Tyvärr förvandlas han ideligen till en löjligt brinnande dödskalle"
Filmrecensenten Kristian Ekenberg om Nicholas Cage som Ghost Rider, ur Gefle Dagblad 17/3 2007

#9 Mjolnir

Mjolnir

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,000 posts

Posted 05 April 2011 - 18:17

Jag är en sån som gillar att det blivit vanligare med sci-fi, skräck och dylikt i svensk film och TV.

Har det? Vilken SF har vi producerat på senare år?

Säg inte Rymdinvasion i Lappland.

#10 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 05 April 2011 - 18:39

De drabbade, Storm är väl några exempel. Sen givetvis Låt den rätte komma in, och man kan argumentera för att Stieg Larssons berättelser har drag av sci fi/James Bond/superhjältar/Pippi Långstrump. ;)
*Hockey och superhjältar*

#11 SwedishSuperhero

SwedishSuperhero

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,175 posts
  • Interests:Serier, tv, film, spel. Gillar även att skriva och ämnar att bli författare. Gör mina egna videor: http://youtube.com/user/dakostro http://dakostro.blogspot.com

Posted 05 April 2011 - 19:21

Få se nu... I min uppsats tänker jag ta upp Frostbiten, Storm och Kenny Begins (som iofs är en komedi, men jag tycker den räknas ändå). Sedan har vi Psalm 21, Den osynlige, med mera. Och så finns det en massa indepentent-film som Die Zombiejäger och Sektor 236, men det kanske inte är de bästa exemplen... :P

Fast nu när jag tänker efter sticker nog Äkta Människor ut en aning eftersom det är lite mer rakt på sak med just robottemat...

Edited by SwedishSuperhero, 05 April 2011 - 19:22.

"Nu blir jag upprörd! Min sambo och jag brukar ibland äta fil och flingor till frukost. Vi samsas då om ett paket fil. Nu måste vi köpa två paket fil och ha varsin. Varför då undrar ni kanske? Jo för jag har hört att Antipiratbyrån har polisanmält folk för fildelning så nu törs vi inte göra det längre."
Insändare ur Gefle Dagblad 17/10 2005.

"Tyvärr förvandlas han ideligen till en löjligt brinnande dödskalle"
Filmrecensenten Kristian Ekenberg om Nicholas Cage som Ghost Rider, ur Gefle Dagblad 17/3 2007

#12 Wylie Times

Wylie Times

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,204 posts

Posted 05 April 2011 - 22:23

Men är någon av de där filmerna bra? Jag har inte sett dom själv och borede väl egentligen göra det istället för att vara skeptisk. Men det är svårt att komma ifrån att svenskar har svårt att göra bra film i vanliga fall och jag har inte heller hört någon prata sig varm om Frostbiten eller Storm.

"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass

last.fm | filmtipset | twitter

#13 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 06 April 2011 - 05:30

Jag är som du, Wylie, oftast skeptisk till svensk film som sällan lyckas övertyga mig. Storm måste jag säga överraskade mig för den var bättre än vad jag kunnat tro. Finns bättre, men som svensk sci-fi klart godkänd.

SwedishSuperHero: Andreas Wilson i en robotserie... Du har en poäng där. :lol:

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper

We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.

#14 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,000 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 06 April 2011 - 09:57

Jag gillade Storm, även om den inte var perfekt. Jag tycker det är viktigt att vi stöttar inhemsk genrefilm - om inte annat för att sporra dem att inte ge upp hoppet.

#SwedishSuperhero: Glöm inte filmen Insane, den är fortfarande gratis på Voddler dessutom.

Edited by XC, 06 April 2011 - 09:58.

giphy.gif

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#15 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 06 April 2011 - 12:25

Men är någon av de där filmerna bra? Jag har inte sett dom själv och borede väl egentligen göra det istället för att vara skeptisk. Men det är svårt att komma ifrån att svenskar har svårt att göra bra film i vanliga fall och jag har inte heller hört någon prata sig varm om Frostbiten eller Storm.

Det är ju en helt annan och legitim fråga. Jag tycker inte heller att man borde "sponsra" svensk genrefilm bara för att, jag ser hellre bra film inom genren än en sämre bara för att det är ifrån mitt hemland.
*Hockey och superhjältar*

#16 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 06 April 2011 - 12:58

Men är någon av de där filmerna bra? Jag har inte sett dom själv och borede väl egentligen göra det istället för att vara skeptisk.

Frostbiten var väl ingen höjdare, men Storm är faktiskt bra och något som jag kan rekommendera.
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#17 Darth Wiggy

Darth Wiggy

Captain

• Members
  • 458 posts
  • Interests:Film, musik, star wars replicas, damer

Posted 18 June 2011 - 18:00

Frostbiten sög, hehe! :thumbsup:

Jag är skeptisk. Jag tror inte det här blir bra. Eva Röse är snygg att titta på, men för övrigt saknar Sverige både skådespelartalanger och manusförfattare för att göra en bra TV-serie. Använder man musikalskådisar så blir det... skräp... Kommer däremot se nåt avsnitt för att bekräfta min teori.

Edit: Stavfel

Edited by Darth Wiggy, 18 June 2011 - 18:04.

Posted Image

I'm a stormtrooper, yes I am! And I'm proud of it! In a SCOTTISH way! Posted Image

#18 Magnus

Magnus

Fleet Captain

• Aktiv member
  • 1,097 posts

Posted 19 December 2011 - 19:12

Nu finns det en trailer på svtplay:
klicka här

Edited by Magnus, 19 December 2011 - 19:13.

#19 Magnus

Magnus

Fleet Captain

• Aktiv member
  • 1,097 posts

Posted 20 January 2012 - 21:05

På söndag kl 21:00 på SVT har den här serien sin 2-timmars premiär, om man vill kolla in svenska science fiction

#20 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,005 posts
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 20 January 2012 - 21:12

Ska försöka komma ihåg att se den. :)
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#21 Magnus

Magnus

Fleet Captain

• Aktiv member
  • 1,097 posts

Posted 23 January 2012 - 19:25

Avsnitt 1 & 2

Ok, så det verkar finnas 3 typer av robotar enligt min tolkning, de vanliga hubots som människor köper utan känslor .Den där gruppen ledda av Leo, som verkar vara robotoar som har känslor. Men Leo var nog mest intressant för att de var hans barndom man såg, så verkar det som han har blivit någon slags cyborg nu. Vi får se vad som händer nästa söndag.

#22 Magnus

Magnus

Fleet Captain

• Aktiv member
  • 1,097 posts

Posted 24 January 2012 - 18:51

Och om man missade att kolla serien så finns den på svtplay ;)

#23 Rick Hunter

Rick Hunter

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,270 posts

Posted 24 January 2012 - 23:53

Det här var faktiskt helt okej, kommer fortsätta att titta :)

Winter is Coming

#24 Piankhy

Piankhy

Cadet Third Year

• Members
  • 16 posts

Posted 27 January 2012 - 09:15

Nu har serien en egen sida på SVT:

http://svt.se/2.161934

Här är en forskare som tycker att seiren är orealistisk på så sätt att robotarna är väldigt avancerade, medan resten av samhället är ungefär som idag. Vissa av de konflikter som finns i serien bygger just på denna anakronism. I verkligheten skulle resten av samhället (teknik m m) också vara i nivå med robotarna och flera av filmens konflikter skulle aldrig uppstå. Dessutom skulle vi ju vara vana vid den här typen av teknik och ha följt utvecklingen.

Så här säger forskaren:

Man kanske kan likna Äkta människor vid att släppa ned senaste iPhonen i 50-talets Sverige. Hur skulle dåtidens Svensson se på en apparat som förstod vad du sa och kunde svara, som kunde lyssna på musik och berätta vilken låt som spelas och vem som sjunger den, eller som kunde berätta vilka av dina kompisar som fanns nere på stan just nu. Jag är övertygad om att en sådan apparat skulle tett sig högst skrämmande på 50-talet och 50-talsmänniskan kanske skulle tillskriva iPhonen mycket mer mänskliga egenskaper än vad vi idag tillskriver smarta mobiltelefoner idag. På samma sätt tror jag att vårt förhållningssätt till robotar kommer att ha ändrats på så många andra vis innan de börjar läsa sagor för våra barn.

http://www.infotechu...kor-och-robotar

#25 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

l'Empereur des Lumières

• Moderator
  • 2,555 posts

Posted 27 January 2012 - 12:49

Det där citatet påminner om trailern till Iron Sky. "That's not a computer. This is a computer."

Givetvis skulle samhället påverkas mycket mer av den teknologin, men jag tycker att man kan acceptera förutsättningarna för världen och sedan koncentrera sig på historien.

Jag funderar lite på om manusförfattaren tänkte sig att det ska se ut som det gör. Det framgår ju att hubotarna har funnits i minst tio år. Var det då tänkt att det ska utspela sig i framtiden och se ut som framtiden? Någon har i alla fall valt att lägga handlingen i något som ser ut som nutiden. Det är ju en klar fördel ur ett produktionsekonomiskt perspektiv. Om det är en fördel ur ett estetiskt perspektiv är ju en subjektiv fråga, och dessutom omöjlig att svara säkert på när man inte vet hur det skulle ha sett ut annars. Men jag gillar i alla fall att det är som det är.

Nästa fråga: Någon som känner för att göra en komparativ analys av Niska och Magneto?