Jump to content

Photo

Senast Sedda Film #5


  • This topic is locked This topic is locked
999 replies to this topic

#451 Fiskrens

Fiskrens

    Social kameleont

  • Moderator
  • 4,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:En trevlig avskrädeshög utanför Stockholm (Bagis)
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 27 December 2011 - 18:42

The Girl with the Dragon Tattoo

"Hej, hej"

Betyg: Bra
"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#452 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 29 December 2011 - 02:28

Sherlock Holmes (2009)

Efter att ha fångat den okulta seriemördaren Lord Blackwood så hamnar Sherlock Holmes i en depprition och inga av Dr. John Watson's försök att muntra upp honom verkar hjälpa.
Precis innan Lord Blackwood blir hängd varnar han Holmes att morden kommer att fortsätta, något han inte bryr sig så värst mycket om. Men när Blackwood plötsligt försvinner från sin grav och morden fortsätter så har han plötsligt ett nytt mysterium att lösa och hamnar mitt i en farlig lek av magi och ond bråd död. Har Lord Blackwood verkligen återvänt från döden?

En Sherlock Holmes film med magi och tekniska underverk kändes lite fel för mig när jag såg den först. Det liksom hör inte till för mig. Men att magin förklarades bort och tekniken var för avanserad gjorde att jag hade lättare för det den här gången.
En Guy Ritchie film på både gott och ont (mäst gott). Det onda är väl mycket action (men jag vande mig vid det) och hans ogillade för klichéer (han gick igenom manuset och raderade alla stora klassiker som t ex "Elementary, my dear Watson" och den klassiska Deerstalker mössan, ett krav för att gå med på att regisera filmen).
Men filmen är så bra att man stör sig inte på det.
Handlingen i filmen är en ny historia med viss inspiration från böckerna. Lord Blackwood är en helt nypåhittad karaktär som inte har funnits med i Sherlock Holmes tidigare, troligen inspirerad av en vilja att ha Sherlock Holmes slåss mot Jack the Ripper. Historian verkar placerad efter händelserna i böckerna på ett sätt men samtidigt inte på ett annat.
Slutet laddar för uppföljaren. Undrar just vad Professor Moriarty ska med en fjärrkontroll att göra. Lite lustigt att allt handlade om en idag sådan simpel sak som där inte skulle igentligen finnas på 50 år.
Slutet var lite för mystiskt med hur Lord Blackwood råkar bara dö som han från början skulle dö av en olyckshändelse medans en korp tittar på. Jag hade gärna skippat den delen.
Jag gillar tolkningen av Mary Morstan som en klipsk och väldigt förstående kvinnar som genast genomskådar Holmes, känner igen honom trotts hans förklädnad och förstår Watson och Holmes förhållande.
Jag tycker fortfarande den här filmens tolkning av Sherlock Holmes var väldigt trogen orginalet och hade med många saker som de vanligtvis skippar t ex att han boxas, är en mästare på självförsvar och de mer komplexa delarna av karaktären. Visst, han är mycket lösare och skabbigare här medans han vanligvis är mycket torrare, gentlemana aktigare och har ett mer välvårdat hår. Men de har balanserat honom mycket väl och de bra sakerna överväger klart de negativa. Fast varför de ibland klär Sherlock Holmes som om han var med i ett rockband på 70-talet, begriper jag inte.
En minst sagt bra film som tillfredställer både de intelligenta och spännande kraven för en bra Sherlock Holmes film samtidigt som den sätter till en hel del action och humor.

9/10


Blev förvånad när jag såg bakom kulisserna att nästan allt var CGI. Det märks inte. Med tanke på att de bara hade 11 månader på sig och ville visa hela London som det såg ut på 1800-talet så förstår jag att de var tvugna att gå den vägen.

Edited by Crusader, 29 December 2011 - 03:06.

Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#453 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 29 December 2011 - 18:50

Tron (1982) [US]
Överraskande bra faktiskt. Bra genomarbetad story och det känns som om man ansträngt sig lite extra för att får data-jargongen låta rätt och övertygande. Kanske så kan arkadhallen kännas aningen utdaterad idag men samtidigt så känns det både retro och tidlöst. Visuellt så ger den ett blandat intryck - de animerade bitarna är så snygga så jag bitvis undrar om de pimpats i efterhand inför dvd-releasen. Samtidigt så känns den mysko effekten som används på folk inne i datorsystemet skär sig lite mot animeringen. Men den funkar för att ge en lätt surrealistisk ton åt hela världen.
Det här är den film jag borde sett för flera år sedan och idag sett om. Nu är det inte så - men bättre sent än aldrig.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#454 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 29 December 2011 - 21:14

Det här är visst en biovecka av någon anledning. Igår såg jag Tinker Tailor Soldier Spy. Jag hade inga förväntningar på den precis. Visste inte mycket mer än att den är baserad på en bok. Och om bokens författare vet jag väl egentligen bara att han har skrivit en bok man väldigt ofta ser i hyllorna på begagnat-affärer. Hur bra filmen jag såg var kan jag nog egentligen inte säga så mycket om. Hängde faktiskt inte riktigt med i den. Först när jag efteråt läser på lite får jag klart för mig att boken den baseras på är den femte av sju som George Smiley är med i, men den första av tre som tycks höra ihop lite närmre än de andra. Jag får även veta lite om oledoledofframsan som titeln är hämtad från. Bechdelpoäng: Nej.

Och imorgon är det dags för Tintin.

#455 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 30 December 2011 - 01:41

Sherlock Holmes: A Game of Shadows (2011)

Året är 1891. Europa skakas av terroristbombdåd och Sherlock Holmes, som är besatt av sitt livs största fall, misstänker att universitetsläraren Professor Moriarty är den som ligger bakom det hela. Men när hans närmaste vänner blir måltavlor så förvandlas leken till blodigt alvar och Holmes mål att stoppa Moriarty handlar inte längre bara om att vara bäst utan att skydda hans närmaste och överleva. Tillsammans med sin gamle vän Dr. John Watson och en fransk Spåkvinna som letar efter sin bror, måste han stoppa Moriarty innan hela världen faller samman.

Mycket bra uppföljare. Världigt rolig, spännande och underhållande. Och överaskande som i början när Irene Adler blir mördad.
Mary Watson är även här en mycket intresant och kapabel karaktär men även då hon fick vara med mer än i första filmen så skulle jag inte ha något mot att ha sett mer av henne. Hon är enligt mig en av de intresantaste karaktärerna i filmerna.
När det gäller Noomi Rapace's Madam Simza Heron så var det tyvärr en rätt blek och tråkig karaktär som gjorde väldigt lite i filmen och ofta kändes nästan anonym. Ibland glömde man ens att karaktären var med i filmen. Inte skådespelerskans fel utan mer att de bara lät karaktären vara i bakgrunden och typ bara hängde med.
Slutet var mycket bra men att det hela handlade om att stoppa första Världs kriget var lite tråkigt då det ju faktiskt startar sedan ändå. Och det var en rätt dålig uppföljning på första filmen för de visade aldrig riktigt vad Moriarty skulle ha fjärrkontrollen till. Om det var till att göra vapen så kändes det inte som någon viktig del. Sedan tyckte jag att krigsvapnen var lite väl utvecklade för den tiden. Tyskarna hade nästan samma typ av vapen som de har under Första Världskriget. Betyder det att de inte utvecklade sina vapen sedan på 20 år? Fast de som gör filmen brukar vara nogran så alla vapen var säkert från rätt tid. Men det kändes underligt.
Gillade ni första filmen så måste ni se den här för den är minst lika bra.

9/10
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#456 Erika

Erika

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,783 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Trollhättan
  • Interests:Böcker, serier, film, TV-serier, TV-spel m.m.

Posted 30 December 2011 - 17:33

Flickan med åsneskinnet (Peau d'âne, 1970) är en sagofantasymusikalkomedi ( :P) som bygger på en saga som i sin tur finns i flera olika versioner.
Jag är inte överdrivet förtjust i musikaler, men jag har heller inget emot dem. Den här filmen är ganska charmig och ett par låtar är trevliga. Däremot kan det bli lite irriterande de gånger då låtarna kommer för tätt inpå varandra.
Något som som slog mig under filmens gång är hur väl den har åldrats. Flickan med åsneskinnet är inte helt och hållet tidslös, men det känns som om den kunde lika gärna ha spelats in på 80- eller 90-talet.
Filmen har även några underhållande (och medvetna) anakronismer, vissa tydligare och andra kan vara lätta att missa. Utöver detta förekommer det även referenser till Flickan och odjuret, så det kan vara smart att se den först.

#457 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 31 December 2011 - 20:20

Zorro: den Maskerade Hämnaren / Mask of Zorro, the (1998) [US/DE]
Mmm. Zorro har alltid varit en favorit för mig - tror det är svärden. Jag är lite småsvag för svärdssvingande hjältar. Antonio Banderas gör väl inte direkt ett dåligt jobb men "min" Zorro är och förblir antagligen Duncan Regehr.
Storymässigt är det inte så pjåkigt, men plockar in en kompetent Anthony Hopkins i rollen som Diego vilken lämnar över masken till smågangstern Alejandro. Man plankar friskt klassiska scener och koncept från såväl Kubricks Spartacus och Greven av Montecristo. Det funkar rätt bra filmen andas klassisk äventyrsmatiné där hjälten får flickan på slutet. Produktionsmässigt finns det inte mycket att klaga på: snygga scener och övertygande miljöer, fonder och rekvisita. Cathrine Zeta-Jones gör på sina håll en bra roll hon med, lite sörjer man att man inte slopade hela plottlinen med Alejandro och gick direkt på dottern istället.

Edited by XC, 01 January 2012 - 09:57.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#458 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 01 January 2012 - 01:21

Själv har jag lite blandade känslor över Duncan Regehr. Han spelade en mycket bra Zorro/Don Diego de la Vega och var som född för rollen men själva TV-serien fastnade jag aldrig för, trotts att jag alltid har varit ett stort Zorro fan.
Själv föredrar jag nog fortfarande Guy Williams (fast det var många år sedan jag såg serien sist). Tyrone Power tycker jag också gjorde en mycket bra klassisk Zorro.
Frank Langella tyckte jag också var bra om än lite grymmare än vad jag var van vid. Minns fortfarande repliken när skurken får se vem Zorro är: "Inside the rooster, we find a hawk." vilket också blev hans sista ord. :D

Och du skrev nog lite fel. Anthony Hopkins spelade orginal Zorro, Don Diego de la Vega medans Antonio Banderas spelade Alejandro Murrieta, den nya Zorro.
Antonio Banderas spelar ju en annan Zorro, inte samma karaktär vilket ju är orsaken varför han är annorlunda vilket jag håller med om. Men samtidigt så gillar jag verkligen hans Zorro. Hade han spelat orginal-Zorro så hade jag nog tyckt annorlunda för han ska vara på ett specifikt sätt och inte den street smarte lekfulle nästan klantige playboy som Antonio Banderas spelar.



Agatha Christie's Love from a Stranger: A Night of Terror (1937)

Carol Howard vinner en förmögenhet på lotto och beslutar sig för att förändra sitt liv. Hon slutar sitt sekraterarjobb, skickar iväg sin gnälliga faster till ett lyxigt hem, köpa nya kläder och bestämmer sig för att resa runt med sin bästa väninna, Kate. När hon träffar den Engelska gentlemannen Gerald Lovell så dumpar hon sin fästman och gifter sig med honom. Men vad som börjar i lycka förändras snabbt när de flyttar in i sitt nya hus och en galnare agressivare sida av Gerald visar sig.

Klassisk thriller-komedi baserad på en pjäs vid samma namn som i sig är baserad på en novell av Agatha Christie, med bla Basil Rathbone, mäst känd som "Sherlock Holmes" i filmserien på 40-talet. En film om hur en nyrik kvinna gifter sig med en ung man som visar sig vara en psykopatisk manlig motsvarighet till Svarta Änkan. Men på ett sätt så man förstår att han är galen och har någon form av mental sjukdom som gör att han bara blir galnare, agressivare och paranoid när han är gift som leder till att han planerar och mördar sina fruar. Dessutom är hans avsky för doktorer säkerligen för att han har suttit på mentalsjukhus eller liknande. Att hans sjukdom dessutom är kopplat till hans hjärta då han får hjärtattacker när han blir för upphättsad tyder på att han inte mår bra och igentligen inte är "ond" utan helt enkelt galen och följer de galna impulser han får i tron om att han gör vad han måste göra. Han drivs helatiden till att hitta en ny att gifta sig med för att åter igen uppleva det som fick honom att mörda sina tidigare fruar, trotts sin avsky för kvinnor. Eller så började det bara med ett sätt att få pengar men blev en galenskap. Och hans ständiga besatthet i terror och order, som aldrig ändrar sina planer. Och hur han såg upp till sig själv.
Bra skådespeleri. Speciellt Basil Rathbone men även Ann Harding, speciellt när hon inser att hon är gift med den ökände seriemördaren Fletcher. Efter det så blir det en mycket intresant psykologisk led då Carol är smartare än vad kvinner på film brukar vara och försökte spela på hans ego för att inte avslöja att hon visste sanningen. Och hur hon, med vetskap om hans hälsa, gör honom mer och mer upphätsad tills hon sedan ger nådstöten med att säga att hon har förgiftat honom och på så vis besegrar honom med den terror han själv använde mot kvinnor och skjrämde honom till döds. Mycket bra.
Som vanligt för filmer från den här tiden så är de flesta bi-karaktärerna överspelade komiska karaktärer vilket kan bli lite förmycket ibland men man står ut när resten är riktigt bra. Nästan Hitchcock bra. Speciellt mot slutet blir den riktigt bra.

8/10

Edited by Crusader, 01 January 2012 - 03:57.

Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#459 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 01 January 2012 - 10:06

Jag har dålig erfarenhet av 50-talets Zorro (även den från 74 med Frank Langella). Minns att den gått på TV men att jag inte hade vett att se den då, får ta igen det om det dyker upp repriser. Är intresserad av att ta igen förlorad mark där. För mig är nog 90-tals serien med Zorro bland det första jag såg med karaktären och var lite av en favorit då den gick. (Jag tittade till och med på repriserna när den gick på kanal 5 om helgmorgnarna).

Och givetvis har du rätt i att jag skrivit fel, ursprungligen tänkte jag skriva den där meningen i omvänd form men kom på att det var smartare att vända på det då Banderas nämns högre upp i omdömmet. Ännu smartare hade ju givetvis varit att även ändra namnet när man ändå höll på - eller iaf sett misstaget när jag gjorde den sista genomläsningen. :) Tack för att du sade till - har korrigerat felet nu.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#460 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 01 January 2012 - 12:48

För min del var Zorro svartvit när jag träffade honom först. Det var i Disney-tajm. Dock förstod jag nog varken det engelska talet eller den svenska texten på den tiden.

#461 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 01 January 2012 - 17:59

Ivanhoe (1982)

Klassikern och ett måste på Nyårsdagen. En perfekt Riddarsaga. Slutet är dessutom väldigt likt hur det igentligen gick till när Kung Richard återvände.

10/10
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#462 Erika

Erika

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,783 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Trollhättan
  • Interests:Böcker, serier, film, TV-serier, TV-spel m.m.

Posted 01 January 2012 - 20:50

Zorro (1975) har bra skådespelare, coola fäktningsscener och så vidare. Tyvärr är den även periodvis seg och två timmar är nästan för mycket. De kunde gott ha kortat ner filmen med 10-20 minuter utan att ha förlorat något. Nåväl, låten Zorro is Back livar upp stämningen lite grann...

#463 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 01 January 2012 - 21:27

Smokey and the Bandit: Part 3 (1983)

Big och Little Enos slår vad med Sheriff Buford T. Justice att han inte kan ta sig från Miami till Texas i tid med en plasthaj. Vinner han så får han $250000, men förlorar han så måste han sluta som Sheriff.
En enkel match, tänker den alltid sure Sheriffen men vad han inte vet är att Enos planerar att Sheriffen's ärkefiende The 'Bandit' ska stjäla fisken och hindra Sheriffen från att vinna. När Bandit vägrar så måste Enos istället vända sig till Bandit's bästa vän, långtradarföraren Cledus Snow och erbjuda honom $250000 för att låtsas vara The Bandit.

Fånig, löjlig och tråkig. Tar lång tid för filmen att börja och har stället en massa små roliga "händelser" på vägen som har inget med resten att göra. Men ibland lite rolig.
Man kan se den om man inte har något annat att se men annars råder jag er att skaffa orginalet på DVD och se den istället.

4/10
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#464 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 01 January 2012 - 22:15

Legend of Zorro, the (2005) [US]
Det är inte helt längesedan jag såg den här och jag står väl mer eller mindre fast i vad jag sade då. Den är välskriven, bra producerad och med bra kemi mellan karaktärerna. Gillar inte helt intrigen där en split uppstår mellan Elena och Alejandro - känns som om den delen inte smakade lika mycket som den kostade. Bästa fightscen måste jag säga är den mellan Joaquin och hans lärare - Joaquins Zorro-manér är mer underhållande än Zorros egna.

*

För min del var Zorro svartvit när jag träffade honom först. Det var i Disney-tajm. Dock förstod jag nog varken det engelska talet eller den svenska texten på den tiden.

Jag minsn att jag sett glimtar ur den svartvita serien - men det är grymt många år sedan nu och kan mycket väl vara i samband med Diney Tajm.

*

Zorro (1975) har bra skådespelare, coola fäktningsscener och så vidare. Tyvärr är den även periodvis seg och två timmar är nästan för mycket. De kunde gott ha kortat ner filmen med 10-20 minuter utan att ha förlorat något. Nåväl, låten Zorro is Back livar upp stämningen lite grann...

Härlig låt måste jag säga. :D

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#465 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 02 January 2012 - 18:12

Det har blivit mycket film sedan jag senast satte foten i denna tråd. Nedanstående är bara ett axplock av vad jag har sett.

---

Dyuymovochka (1964)

En tidigt animerad version av H. C. Andersens klassiska saga "Tummelisa". Jag tyckte inte att den var speciellt bra. Mycket för att det känns som att man har vävt in någon form av propaganda i handlingen. Sedan var den rätt fult tecknad. Grodorna är dock coola. Kanske att den här blir bättre ju fler gånger som man ser om den. Är någon nyfiken på att se den så kan man göra det genom att följa denna länk. Den är dock inte textad som det påstås.

*** *** ***

Zolotaya antilopa (1954)

Det här är en saga som handlar om en antilop som kan sparka fram guld med sina hovar. Antilopen jagas av den guld och maktgalna maharadjan. Men slutet av jakten på antilopen blir inte som maharadjan tänkt sig. Den här kortfilmen, "Den gyllene antilopen", är mycket fint tecknad och har en spännande och intressant handling. Det är lite som att kliva in i en tidskapsel när man ser den här filmen. Den känns tidlös och från en svunnen tid. Det är svårt att tro att den kommer från en animationsstudio i 1950-talets sovjetunionen. Där och då hade man nog inte så stora resurser till en sådan här sak. Men som denna film visar, så kunde man göra bra och fin tecknad kortfilm i varje fall. Vill man se den så kan man göra det genom att följa denna länk. Den är också textad som det sägs.

*** *** ***

The Wizard of Oz (1939)

Vacker. Och riktigt underhållande. Jag ser gärna om den samt utforskar uppföljare och andra filmatiseringar. En av filmens mer roligare scener måste vara när Dorothy är inne i det där huset som befinner sig inne i tornadon som tar henne till landet Oz och hur hon beskådar sura fru Gulch som kommer cyklandes utanför. Gulch ser så rolig ut när hon cyklar. Men det finns så många fler scener som är bra och roliga i den här filmen. Jag gillar hur snyggt man fick till allt med tanke på att den är gjord i slutet av 1930-talet.

*** *** ***

Mio min Mio (1987)

Av alla Astrid Lindgren-berättelser som har gjorts för TV och Film så är väl det här en av dom som känns mest motiverad att göra en nyinspelning av. Dubben är det som stör mest av allt med hela filmen. Det är verkligen en styggelse utan dess like att dubba riktig spelfilm. Speciellt när man som här, inte verkar veta hur man skall göra. I animerad film så är det en helt annan sak att dubba. Men bortsett från det så har filmen trots allt en del år på nacken och det märks i den färdiga filmen. Det kanske var storslaget på tiden då filmen gjordes, men med dagens ögon mätt, så tycker jag att det känns lite som ett hafsjobb här och där. Lite synd för i grund och botten så finns här en riktigt fin saga som passar både stor som liten. Det här är en film där jag är glad att jag inte har läst boken innan jag såg filmen. Eller det kanske jag har gjort, men i sådant fall har jag glömt den helt. För det känns som att jag har det bästa kvar att göra nu.

*** *** ***

Pippi Långstrump på de sju haven (1970)

Bäst av allt är miljöerna som man spelade in filmen i. Dom känns passande och härliga. Nästan lite exotiskt från vad vi svenskar är vana vid att se på film. Dessutom måste man väl räkna den här filmen som sveriges första, och hittills enda, piratfilm. Vilket är häftigt. Dessutom fick man till piratskeppen på ett tilltalande och snyggt sätt. Inger Nilsson gör sin Pippi Långstrump bra, värre är det med killen och tjejen som spelar Tommy och Annika. Handlingen engagerar inte mig och jag vet inte riktigt varför. En film som inte riktigt håller måttet vilket är lite tråkigt. En remake här tror jag inte på, även om man nog skulle kunna göra mycket på ett bättre sätt. Men karaktärerna är nog för djupt ankrade med dom skådespelare som gör dom att publiken inte vill ha några andra.

*** *** ***

Bröderna Lejonhjärta (1977)

Jag vet inte om jag är för vuxen för filmerna efter Astrid Lindgrens berättelser, för jag anser mig ha barnasinnet kvar. Men när jag nu ser om flera av dessa filmer så tycker jag inte att dom håller måttet längre. Det bästa med den här filmen är exteriören där man verkligen har hittat väldigt fina och passande platser där man spelade in scenerna i Körsbärsdalen och Törnrosdalen. Men vare sig karaktärer eller handling engagerar mig. Skådespelarna känna knappt torra bakom öronen, speciellt inte i fallet med killarna som spelar Jonatan och Skorpan. Kanske att den här filmen, likt flera andra äldre "Astrid Lindgren-filmer", skulle må bra av att göras om på nytt. Normalt sett så brukar jag ogilla remakes, men i detta fall börjar jag undra om man inte kan göra det bättre idag.

*** *** ***

Rio (2011)

Snygg, ingen tvekan om den saken. Rio de Janeiro känns väldigt levande. Färgerna tas från hela paletten och skänker tittaren en härlig injektion med ögongodis. Ljudet är friskt och krispigt. Sångerna är passande och bidrar med extra puls till filmens tempo. En del röstskådespelare är bra, speciellt Jemaine Clement. Men ärligt talat så saknade jag faktiskt det mesta i den här filmen. Speciellt om man ser till handlingen som tyvärr inte engagerade mig alls. Karaktärerna kändes också lite väl tunna för min del. Filmen påminner i mångt och mycket om Ice Age, en annan film från samma filmbolag, som jag har liknande åsikter om. Minus att den inte är lika snygg som den här filmen är. Men när jag såg Ice Age så kändes den lika halvfärdig som den här filmen gör, sett till handling och karaktärer. Jag hoppas att humöret spelade mig ett spratt och att filmen är bättre vid en omtitt. För jag har tänkt att ge den en ny chans i framtiden. Samma sak gäller även Ice Age-filmerna som jag är nyfiken på att ge förnyat förtroende.

*** *** ***

Fire and Ice (1983)

Det enda negativa med filmen är väl den sexistiska syn som man målar upp genom filmens kvinliga karaktärer. Men det skall sägas att jag väljer att se mellan fingrarna i det här fallet. Jag tycker inte om det, men jag väljer att inte låta det få förstöra min filmupplevelse.

Saker som är bra med filmen är att den är så fint animerad. Jag är verkligen svag för den här typen av animering, där allt är tecknat för hand och med det, en härlig känsla av att stiga in i en tidskapsel. Visst finns det en del skavanker i animeringen som aldrig skulle uppstå om man animerar med dagens moderna teknik, men det är just skavankerna som är halva tjusningen. Sedan är det ju så att övriga aspekter av produktionen kompletterar dom få brister som den här filmen kan tänkas ha.

Här bjuds man på klassisk fantasy om det goda mot det onda, där man snabbt kastas in i handlingen utan att man för den delen glömmer bort att föra handlingen och dess karaktärer framåt. Och karaktärerna är en annan bra och genomarbetad sak med filmen, dom är stabila redan från början och växer sedan lite till under filmens gång. Kanske inte så mycket som man skulle önska sig, men tillräckligt mycket för att man skall bli nöjd. Det kunde ju lika gärna ha varit så att filmens karaktärer inte ens hade engagerat, men så är det som tur inte i den här filmen.

Sedan vill jag slå ett slag för röstskådespelarna som avgjort känns riktigt bra och passande. Här känns det som att man aktivt letade efter en röst som motsvarde hur karaktärer skulle porträtteras i filmen och jag tycker som sagt var att man lyckades väl. Annars i dagens filmer så verkar det mer som att man går efter hur populär en viss skådespelare är och sedan väljer man utifrån det. Ibland blir det ju som tur var rätt, men det händer även rätt ofta att man inte lyckas med sin uppgift. Förr i tiden så tror jag att man arbetade på ett helt annat sätt när man rollsatte röstskådespelare. Man tittade nog mer på vilken personlig prägel som skådespelaren kunde sätta till sin roll samt om hon eller han var passande för uppgiften, och att mycket tittade mycket mindre på stjänglans som man nog gör idag. Så på det stora hela så är jag glad över att ha fått chansen att se den här filmen.

#466 Fiskrens

Fiskrens

    Social kameleont

  • Moderator
  • 4,025 posts
  • Gender:Male
  • Location:En trevlig avskrädeshög utanför Stockholm (Bagis)
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 02 January 2012 - 18:24

Harry Potter 1-3
"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#467 Erika

Erika

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,783 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Trollhättan
  • Interests:Böcker, serier, film, TV-serier, TV-spel m.m.

Posted 03 January 2012 - 06:51

Zwerg Nase är en östtysk dockfilm från 1986 och bygger på en saga av Wilhelm Hauff.
En annan fint gjord dockfilm från samma gäng bakom Die Schöne und das Tier och Es waren einmal drei Schwestern. Filmen är någorlunda ”spännande” däremot kan jag tycka den är lite seg på sina ställen, men det går att leva med.

#468 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 03 January 2012 - 09:55

[quotename='Piranhaconda' timestamp='1325524365' post='248191']Dyuymovochka (1964)[/quote]
Kollade och den är textad - men de är inte hårdkodade. Så man får klicka "subtitles" > "en" för att aktivera dem.
Den här såg jag för många år sedan - minns den som aningen småseg...


[quote name='Piranhaconda' timestamp='1325524365' post='248191']Zolotaya antilopa (1954)[/quote]
Har sett den här med - för många år sedan. Snygg och den känns lite tidlös. Väldigt hög klass på den som du säger.



[quote name='Piranhaconda' timestamp='1325524365' post='248191']Fire and Ice (1983)[/quote]
Håller med i vad du säger om de kvinniga karaktärerna. Minns kanske inte animeringen som överdrivet snygg men som väldigt retro och egen.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#469 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 03 January 2012 - 15:41

Mio min Mio (1987)

Av alla Astrid Lindgren-berättelser som har gjorts för TV och Film så är väl det här en av dom som känns mest motiverad att göra en nyinspelning av. Dubben är det som stör mest av allt med hela filmen. Det är verkligen en styggelse utan dess like att dubba riktig spelfilm. Speciellt när man som här, inte verkar veta hur man skall göra. I animerad film så är det en helt annan sak att dubba. Men bortsett från det så har filmen trots allt en del år på nacken och det märks i den färdiga filmen. Det kanske var storslaget på tiden då filmen gjordes, men med dagens ögon mätt, så tycker jag att det känns lite som ett hafsjobb här och där. Lite synd för i grund och botten så finns här en riktigt fin saga som passar både stor som liten. Det här är en film där jag är glad att jag inte har läst boken innan jag såg filmen. Eller det kanske jag har gjort, men i sådant fall har jag glömt den helt. För det känns som att jag har det bästa kvar att göra nu.

Jag minns att när jag såg filmerna tyckte jag att Mio var bättre än Lejonhjärta, men att det omvändaförhållandet gällde för böckerna. Fast böckerna var nog bättre än filmatiseringarna i båda fallen.



Pippi Långstrump på de sju haven (1970)

Bäst av allt är miljöerna som man spelade in filmen i. Dom känns passande och härliga. Nästan lite exotiskt från vad vi svenskar är vana vid att se på film. Dessutom måste man väl räkna den här filmen som sveriges första, och hittills enda, piratfilm. Vilket är häftigt. Dessutom fick man till piratskeppen på ett tilltalande och snyggt sätt. Inger Nilsson gör sin Pippi Långstrump bra, värre är det med killen och tjejen som spelar Tommy och Annika. Handlingen engagerar inte mig och jag vet inte riktigt varför. En film som inte riktigt håller måttet vilket är lite tråkigt. En remake här tror jag inte på, även om man nog skulle kunna göra mycket på ett bättre sätt. Men karaktärerna är nog för djupt ankrade med dom skådespelare som gör dom att publiken inte vill ha några andra.

Sveriges enda piratfilm? Nä. Då förgäter du Jim & piraterna Blom.

#470 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 03 January 2012 - 16:41

Jim & Piraterna Blom hade jag glömt - den hade vi inspelad på VHS när jag var yngre. :)

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#471 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 03 January 2012 - 20:08

Ladyhawke (1985) [US]
En ikonisk klassiker som jag rentutav sett tidigare - och numera är stolt laglig ägare till. Storyn är enkel och effektfull - extra trevligt är det att man inte slår för hårt på "förbjuden kärlek"-temat utan låter just förbannelsen vara en mans avundsjuka. Berättartempot håller stabil fart och susar förbi även transportsträckorna, däremot så har jag lite småsvårt för själva slutet som känns utdraget. Bra skådespelare, Rutger Hauer är kanske inte någon man kan stirra i timtals på men i överlag så har han en bra närvaro i rollen. Vassast i sin roll tycker jag John Wood är som räddar mycket av slutscen från total katastrof. Man gjorde en väldigt bra take på det här konceptet i Xena (05x03: Succession).

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#472 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 03 January 2012 - 22:17

Jönssonligan & Dynamit-Harry (1982)

Sickan's senaste kupp gick åt skogen när Dynamit-Harry dök upp. Nu kommer han ut ur fängelset efter 10 månader och finner att endast Harry är där och väntar på honom. Vanhenden och Rocky har skaffat hederligta jobb och är inte längre intreserade av att göra brott. Men Sickan har en plan!

Andra filmen i serien och minst lika bra som första även om lite väl mycket går åt för prat och mindre för brott.
Alla har väl redan sett den. Ni andra borde skämmas!

8/10

Edited by Crusader, 03 January 2012 - 22:20.

Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#473 Synon

Synon

    Voff!

  • SuperMod
  • 7,770 posts
  • Gender:Female
  • Location:Stockholm

Posted 03 January 2012 - 22:29

Ah... Ladyhawke! Minns att jag gillade den väldigt mycket när jag den för länge sen. Undrar om den håller för en omtitt?

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper





We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.


#474 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 03 January 2012 - 22:56

Jag tycker den fortfarande håller riktigt bra idag.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#475 Rick Hunter

Rick Hunter

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,270 posts
  • Gender:Male
  • Location:Solna

Posted 03 January 2012 - 23:23

Sett lite film under julen

Jägarna 2
Rolf Lassgårds poliskaraktär återvänder till Norrland efter att en ung kvinna har hittats brutalt mördad och det verkar som både hans brorson och hans nya styvpappa kan vara inblandade och än en gång gör han sig ovän med hela den lilla byn. Inget nytt under solen här precis, denna rätt så meningslösa uppföljare är både långsammare och mindre spännande och karaktärer man bryr sig föga om. Känns som en random svensk kriminalfilm vilket originalet inte gjorde.
5/10

30 minutes or less
Nick är ett pizzabud som inte har många problem i världen tills den dag han åker på en beställning som går illa. Han blir nerslagen av två män i apmasker som sätter på honom en bombväst och tvingar han att råna en bank inom 10 timmar annars spränger de honom. En film jag hade lite hopp om då den innehåller flera roliga skådespelare och en handling som verkar något lovande och det är ungefär vad man får mer eller mindre. Filmen verkar inte riktigt veta vilken riktning den ska dra åt och det blir därför lite av allt. inte så väldigt bra utfört även om den bjuder på ett och ett annat skratt längs vägen. Jesse Eisenberg förtjänar bättre roller än så här.
5/10

Conan The Barbarian (2011)
Conan föds under våldsamma förhållanden när hans Mamma blir stucken av ett svärd och dör, flera år senare kommer en okänd man med sina trupper till deras by och dödar alla plus Conans Pappa. Conan ger sig ut för att hitta den denna okände man och döda honom. En hämndhistoria alltså, och en riktigt dålig sådan dessutom. Vet inte riktigt var jag ska börja precis, det var inte mycket jag fann intressant med denna film. Skådespelarna gör sitt bästa men manuset måste ha kladdats ner på ett dasspapper under en fikarast. I närmast en katastrof faktiskt. Snyggt koreograferad action där blodet sprutar och snygga miljöer men vad gör det när magin helt saknas, allt som originalet hade finns inte i Conan 2011.
4/10

Winter is Coming