Jump to content

Photo

Evil Dead (2013)

• Please log in to reply
5 replies to this topic

#1 Garm

Garm

Rear Admiral

• SuperMod
  • 3,785 posts

Posted 14 July 2011 - 15:23

Fangoria skriver lite om den tilltänkta remaken av kultfilmen Evil Dead.

Sam Raimi and original producing partners Rob Tapert and Bruce Campbell (who also starred in the original franchise) are gearing up to remake their cult sensation THE EVIL DEAD through their long standing Ghost House Pictures partnership. Raimi and Tapert were such instant fans of Fede Alvarez’s short film PANIC ATTACK [*] that they set up a blind deal with the filmmaker and through that process have attached Fede Alvarez to write and direct the film. Alvarez wrote the script with Rodo Sayagues. Academy Award® winning screenwriter Diablo Cody is currently doing revisions on the draft. Ghost House is committed to renewing the franchise and has the film on the fast track.

Raimi, Tapert and Campbell will serve as producers. Ghost House Pictures partners Joe Drake and Nathan Kahane will executive produce. Nicole Brown and J.R. Young will oversee the project for Ghost House. Lionsgate will handle international sales on the film.

The three producing partners commented, "We are committed to making this movie and are inspired by the enduring popularity and enthusiasm for the ‘Evil Dead’ series. We can't wait to scare a new generation of moviegoers using filmmaking techniques that were not available to us thirty years ago as well as Fede bringing a fresh eye to the film’s original elements."

Raimi wrote, directed and, along with Tapert and Campbell, produced the original horror classic THE EVIL DEAD that tells the story of five twenty-something friends who become holed up in a remote cabin where they discover a Book Of The Dead. An archaeologist's tape recording reveals that the ancient text was discovered among the Khandarian ruins of a Sumerian civilization. Playing the taped incantations, the youths unwittingly summon up dormant demons living in the nearby woods, which possess the youngsters in succession until only one is left intact to fight for survival. THE EVIL DEAD spawned a franchise with the equally successful installments EVIL DEAD II and ARMY OF DARKNESS.

Fede Alvarez is represented by CAA, Anonymous Content and attorney Karl Austen. Diablo Cody is represented by Sarah Self at WME, Mason Novick, and attorney Jeff Frankel of McKuin Frankel Whitehead LLP.

[*] Finns att se på tuben för den som är intresserad.

Orsak till redigering: Ändring av trådtitel från remake till (2013) då filmen är en kombination av reboot och uppföljare.

Edited by Garm, 20 December 2013 - 00:39.

#2 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 15 July 2011 - 07:42

Och via twitter svarade Bruce Campbell på en fråga från ett fan:

- "I won't believe in a new Evil Dead film until I see it. Or at least not until @GroovyBruce tells me to believe in it."
- "Believe in the remake, dawg! The project is real. In the works. Cool as hell. Scary as hell."

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper

We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.

#3 Polgara

Polgara

Lieutenant

• Members
  • 95 posts

Posted 05 January 2013 - 04:19

Det här kommit en ny bra och läskig trailer. Jag tycker att det ser väldigt lovande ut och jag kommer absolut att se den här filmen.

http://www.youtube.com/evildeadmovie

Och för ungefär två månader sedan kom den första trailern till filmen, även den riktigt bra.

Edited by Polgara, 05 January 2013 - 04:21.

#4 PredaBot

PredaBot

Rear Admiral

• Moderator
  • 2,983 posts

Posted 06 January 2013 - 02:46

UUUHH! Ja, det där var faktiskt ganska obehagligt. HUGA! :(

Dock så lär alla skräckälskare äntligen få nånting BRA och övernaturligt att sätta tänderna i. :D

#5 Polgara

Polgara

Lieutenant

• Members
  • 95 posts

Posted 06 January 2013 - 04:35

Exakt. Äntligen så verkar vi inte bara får en bra och genuint skrämmande film, utan även en bra remake på köpet. Ven kunde ha trott det när den här filmens existens först kom på tal. :)

#6 Garm

Garm

Rear Admiral

• SuperMod
  • 3,785 posts

Posted 20 December 2013 - 01:37

Som en vanlig skräckfilm betraktat så är den helt OK. Ser man till aspekten att den här filmen är både en form av nytolkning och en sorts uppföljare till dom tidigare filmerna så är jag lite mera skeptisk. Visst är den sevärd, men jag tycker inte riktigt att man lyckas med att skapa en intressant film utifrån sin "take" på Evil Dead mythos:et.

Det finns flera orsaker. En är att denna film inte riktigt passar in med dom tidigare. Den har en större budget och med det all "state-of-the-art" som man kan täka sig, i allt från själva produktionen till utförandet. Dom äldre filmerna var ju väldigt mycket "vänner som satsar allt på att skapa en film och slutföra hela projektet, kosta vad det kosta vill". Dom har således ett väldigt stort hjärta och struntar rätt mycket i hur själva slutprodukten är och ser ut. Det är säkert därför som många har kunnat ta till sig dom äldre filmerna. Den här filmen känns betydligt mer som en produktion där man hade silverskeden i munnen redan innan man startade. Det blir liksom en markant skillnad när man som mig, ser originalet och denna film dagarna efter varandra.

Men kanske mer viktigt är att den inte erbjuder en speciellt tilltalande eller intressant handling. Varken som uppföljare eller nytolkning. Man bryr sig inte om handlingen eller dess karaktärer. En annan sak är att denna film är överdrivet våldsam och blodig. Det känns inte alls passande. Jag hade hört talas om den här biten innan jag såg filmen, men det var till och med så att jag blev förvånad över att den var blodig och våldsam. Och jag vet inte riktigt varför som man valde att gå den vägen, om man trodde att man kunde få till en mer obehaglig och skrämmande stämning på det sättet. I sådant fall så tycker jag att man misslyckades rätt så rejält. Det fanns ett tillfälle i hela filmen då jag skruvade på mig av genuint obehag, det var följande scen. Men det är ungefär allt. Så jag stördes snarare av allt blod och våld än att jag blev chockad, skrämd eller fick ett genuin känsla av obehag.

Tittar vi lite närmare på insatserna framför och bakom kameran så är det väl godkänt rakt av. Regissören Fede Alvarez gör en godkänd insats, men han är ju knappast en ny Sam Raimi. Skådespelarna var alla helt nya bekantskaper och det fungerade riktigt bra faktiskt. Synd bara att karaktärerna inte var mycket att hurra över. Fotot i filmen var bra och jag gillade både musiken och ljudeffekterna. Även om jag tycker att det blev rätt dåligt med dom förvrängda rösterna många gånger.

Så jag vet inte riktigt vad jag ska tycka faktiskt. Filmen känns mest som en axelryckning. Även om jag stundtals blev underhållen. Det är ju tänkt att den här filmen ska leda vidare till något större. Dels en direkt uppföljare på den här filmen, men det har ju även pratats om att Sam Raimi ska göra en Army of Darkness 2. Så jag vete tusan hur dom har tänkt att allt ska hänga ihop i slutänden. Men jag hoppas i alla fall på att Sam samlar ihop hela kompisgänget igen och gör en till Evil Dead-film medans dom fortfarande har chansen att komma undan med det med hedern i behåll.

Och en liten extra bonus får alla vi som brukar se hela eftertexterna till filmer. För det absolut sista som händer under den här filmens eftertexter är att Bruce Campbell dyker upp som Ash och levererar en av karaktärens många odödliga one-liners. En liten kul vink till fansen och som kanske även kan peka på att något mera coolt är på gång i framtiden.

Edited by Garm, 20 December 2013 - 01:44.