Jump to content

Photo

Senast sedda film #7

film omdömen recensioner tycktill

• Please log in to reply
1019 replies to this topic

#126 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,005 posts
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 06 November 2013 - 23:18

Thor: The Dark World (2013)

För tusentals år sedan försökte ledaren av Dark Elves, Malekith the Accursed, erövra de 9 världarna med hjälp av ett kraftfullt vapen kallat Aether och ge dem evigt mörker, men han besegrades och hans hemvärld, Svartalfheim, förgjordes för att få hans fiender att tro att han dog.
Men nu har något hittats på Jorden som borde ha förblivit begravt, och Jane Foster med sitt forskar team är mitt i det hela då hon åkt till London för att undersöka ett mystiskt fenomen i hopp om att ta reda på vart Thor tog vägen för 2 år sedan och varför han aldrig återvände till henne. Samtidigt i Asgård har Thor precis avklarat ett långt krig för att få fred i de 9 världarna ovetandes om den fara som lurar och den del som han och hans fängslade onda bror, Loki, kommer att ha i det hela.

Sci-Fi Fantasy film om Marvel superhjälten Thor och de andra asagudarna. Uppföljare på Thor (2011) och The Avengers (2012).
Lika bra och fantastisk som första filmen. De som hoppas på en film som utspelar sig mer i Asgård lär inte bli besviken eftersom större delen gör det, tillochmed mer än första filmen. Underhållande, spännande Sci-Fi Fantasy som får en att njuta. Förvänta er inte en superhjälte film för då blir ni kanske besvikna. Den här filmen är mindre superhjälte film än första var och den var inte mycket superhjälte heller. Njut istället av detta Sci-Fi Fantasy baserat på nordisk mytologi. Under hela mitt liv har jag önskat att någon skulle göra en riktigt bra filmserie baserat på nordisk mytologi och Thor-filmerna levererar verkligen där.

Men givetvis får vi se karaktärer från Jorden också. Jane Foster's vän Darcy Lewis är med samt den nu galna Erik Selvig.
Försök gärna att känna igen Christopher Eccleston och Zachary Levi i filmen. Tro mig, det är inte lätt. ;)
Jag vill påpeka att filmen har 2 scener under/efter sluttexterna! Missa inte dem! :)
En annan liten påpekan är att Agent's of S.H.I.E.L.D. kommer ha en liten crossover med den här filmen i avsnitt 8 The Wellsom visas i USA 19/11.

Hur som helst, ett fantastiskt äventyr som alla som gillar äventyr måste se, speciellt om man gillade första filmen. Har du inte innan sett första Thor-filmen så borde du skämmas och göra det nu och sedan se den här.

Betyg: Awesome+

Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#127 Garm

Garm

Rear Admiral

• SuperMod
  • 3,785 posts

Posted 07 November 2013 - 00:18

Garm: tack för tipset om Ghost in the Shell! *surfar raskt vidare till Discshop :)

Jag är glad att jag kunde hjälpa dig.

Edited by Garm, 07 November 2013 - 00:18.

#128 Garm (M)

Garm (M)

Commander

• Members
  • 250 posts

Posted 08 November 2013 - 00:38

Mad Dog Morgan (1976)

En av många filmer som jag fick upp ögonen på efter att ha sett den utmärkta dokumentären; Not Quite Hollywood: The Wild, Untold Story of Ozploitation (2008). Anledningen till att den intresserade mig var; 1) handlingen verkade riktigt intressant, 2) Dennis Hopper spelar huvudrollen och är en, i mina ögon, erkänt duktig skådespelare, 3) Australiensisk film brukar ofta vara bra och det tillsammans med mitt intresse för exploitationfilmer lät ännu mer tilltalande och 4) Dennis Hopper var tydligen svår att ha att göra med under inspelningen då han hade grava alkoholproblem och kunde dyka upp både halvfull och stupfull till inspelningen. Det sista är egentligen det minst intressanta, men då det kom från intervjuer med inblandade personer i produktionen så var jag lite nyfiken även på den biten.

För den som är intresserad att läsa lite mer om inspelningen av filmen så rekommenderar jag att läsa följande artikel. Har man tänkt att se filmen själv så är det givetvis spoilervarning på att läsa den. Och vill man se filmen så finns den uppladdad av Troma, helt lagligt, på tuben. Det är dom som sitter på rättigheterna till filmen i USA. Själv så lyckades jag lägga beslag på den fin-fina officiella Australiensiska utgåvan på DVD. Jag ser fram emot att göra en djupdykning i extramaterialet sedan.

Filmen är alltså en sorts biografi över den verkliga John Fuller aka Daniel Morgan aka Mad Dog Morgan. Att jag skriver "en sorts" betyder att jag har gjort min research och kommit fram till att man har tagit vissa friheter (inte helt oväntat) men kanske än mer viktig, att man fokuserar på hans kriminella leverne. Speciellt den sista delen av hans liv, då jag har förstått att han var kriminell mer eller mindre under större delen av sitt liv. Så man kommer aldrig riktigt nära människan, även om man gör så gott man kan.

Dennis Hopper är den enda skådespelare som jag känner igen i filmen. Trodde jag. För en bit in så dyker en ung, lång och tanig man upp i en obetydlig roll. Det är något bekant över honom. Det tog ett tag innan jag kopplade att det var Zeddicus Zu'l Zorander Bruce Spence. Jag skyller på att han var så ung att jag knappt kände igen honom. Men jag måste säga att det bara var uppfriskande att inte ha så många välbekanta ansikten i den här filmen, det liksom höjde dess standard tror jag. Dennis Hopper gör en kanonroll, vare sig han är full eller inte. Och full kan man se att han är i en del scener genom filmen. Men det gör liksom sitt till med, tycker jag. Det gör att hans porträttering av Morgan lika irrationell som han säkert var i verkligheten. Speciellt i en del trängda lägen som han säkert upplevda under sin tid på flykt undan rättvisan. Övriga skådespelare är riktigt bra dom med.

Svagheten med filmen ligger nog i handlingen som känns något ostrukturerad och jag tycker att det är synd att dom inte lägger ett större fokus på att vi som tittar ska lära känna människan Morgan mer, istället för att lägga tyngdpunkten på den kriminella Morgan som man gör här. Sedan är det någon som inte riktigt har gjort sin hemläxa när det gäller att klippa filmen. Det finns rätt många partier i filmen då det skaver lite i upplevelsen att se filmen och man undrar mer än en gång hur det kunde bli så fel. Men jag måste säga att man kan trots det se filmen med stor behållning, det stör alltså inte så pass mycket att man inte kan se filmen.

Filmen är väldigt bra filmad och man lyckas verkligen fånga tidsandan väl. Fotot är utsökt. Det var nog inte alltför lätt att leva på den tiden, vare sig man hade det bra ställt eller inte. Jag uppskattar även en fullständigt avsaknad av konventionell filmmusik. Här utgörs den av musik och texter inspirerad av ursprungsbefolkningen, Aboriginer. Vi får således en hel del Didgeridoo. Och det passar utmärkt. Och låten om Mad Dog Morgan som sjungs under eftertexterna är väldigt bra, speciellt texten.

Och avslutningsvis för oss som är intresserade av memento mori, uteslutande fridfulla fotografier på personer efter att dom har avlidit så finns det ett sådant på Mad Dog Morgan att beskåda här.

Jag lämnar er sedan att begrunda Mad Dog Morgans slutliga öde genom att citera följande.

After his death, Morgan was beheaded, and doctors shaved his head and removed the skin from his face to make a death mask for phrenological analysis. Some authorities protested because the death mask wasn't created in a controlled medical environment, but it was generally felt that Morgan's body was treated with the same respect he had shown for life.

Edited by Garm 2.0 (Test User), 08 November 2013 - 00:47.

#129 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,005 posts
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 09 November 2013 - 03:35

The Texas Chain Saw Massacre / Motersågsmassakern (1974)

Någon plundrar gravar i en liten gammal kyrkogård i Texas' ödemarker och gör om kropparna till monument. Sally Hardesty, hennes rullstolsbundna bror Franklin, samt vännerna JerryKirk och Pam har åkt dit för att kolla om något har hänt med farfar Hardesty's grav. På vägen planerar de att stanna vid det gammla familjeherrgården Franklinhouse.

Läs mer i Motorsågsmassaker-fest!-tråden.

Löst inspirerad av mördaren Ed Gein (som även låg grunden till bla. Psycho och The Silence of the Lambs).
Bitvis bra men mot slutet blir den riktigt långtråkig. Fast trotts det en klassiker som alla skräckfantaster borde se.

Betyg: OK+

The Evil of Frankenstein (1964)

Baron Victor Frankenstein och hans assistent Hans återvänder till Frankenstein's hemstad Karlstaad efter mindre än 10 år på flykt, i hopp om att kunna sälja familjens släktklenoder för att sponsera sina expriment i hopp om att skapa en levande varelse. Men snart upptäcker han att hans ägodelar ha stulits av byns korrupta ledare och poliser. En annan person som har problem med dem är den uppträdande hypnotisören Proffessor Zoltán.

3:e filmen i Hammer Horror's Frankenstein serie med Peter Cushing. I ett försök att starta om serien beslutades det att inte göra några referencer till de första 2 filmerna, vilket är orsaken att Frankenstein inte är i London där förra filmen slutade eller har tattueringen han fick i förra filmen. Om hans assistent är den samma eller inte låter de vara osagt. Han klär sig likdanat och heter också Hans men spelas av en annan skådespelare och efternamnet avslöjas aldrig här.
För att göra det hela ännu mer förvirrande så visar de en nyfilmad tillbakablick om hur det gick till. De har också omdesignat orginal-monstret till att se mer ut som Universal's monster (vilket de fick tackvare en ny deal med Universal).
En annan skillnad är att här är felet med monstret att den bara vill äta rått kött vilket får den att döda djur. Den här Frankenstein verkar heller inte vara en ond mördare som i de 2 första filmerna utan mer en missförstådd vetenskapsman som blev driven från sitt hem för att grannarna såg hans expriment som omoraliska (han dömdes här för att ha arbetet mot Gud) och som riskerade sitt liv i ett försök att skydda sin skapelse och sörgde dens död. Det hela gör det lite underligt då jag efter de första 2 filmerna har lärt mig hata den Frankenstein. Den här är mer som en charmig, om än dumdristig, Rogue. Och när han återupplivar monstret så gör han det för att han anser att den blev felaktigt mördad bara för att den var anorlunda.
Jag vet inte varför de envisades med att komplisera saker så förbaskat. De gjorde likadant med Dracula-filmerna ett flertal gånger och Mummy-filmerna fick de aldrig till en serie.

Måste säga att Frankenstein är en rätt dumdristig idiot som inte bara återvänder till sin hemby och går omkring som ingenting men dessutom anklagar den som dömde honom till att ha strulit hans ägor.

Fint hur de blir vänner med den döv-stumma hemlösa flickan som alla andra behandlar illa.

Monstret är lite mer som i universal filmerna här, oskylldig och menar inget illa utan utnytjas av andra. Den får tillochmed ångest över vad den har tvingats göra. Och det här leder till slutet där monstret har druckit sig full för att glömma sin ångest och blir våldsamt så att den av misstag startar en brand som leder till en explotion. Och Frankenstein dör i ett desperat försök att trösta/rädda sin varelse.

Väldigt annorlunda de första 2 filmerna då den här, trotts att den är en ny unik berättelse, försöker fånga den sanna andan och karaktärerna Frankenstein och monstret. Tyvärr fick filmen ett väldigt negativt motagande och kallades för världens sämsta Frankenstein-film (fast i moderna tider så gillar folk den) troligen just för att den är så annorlunda de första 2 filmerna.

Som sagt, känns underligt att de rebootade serien och först hade jag tänkt försöka ignorera det men det går inte då Frankenstein och monstret är så totalt annorlunda vad de var i de första 2 filmerna. Och jag gillade verkligen det mästa av det. Jag var aldrig riktigt glad över att Frankenstein avbildades som ond och hur annorlunda det var från boken så det här gillade jag faktiskt skarpt.

Betyg: Mycket Bra+

Frankenstein Created Woman (1967)

Baron Victor Frankenstein är besatt i att finna sanningen bakom själen. Tillsammans med kollegan Doctor Hertz  vill han hitta ett sätt att fånga själen och flytta den till en annan kropp.
Assistenten Hans är kär i värdshusvärdens handikappade dotter Christina men hamnar i bråk med hennes far och 3 rika bortskämda ungdommar pga hans hemskt humör som han har ärvt från sin far som blev avrättad framför hans ögon för många år sedan.

4:e filmen i Hammer Horror's Frankenstein-serie som igentligen var tänkt att vara uppföljare på The Revenge of Frankenstein (1958), och därmed vara 3:e filmen i serien, innan det beslutades att lägga den på hyllan och istället reboota serien med The Evil of Frankenstein (1964).
Eftersom den här uppenbarligen inte är en fortsättning på The Evil of Frankenstein (1964) så antar jag att den är en fortsättning på The Revenge of Frankenstein (1958) med samma onda galna Frankenstein som i de första 2 filmerna då den här också är kall, känslolös och verkar bara bry sig om sina expriment utan att ha mycket till överseende för andra. Han är verkligen samma vidriga typ här.

En väldigt tragisk film. Hans låter dem avrätta honom för han vill inte att alla ska veta att Christina och han hade legat med varandra, för att skydda hennes oskuld. Dety hela helt i onödan då hon tar sitt liv för hon kan inte tänka sig leva utan honom. Att de sedan flyttar över Hans själ till hennes kropp gör det hela bara värre. Inte nog med att han blir tvungen att leva i en kvinnokropp utan dessutom i hans älskades kropp som tog sitt liv pga hans död.

Lite underlig handling då Frankenstein annars motsätter sig hela saken med själar. Och det hela motsäger lite tidigare film där de var tvugna att flytta hjärnan.

Men det är iallafall en myket bra film.

Betyg: Mycket Bra+

Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts

#130 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,005 posts

Posted 09 November 2013 - 22:48

Heaven with a Gun (1969)

Föredetta revolvermannen Jim Killian kommer till en stad där det är krig mellan ranchägare och fåraherdar. Han öppnar en kyrka där alla är välkomna i hopp om att skapa fred mellan de båda grupperna och lära dem att det bara är en myt att kor och får inte kan leva tillsammans. Vid sin sida har han Leloopa, en indianflicka vars pappa blev mördad för att han var en fåraherde.

Western med Glenn Ford, Carolyn JonesJohn AndersonDavid Carradine och en väldigt ung Barbara Hershey som indianflicka. En film om fred, hur enkelt det igentligen är och hur meningslöst våldet är. Och givetvis en hel del pang-pang. :D

Hemsk scen när Leloopa blir våldtagen.
I slutet tvingas Jim att välja mellan att åter bli en revolverman eller förbli en präst och tillsammans ställer sig hela staden upp mot ranchägarna för att visa att de är trötta på allt bråk och dödande och tvinga fram fred.
En helt OK Western som låter tråkigare än den faktiskt är.

Betyg: OK+

Ice Station Zebra / Polarstation Zebra svarar ej (1968)

Commander James Ferraday har i uppdrag att med atomubåten USS Tigerfish föra en udda grupp under isen till Polarväderstationen Zebra i Nord Polen som ber om akut hjälp. Det är en gemensam räddningsaktion mellan USA och Soviet men allt är inte som det verkar.

Spännande spion-äventyrs film om Kalla Kriget's kalla dagar. Jag tror jag har sett den innan. Bra och passande slut.

Betyg: OK+

Edited by Crusader, 10 November 2013 - 00:59.

-Sora, Kingdom Hearts

#131 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,000 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 10 November 2013 - 15:29

@Garm: Not Quite Hollywood hade många intressanta titlar som jag aldrig fått tummen ur att se. Om dne finns gratis på tuben kanske jaag gör ett tyck jag med. :D

@Crusader: Ice Station Zebra låter faktiskt intressant. :) Inte helt omöjligt att jag kanske ger den en chans framöver.

Edited by XC, 10 November 2013 - 15:31.

giphy.gif

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#132 Garm

Garm

Rear Admiral

• SuperMod
  • 3,785 posts

Posted 11 November 2013 - 01:36

Jag har i varje fall listat samtliga filmer som det pratades om i Not Quite Hollywood. Med lite hjälp av deras press kit ska sägas. Sedan strök jag filmerna som inte intresserade mig och kvar blev en lista över sådant som bara var att börja bocka av. Vilket inte direkt har skett förrän nu, men vem har sagt att man måste ha bråttom. ;)

Om du är nyfiken på att se Mad Dog Morgan framöver så tycker jag definitivt att versionen från Troma på tuben är duglig. Såg för övrigt att Discshop säljer samma fina utgåva som jag har.

Polarstation Zebra svarar ej är en klassiker. Jag har sett den en gång eller två när den sändes på TCM och vi hade den kanalen. Inte helt omöjligt att jag ser om den framöver.

#133 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,000 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 11 November 2013 - 12:52

Ser fram emot fler omdömen.

Idag är det jag och en motorsåg som gäller, men efter det är det inte helt omöjligt att jag ser båda. :)

giphy.gif

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#134 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,000 posts

Posted 11 November 2013 - 18:34

Jag var säker på att vi hade en tråd om den här - men tydligen inte.

After Earth (2013) [US]
?: 1000 år efter planeten Jordens fall får en räcka händelser som börjar med en meteroitstorm två människor att ofivilligt återvända till Jorden. En värld där inte längre människan passar in.
Det är egentligen inte något fel på storyn i stora drag, det mesta funkar och det är uppskattat att filmen känns så avskalad ...MEN... det är något som är off i berättandet. Det saknar riktig spänst och slackar, kanske mycket för att fokus ligger lite för mycket på ett relativt ointressant tema: sonen med prestationsångesten.
Far- & Son-problematiken berörs trots inte mer än helt lätt, vilket är synd eftersom filmen får sitt enda lilla lyft när Kitai ifrågasätter sin far (t.ex. om det finns en koppling mellan "ghosting" och avståndstagandet till familjen hos Cypher Raige) ...MEN... Det stoppar inte Will Smith från att göra en riktigt bra roll. Det är nog första gången banne mig som jag upplever honom som riktigt vuxen i en roll.
M. Night Shyamalan är lite av en paradox, han jobbar ofta med intressanta koncept och gör väldigt snygga filmer ...MEN... har kanske svårt för att hitta flytet och balansen i det han berättar. Den här filmen är inte något undantag; den är kanske dock lite bättre än tex "The Last Airbender". Vilket är synd för visuellt är den här filmen bland den intressantaste filmen inom post-apokalyps/science fiction på länge.
!: Det måste faktiskt ses som en brist att M. Night Shyamalan lyckas producera en film av den här typen och helt missa att föra in känslan av äventyr: det blir lite enkelt för mycket internt skällande som förtar spänningen och äventyret. Uppe på det så har vi då klimax-punkten där Kitai själv lyckas bli ett spöke för monstret som jagar honom som inte riktigt funkar (främst för att "monstret ser dig inte om du inte är rädd och sänder ut feromoner"-grejen är lite svårtköpt). Kitai f.ö. känns väldigt skissartad (är filmens kanske minst intressanta karaktär) och rör sig under och mellan scenerna med stabiliteten hos en hare. Den här filmen blir heller inte hjälpt av att Jaden Smith och Will Smith är far och son på riktigt; inte om man som jag redan känner det som den senare försöker köpa sonen en filmkarriär.

giphy.gif

#135 Garm

Garm

Rear Admiral

• SuperMod
  • 3,785 posts

Posted 12 November 2013 - 00:39

The Punisher (1989)

Den här filmen har jag sett någon gång tidigare, men jag minns inte riktigt när eller hur det begav sig. Ett tag var jag inne på att det var under perioden som vi hade Filmnet, men eftersom filmen totalförbjöds så vete tusan hur det var med den saken. Jag vet bara att jag har sett den tidigare och att det var väldigt länge sedan.

Och jag har väl velat att se om den, mer eller mindre, sedan dess. Filmen är en sådan där som är omgiven av ett kultstatus som gör att man blir lite mer nyfiken än vanligt på att få se om filmen. Och eftersom filmen förbjöds i flera andra länder, alternativt att det klipptes friskt i filmen där den väl släpptes, så har det dröjt innan jag hittade en vettig utgåva av filmen. Jag har en Tysk utgåva som är nästintill oklippt (bara 1 sekund saknas). Det är väl den man ska ha, eller möjligtvis en utgåva utgiven i Österrike som inkluderar den saknade sekunden. Men den har sämre bild och ljudkvalité. Jag fotade min tyska utgåva om någon är nyfiken på hur den ser ut. Omslag, framsida, Omslag, baksida, Insida, fram, Insida, bak, Instick. Rätt schyst måste jag säga. Hittade den begagnat på Hjärta till Hjärta för en guldtia och det är ju inte helt fel.

The Punisher tillhör en av dom serietidningar som jag läste mycket av under tonåren, min stora slukarperiod för serier.

Jag kan inte bestämma mig för om jag tycker om den här filmen eller ej. Som filmatisering av The Punisher så tycker jag att filmen är rätt blek. Dolph Lundgren gör inte direkt Frank Castle någon rättvisa och där hade man kunnat arbeta mer med att faktiskt efterlikna karaktären mer än vad dom gör. Och då menar jag inte bara sett till det yttre. Handlingen saknar också ett mer ordentligt driv där det nu istället mest blir en massa action till den grad att det känns överdrivet. Fast serien är förvisso full av action och lätt överdriven i sin ton, men jag tycker att det går lite till överdrift i filmen.

Så jag får suga lite på karamellen innan jag kan fatta ett beslut om huruvida jag tycker om filmen eller ej. Jag kanske rent av behöver se om den igen. Och kanske även se om dom andra filmerna för att se hur dom påverkar i det stora hela. Det kan vara rätt intressant att jämföra filmer på samma tema. Och över huvud taget kan det vara rätt bra att låta upplevelsen få sjunka in ordentligt. Därav att det känns lite halvsvårt att få till ett vettigt omdöme till filmen i det här skedet. Om jag ser om dom andra filmerna så kanske jag får anledning att även återvända till den här filmen för en lite djupare analys.

@XC: Trevligt att du har sett After Earth nu. Jag läste en recension för filmen häromdagen som var inne lite på samma saker som dig. Jag har väl bildat mig en uppfattning om filmen som påminner en hel del om det som du tar upp. Och visst är det synd, om än väntat, att MNS fortfarande inte får till det. Även om han kanske inte helt kan belastas med att filmen inte riktigt når fram. Kombinationen Will och Jaden verkar inte vara den bästa och det är kanske snart dags för Jaden att släppa pappas hand och hitta sin egen väg att gå inom branschen. Jag tror att han har chans att utvecklas ännu mer på så sätt, även om han inte kan vara säker på att han kan skapa sig en karriär. Men oavsett så är det nog bättre än att pappa Will är så involverad som nu. Jag bara får känslan av att han och andra i familjen Smith-Pinkett har lite för många fingrar med för att det ska bli riktigt bra. Hur som helst så ämnar jag att se filmen om jag får chans till det. Den verkar ju trots allt ha en del som gör den sevärd. Och eftersom jag har sett så många andra av MNS filmer så är det väl dumt att sluta nu.

Edited by Garm, 12 November 2013 - 00:59.

#136 Peak

Peak

Dear Leader

• Admin
  • 11,157 posts

Posted 12 November 2013 - 05:55

Dredd:

Förväntade mig att den skulle vara rätt kass, men den var faktiskt helt ok. Gamla JD-filmen med Stallone såg givetvis bättre ut (jag hatar uniformerna i Dredd), men storyn var faktiskt helt okej. Plus för att (framtida) Judge Anderson är med. 7/10

Hunger Games:

Såg aldrig klart. För mesig för min smak, tyvärr (de gick verkligen in för att vår hjältinna inte medvetet skulle mörda nån i kallt blod). Synd, för jag gillade faktiskt första halvan av filmen (innan campingtrippen mot slutet som mest verkade bestå i att sova i träd). 2/10 (första halvan 5/10).

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."

#137 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,000 posts

Posted 12 November 2013 - 10:04

@Garm: MNS och WS verkar annars vara en bra combo, får hoppas de samarbetar fler gånger. Jaden är inte dålig i filmen, största problemet tror jag är att karaktären är lite ooriginell, och när filmen i stort består väldigt mycket av koncept man sett tidigare så ger det sin prägling på resultatet. Tycker dock att med ett vassare manus hade detta kunnat bli riktigt bra. (Snyggt omslag till Punisher var det iaf, gammal klassisk VHS-känsla i ny förpackning).

@Peak: Håller med om att Dredd var oväntat bra. Trist att du inte gillade Hungerspelen. Att Katniss undviker att döda och tenderar lösa det på andra sätt kan ju härledas till att Katniss inte bara skall vinna utan trotsa systemet.

Edited by XC, 12 November 2013 - 10:07.

giphy.gif

#138 Garm

Garm

Rear Admiral

• SuperMod
  • 3,785 posts

Posted 12 November 2013 - 17:04

@XC: Intressant det du skriver om After Earth. Jag måste se till att försöka och se den filmen. :) Jupp, The Punisher-utgåvan är riktigt fin och ett härligt fynd. Gillar att man använde sig av serietidningen när man gjorde den och inte enbart förlitade sig på bilder från filmen. Jag kan även nämna att filmen numera är släppt här hos oss tack vare Atlantic Film. Jag ser att speltiden skiljer sig åt mellan DVD och Blu-ray och frågan är om någon av dom är oklippt. Möjligtvis Blu-ray i sådant fall då speltiden ligger mer i fas med min Tyska utgåva.

@Peak: Dredd är riktigt vass. Hoppas, hoppas att man kan få till en uppföljare till den framöver. Och när det gäller The Hunger Games så är det som XC säger, Katniss tänker inte vinna genom att vara som alla andra och kallblodigt mörda, utan hon ska göra det genom att trots hela etablissemanget.

Warm Bodies (2013)

Crusader har också sett den.

Själv så läste jag boken för inte så länge sedan och den gillade jag skarpt. Filmatiseringen får ses som riktigt bra, även om den skiljer sig en del åt från boken. Framförallt så är filmen lättare i sin ton, medans boken är bra mycket mörkare. Sedan har man ändrat på en del detaljer och händelser, och i en del av fallen så fungerar det bra och i andra mindre bra. Men jag kan förstå att man måste ta sig lite friheter om man ska få till en film som fånger in den stora skaran och inte bara dom som tycker om boken. Regissör är Jonathan Levine som jag senast såg regissera den mycket fina filmen 50/50. Jag tycker att han gör ett utmärkt jobb även här, både med regi och att dessutom skriva filmens manus. Skådespelarna är bra, speciellt Nicholas Hoult som är som klippt och skuren för R. Karaktären i sig skiljer sig åt på några punkter när det gäller bok och film. Men överlag är det inte så mycket som stör filmupplevelsen. Eller upplevelsen med boken för den delen. Teresa Palmer gör även hon bra ifrån sig i rollen som Julie, även om jag fastnade mer för karaktären i boken än vad jag gör i filmen. Sedan har man en del karaktärer som inte är fullt lika bra. Som i fallet med M, där han är helt annorlunda i boken jämfört med filmen. Och även när det kommer till Nora, Julies vän. Nora beskrivs i boken som mörkhyad med Etiopiskt ursprung och i filmen så är hon inte alls det. Lite synd att man ändrade på den detaljen kan jag tycka, eftersom man inte tjänar något som helst på en sådan ändring. Handlingen avviker också på en del punkter från bok till film och jag kan köpa det mesta. Det som svider mest är väl just att filmen inte fångar in bokens mörka ton och så kan jag tycka att slutet borde ha varit mer som i boken. Men överlag så tycker jag att filmens handling fungerar och ger en bra, men annorlunda, upplevelse. Och det är det som är nyckeln till det hela, att både boken och filmen står stadigt på egna ben och erbjuder bra upplevelser, men man måste inse att dom inte är 100% identiska, för då lär man bara bli besviken. Filmen har även riktigt bra musik, även om jag är lite besviken på att man inte valde lite av musiken som R spelar för Julie i boken. Men det kanske har med rättigheter att göra. Filmen är överlag snygg, med ett fint foto och helt okej specialeffekter. När man använder CGI så finns det några tillfällen då det inte ser så bra ut, men det är ingenting som påverkar upplevelsen alltför negativt. Jag skulle definitivt rekommendera filmen och framförallt boken, som erbjuder en frisk fläkt när det gäller zombies.

Edited by Garm, 12 November 2013 - 17:09.

#139 Peak

Peak

Dear Leader

• Admin
  • 11,157 posts

Posted 12 November 2013 - 19:51

Angående Hunger Games: Jo, jag förstår tanken, men tycker det är lite för mycket omständigheter och tillfälligheter som gör att hon klarar sig ändå... Förstår fortfarande inte varför det där gänget brände ner trädet hon var i (eller gjorde lite mer lyckade försök med pilbåge/kniv). Dessutom tycker jag ärligt talat det här motståndet mot status quo inte riktigt framgår i filmen. Antar att det är annorlunda i boken.

PG-13-klassificeringen gjorde inte det hela bättre..

//Peak

sixty six."

#140 Garm

Garm

Rear Admiral

• SuperMod
  • 3,785 posts

Posted 13 November 2013 - 02:02

Jag förstår dig Peak. Samtidigt så skulle det inte vara The Hunger Games om man förde filmen i den riktningen. Lite nyfiken blir jag, kommer du ens att se dom andra filmerna nu när du släckte ner den första i förtid?

Punisher: War Zone (2008)

Var filmen inte bättre än såhär? Jag vill ju minns att jag tyckte att den var bättre förra gången som jag såg om den. Filmen är i vilket fall som helst bättre än 1989 år övning. Om den filmen var lite lätt överdrivet våldsam, vad är då inte den här? Men okej, jag kan finna mig i det hela även om jag inte tycker att det passar så bra till min bild av serietidnings Punisher. Och det beror juockså lite på vilken av alla tolkningar som man tycker bäst om. Det har ju blivit några genom åren. Ray Stevenson är avgjort en av dom bättre tolkningarna av Frank Castle, även om inte heller han känns helt optimal. Rent handlingsmässigt sätt så missar man att ta vara på chansen att berätta bakgrunden till varför Frank Castle blev The Punisher. Visst, man får några tillbakablickar och lite berättat för sig, men nog kunde man ha gjort det på ett bättre sett. Annars så är väl handlingen helt okej, om än lite fjantig. Dock kul att få se både Jigsaw, Micro och Soap. Filmen är berättad i ett ösigt tempo och det gillar jag. Musiken är passande. Och jag måste lyfta på hatten för Lexi Alexander som gjorde en riktig kraftansträngning för att få filmen gjord, man hörde ju talas om att det nästan var uppförsbacke för henne hela tiden under produktionen.

#141 Peak

Peak

Dear Leader

• Admin
  • 11,157 posts

Posted 13 November 2013 - 02:36

Jag såg faktiskt klart filmen idag. Kommer inte att se dem på bio, nej, men ramlar de upp på Netflix så kan jag ju titta om jag har tid över. :)

//Peak

sixty six."

#142 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,000 posts

Posted 13 November 2013 - 17:58

Critters (1986) [US] ¤ Tack TV4 Film.
?: Till skillnad från 1984 års Gremlings så är de här inte alls lika lättskötta. De här skall inte utfodras. Alls. De kallas kritters och kommer från yttre rymden och är nu på flykt undan rättvisan. Och givetvis hamnar de här.
Rätt kulig story som fattat en vinkel från Gremlings men bygger helt och hållet upp en egen mytologi och ett eget bildspråk ...MEN... karaktärsuppsättningen är kanske inte den mest originella. Framför allt så är det 'standardfamiljen' som känns lite trist: Hysterisk mamma, redig pappa, dejtande dottern och sonen full i bus.
Jag gillar att man avstår från de där löjliga reglerna som man har i Gremlings, de här varelserna är inte präglad ondskefulla utan snarare rovdjur som är lite för intelligenta för sitt eget bästa ...MEN... jag kan inte låta bli och känna att slutet med äggen är lite ett lite för övertydligt "haha går den här bra så släpper vi en uppföljare"; på tok för väntad och fick mig att rulla med ögonen en aning.
Ruggigt snygga special-effekter av genierna på Chiodo Brothers (Killer Klown from Outer Space) och animeringen där huset byggs ihop mot slutet är snygg även om det syns att det är en modell ...MEN... vad var poängen med att ena prisjägaren bytte utseende hela tiden?
!: Den här filmens enda riktiga nackdel är kanske dess inledning. 30 minuter i runda slängar för att få oss lära känna familjen och deras problem. Jag vet inte hur nödvändigt det är med 3 (minst) scener som bara visar April hångla med den senaste pojkvännen ute i ladan. Jag antar att man vill ha ett lugn före stormen, men filmen är seg innan rymdskeppet landar på heden och Krittersen sparkar igång buffén.
Den här filmen följdes mycket riktigt upp med Critters 2 - 1988, Critters 3 - 1991 och Critters 4 - 1992.

giphy.gif

#143 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,005 posts

Posted 13 November 2013 - 18:25

Oooh, jag har tänkt se om Critters filmerna i många år! :D Nu blev jag grymt sugen. En gammal favorit från min ungdom! Ska du se uppföljarna också?

-Sora, Kingdom Hearts

#144 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,000 posts

Posted 13 November 2013 - 18:55

Har du TV4 film så håll utkik i tablån (den går igen på fredag kl 15:20), jag spelade in den här om dagen. :)

Jag har inte bestämt mig om uppföljarna ännu - men omöjligt är det inte. Jag bara måste "hitta" dem först. ;)

giphy.gif

#145 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,005 posts

Posted 13 November 2013 - 19:11

Själv har jag haft alla rätt länge nu. Har bara inte blivit av att se dem. :P

-Sora, Kingdom Hearts

#146 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,000 posts

Posted 13 November 2013 - 19:25

Åhå. På så vis. :)

giphy.gif

#147 Garm

Garm

Rear Admiral

• SuperMod
  • 3,785 posts

Posted 13 November 2013 - 23:51

The Punisher (2004)

Liksom dom två andra filmerna om Punisher som jag har sett häromsisten så har den här också små fragment av saker som är bra, men sett till helheten så är det ingen vidare bra film. Det är bara att konstatera att den ultimata filmen om The Punisher ännu inte har gjorts. Så det är bara att hoppas att Marvel tillsammans med något filmbolag plockar fram karaktären ur malpåsen i framtiden och gör en redig film som gör karaktären rättvisa.

#148 Garm

Garm

Rear Admiral

• SuperMod
  • 3,785 posts

Posted 15 November 2013 - 16:31

Critters har jag aldrig sett, men velat göra det sedan så länge jag kommer ihåg. Ett tag var jag inne på att köpa följande, men det blir aldrig av. Kanske för att jag inte vet om det är värt det då jag inte har sett filmerna tidigare. Tror det skulle vara en bra start att se den första, för att liksom se vad det är för något och sedan ge sig på dom andra om den är bra. Synd att jag inte har tillgång till TV4 Film längre, annars kunde jag ha fångat in den där.

#149 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,000 posts

Posted 15 November 2013 - 18:09

Twilight Zone - På gränsen till det Okända / The Movie (1983) [UK/CA/US] ¤ Tack TV4 Film.
?: 4 av 80-talets giganter slår sig samman och gör små remakes av kända Twillight Zone-avsnitt. En liftare, en rasist, ett ålderdomshem, en lärarinna och en vettskrämd flypassagerare. Alla får de sig en tripp in i skymningslandet.
4 för sig själva rätt bra segment med 4 olika teman ...MEN... men tyvärr också väldigt splittrad då det inte finns en gemensam röd tråd.
Bra skådespelare rakt igenom, barnen på ålderdomshemmet sticker ut tillsammans med flydrädd John Lithgow ...MEN... de allra flesta passerar, pga. formatet, tyvärr obemärkt.
Väldigt snygga special effekter och introt är med sin tidiga cgi tjusig ...MEN... monstret lämnade kanske en del att önska. Men nu fick jag reda på varifrån inspirationen till Xenas "The Destroyer" kom ifrån. ;)
!: Jag har inte sett mer än fragment av originalserien och kanske är det därför som jag har svårt att se det här som småcharmigt men något jag inte kommer se om. Det är inte dåligt, men som långfilm håller det inte måttet. Resultatet är splittrat - segmenten håller olika kvalité och ena segmentet (det med Anthony) är mest bisarrt än kusligt.
Den här följdes upp 1985 med en nystart av tv-serien (som floppade); dock verkar det här inte anses vara någon form av pilot. (Var den det, så var det nog bara indirekt).

giphy.gif

#150 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,005 posts

Posted 15 November 2013 - 20:01

Critters har jag aldrig sett, men velat göra det sedan så länge jag kommer ihåg. Ett tag var jag inne på att köpa följande, men det blir aldrig av. Kanske för att jag inte vet om det är värt det då jag inte har sett filmerna tidigare. Tror det skulle vara en bra start att se den första, för att liksom se vad det är för något och sedan ge sig på dom andra om den är bra. Synd att jag inte har tillgång till TV4 Film längre, annars kunde jag ha fångat in den där.

Vi kan ju köra ett litet Critters-race också. :) Jag är ju, som sagt, också sugen på att se filmerna och XC kan ju hänga på om hon känner för det. ;)

-Sora, Kingdom Hearts

Also tagged with one or more of these keywords: film, omdömen, recensioner, tycktill