Jump to content

Photo

Filmfest 2016! SFN drar en Tarzan...


  • Please log in to reply
80 replies to this topic

#76 Libby

Libby

    Senior Commander

  • Members
  • 357 posts
  • Gender:Male
  • Location:Lilla huset på Prärien

Posted 24 February 2017 - 13:18

Vill man veta något om Edgar Rice Burroughs så får man gräva mycket djupt om man ska hitta något när man googlar. Det skrivs nästan inget nytt om honom och det mesta av det gamla är inte inskannat.

Min främsta informationskälla är i stället boken "FANTASY - Fantasylitteraturens historia, motiv och författare" som John-Henri Holmberg gav ut 1995. Som uppslagsbok är den oumbärlig för alla som tycker om Fantasy, men

den går också alldeles utmärkt att läsa från pärm till pärm. Det var visserligen där som Holmberg skrev att Robert Jordan saknade humor, men det kan man ju ha överseende med.

 

Åt Burroughs har Holmberg ägnat fyra sidor till att teckna en bild av en tämligen misslyckad figur som mer eller mindre av en slump råkade bli författare. Han hade inget läshuvud och klarade inte inträdesproven till högre utbildning.

Vid 35 års ålder (1910) hade han prövat en lång rad yrken (bl.a. butiksbiträde, cowboy, järnvägspolis, guldgrävare och butiksägare) men misslyckades med samtliga, precis som han misslyckades som försäljare inom flera olika branscher.

Det året skrev han dock sin debutroman, "Under the Moons of Mars", och fick den antagen till den populära novelltidskriften All-Story där den publicerades i 6 avsnitt. Hans andra roman, "Tarzan of the Apes", kom ut i samma tidskrift 1912 och grunden för en av 1900-talets främsta författarkarriärer var lagd. Till sin död 1950 hann Burroughs skriva 72 böcker (varav 25 Tarzanböcker) och hans författarskap var under 3 decennier en mångmiljonindustri.

 

Det dåliga självförtroende som Burroughs förvärvat under ungdomsåren lämnade dock honom aldrig helt och han var känd för att aldrig ifrågasätta redaktionella ändringar och aldrig protestera mot krav på förkortningar och omskrivningar. (Det var därför jag tyckte det sade så mycket att han faktiskt protesterade mot den riktning i vilken filmerna gick.) Han förstod heller aldrig varför hans böcker blev så populära och så småningom började han betrakta sitt eget författarskap med förakt. Han gav till och med ut ett cyniskt recept på bestsellerskrivande som publicerades i pocketupplagan av novellsamlingen "Tarzan the Untamed", (New York: Ballentine 1963)

1. Var besviken på livet

2. Misslyckas med allt du försöker dig på

3. Lev ett outhärdligt trist och ointressant liv

4. Hata civilisationen

5. Lär dig ingen grammatik

6. Läs så lite som möjligt

7. Skriv ingenting alls

8. Var försedd med genomsnittlig intelligens och ordinära värderingar som liknar den stora läsande allmänhetens

9. Undvik alla ämnen du har någon kunskap om

 

Även tämligen måttliga bedömare har kommit fram till att åtminstone någon av Burroughs berättelser har nått fram till alla människor på vår jord under perioden 1930-1990 och det är ganska tragiskt att han själv

föraktade sin framgång så mycket.



#77 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 24 February 2017 - 19:03

Jag antar att det dessutom fanns en viss problematik kring fin-/skräpkultur?

 

Tarzan må betraktas som odödliga klassiker idag, men jag tippar på att det knappast gick hem hos litteraturkritiker? den där problematiken lever vi ju fortfarande med i det här landet där vissa genrer fortfarande anses vara finare/fulare än andra.


fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#78 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 25 February 2017 - 03:51

Ursäkta att jag är sen. :)

Tarzan Triumphs (1943)

Jane har åkt hem till London för att ta hand om sin sjuka mor. I Jane's brev så kan Boy läsa för Tarzan om det hemska kriget som sprider sig i världen och de ondskefulla Nazisterna som ligger bakom det. Tarzan's förhoppningar om att kriget ska hålla sig utanför djungeln går i kras när Nazister ledda av Colonel Von Reichart plötsligt invaderar den gömda staden Palandrya vars hemliga plats har avslöjats av Herr Bausch som Palandrianernas ledare Omans barnbarn Zandra tog hand om när han var skadad och vilse i djungeln. När Löjtnant Reinhardt Schmidt hamnar fel och blir skadad så tar Tarzan hand om honom i tron om att han bara är en Engelsk upptäcktsresande.

Den 7:e filmen i Tarzan serien. Med bla. Frances GiffordStanley Ridges och Philip Van Zandt. Vi ser också Skåningen Sven Hugo Borg som Heinz (han spelade Nazist i många filmer under Andra världskriget). Frances Gifford hade inga planer på att bli skådespelerska men blev upptäckt när hon var och tittade på en MGM filminspelning. Hon flyttade runder från filmstudio till filmstudio i försök att få bra roller (hennes största roll var som i Nyoka i serial filmen Jungle Girl löst baserad på en bok av Edgar Rice Burroughs) och hamnade tillsist tillbaka på MGM där hennes karriär tog fart. Men 1947 hamnade hon i en bilolycka och fick skador som förstörde hennes karriär. Pga huvudskador så ändrades hennes personlighet, hon förlorade sitt självförtroende och tillsist så revs hennes kontrakt med MGM. Efter ett par misslyckade försök på 50-talet så gick hennes psykiska och fysiska hälsa bara ner och hon hamnade på mentalsjukhus. Hon spenderade sedan större delen av de kommande 25 åren på mentalsjukhus innan hon tillsist blev bättre och slog sig ner som bibliotekarie. Hon dog 73 år gammal av emfysem, 1983.
Stanley Ridges är känd för sina karaktärsroller. Han började sin karriär i England inom sång, dans och komik innan han flyttade till USA och Broadway. Efter ett tag började han få dramatiska roller och 1923 gjorde han filmdebut. När ljudfilmerna kom så hade han med sin fantastiska röst inga problem att klara sig. I Sci-Fi thrillern Black Friday (1940) så fick hans chans att visa upp sina skådespelartalanger i en Jekyll/Hyde typ av karaktär. Pga hans talang för karaktärsroller så spelade han alltid biroller (han spelade bara huvudrollen i en film under hela hans karriär) då det oftast var de som krävde den talangen. Han hade precis påbörjat en TV-karriär när han dog 1951, 60 år gammal.
Philip Van Zandt föddes i Nederländerna men flyttade sedan till Amerika där han påbörjade en lysande karriär i Broadway. 1939 gjorde han sin Hollywood debut och medverkade sedan i över 100 filmer under de kommande par decenierna. De flesta rollerna var mindre roller, oftas som skurk där han många gånger fick spela Nazist eller galen vetenskapsman. På 1950-talet så startade han en Dramaskola i Hollywood men hans skådespelarkarriär gick bara nerför. Han började att spela upp sina pengar, blev deprimerad och 1958 så tog han sitt liv, 53 år gammal.
Vilka tragiska livsöden. :(

När MGM förlorade rättigheter till RKO Pictures så fick Sol Lesser äntligen chansen. Han hade varit ute efter rättigheterna länge och drömmer om att göra nya Tarzan-filmer trots ett par mindre lyckade försök. Trots att två av huvudrollerna från tidigare filmer är med så var det annars mest nya fräscha människor som jobbade med filmen, vilket merks. USAs regering tyckte det här var ett bra tillfälle att sprida det Amerikanska budskapet och varna om Nazisterna så Nazisterna fick bli filmens skurkar. Inget mig emot då de alltid gör bra skurkar. ;)
Filmen blev en stor succé (ingen av uppföljarna lyckades att slå den) vilket man kan förstår då den är väldigt välgjord.
Men det finns också en dålig sida med filmen. Medans de som tidigare gjorde Tarzan-filmerna var noggranna med att ha svarta infödingar och gjorde deras inhumana behandling till en del av serien så valde RKO att ha vita skådespelare i söderhavs kläder spela infödingarna. I den här filmen förklaras det med att folket härstammar från Europa men fick fly för många generationer sedan när barbarer invaderade och stal allt de hade. På beskrivningen hur de stal deras vetenskap så gissar jag på att det ska ha varit Romarna. Kanske var folket greker från början?

Jag gillar inte hur självisk Tarzan är i filmen. Han vill låta Nazisterna vara så länge de inte gör honom något och bryr sig inte om att de har förslavat Zandras folk. Jag antar att tanken är att genom att övertala Tarzan om att Nazisterna är allas fiender så förs argumenten även över till tittarna.

Scenerna när Boy ska hjälpa Zandra att förföra Tarzan är minst sagt underlig.

Det var många filmer sedan man senast såg Tarzan brutalt avrätta folk.

Kändes lite underligt när Tarzan delade ut skjutvapen till folket och sa till dem att döda Nazister. Och att infödingarna genast visste hur man sköt men maskingevär och gevär. Likadant när Boy beväpnar sig med en pistol och skjuter Nazister. Sedan har vi scenen när Cheeta skjuter Herr Herr Bausch och gör Heil Hitler. Sedan har vi slutet när Cheeta tala i radion och Nazisterna tror att han är Hitler. :P
Slutet är en brutal avrättning men rätt passande när Tarzan låter Colonel Von Reichart, som älskar att skryta om hur de starkast alltid vinner, kämpa mot ett lejon med bara en kniv.

Det här var en bra film som var uppfriskande annorlunda från de tidigare filmerna. Den föll kanske lite i slutet när logiken försvann lite men annars underhållande och bra.

Betyg: 7,5 Nazister av 10 (Bra+)




Filmserien får sig ett rejält lyft och hmtar hem några poäng.

Jag kan bara hålla med! Och kollar man namnen på de kommande filmerna så låter de väldigt intressanta så jag är försiktigt optimistisk. :)
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#79 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 25 February 2017 - 19:30

»Medans de som tidigare gjorde Tarzan-filmerna var noggranna med att ha svarta infödingar och gjorde deras inhumana behandling till en del av serien så valde RKO att ha vita skådespelare i söderhavs kläder spela infödingarna. I den här filmen förklaras det med att folket härstammar från Europa men fick fly för många generationer sedan när barbarer invaderade och stal allt de hade. På beskrivningen hur de stal deras vetenskap så gissar jag på att det ska ha varit Romarna. Kanske var folket greker från början?« – [Källa]

Kan också vara en Atlantis-referens, det var det första som slog mig iaf... Men jag tror man medvetet valt att vara svävande på målet här så att alla västerlänningar skall kunna identifiera sig med folket.

 

»Jag gillar inte hur självisk Tarzan är i filmen. Han vill låta Nazisterna vara så länge de inte gör honom något och bryr sig inte om att de har förslavat Zandras folk.« – [Källa]

Näe, inte jag heller. Nu är jag ingen tarzan expert, men av se serier jag läst med/om honom har jag aldrig fått intrycket av att han är så kall mot folk som ändå bor i samma djungeldel som han.


fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#80 Libby

Libby

    Senior Commander

  • Members
  • 357 posts
  • Gender:Male
  • Location:Lilla huset på Prärien

Posted 25 February 2017 - 20:45

I böckerna stöter Tarzan på ättlingar efter både atlantider och romare. Det förstnämnda bebor staden Opar som Tarzan besöker i ett flertal böcker, oftast för att stjäla guld och/eller diamanter. Romarna stöter han på i "Tarzan and the City of Gold" och möjligen i någon fler bok som jag inte har läst. Det har dock inte söderhavskläder, de är klädda som romarna var för 2000 år sedan. Drottningen heter Nemone och staden Cathne. De har gladiatorspel och människooffer till gudarna. Båda raserna är vita och avgjort inga trevliga bekantskaper.

 

Angående Burroughs så var hans dröm att bli erkänd som seriös författare. Han skrev också ett antal realistiska samtidsromaner som behandlade ämnen som slum, prostitution, drogmissbruk och storföretagskritik. Dessa sålde dock inte så bra och fick ljum kritik. Han misstänkte att dom inte blev utgivna för sin egen skull utan enbart för att det var han som skrivit dem. Detta fick han bekräftat när han började sända in sina seriösa manuskript under pseudonym och då fick dem refuserade. Han var fast i sin roll som äventyrsberättare, precis som Weismüller fastnade i rollen som djungelmänniska.



#81 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 25 February 2017 - 22:21

Hmm. Så han är lte av ett egoistiskt kräk även i böckerna såldedes? Intressant. Det är kanske en bidl av honom som putsat upp lite kanske? Min erfarenhet är främst de äldre serierna.

 

Lustigt det där med "seriös författare" det lever ju kvar fortfarande och påminner inte så lite om att kvinnor på film/tv idag är tvungna att göra en speciellt typ av roller för att betraktas som "seriösa skådespelare". :)


fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)