Jump to content

Photo

Phillip Pullman's The Golden Compass / Guldkompassen

• Please log in to reply
112 replies to this topic

#76 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,010 posts
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 30 December 2007 - 18:37

Jag skulle se den med en vän i helgen men vi hamnade på Cronenberg's Eastern Promises istället. Bra film det med men inte riktigt vad det var tänkt. Jag gör ett nytt försök till nästa helg då jag går själv och inte beöver ta hänsyn till någon annan... ;)

Samma sak häde en kopmpis till mig för många år sedan. Han skulle se Nu är det Jul igen men hamnade på Mission: Impossible istället. Det är förädiskt när man råkar gå in i fel biosalong sådär. Nu förtiden så skriver de, som tur är, vilken film som är i vilken salong. :P

Det är inte mycket som antyder det, men följande rad är ganska talande:

This [boken Lyra's Oxford] is a sort of stepping-stone between the trilogy and the book that's coming next. (Källa)

Men bara för att det kommer en bok till så behöver det ju inte innebära att den nödvändigtvis tar vid är bärnstenskikaren slutade. :)

Ja, det låter ju som att det är början på en ny serie och ett nytt äventyr. Typ som Tolkien gjorde The Hobbit och sedan The Lord of the Rings. Tycker det är bra att han släpper en bok som berättar händelser mellan serierna. Troligen är det en bok som aldrig kommer filmatiseras och bara är för att fylla mellanrummet än att ge en specifik historia.

Jag har iallafall precis sett filmen. Jag hade sett trailers på den innan och det var ingen film jag precis var eld och lågor för. Handlingen verkade lite ointresant och tråkig men den verkade rätt OK ändå.
Men jag blev väldigt possitivt överaskad. Mycket mycket bättre än jag väntat mig. Bra och spännande från början till slut, och striden i slutet var riktigt cool. :)
Fast jag blev besviken över att filmen var så oavslutad. Givetvis fattade jag att den var en del i en serie men jag hade hoppats på mer avslut ändå.
Jag hoppas bara att den låga inkomsten inte betyder att det tar lång tid för uppföljaren att komma och att alla blir gjorda. Synd bara att det troligen kommer ta längre tid nu. Barn växer snabbt i den åldern och om det tar 6 år innan de andra 2 har visats så kommer hon som spelar Lyra vara mycket äldre än karaktären ska vara och mycket längre. Med tanke på hur filmen slutade så gissar jag att nästa är direkt fortsättning vilket kommer göra det svårt att förklara varför hon ser äldre ut i nästa film som troligen inte kommer fören om 3 år med tanke på att inga kontrakt ens är skrivna än.
Narnia fick ju samma problem där tiden har fått gå mycket längre mellan filmerna än det gör i böckerna. I Narnias fall så gör det inte så mycket för det är seperata historier men med Lyra's äventyr är det en helt annan sak.
Hoppas bara att det inte tar FÖR lång tid. Vill se fortsättningen i The Golden Compasses trilogin snart.

Filmen har hitils dragit in $147,484,574 över hela världen, var av bara $55,969,000 i Amerika. New Line Cinema ska ha sagt att de är lite besvikna men mer nörjda med det slutliga resultatet världen över. Fast sin $180,000,000 budget har den inte nått ännu.
Troligen så kommer uppföljarna, om det blir någon, ha en mycket mindre budget.
Personligen tror jag att New Line Cinema är mer än "lite" besvikna med tanke på att de har kallat projektet för deras nya Sagan om Ringen.
Personligen tycker jag att de har hypat filmen aldeles förlite. Jag älskar Fantasyfilmer men jag lockades inte ett dugg att ha brottom att se filmen utan väntade tills sista dagen. De har varit lite dåliga på att locka folk som inte har läst böckerna och att kalla den för deras nya "Sagan om Ringen" räcker inte.
New Line har sagt att de ska bestämma sig ang. om det blir en uppföljare, i början av nästa år beroende på vad filmen drar in totalt över världen. Men det ser mörkt ut. Någon premiär 2009, som det var planerat, lär det iallafall troligen inte bli.

Edited by Crusader, 30 December 2007 - 18:40.

Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#77 Mjolnir

Mjolnir

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,000 posts

Posted 30 December 2007 - 19:50

Filmen i tre ord: "lovande men ofullständig". Bra story, bra spel, dålig presentation. Karaktärer ploppar in i handlingen från ingenstans och försvinner lika kvickt igen, deras motivationer oftast lämnade outforskade. Christopher Lee hade en enda kort scen, för guds skull. Daniel Craig blev tillfångatagen och sen får man bara höra i andra hand att "... han mutade sig ut ur fängelset". Öh, jaha... med vad? Hittade han en guldåder i sin cell?

Likaså förklaras ganska lite av handlingen som halvvägs in börjar gå i ljushastighet, vilket resulterar i att man lämnas i mörkret kring alla förvecklingar som ständigt händer. När Nicole Kidman pratade om Stoft och "våra förfäder som gjorde något hemskt för länge sedan" hade man inte den blekaste aning vad hon yrade om. Uppenbarligen en anspelning på arvsynden men mer än så fick man inte veta.

De borde ha delat ut boken som referens och en ficklampa tillsammans med biljetterna. "Njut av den multimediala upplevelsen."

#78 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,015 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 02 February 2008 - 17:44

Ett datum till och skriva upp i almanakan:
29.04.2008

Då släpps nämligen guldkompassen på DVD

Blue-Ray kunder fär vänta längre, 21.05.2008 är det datum som är satt på BR utgåvan.

--
DVD: Discshop.se, PrisJakt.nu
Blue-Ray: DiscShop.se, PrisJakt.nu

fqq5BYam.jpg

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#79 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 20 February 2008 - 14:07

Dark Horizons - Richards Hears No Compass Sequel

Wednesday, February 20th 2008

Whilst the domestic failure of "The Golden Compass" seemed to rule out the sequel "The Subtle Knife" happening, the healthy international returns haven't made that such a sure thing.

Now, actress Dakota Blue Richards has revealed that so far no-one has informed her of any plans to adapt the remaining two books in Philip Pullman's trilogy.

The 13-year-old, who played the lead role of Lyra Belacqua, tells Teletext: "I think they are going to see how it does when it opens in Japan. It's set in Oxford so it is going to be better received here."

The film was slammed by the Catholic Church in the US for "promoting a cold and hopeless world without God".

#80 Fiskrens

Fiskrens

Social kameleont

• Moderator
  • 4,024 posts
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 20 February 2008 - 14:39

:( Filmen var inte super, men lovande och väl värd fortsättning. Skrämmande om det - även bara delvis - beror på att handlingen innehåller sånt som vissa tydligen ser som "anti-religiöst".
"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#81 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,015 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 09 March 2008 - 09:42

Hoppet är kanske inte ute för uppföljarna iaf:

Will Golden Compass Sequels The Subtle Knife and The Amber Spyglass Be Greenlit? | /Film

After The Golden Compass failed to crack $70 million at the domestic box office, many industry types and American moviegoers pfffft‘d the notion that the other films in Philip Pullman’s His Dark Materials trilogy would ever be made. However, as Variety notes, the first film, which starred Nicole Kidman and Daniel Craig, and had a budget of nearly $200 million, is line to be the first film to ever crack $300 million internationally without reaching $100 million domestic. This is an astonishing disconnect, really. Producer Deborah Forte is not only hopeful that The Subtle Knife and The Amber Spyglass will be made, she is adamant…

“This was a success as a family movie in most countries, it’s a very strong family franchise, it won an Academy Award [for Visual Effects]. We have to make the second and the third movie. …”I will make ‘The Subtle Knife’ and ‘The Amber Spyglass,’” she vows. “I believe there are enough people who see what a viable and successful franchise we have.”

The Golden Compass’s failure domestically and New Line’s decision pre-release to sell off the international rights are seen as primary factors in the studio recently being downsized and absorbed by Warner Bros. Forte doesn’t offer an outright opinion on the gross gap, but hints that she was displeased with the marketing in the U.S. She says that per discussions with New Line, Compass’s DVD, to be released stateside on April 28th, “must be marketed as a family film.” Moreover, a script for The Subtle Knife has already been written by Hossein Amini (Killshot, The Four Feathers). If Warner Bros. passes on the sequels, it’s even suggested that Forte might seek an independent route.

While I think the marketing in America focused too much on Kidman and Craig, two stars with little appeal to tweens, The Golden Compass faced a tall order of bad, nearly sensational, press domestically, with many outlets playing up the books atheistic messages. Its release during the holidays was also rather careless. The film came to be seen by the mainstream as an anti-Christian Chronicles of Narnia and thus unsuitable for family viewings. As Variety points out the film did well in Italy were the pope publicly called out the film as “the most anti-Christmas movie possible,” but Italy doesn’t have virulent talk radio and Fox News talking heads.

Det där med 'independent' kanske låter lite oroväckande. Men jag ser det som positivt att vi kanske inte behöver räkna ut uppföljarna ännu. :)

Edited by XC, 09 March 2008 - 09:42.

fqq5BYam.jpg

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#82 Mjolnir

Mjolnir

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,000 posts

Posted 09 March 2008 - 12:52

Det där med 'independent' kanske låter lite oroväckande.

Tvärtom, anser jag. Indiefilmer är inte drabbade av de strama tyglar som filmbolagschefer i sin kortsinthet lägger på innehållet i filmer under deras kontroll, för vinstmaximeringens skull.

Betänk att LOTR-filmerna i praktiken är independentproduktioner, till vilka Hollywoods bidrag inskränkte sig till distribution och finansiering. Hade de varit lika bra om de hade malts hela vägen genom den amerikanska filmindustrins maskineri och en massa bönräknare hade fått sitt att säga till om? Ju fler kockar och det där...

#83 Wylie Times

Wylie Times

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,204 posts

Posted 02 May 2008 - 00:53

Det tog lite tid, men nu har jag sett Golden Compass. Jag hade egentligen tänkt se den på bio efter att ha läst boken men så bestämde jag mig för att läsa hela triologin först för att inte influeras av filmen när jag skulle läsa dom två andra böckerna.

Det positiva är framför allt det visuella, nu ångrar jag faktiskt att jag inte såg filmen på bio iaf. Världen är väldigt snyggt designad och mycket bra specialeffekter. Imponerande med alla daemoner, speciellt i större tagningar. Det är nog lite orättvist på finansieringen sett till hur det gick för den här filmen eftersom nästa film borde bli billigare att göra ur den aspekten. Dakota Blue Richards är mycket bra som Lyra och Nicole Kidman är klockren som Mrs. Coulter.

Det negativa, som många påpekat är att allt händer väldigt fort. Man har velat ha med så mycket som möjligt från boken men ändå få ner speltiden under 2 timmar. Vilket väl är förståeligt med tanke på att filmen riktar sig till yngre. Men jag hade gärna sett en extended cut på DVD för som det är nu bör man nästan ha läst boken för att kunna fylla i alla luckor. Mest lidande blir nog häxorna som bara dyker upp tvärt och sen försvinner och sen dyker upp igen utan att man fattar nånting om vilka dom är eller vad dom vill. I boken får man mer bakgrund om dom och man får träffa fler av dom. Men sånt här är alltid ett problem när man filmatiserar böcker. Antingen får man skippa saker eller så gör man en 4 timmar lång film (och får ändå skippa vissa saker) eller så gör man en 12 timmar lång TV-serie av det och så får specialeffekter och annat kostsamt bita i gräset. Som det är känns det inte riktigt som filmen kan stå på egna ben om man inte har all nödvändig information.

En annan sak som störde mig är hur Svalbard inte verkar vara en ö i filmen eftersom dom som kidnappar Lyra för dit henne med släde. Varför kidnappar dom henne förresten och ger henne till björnarna? Makes no sense at all. Det här är förstås ändrat från boken där dom far till Svalbard efter Bolvangar för att björnarna har Lord Asriel fången. Iorek springer dessutom tillbaka med Lyra. Trots att man ser på kartan innan att Svalbard ligger långt från den norska kusten. Menar dom att det är is hela vägen dit eller? :blink:

Att sen filmen slutar tidigare än boken kan jag förstå eftersom dom antagligen ville ha ett mer hoppfullt slut.

Edited by Wylie Times, 02 May 2008 - 00:55.

"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass

last.fm | filmtipset | twitter

#84 Peak

Peak

Dear Leader

• Admin
  • 11,166 posts

Posted 02 May 2008 - 01:51

Det är väl bara att ge uppdraget att filma uppföljarna till Uwe Boll. Hans avtal med underjorden är ju tydligen av sådan art att han kan göra vilken film som han känner för utan större problem...

:P

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."

#85 Wylie Times

Wylie Times

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,204 posts

Posted 02 May 2008 - 02:27

Skämta inte ens om sånt. :ph34r:

-Gangstagrass

#86 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,015 posts

Posted 02 May 2008 - 15:14

Låter positivt Wylie. Skall införskaffa den på DVD snarast möjligast. :D

Edited by XC, 02 May 2008 - 15:14.

fqq5BYam.jpg

#87 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 02 May 2008 - 15:29

Samma här. :)

#88 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 02 May 2008 - 15:37

Ja just det, jag har ju också sett den. I förrgår eller när det nu var.

Den var bra.
Gillade hur dom hade fått till Daimonerna :) såg verklighetstroget ut.
Och Alithiometern var riktig snygg, men den funkade inte riktigt som jag mindes det från boken

Och som alla andra tycker. Det går för fort, tyckte nog att dom kunde ha gjort filmen en aning längre. Tur att man har läst böckerna annars hade man nog varit mer förvirrad med alla hopp i historien än man var ;) för visst var det ändringar i historien men om man inte har läst boken så märks det förstås inte.

Jag är faktiskt glad över att filmen slutar tidigare än vad boken gör. Hur kul skulle det vara att se filmen med det riktiga slutet och sen inte veta om det kommer en fortsättning.
Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.

#89 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 14 May 2008 - 14:22

Filmen i tre ord: "lovande men ofullständig". Bra story, bra spel, dålig presentation. Karaktärer ploppar in i handlingen från ingenstans och försvinner lika kvickt igen, deras motivationer oftast lämnade outforskade. Christopher Lee hade en enda kort scen, för guds skull. Daniel Craig blev tillfångatagen och sen får man bara höra i andra hand att "... han mutade sig ut ur fängelset". Öh, jaha... med vad? Hittade han en guldåder i sin cell?

Likaså förklaras ganska lite av handlingen som halvvägs in börjar gå i ljushastighet, vilket resulterar i att man lämnas i mörkret kring alla förvecklingar som ständigt händer. När Nicole Kidman pratade om Stoft och "våra förfäder som gjorde något hemskt för länge sedan" hade man inte den blekaste aning vad hon yrade om. Uppenbarligen en anspelning på arvsynden men mer än så fick man inte veta.

De borde ha delat ut boken som referens och en ficklampa tillsammans med biljetterna. "Njut av den multimediala upplevelsen."

Nu har jag sett filmen. Jag tycker att Mjolnir summerar filmen på ett bra sätt och jag delar flera av hans åsikter. Ett par andra saker som jag upplevde.

1. Filmen var väldigt snygg rent visuellt. En del överensstämde med hur jag upplevde saker och ting när jag läste boken.
2. Dakota Blue Richards var helt rätt person i rollen som Lyra. Det ska bli intressant att få följa hennes karriär. Hon har samma utstråling som andra barnskådespelare har, som t.ex. AnnaSophia Robb, Dakota Fanning och Josh Hutcherson för att nämna några.
3. Värre var det med Nicole Kidman och Ian McKellen (Iorek: röst) som kändes något felcastade dessvärre.
4. Det vore väldigt beklagligt om det inte blir fler filmer. Jag hoppas verkligen att dom lyckas ordna med det för jag vill se mer.

Edited by Cartman, 14 May 2008 - 14:22.

#90 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 14 May 2008 - 14:46

Det finns inga nyheter om det? Fler filmer alltså?
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#91 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 14 May 2008 - 14:55

Nope, inte vad jag har läst. Dom senaste buden står att läsa i mitt tidigare inlägg och XC's tidigare inlägg i tråden.

#92 Wylie Times

Wylie Times

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,204 posts

Posted 14 May 2008 - 15:14

3. Värre var det med Nicole Kidman och Ian McKellen (Iorek: röst) som kändes något felcastade dessvärre.

Ian McKellen håller jag med om. Hans röst känns "för gammal" för Iorek.

-Gangstagrass

#93 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 14 May 2008 - 15:43

Instämmer. Plus att hans röst IMO inte gör sig för dubbning av saker. Då finns det bättre alternativ.

#94 Kidnero

Kidnero

Commander

• Members
  • 225 posts
  • Interests:Böcker (mest sci/fi och fantasy, men även annat som deckare m.m.), film, musik och min älskade yngsta dotter. Fiske och skogsliv är inte dumt heller.

Posted 19 May 2008 - 23:28

Har inte läst böckerna, men är lika glad för det! :thumbsup:

Allvarligt talat, tänkte att jag skulle göra tvärtom och läsa dem efteråt. Tyckte att första filmen var mycket bra och eftersom jag "älskar" Nicole, tyckte jag naturligtvis att hon var helt rätt i sin roll.

Hoppas verkligen att det blir en fortsättning.
Oh... and at six o'clock every day, without fail, with no excuses, he must go home and read Where's My Cow?, with all the right farmyard noises, to his little boy.

There are som things you have to do. (Terry Pratchett - Thud!)

#95 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,015 posts

Posted 22 June 2008 - 18:40

Så nu har jag fått tummen ur och sett filmen. *duktig XC*

Det här är frågan om en väldigt snyggt berättad historia och vi med en viss fetisch för steampunk njuter lite extra av alla knappar och spakar. (Jag vill också åka zeppelinare). Jag tycker vi ser bra insatser från samtliga inblandade - även om jag kan hålla med om att Ian McKellens röst inte riktigt passade för Iorek. Och man har verkligen lyckats med att få daimonerna känna sig levande. Jag försöker alltid bortse från tidigare varianter på berättelsen om de existerar - så kanske var det bra att jag aldrig läste om böckerna. Även om den kanske känns ... aningen skalad. Så tycker jag ändå att man saxat ihop det hyfsat, men kanske känner jag en viss illusion av sammanhang då jag läst boken? Jag kan förstå den kritiker som menade att filmen skulle ha promotats som familje-fantasy istället för att fokusera så hårt på Kidman och Craig. Hoppas på en fortsättning, och blev riktigt sugen på och läsa om böckerna.

Det enda som jag kan känna att det var synd man missade (om jag nu inte minns fel förstås) är att de vuxna som arbetade på exprimentstationen hade blivit snittade från sina daimoner.

fqq5BYam.jpg

#96 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 24 June 2008 - 13:44

Kul att du gillade filmen XC. Det var ett tag sedan jag såg den (se tidigare post) men jag har fått lite distans till filmen och funderat lite mer. Har hittat en del bra respektive mindre bra saker med filmen utöver det jag skrev om vid tidigare tillfälle. Tänkte posta dom nu när du också sett filmen. Inget kul att posta själv hela tiden i trådar. :)

Istället för djup i dialog, karaktär och allmän stämning så fylls tiden med svepande kameraåkningar och actionscener. Inget fel i det men jag kan känna en viss mättnad efter ett tag i den visuella biten. Ett par av de scener man berördes mest av i boken finns inte med i filmen. Jag antar att filmen också har försnällats för att passa yngre tittare? Bland annat är slutet borta, och därför har en scen strax före slutet flyttats tillbaka i tiden. Sak samma hur många mil det är mellan nord-Norge och Svalbard och att resan tog flera dagar med luftskepp i boken (om jag inte minns helt fel) - det går visst snabbare att rida på isbjörn! Det parallella universumets värld är fantastiskt, men jag tycker att de visade alltför lite av det.

Skådespelarinsatserna är ojämna. Hon som spelar Lyra är perfekt. Daniel Craig som Lord Asriel verkar lite distansierad från alltihop och saknar den glöd som karaktären hade i boken. Eva Green som häxan Serafina Pekkala låter som om hon parodierar Cate Blanchett's roll som Galadriel ... och var är hennes kvast? Christopher Lee har en enda scen, där hans karaktär är helt oviktig. Sam Elliott som Lee Scoresby tycker jag däremot är riktigt bra. Ian McKellen har en röst-roll, men den lider lite av att man hela tiden påminns om att det är just Ian McKellen.

Edited by Cartman, 24 June 2008 - 13:44.

#97 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,015 posts

Posted 24 June 2008 - 14:44

Det skulle inte förvåna mig om man offrat lite av djupet för att den skulle passa yngre tittare. :mellow: Jag kan hålla med om att det visuella är lite i överkant ibland.

fqq5BYam.jpg

#98 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 24 June 2008 - 15:09

Jupp, effekterna är på gränsen till att bli artificiella och lite "för mycket". Men det är hela tiden gränsfall IMO. Mer positivt än negativt.

Det där med åldern är någonting jag tror händer dom flesta produktioner när man utgår från en annan källa, som t.ex. bok eller serietidning. LOTR lider av det med. Målgruppen för filmen är nog den rätta, men nog kunde dom gjort filmen lite mindre "barnanpassad" och träffat rätt i målgruppen IMO. Men, man kan inte få allt.

Hoppas på fler filmer framöver, trots att det just nu ser mörkt ut.

#99 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,015 posts

Posted 24 June 2008 - 15:12

Man pratade ju om att försöka hitta ett indie-bolag för de andra två filmerna. Men det har varit tyst ett tag nu... :(

fqq5BYam.jpg

#100 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 24 June 2008 - 15:30

Det skulle fungera för mig och som någon skrev tidigare så behöver det inte betyda något negativt. Snarare tvärtom så kan det bli enklare att få genom sina idéer. Pengar är väl det stora hotet med en sådant bolag. Jag hoppas verkligen det löser sig och att det kan bli av i framtiden, på det ena eller det andra sättet.