Jump to content

Photo

Vilka trådar passar bäst i Ten Forward? eller "Var är min tråd?"

• This topic is locked This topic is locked
77 replies to this topic

#1 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 03 December 2006 - 16:52

Nu börjar du bli tråkig Cappy.
Det är inte precis varje dag som forumet når 100.000-tal precis

Och? Så det enda som gör det roliga är att man får enkel chans att trycka upp postcounten? Det spelar absolut ingen roll om vad som skrivs i ämnet? Bara för att ett ämne hamnar i TF betyder det inte att det är mindre värt. Att det fyller jämna hundratal kan vara en nyhetspost visst, men en firartråd är mer lämpligt i TF.

Formatet passar dessutom bättre för fester, uppesittartrådar och alla liknande trådar då alla kan gå in och skriva mer fritt. OT-trådar bör vara lite mer fylliga.

Min fina tråd, degraderad!! :upset:

;)

Se den som uppgraderad. Nu är det fritt för ett party med fullt ös ;)
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#2 Marie Morot

Marie Morot

Deputy Admiral

• Members
  • 10,069 posts
  • Interests:fantasy noir
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 03 December 2006 - 19:34

Nu börjar du bli tråkig Cappy.
Det är inte precis varje dag som forumet når 100.000-tal precis

Och? Så det enda som gör det roliga är att man får enkel chans att trycka upp postcounten? Det spelar absolut ingen roll om vad som skrivs i ämnet? Bara för att ett ämne hamnar i TF betyder det inte att det är mindre värt. Att det fyller jämna hundratal kan vara en nyhetspost visst, men en firartråd är mer lämpligt i TF.

Formatet passar dessutom bättre för fester, uppesittartrådar och alla liknande trådar då alla kan gå in och skriva mer fritt. OT-trådar bör vara lite mer fylliga.

Alltså allvarligt - vad är det för skillnad på den här tråden och t ex "Dagens rubrik på internet"? Den innehåller absolut ingenting som är mera seriöst och mindre tramsigt än den här. Dessutom skulle jag vilja veta vem det är som anklagas för att spamma upp sin postcount? Och det där med att skriva fylliga poster tänker jag inte ens bemöta. Jag kan lova att ingen av oss frekventa postare i festtrådar eller andra sådana är ute efter att höja postcounten. Det är det sista vi tänker på. Vi har roligt bara. Eller hade iaf. :(
Support your local search and rescue unit - get lost.

#3 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 03 December 2006 - 19:37

Youtube-tråden, Citats-tråden. För att inte tala om att TV-Turneringens rösttråd knappast kan kallas fyllig. :P Jag håller med Marie på den här punkten. Vi försöker bara ha roligt.

fqq5BYam.jpg

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#4 Marie Morot

Marie Morot

Deputy Admiral

• Members
  • 10,069 posts
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 03 December 2006 - 20:03

Mindre seriösa trådar förekommer i alla forum, se bara vad som hänt med ABBA-tråden i musikforumet t ex, ingen skillnad på den och den här, men den ska räknas som mera seriös? I don't think so.

Eftersom flytten av tråden skapade en "riktig" debatt som gick off topic för ämnet i tråden knoppade jag av de relevanta inläggen och skapade en ny tråd där vi kan tala om lämplig placering för olika ämnen, vilka poster som är mer värda än andra och liknande frågor.

Jag valde också att lägga tråden i forumet för forumdiskussioner och inte i Medarbetarforumet för att andra än bara moderatorerna skulle kunna komma till tals. Jag placerade tråden här efter samråd med Peak.

#5 Forever Xena

Forever Xena

Warrior Princess

• Moderator
  • 10,223 posts

Posted 03 December 2006 - 21:17

Jag har aldrig förstått det " problem "med postcounten , jag kan inte se det i det hela taget skal vara nödvendigt med ett forum som Ten Forward ( altså att posterne inte skal räknas , varför skal de inte räknas egentligen ?

Vad spelar det för roll om posten er såkalld alvarlig / seriös eller inte ?

Såvida det inte koster extra pengar för Peak och Marie som betaler sitarne , kan jag inte se varför inte alla posts kan räknas , eller ingen posts alls räknas.Alla poster har sin betydning , sköjiga som alvarliga.

Men jag vet jag er rätt så ensam i denna uppfatningen ;) så jag räknar inte med stöd :lol:

Och nej om Ten Forward posterna hade räknas med hade inte jag haft högst postcount ;) så det er inte därför jag tyckar de skal räknas med, jag kan bara inte fatta den " hysteri" med att såkallade meningslösa postar inte skal inkluderas , för vad spelar det för roll egentligen ? :)

Xena doesn't just have a warcry. She made war cry. Just ask Ares

For Xena, death is never permanent. Its just a slight set back and always part of her plan.

If you're going through hell, keep going.Winston Churchill

Combat Information Center

Min avatar samling

#6 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts

Posted 03 December 2006 - 21:29

Eftersom flytten av tråden skapade en "riktig" debatt som gick off topic för ämnet i tråden knoppade jag av de relevanta inläggen

Debatt och debatt, inte riktigt va? Det här, det är någonting som kommer bli en debatt. Räkna med det. Men det i tråden, var inte en debatt. ;)

Men visst, låt oss ta upp det här för diskussion. Och tro mig, då det här är färdigt kommer jag inte ha en enda vän kvar här på forumet. So here it ends...

Youtube-tråden, Citats-tråden. För att inte tala om att TV-Turneringens rösttråd knappast kan kallas fyllig. :P Jag håller med Marie på den här punkten. Vi försöker bara ha roligt.

Jag håller med - YouTube-trådarna och Citattråden borde inte vara på Off Topic heller, utan borde ligga i TF eftersom de är av exakt samma natur. Flera gånger har jag varit på väg att flytta dem, men jag har i slutänden inte vågat. Varför? För att det kommer bli ramaskri, med andra ord. Cowardice is my crime. Jag borde gjort det direkt då Marie sa åt mig att göra det, men fegade ut. Det finns nämligen en enorm aversion här mot TF - att hamna där är tydligen den yttersta formen av förnedring.

Jag håller med om att det är bra att ha roligt - men varför är det inte rolig på Ten Forward? Varför är det en mardröm att få ett ämne flyttat dit? Det är vad jag inte kan förstå. I grund och botten går det bara dra en slutsats av det - det ökar inte ens postcount. Det i sig skulle betyda att folk tycker att inlägg på TF är mindre värda än de som postades på annat ställen. Det känns bara beklagligt.

(Det känns skumt för övrigt jag som "shameless postslut" förespråkar det här, medan de som klagar över att de har för mycket poster vill ha mer i postcount. Ödets ironi.)

Mindre seriösa trådar förekommer i alla forum, se bara vad som hänt med ABBA-tråden i musikforumet t ex, ingen skillnad på den och den här, men den ska räknas som mera seriös? I don't think so.

Nej, det är ingen seriös-tråd heller. Vad är skillnaden då, frågar du? Livslängden. Jag hade inte rört tråden utan låtit den ligga om det nu inte varit på väg att vara en repig skiva, alltså spelas ännu ett varv. Att låta den ligga kvar hade snarare varit brottsligt.

Alla trådar har en tendens att glida OT här på SFN. Det är okej. Det händer. Men det finns gränser för hur långt som det får gå. Ett annat alternativ hade varit att försöka styra tillbaka ämnet till något mer seriöst (typ säga "Sluta snacka om fester och gå tillbaka till ämnet") eller låsa det. Båda alternativen anser jag hade varit ett sämre alternativ och definitivt mer stämningsdödande. Jag valde en lösning där alla kunde få fortsätta med det hela på bästa möjliga sätt.

Okej, det finns massor mer att säga men jag tror jag stoppar här för tillfället och släpper in andra för att skrika på mig. Säg varför TF är så hemskt? Eller vad ni tycker jag missförstått?

Okej, FX postade lite före mig så jag tar svar på hennes nu:

Vad spelar det för roll om posten er såkalld alvarlig / seriös eller inte ?

Du ställer frågan både i slutet och början av det posten, men jag tar och svar här i början.

Det har betydelse för hur du dels läser posten och dels hur du svarar på det. En annan orsak är att det hjälper till att sända signaler om hur pass öppet ett forum är för utomstående. Det som du kallar för "meningslösa" ämnen (jag håller inte med om definitionen meningslös, för de är inte det som det handlar om - och det fångar rätt väl vad jag skrev ovan. Att det finns en åsikt om att allt på TF är meningslöst, vilket jag tycker är ett falskt antagande.) kommer alltid drypa av en sorts kommunikation som är väldigt gruppanapassa. Det är inte alls lika lättillgängligt för en utomstående att ta åt sig av och driver ofta bort besökarna.

Så i grund och botten är det också en fråga om hur öppna vi vill vara mot omvärlden? Vill vi ha en klubb för inbördes beundran? Ett använt TF-forum gör att vi inte skapar en sådan fara.

Men jag vet jag er rätt så ensam i denna uppfatningen ;) så jag räknar inte med stöd :lol:

Jag skulle räkna med att du kommer få rejält mycket mer stöd än vad jag får. De eventuella fåtal röster på mig som årets Admin lär flyga all världens väg efter det här. ;)

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#7 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 03 December 2006 - 21:35

Jag tycker inte det är något fel på Ten Forward (jag var tom frivillig när Peak tog in mig som moderator där) och tycker att TF fyller sitt syfte. Och de flesta party trådarna ligger faktiskt där. (Jag räknar inte grattistrådarna, det finns en bra anledning till att de ligger i offtopic).

Citatstråden, YouTube tråden och Dagens Rubrik är välkommna in i TF. Men ärligt så tycker jag att röstningstrådarna för turneringarna hör bättre hemma där, eftersom de dessutom tenderar att vara postningstäta.

Det har inte med postcount och göra, utan snararedet rykte TF har. Jag har många gånger funderat på att flytta avatar tråden till Skriv/Rita/Berätta eftersom den hör bättre hemma där. Men varje kreativ post i den tråden genererar ett antal kommentarer - vissa utan konstruktiv innebörd. Därför låter jag den vara kvar.

fqq5BYam.jpg

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#8 Forever Xena

Forever Xena

Warrior Princess

• Moderator
  • 10,223 posts

Posted 03 December 2006 - 21:42

[quote]Du ställer frågan både i slutet och början av det posten, men jag tar och svar här i början.

Det har betydelse för hur du dels läser posten och dels hur du svarar på det. En annan orsak är att det hjälper till att sända signaler om hur pass öppet ett forum är för utomstående. Det som du kallar för "meningslösa" ämnen (jag håller inte med om definitionen meningslös, för de är inte det som det handlar om - och det fångar rätt väl vad jag skrev ovan. Att det finns en åsikt om att allt på TF är meningslöst, vilket jag tycker är ett falskt antagande.) kommer alltid drypa av en sorts kommunikation som är väldigt gruppanapassa. Det är inte alls lika lättillgängligt för en utomstående att ta åt sig av och driver ofta bort besökarna.

Så i grund och botten är det också en fråga om hur öppna vi vill vara mot omvärlden? Vill vi ha en klubb för inbördes beundran? Ett använt TF-forum gör att vi inte skapar en sådan fara.

[quote]Så i grund och botten är det också en fråga om hur öppna vi vill vara mot omvärlden? Vill vi ha en klubb för inbördes beundran? Ett använt TF-forum gör att vi inte skapar en sådan fara.
[/quote]

[quote]Det är inte alls lika lättillgängligt för en utomstående att ta åt sig av och driver ofta bort besökarna.[/quote]

Det er möjligt , men jag tror inte att om posterne räknas eller inte har nån betydning i hur vi bemöter nya medlemmer och hur de uppfatter oss.Ser inte sammanhänget der .Och meningslös använde jag bara för det er den uppfatning du ger mig att så tyckar du de poster er , eftersom det bara skal vara " fylliga " poster som skal räknas ? Om alla poster uppfyller ett syfte , er väl alla poster värd en postcount ! ?

Edit : XC der er ingen fel på TF som så , det er bra att ha ett forum att kunne slappa i , men bara för man slapper kan jag inte se varför de poster inte skla räknas , varför er de inte vard en postcount? Och jag vet du svaret på det fråga Cappy , jag tyckar bara inte du kom med ett bra svar ;) Se min ovanstående svar till dig :)

Edited by Forever Xena, 03 December 2006 - 21:44.

For Xena, death is never permanent. Its just a slight set back and always part of her plan.

Min avatar samling

#9 Peak

Peak

Dear Leader

• Admin
  • 11,179 posts

Posted 03 December 2006 - 21:52

Ville bara säga att jag är här och läser, fast jag inte skriver nåt varken för eller emot. Tänkte låta alla sidor få komma till tals innan jag väger in.. :)

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."

#10 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 03 December 2006 - 21:57

Har heller inga problem med TF, där kan vi larva oss bäst vi vill.
men vissa ämnen tycker jag hör hemma i OT (som kanske ter sig meningslösa för dig), som grattis trådarna och nu den tråd det är 'tjafs' om.

Och de flesta party trådarna ligger faktiskt där

Precis.
Att några partytrådar hamnar i OT vad gör det för skada?

Plus att jag har nog samma uppfattning som FX.
Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.

#11 Marie Morot

Marie Morot

Deputy Admiral

• Members
  • 10,069 posts
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 03 December 2006 - 22:24

Ten Forward gentemot andra forum: Jag håller med om att TF har rykte om sig att vara insignifikant och närmast pinsamt och jag förstår heller inte det riktigt, Det är ett forum som är off topic allting här - t o m Off Topic-forumet. Vi har lika roligt där som i de andra forumen och jag gör ingen skillnad på om jag postar där eller någon annanstans.

Seriösa trådar och andra: Tv-serieturneringen placerades ju i Tv-program av naturliga skäl, men posterna är inte del av en diskussion, det har vi ju diskussionstråden till. Jag tycker att det vore både lite konstigt och krångligt om trådarna som hör ihop låg i olika forum, därför tycker jag inte att röstningstrådarna ska ligga någon annanstans.

Andra trådar vars innehåll är av "lättare" karaktär, eller iaf utvecklats dithän (ex.vis ABBA-tråden) ges en större betydelse än de har när en tråd flyttas - som med 100.000-tråden - och den inte gör det. Kravet att inlägg ska vara fylliga är ju en bra målsättning, men inte alla medlemmar orkar skriva så mycket eller har så mycket att säga - eller man får fram sitt budskap i en eller ett par korta meningar. Det är svårt att bedöma vad som är tillräckligt fylliga svar för att bli godkända, inte sant?

Att trådar i praktiskt taget alla sammanhang här har en tendens att gå över i skoj och lek är ett fenomen som ökat under det senaste året. Om det är en positiv eller negativ utveckling kanske olika personer har olika uppfattningar om, men det har iaf skapat en unik anda av gemenskap och samhörigheten gör att vi har roligare tillsammans. Men när vi diskuterar ett ämne mera seriöst så håller vi de mera lekfulla posterna på avstånd.

Postcount: Jag hoppas inte alla trillar av stolen i chock här, men jag bryr mig väldigt lite om vad jag eller någon annan har i postcount. Jag postar inte för att se den siffran öka, jag postar för att kommunicera med de andra medlemmarna i forumet och övriga läsare här. Ställ ned räkneverket på mig till 25 poster (så att jag iaf räknas som Active member ;) ) och jag kommer att posta lika mycket eller lite som innan. Det är inte ett mått på mitt värde som medlem eller människa, men kanske ett mått på min brist på "liv". Eller oförmåga att hålla tyst. :P

Slutsats: Jag tror att konflikten med vad som hör hemma i TF och inte, handlar om att gränserna mellan on och off topic är mera flytande här än på ex.vis Tv-land. Vad man ska göra för att tydligare definiera de gränserna eller annars att lösa "konflikten" är jag inte kapabel att svara på i nuläget. Jag ser ingen väg ut.

Jag vill dock poängtera att det här är det roligaste och trevligaste forumet på internet. Det är alltid lika roligt att komma in här och läsa vad andra skriver och att få respons på egna inlägg. SFN rulez! :)

Och Cappy: Du är alltid min vän. :) :hug:

#12 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts

Posted 03 December 2006 - 22:46

Jag skall komma med ett långt svar som replikerar till ovanstående postare (och kommande postares) inlägg. Men eftersom jag skall upp tidigt i morgon så kan jag inte ge varken rättvisa, välformulerade eller genomtänkta svar nu. Jag lovar dock att komma med svar till samtliga i morgon och utveckla vidare resonemanget.

#13 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts

Posted 05 December 2006 - 23:54

Okej, jag var trött och grinig i går efter tre timmar sömn och hosta, så jag tyckte det var lika bra att strunta i att skriva igår. Här kommer dock svaret som jag lovade i går.

Det finns två grundläggande punkter som jag uppfattar det:

1) Att "oseriösa" trådar som placerats i OT-forumet flyttas till TF.
2) Att TF inte ger extra poster. (FX vill t.ex. att postcount skall räknas överallt.)

Anledning två tror jag är skälet till varför folk tog så illa upp av flyttningen - hade TF haft massa poster i sig hade inte någon blinkat en sekund. Och det är där som skon egentligen tränger. Posterna som gjorts ovan har inte på en enda punkt bevisat någonting annat, tvärtom. Det har snarare bekräftat det jag sa innan. (Visst, folk säger att de inte har några problem med det, men bekräftar i nästa andetag att de har det. Paradox. :( )

Så då är frågan återigen, varför betyder postcounten så mycket?

Och de flesta party trådarna ligger faktiskt där.

Precis. Så logiskt sett läggs partytråden där också. Fullt rimligt. Annars vore det som vi plötsligt började posta Musikämnena på serietidningstavlan ;)

Citatstråden, YouTube tråden och Dagens Rubrik är välkommna in i TF. Men ärligt så tycker jag att röstningstrådarna för turneringarna hör bättre hemma där, eftersom de dessutom tenderar att vara postningstäta.

Du har rätt i fråga om postningstäthet, men Marie poängterar en anledning till att varför den inte ska hamna i TF som jag tycker håller. Ultimat vore ju om man bara kunde stänga av postcounten för enskilda ämnen :)

Men varje kreativ post i den tråden genererar ett antal kommentarer - vissa utan konstruktiv innebörd. Därför låter jag den vara kvar.

Precis. Det genererar ju ingen direkt diskussion, utan mer kommentarer och då är det bättre med TF. Du har samma resonemang som jag har mao. :)

Det er möjligt , men jag tror inte att om posterne räknas eller inte har nån betydning i hur vi bemöter nya medlemmer och hur de uppfatter oss.Ser inte sammanhänget der .

Klart det finns sammanhang.

Problem #1 har jag beskrivt ovan - om det ligger massa "oseriösa" poster bland de "seriösa" (se def. nedan) så kan det verka skadande på forumet.

Problem #2 - som relaterar till antal poster - är att utan TF skulle postcounten för de alla aktiva (utom Peak ;) ) mångdubblas. Det är något som också hjälper till att skapa just den där ogästvänliga miljön.

Och meningslös använde jag bara för det er den uppfatning du ger mig att så tyckar du de poster er , eftersom det bara skal vara " fylliga " poster som skal räknas ? Om alla poster uppfyller ett syfte , er väl alla poster värd en postcount ! ?

Meningslös är fortfarande fel ord, men jag tror du menar seriös vs. oseriös?

Med seriös menar jag sådant som uppmanar till diskussion, debatter och argumentation. Oseriös menar jag sådant som generar kommentarer (t.ex. "Snyggt!", "Håller helt med.", "Jag ska zzzzzzzzz....", :lol2: etc.)

Och nej, jag tycker inte att de "oseriösa" skall ha postcounts, dels av skäl som nämnts tidigare, men också för att de inte främjar till diskussion, debatt eller argumenation. Trots allt sägs det här ju vara ett diskussionsforum, inte ett samtalsforum ;)

Och de flesta party trådarna ligger faktiskt där

Precis.
Att några partytrådar hamnar i OT vad gör det för skada?

Om alla partytrådarna ligger i TF, varför skall den då inte vara i TF? Det där var en tankevurpa som jag inte riktigt förstod.

Andra trådar vars innehåll är av "lättare" karaktär, eller iaf utvecklats dithän (ex.vis ABBA-tråden) ges en större betydelse än de har när en tråd flyttas - som med 100.000-tråden - och den inte gör det.

Å andra sidan är det dags att den här frågan dryftas. Särskilt eftersom jag har hört från olika håll (skall inte säga många, men från fler än en användare) att det är för oseriösa inlägg i OT som borde hamnat i TF.

Det är svårt att bedöma vad som är tillräckligt fylliga svar för att bli godkända, inte sant?

Jag tycker ju personligen det är rätt lätt om man bara lyssnar på sunt förnuft. Har du några argument? Har du några åsikter? Ja, OT. Eller formulerar du det med en smiley eller en kort mening? Ja, TF. (Observera att det inte förhindrar korta kommentarer - de kan också vara kärnfulla.)

Nu är ju kommentarerna i sig inte det enda som man ska rikta intresset mot, utan posterna. Flera av de ämnen som postas skulle nog direkt ha lagts i TF från början, istället för OT. Det är framför allt där man kanske bör se över det hela.

Såja, omgång två i väg.

(PS. Ett drastiskt förslag kunde ju vara att nollställa allas poster och avaktivera postcounten helt. Det löser alla problem. ;) )

#14 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 06 December 2006 - 00:01

Men varför har vi i så fall inte turneringarna i TF?
*Hockey och superhjältar*

#15 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts

Posted 06 December 2006 - 00:16

För att diskussionstrådarna i så fall skulle ligga i TV-forumet.

#16 Forever Xena

Forever Xena

Warrior Princess

• Moderator
  • 10,223 posts

Posted 06 December 2006 - 08:44

Problem #1 har jag beskrivt ovan - om det ligger massa "oseriösa" poster bland de "seriösa" (se def. nedan) så kan det verka skadande på forumet.

Jag måste vara trög , jag kan altså inte fatta hur det kan vara skadandes ? folk kommer hit och ser ett glad och avslappat forum , med blandade poster.Ett sådant forum skulle jag med engång tycka om :)

Problem #2 - som relaterar till antal poster - är att utan TF skulle postcounten för de alla aktiva (utom Peak ) mångdubblas. Det är något som också hjälper till att skapa just den där ogästvänliga miljön.

och det skaper en ogästfri miljö hur ? jag er inte argumentativ , jag förstår verkeligen inte hur det kan medföre en ogästfri miljö ???

Meningslös är fortfarande fel ord, men jag tror du menar seriös vs. oseriös?

Ja du har rätt , det er det jag menar :)

Jag menar också att oseriösa inlägg främjar ett bra syfte , nemligen ett avslappat miljö , som många kan behöva eftersom RL ibland kan vara tuff.Därför menar jag att dessa inlägg er lika värde en postcount som seriösa inlägg :)

(PS. Ett drastiskt förslag kunde ju vara att nollställa allas poster och avaktivera postcounten helt. Det löser alla problem. )

Ja det er en lösning ;) En anna som ville lösa problemet er att alla posts får en postcount ;)

Edited by Forever Xena, 06 December 2006 - 08:45.

Min avatar samling

#17 Marie Morot

Marie Morot

Deputy Admiral

• Members
  • 10,069 posts
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 06 December 2006 - 09:28

Den skadliga effekt som jag kan se är att nya medlemmar avskräcks av att det finns väldigt mycket poster och trådar som svävar ut från ämnet, plus att några känner varandra väldigt väl och deras inbördes prat kan ses som att stänga ute nya medlemmar. Vilket vi inte gör - jag säger bara att det kan uppfattas så ibland.

Å andra sidan är vi väldigt välkomnande och bjuder gärna in nykomlingar i vår krets. :D

Lättsammare "oseriösa" poster bidrar absolut till en mera avslappnad stämning, men varför de skulle vara mindre värda om de höll till i TF och inte ökar postcounten förstår jag inte heller. TF är inte "bakgården" dit allt trams förvisas för att det inte duger i det "riktiga" forumet, eller kan det uppfattas så?

Trots allt sägs det här ju vara ett diskussionsforum, inte ett samtalsforum

Ten Forward är väl just ett "samtalsforum", där chattrådar och liknande passar alldeles utmärkt.

Poängen jag har försökt göra är väl att även i många av de trådar som är tänkta att vara seriösa(re) finns ibland en tendens att förvandla dem till chattrådar, med inlägg bestående av endast en smiley eller motsvarande. Det är kanske sådant som borde styras upp lite mera än idag, utan att fördenskull bilda någon sorts forumpoliskår som slår ned på varje inlägg som inte duger (jag förespråkar absolut inte detta!). Det kan mycket väl räcka med lite självdisciplin bland medlemmarna. Vi är alla vuxna eller näst intill. ;)

Nu är ju kommentarerna i sig inte det enda som man ska rikta intresset mot, utan posterna. Flera av de ämnen som postas skulle nog direkt ha lagts i TF från början, istället för OT. Det är framför allt där man kanske bör se över det hela.

Det håller jag med om. Och som jag sagt så många gånger, på Tv-land finns en striktare policy om det här som jag tycker fungerar väldigt bra. Dock är reglerna generellt sett hårdare där än här vad gäller flera saker, inte minst beroende på att många yngre medlemmar inte alltid kan behärska sig. ;)

#18 Freja42

Freja42

Senior Commander

• Members
  • 369 posts

Posted 06 December 2006 - 12:25

Och jag som nykomling fattar noll. Vad är Ten Forward (förutom en bar på Enterprise)? Och varför ska OffTopic postas där och inte i Off Topic?
--Freja
Daniel Jackson: "Haven't you ever had a feeling that made absolutely no logical sense and it turned out to be right?"

*
Jack O'Neill: "Does it say 'colonel' anywhere on my uniform?!"

*

#19 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 06 December 2006 - 12:27

Ah, det tog lång tid innan jag förstod att Ten Forward var en referens till Star Trek. Mer av ett Star Wars-fan. :)

Det ska väl vara ett mer avslappnat, mindre seriöst forum, där posterna man gör där inte räknas till det totala antalet poster för en medlem.
*Hockey och superhjältar*

#20 Marie Morot

Marie Morot

Deputy Admiral

• Members
  • 10,069 posts
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 06 December 2006 - 12:36

Och jag som nykomling fattar noll. Vad är Ten Forward (förutom en bar på Enterprise)? Och varför ska OffTopic postas där och inte i Off Topic?

Off topic ska givetvis postas i Off topic-forumet. Däremot bör lekfullare trådar av typen citat från Tjuvlyssnat.se, roliga rubriker från nättidningar och rena chattrådar (t ex partytrådar) postas i Ten Forward.

Ah, det tog lång tid innan jag förstod att Ten Forward var en referens till Star Trek. Mer av ett Star Wars-fan. :)

Det ska väl vara ett mer avslappnat, mindre seriöst forum, där posterna man gör där inte räknas till det totala antalet poster för en medlem.

Jag känner inte heller till Star Trek-universat tillräckligt för att begripa det av mig själv. :P

Och din tolkning av TF är helt korrekt. :)

#21 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts

Posted 06 December 2006 - 12:40

Jag måste vara trög , jag kan altså inte fatta hur det kan vara skadandes ? folk kommer hit och ser ett glad och avslappat forum , med blandade poster.Ett sådant forum skulle jag med engång tycka om :)

Problemet är att det inte är alls vad en genomsnittlig besökare uppfattar det som. Det är väldigt lätt för oss att intala oss att det är så det skall mottas, men det är inte signalerna som sänds. Tvärtom. Jag har sagt det i tidigare poster och Marie säger det i sin. Det ligger närmare sanningen (sedan finns det alltid undantag till reglerna).

Ja det er en lösning ;) En anna som ville lösa problemet er att alla posts får en postcount ;)

Nej, det är ingen direkt lösning för det fortsätter att verka utestängande mot folk. Se ovan och tidigare poster.

Vilket vi inte gör - jag säger bara att det kan uppfattas så ibland.

Å andra sidan är vi väldigt välkomnande och bjuder gärna in nykomlingar i vår krets. :D

Precis till det första stycket och jag håller med i det andra stycket. Vi är välkomnande mot medlemmar - särskilt då de skriver i presentationstrådarna. Men det är en väldigt stor skillnad mellan vårt välkomnande mot medlemmar som faktiskt vågar posta och de som inte vågar de. Alltså, vi är vänliga i farstun när personen kommit in i huset - men i många fall finner personen dörren låst till huset - för att ta en liknelse.

Lättsammare "oseriösa" poster bidrar absolut till en mera avslappnad stämning, men varför de skulle vara mindre värda om de höll till i TF och inte ökar postcounten förstår jag inte heller. TF är inte "bakgården" dit allt trams förvisas för att det inte duger i det "riktiga" forumet, eller kan det uppfattas så?

Precis vad jag ställer mig frågande till (och som ännu inte besvaras). Det är det jag skulle vilja ha svar på.

Ten Forward är väl just ett "samtalsforum", där chattrådar och liknande passar alldeles utmärkt.

Jag talade om forumet som helhet. TF är som du säger ett samtalsforum och därför bör sådana trådar passa utmärkt där. Men det var då jag flyttade en chatt-tråd dit som debatten uppstod och här är vi nu. Jag håller mao. helt med dig.

Det är kanske sådant som borde styras upp lite mera än idag, utan att fördenskull bilda någon sorts forumpoliskår som slår ned på varje inlägg som inte duger (jag förespråkar absolut inte detta!). Det kan mycket väl räcka med lite självdisciplin bland medlemmarna. Vi är alla vuxna eller näst intill. ;)

Jo, där håller jag med om. Jag har börjat sätta mig själv på mer moderation än tidigare (eftersom jag är en av de största bovarna här). Sedan kan man ju då man postar en artikel eller nyhet (som t.ex. med ABBA eftersom det varit nämnt här tidigare) också avsluta posten med en sorts diskussionsfråga också? Då blir det ju mindre risk för tramsande också. :)

#22 Mjolnir

Mjolnir

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,000 posts

Posted 06 December 2006 - 13:12

Tycker det är bra att det finns ett specifikt forum tillägnat mindre seriösa poster. Jag gillar att hänga på SFN men mest för diskussionens skull - missförstå mig inte men vill jag ha roligt så gör jag nåt annat. Således brukar jag undvika TF. Jag står bakom Cappy alltså. Har dock ännu inte bestämt mig om han ska få nån liten röst. :P

#23 Freja42

Freja42

Senior Commander

• Members
  • 369 posts

Posted 06 December 2006 - 13:20

Som en nykomling vill jag inte trampa någon på tårna. Jag känner ju ingen här och vill gärna lära känna alla (eller ja, många iallafall).

Jag ser ingen poäng med att ha ett annat område än Off Topic. Är det Off Topic så hör allt som inte har med Science Fiction och liknande saker hemma där.
Varför kan inte Ten Forward vara en del av Off Topic delen?
Jag har svårt för att hitta de olika delarna av forumet...
Tycker det verkar onödigt krångligt att ha två Off Topic, oavsett om det är seriöst eller oseriöst.
Folk kan väl läsa på rubriken om det verkar intressant för dem eller inte? :)
--Freja
Daniel Jackson: "Haven't you ever had a feeling that made absolutely no logical sense and it turned out to be right?"

*
Jack O'Neill: "Does it say 'colonel' anywhere on my uniform?!"

*

#24 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts

Posted 06 December 2006 - 13:30

Som en nykomling vill jag inte trampa någon på tårna. Jag känner ju ingen här och vill gärna lära känna alla (eller ja, många iallafall).

Oroa dig inte för att tyrampa folk på tårna - jag är veteran här och jag trampar fortfarande folk på tårna. Vi läker snabbt här och tar inte illa upp.

Är det Off Topic så hör allt som inte har med Science Fiction och liknande saker hemma där.

Nej. Du menar att om det inte har med teve, film, serietidningar, musik, sajten eller spel att göra så hör det hemma där ;)

Varför kan inte Ten Forward vara en del av Off Topic delen?

Se ovanstående inlägg.

Det skulle helt enkelt bli för gyttrigt, så lösningen "läsa på rubriken" håller inte riktigt. Särskilt inte när alla har olika värdegrunder för namngivandet av trådarna.

Jag har svårt för att hitta de olika delarna av forumet...

Kolla på index-sidan för forumet. Där syns det snabbat och enkelt de olika delarna av forumet.

#25 Marie Morot

Marie Morot

Deputy Admiral

• Members
  • 10,069 posts
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 06 December 2006 - 13:34

Problemet är att det inte är alls vad en genomsnittlig besökare uppfattar det som. Det är väldigt lätt för oss att intala oss att det är så det skall mottas, men det är inte signalerna som sänds. Tvärtom. Jag har sagt det i tidigare poster och Marie säger det i sin. Det ligger närmare sanningen (sedan finns det alltid undantag till reglerna).

Vilket vi inte gör - jag säger bara att det kan uppfattas så ibland.

Precis till det första stycket och jag håller med i det andra stycket. Vi är välkomnande mot medlemmar - särskilt då de skriver i presentationstrådarna. Men det är en väldigt stor skillnad mellan vårt välkomnande mot medlemmar som faktiskt vågar posta och de som inte vågar de. Alltså, vi är vänliga i farstun när personen kommit in i huset - men i många fall finner personen dörren låst till huset - för att ta en liknelse.

Tyvärr är det sant det Cappy och jag säger. En väldigt familjär ton inom en liten krets fungerar ofta utestängande mot medlemmar som inte postar så mycket eller ofta, om de postar alls. Jag har egna negativa erfarenheter av det och hur mycket man än försöker locka in dem i gruppen så känner de ett utanförskap iaf. Väldigt tråkigt, men mänskligt kanske. -_-

Jag talade om forumet som helhet. TF är som du säger ett samtalsforum och därför bör sådana trådar passa utmärkt där. Men det var då jag flyttade en chatt-tråd dit som debatten uppstod och här är vi nu. Jag håller mao. helt med dig.

100.000-tråden (nu har jag inte läst den i sin helhet på länge) skapades för att uppmärksamma att hemsidan och forumet var på väg upp i höga och jämna besöks- och postsiffror, vilket i sig kanske inte var direkt TF-material. Sedan blev ju tråden en firartråd... Jag hävdar dock att syftet med tråden var ett annat och att ämnet som sådant kanske förtjänade en mer framträdande plats. Vilket dock sluter cirkeln till frågan om varför TF för en så undanskymd tillvaro eller snarare varför forumet ses över axeln?

Det är kanske sådant som borde styras upp lite mera än idag, utan att fördenskull bilda någon sorts forumpoliskår som slår ned på varje inlägg som inte duger (jag förespråkar absolut inte detta!). Det kan mycket väl räcka med lite självdisciplin bland medlemmarna. Vi är alla vuxna eller näst intill. ;)

Jo, där håller jag med om. Jag har börjat sätta mig själv på mer moderation än tidigare (eftersom jag är en av de största bovarna här). Sedan kan man ju då man postar en artikel eller nyhet (som t.ex. med ABBA eftersom det varit nämnt här tidigare) också avsluta posten med en sorts diskussionsfråga också? Då blir det ju mindre risk för tramsande också. :)

Det där sista håller jag absolut med om! Om jag ser till mig själv så är jag mindre benägen att svara i en tråd om den inledande posten bara är citatet av en artikel (om det inte finns andra svar innan alltså) än om personen som postat själv har kommenterat innehållet.

Jag förstår att det kan vara svårt att hitta i forumet, Freja. Och att du också är och botaniserar bland gamla trådar för att hitta intressanta topics etc. Men för att hitta de senaste posterna i forumet vill jag starkt rekommendera funktionen "Visa nya poster" eller VNI som vi kallar den för till vardags. Där listas alla nya poster sedan förra gången du besökte forumet och man får en väldigt bra överblick över vilka diskussioner som är aktiva just för tillfället. Sökfunktionen här är också mycket bra om det är något specifikt du letar efter. :)