Jump to content

Photo

Arn - Tempelriddaren


  • Please log in to reply
87 replies to this topic

#76 Georgia

Georgia

    Synthare

  • SuperMod
  • 15,336 posts
  • Gender:Female
  • Location:Solna-Gävle
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 11 January 2008 - 22:24

Blev lite fniss när jag läste det här.
:lol:

En dyr *censurerat*

Min lillebror är inte så liten längre. Tar ett chips i taget och klär myndiga bekymmer i kloka ord. Talar om den rörliga räntan. Dubbeldippar inte.
Men så händer det att den bannlysta ivern övermannar honom. Någonstans har han hört att den första Arnfilmen blev en miljon dyrare för att Arn Magnussons häst, en elegant men våldsamt kåt arab, hade erektion under hela inspelningen.
”Kuken var enorm, de var tvungna att retuschera bort den digitalt”, bubblar min lillebror och hänvisar till källor inom produktionen.
Jag famlar efter hästkukar i mitt mentala bibliotek och skälver vid minnet av en ljummen morgon på ett stuteri utanför Frankfurt 1985. Jag stod fastfrusen i stallets mynning och kippade efter luft.
Den är större än mig.
På tåget hem lyssnar jag på Cat power. The Greatest. Och tänker på kuken.
En miljon?
Bestämmer mig för att ringa någon.
Dagen efter ringer jag någon. Han heter Torbjörn Olsson och var ansvarig för de digitala effekterna.
Han har inte retuscherat några kukar.
Men han bekräftar att kuken var ett stort problem under inspelningen. Och att Joakim Nätterqvist ofta tvingades rida några varv mellan tagningarna för att dämpa hästens generande aptit på de andra djuren. Han klarade helt enkelt inte av att uppföra sig i sällskap med andra hästar.
Jag hinner lägga på innan jag drabbas av en oerhörd insikt.
Hur såg det egentligen ut på 1100-talets slagfält? I verkligheten.
Korsriddare som vevade ursinnigt med svärden medan deras ädla springare sneglade på fiendens kurvor?
Jag blir aldrig äldre än att jag kan sitta och fundera över sådana här saker med ett aggressivt leende på läpparna.
Och det händer att jag dubbeldippar.


Korsriddare som vevade ursinnigt med svärden medan deras ädla springare sneglade på fiendens kurvor?

:lol2:
Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.


#77 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 11 January 2008 - 22:29

:lol:

Skrönorna tog verkligen fart när internet gjorde sitt intåg i var man hem. :D

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#78 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 28 January 2008 - 20:06

Nu har Arn tydligen spräckt drömgränsen 1 miljon besökare. — Källa

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#79 Cartman

Cartman

    Deputy Admiral

  • Aktiv member
  • 10,210 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 20 March 2008 - 17:11

Nu finns det ett releasedatum via Discshop.

Förhandsboka "Arn - Tempelriddaren", och du är med och tävlar om fantastiska priser!

1:a pris: Ett svärd och en sköld som användes under filminspelningen. Äkta rekvisita!

2:a pris: En Blu-ray-spelare från Samsung, värde 3500:-!

3:e pris: 20 vinnare får varsin Arn-brevsprättare!


Posted Image

17/6 är det som gäller och följande utgåvor finns att välja mellan. Priserna avser Discshop och kanske finns till bättre pris via andra återförsäljare.

Vanlig DVD [169:-]
Vanlig DVD - Limited Edition [219:-] *
Blu-ray [249:-]

*

Exklusiv plåtlåda som endast ges ut i begränsat antal! De 250 första som förhandsbokar denna utgåva, erhåller varsin biobiljett till nästa Arn-film: "Riket vid vägens slut".


Observera att specifikationerna för ljud- och bildformat, bonusmaterial o.s.v. inte är komplett och bekräftat.


Edited by Cartman, 20 March 2008 - 17:22.


#80 Cartman

Cartman

    Deputy Admiral

  • Aktiv member
  • 10,210 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 08 December 2008 - 13:49

Såg den igår. Skulle väl ge den 4/10 ungefär, dvs. ungefär som de flesta kritikerna.
+ Den är välgjord och välspelad (några få platta repliker till trots), Stellan Skarsgård äger fortfarande.
+ Bra dramatik när det väl är sådan.
+ Miljöerna känns äkta (utom när man ser Jerusalem på avstånd - det luktar målarfärg lång väg...) ).
- Den är kändes lååååång, tycker att man kunde ha klippt bort massor av i mitt tycke onödiga transportsträckor.
- Utnyttjar inte delar av böckerna som skulle ha fungerat bra på film (speciellt Jerusalem-delen, som kändes för kort. Dessutom: hur kunde man välja att strunta i halshuggningsscenen i slutet av bok 2, som är hur filmiskt som helst? ).
- Berättarrösten i början för tankarna till Hans Vilnius (om nu någon här kommer ihåg honom): "Mannen till vänster på bilden är en tempelriddare..." ;)

Fattar det som att de ska göra en internationell kortvariant som är båda svenska filmerna sammanslagna. Jag längtar redan - fast jag kommer säkert se del två när den kommer i höst.


Efter mycket om och men fick jag tummen ur under helgen och har nu sett filmen. Tycker att den är klart sevärd. Håller med i en del av Fiskrens utlåtande. Gillade den dramaturgiska biten och tycker den var tillräcklig och väl avvägd. Skådespelarna sköter sig förvånansvärt bra, Nätterqvist och Helin som Arn och Cecilia var en positiv överraskning, hade förväntat mig långt mycket sämre insatser från deras sida. Dock tycker jag att Bibi Andersson som Rikissa var grymt bra. Snacka om att spela en karaktär så övertygande och bra att man bara vill kliva in i filmen och ruska om karaktären ifråga så att alla bitarna faller på plats igen. Ondska personifierad.

Miljöerna var väldigt vackra och vältaliga. Kan väl inte direkt hålla med om det Fiskrens skriver om när man ser Jerusalem på avstånd, tycker det kändes trovärdigt rakt av. Filmen känns på den här biten även väldigt lyckad rent tidsenligt sett.

Tempot var bra och jag tyckte nästan att filmen var för kort och hade gärna sett mera. Antar att det kommer i den där TV-Serien som ska komma på TV4 någon gång framöver. Det är väl båda filmerna sammanslagna samt en massa extra om jag förstått det hela rätt?

Däremot håller jag med Fiskrens om att filmen lämnar en del att önska när det gäller användandet av böckerna i överförningen till film. En del bitar känns lite för korta och fokus har istället lagts på en del andra scener, vilket man ibland kan uppleva som udda.

Trevligt att filmen är så pass bra som den är och jag skulle inte ha något emot att äga både den här samt Arn: Riket Vid Vägens Slut på DVD. Ser fram emot att få se den någon gång framöver.

#81 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 27 August 2009 - 16:51

Ett halvår+ efter alla andra ser XC filmen.

Trots att jag läst tråden förut så tänkte jag inte på det där med Jerusalem på avstånd - och kan inte säga att jag tyckte den var överdrivet orealistisk. Jag reagerade helt enkelt inte på det. Överlag många bra insatser framför kameran - bonus till Nätterqvist som lyckas se genuint osexig och töntig ut i hela första minnessekvensen (större delen av filmen alltså). Här håller jag med Carty om att Bibi Andersson lyckas med sin karaktär. Tempot känns så där klassiskt svenskt, den lunkar på - blir aldrig tråkig. Och jag håller med Crusader, det känns inte för min del som om filmen saknar våld och blod. Och som 'första del' funkar den bra. Jag har både en och två frågor som jag hppas besvaras i andra filmen. (Annars får jag ställa dem i den andra tråden så får någon här fylla i :P). Och bortsett från att jag inte är så förtjust i Laleh så gillar jag musiken. -- BRA.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#82 Cartman

Cartman

    Deputy Admiral

  • Aktiv member
  • 10,210 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 28 August 2009 - 14:26

Bättre sent än aldrig. :D

Just det där med tempot undrar jag hur dom ska klara av när dom gör övergången från film till tv-serie. Som jag postade om här. Det är ju en del nytt material som ska in i den och det är väl bara att hoppas att tempot inte blir lidande.

#83 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 28 August 2009 - 16:52

TV-Serie är ju en helt annan tidsram. Jag tror att det både finns utrymme för ett tightare klipp och dels att man kan bibehålla filmernas takt och ton. Skall bli intressant och se vilken väg man kommer gå. (Inte för att jag hört något mer om TV-serien).

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#84 Cartman

Cartman

    Deputy Admiral

  • Aktiv member
  • 10,210 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 29 August 2009 - 12:10

Jag har inte heller hört något mer om den men utgår från att den fortfarande är på G och förhoppningsvis visas under 2010 som det är sagt. Det jag är lite "orolig" för är att filmerna känns perfekta i sitt tempo men undrar om risken finns att tv-serien kommer bli seg i sitt tempo tack vare runt 2 timmars extra material att klippa in? Kanske att man kan lösa det med en tightare klippning som du säger men 2 timmar är så mycket när man tänker på det. Samtidigt finns det mycket positivt med så mycket extra. Fylligare karaktärsporträtt och en djupare handling än i filmerna. Inte för att det är något fel på dessa två aspekter, snarare kan det gynna historien ännu mer. :)

#85 Cartman

Cartman

    Deputy Admiral

  • Aktiv member
  • 10,210 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 07 October 2009 - 13:33

Nu kommer det en ny utgåva av filmerna. :)

Arn - Hela historien (4-disc) - Preliminärt releasedatum: 2009-11-04. [+]

Men sedan är det ju den där kommande tv-serien i som skulle vara sex timmar lång och visas på TV4 under 2010. Det kan ju knappast röra sig om den, för den ska väl visa på tv först. Tycker det känns som att dom mjölkar lite och att det säkert kommer än till utgåva framöver. Kanske med alla versioner eller iaf tv-serien. Den sistnämnda känns mest intressant då jag redan har filmerna.

Specialklippta filmversioner och extramaterial.

ARN - Internationell version.

Romansviten om ARN, som tidigare delats upp i två långfilmer, har i den internationella versionen klippts ihop till en. Denna version är specialklippt för marknaden utanför Skandinavien och visas nu för första gången för den skandinaviska publiken. Historien är snävare och tempot högre vilket gör att du upplever en helt ny version av filmerna. EN FILM som berättar hela historien.

ARN - Specialklippt version.

Den specialklippta versionen består av en miniserie där vi får hela historien berättad i två delar. Varje del är 100 minuter lång och klippt på ett sätt som aldrig tidigare visats.



#86 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 07 October 2009 - 13:55

För oss som redan sett filmerna (och köpt dem) så känns det kanske som ett försök och mjölka mer pengar ur oss.

Sedan kan man ju vara mer positiva och se det som så att de som inte känner de mäktar med de båda filmerna nu kan få en intensivare - mer sammansatt version.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#87 Cartman

Cartman

    Deputy Admiral

  • Aktiv member
  • 10,210 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 07 October 2009 - 14:04

Jag skulle gärna se båda dessa versioner, så nyfiken är jag iaf, men känner att det inte motiverar ett till inköp. Speciellt inte då jag vill ha så mycket Arn för pengarna som möjligt och det tror jag mer på att jag får genom att eventuellt köpa tv-serien om/när den släpps på dvd.

Jag kommer ihåg när jag läste om den där internationella versionen och undrade om andra länder verkligen skulle nappa på det hela. Sedan dess har det varit helt dött. Undrar om dom fick filmen såld till andra länder och om dom sedan visade filmen på bio/gav ut den på dvd?

#88 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 07 October 2009 - 14:16

Har inte heller hört något mer efter att nyheten om den internationella versionen släpptes. :)

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)