Är du stolt över Sverige?
Posted 29 June 2007 - 19:40
Personligen har jag lite olika åsikter som jag återkommer till senare.
Posted 29 June 2007 - 21:17

Annars är jag väldigt kluven i frågan. På många områden är jag väldigt stolt över det land vi har och vilka vi är. När vissa andra frågor kommer upp rodnar jag häftigt och vill mest sjunka genom golvet när det kommer fram att jag är svensk.

Posted 29 June 2007 - 21:22
Säger som Marie, ibland kan jag vara riktigt stolt över att vara svensk och att bo här, men ibland så skäms man rejält.
Men vi här i Sverige är nog inte ensamma i världen att tycka så om våra hem/födelse land.
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005
* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster

>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<< >>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<
Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.
...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.
...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.
Posted 29 June 2007 - 21:26
last.fm Filmtipset
Posted 29 June 2007 - 21:42
Som land så är väl Sverige bättre än en del andra länder, sämre än andra.
//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum
"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."
Posted 29 June 2007 - 21:59
I alla fall så håller nog jag också med föregående talare. Jag gillar Sverige, riktigt mycket, men jag gillar många andra länder jag spendeat tid i också. Att man gillar områden man växt upp i eller spenderat tid i är ju ingenting konstigt. Men stolt, jag vet inte, det är klart att man kan vara stolt över många saker, men stolt över att vara svensk? Jag är stolt över min dotter, stolt över min sambo och stolt over att jag har tagit en examen och så vidare.
Sverige har många fina sidor precis som alla andra länder. Helt klart. Men kan jag vara stolt över det. Nej. Jag tror tom att det är farligt när folk blir stolta över en nationalitet. Nationalism och patriotism är saker som definitift lätt kan spåra ut.
Sedan kan det finnas naturliga orsaker till uppkomsten av dessa ismer, tex ett land som ständigt angrips eller ett folk som aldrig varit fria osv. Det kanske inte är så konstigt att Norrmännen firar sin nationaldag eller att Amerikanarna ständigt måste vifta med sin star sprangled blue. Men jag har lite svårt att relatera till dylika känslor.
Fast när det gäller sport är jag helt okonsekvent. Då håller jag starkt på mina hemtrakters fotbollslag och i internationella sammanhang hoppar jag högt i soffan när Nicklas Alexanderssons lyckas näta på det engelska landslagets bästa motsvarighet till en tysk porrstjärna.
Tja, efter en lång utläggning vet jag fortfarande inte riktigt hur patriotisk jag är på en skala ett till tio.
En sak är dock säker, jag kommer aldrig bli stolt över Dr Alban, hur duktig han än är på att laga tänder...
(Inte för Volvo heller för den delen, jag lyssnar hellre på Imagine i min bil från Frankrike.)
Posted 29 June 2007 - 22:02
Winter is Coming
Posted 30 June 2007 - 09:02
En lätt generalisering, men kanske ändå... till viss del åtminstone?
Posted 30 June 2007 - 23:21
Multiplicerat med massor möjligtvis, men idag är det ju åndå lite mer väöinformerade individer som borde veta bättre, eller?
Posted 30 June 2007 - 23:25
Posted 01 July 2007 - 01:16
som:
"Att tänka innan man talar är som att torka sej i röven innan man skiter."
"Det finns inget som gör kvinnor så vackra som alkohol och stängningsdags."
"Ibland undrar man om inte kvinnor har bröst bara för att jävlas med en."
"Faran med alkoholen är att man blir lycklig av den, och den som är lycklig behöver inte dricka. Därför gäller det att dricka sig så full att man inte minns att man varit lycklig, så att man kan börja igen nästa dag."
//Peak
sixty six."
Posted 01 July 2007 - 08:09
intrinsikalt värde?
Multiplicerat med massor möjligtvis, men idag är det ju åndå lite mer väöinformerade individer som borde veta bättre, eller?
Precis, har blivit en motreaktion och dragits till sin spets åt andra hållet i stället där majoriteten inte ens firar nationaldagen. Demonstrativ likgiltighet - vi har lärt oss vår läxa.
Inget fel med intrinsikalt värde - demokrati, frihet - men ett land i sig? Har svårt att ta till mig det.
Posted 02 July 2007 - 01:25
Sånt jag är stolt över:
- Gratis utbildning
- Någorlunda jämställt
- Måttlighet i det mesta (kan vara bra)
- Ingen direkt fattigdom
Så nog är Sverige ett bra land, men vi har inget större behov av att klumpa ihop oss, det fungerar bra ändå. Dock så ska man vara medveten om att vid minsta katastrof så blossar nationalkänslorna upp, och jag tror att man i en sådan situation skulle känna sig trygg med andra svenskar kring sig, och inte skulle man tänka två gånger på att hjälpa andra svenskar i nöd.
Posted 03 July 2007 - 02:35
Posted 03 July 2007 - 03:50
Tyvärr så har vi i Sverige blivit bortskämda tycker jag på det sättet att vi aldrig blir nöjda utan bara vill ha det bättre trots att vi redan har det bättre än de flesta andra länderna. Lägger man ihop alla bra saker (Både stora och små) så tror jag det är på gränsen till omöjligt att hitta ett land bättre att bo i (Iallafall utanför Skandinavien).
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts

Posted 03 July 2007 - 08:53
Varför skulle jag vara stolt över en massa jord och en massa människor som har det gemensamt att de råkar bo i samma del av världen? Gränser är humbug.
Jag är glad över att bo på ett ställe med drägliga levnadsförhållanden och skäms över att jag och miina grannar inte gör mer för att hjälpa folk som bor på värre platser.
Stolt? Nej, helt fel känsla.
Edited by jophan, 03 July 2007 - 08:53.
Posted 03 July 2007 - 11:15
Stolt?
Varför skulle jag vara stolt över en massa jord och en massa människor som har det gemensamt att de råkar bo i samma del av världen? Gränser är humbug.
Inget gemensamt? Samma språk, samma traditioner, samma historia, samma mentalitet. Det handlar om mer än bara gränser...
Edited by Zaphodile, 03 July 2007 - 11:31.
Posted 03 July 2007 - 11:53
Men varför skulle jag vara stolt över språk, traditioner, historia, mentalitet? Många av de sakerna är dessutom i huvudsak konstruktioner, det är inte så enhetligt som de senaste seklernas statsmakter velat få oss att tro. Det har skett en medveten uppvärdering av traditioner, historia och mentalitetsdrag som förenar oss inom de röda streck på kartan som kungar och regeringar kommit överens om, och en medveten nedvärdering och mörkning av motsvarande drag och traditioner som vi har gemensamt med folk i andra länder, allt för att stärka nationalstaten och göra det lättare att få oss att offra oss för statsmaktens intressen.Stolt?
Inget gemensamt? Samma språk, samma traditioner, samma historia, samma mentalitet. Det handlar om mer än bara gränser...
Det är ju en slump att jag bor där jag är född där jag är. Gränser är murar, de får oss att se till det som skiljer oss från varandra istället för till det som förenar oss.
Posted 03 July 2007 - 15:07

Edited by Insikt, 03 July 2007 - 15:07.
Posted 03 July 2007 - 22:40

Posted 03 July 2007 - 23:17

Jo, jag håller i mångt och mycket med Jophan här, måste jag medge. Kanske för mycket Utopi-SF när man var ung med världsregering och sådant för min del. Vad vet jag...

//Peak
sixty six."
Posted 04 July 2007 - 14:30

Posted 06 July 2007 - 19:20
Och nej, jag är inte rasist. Har goda vänner som är invandrare. Men de är skötsamma människor, precis som jag.
Edited by Darth Wiggy, 06 July 2007 - 19:21.

I'm a stormtrooper, yes I am! And I'm proud of it! In a SCOTTISH way!

Posted 06 July 2007 - 22:02
Man får inte vara stolt över att vara svensk. Då är man rasist! Tvärtom ska man godta kriminella invandrare, hiphop, och polska läkare som inte talar ett ord svenska. Klaga får man inte göra. Inte ens här. Se bara på kommentarerna som följer detta inlägg...
Och nej, jag är inte rasist. Har goda vänner som är invandrare. Men de är skötsamma människor, precis som jag.
Jo, visst har man rätt att klaga på individer oavsett vilken minoritets/etnisk grupp de tillhör. Fast jag ser inte vad det har med ämnet att göra.
Jag hatar hiphop, men känns som om man måste godta den ändå

Posted 06 July 2007 - 22:24

Okänd?