Ge er själv tillkänna.

Posted 17 October 2007 - 12:26
Posted 17 October 2007 - 12:37
Äter du fisk då? Är de dina fiender?Jag äter inte mina vänner!
Posted 17 October 2007 - 12:40
Posted 17 October 2007 - 12:59
Posted 17 October 2007 - 13:29
Posted 17 October 2007 - 13:43
För att inte tala om hur nyttigt det är för kroppen att äta riktigt kött. Det är fakta att den mänskliga hjärnan började utvecklas som mest när vi började äta kött. För att sen tala om alla inteligenta människor i världen. Hur många kända författare, vetenskapsmän m.m var/är veganer?
OK, du är konsekvent där iallafall.
Jag kan förstå de etiska och ekologiska skälen till att man blir vegetarian/vegan men ärligt så tycker jag att den här "mina vänner"-slogan är inte så lite dum. Den tycks uttrycka inbillningen att om man bara vill vara "vän" med djur så vill de gärna vara vänner tillbaka. Det känns som ett missriktat försök att förmänskliga djur som i själva verket inte ens förstår begreppet "vän" och får ibland tragiska konsekvenser när naiva människor tar onödiga risker bland vilda djur i tron att de är ofarliga så länge man inte skadar dem. Det händer ju att de (människorna) skadas eller t.o.m dödas för sin vänskapliga godtrogenhet.
Edited by Corto Maltese, 17 October 2007 - 13:58.
Posted 17 October 2007 - 13:59
För att sen tala om alla inteligenta människor i världen. Hur många kända författare, vetenskapsmän m.m var/är veganer?
Posted 17 October 2007 - 14:09
Ytliga aspekter? Det är ju grundpelarna till hela vår civilisation. Och hur kan intelligens vara ytligt?För att inte tala om hur nyttigt det är för kroppen att äta riktigt kött. Det är fakta att den mänskliga hjärnan började utvecklas som mest när vi började äta kött. För att sen tala om alla inteligenta människor i världen. Hur många kända författare, vetenskapsmän m.m var/är veganer?
Så dom som har varit vegetarianer/veganer i nästan hela deras liv är inte lika intelligenta som ni köttätare? Är det verkligen det som är viktigast i världen, att vara mest inteligent och att till på köpet kanske också vara en känd författare eller vetenskapsman?
Dessa övetygelser som jag har och som många andra runt om världen delar handlar om så mycket mera än sådana här ytliga aspekter.
Posted 17 October 2007 - 14:18
Kanske inte det bästa exemplet, med tanke på vad han orsakade världen. Men den här argumentationen är hursomhelst tvärdum, det går aldrig att på nåt sätt påvisa att "köttätare skulle vara smartare". Så den lämnar vi, tycker jag. Att "människan började utvecklas i och med att man började äta kött" är också en grov förenkling, det var övergången från ett nomad- och samlarfolk till mer bofast och agrikulturellt som skapade förutsättningar för vidare utveckling: man fick mer tid över. En väldigt bra läsning i ämnet är Vete, Vapen och Virus av Jared Diamond.Författaren till Mein Kampf - Adolf Hitler var vegetarian och nykterist för den delen. Tror att han är hyffsat känd
Posted 17 October 2007 - 14:41
Kanske inte det bästa exemplet, med tanke på vad han orsakade världen.Författaren till Mein Kampf - Adolf Hitler var vegetarian och nykterist för den delen. Tror att han är hyffsat känd
Edited by Walker, 17 October 2007 - 15:11.
Posted 17 October 2007 - 14:50
//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum
"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."
Posted 17 October 2007 - 15:27
Och har du någon basis för det här förutom ditt eget insnöade spånande? FYI finns det hela kulturer med vegetarisk kost som sedvänja sen oräkneliga generationer tillbaka. Vad jag vet har de inte regresserat till dreglande kretiner än. Förvisso har de inte heller byggt upp en 'civilisation' som vår men man kan tänka efter ett slag vilken kultur som egentligen är mest "civiliserad"?Ytliga aspekter? Det är ju grundpelarna till hela vår civilisation. Och hur kan intelligens vara ytligt?
Och jag tror att vad Aztecface menar är att om alla i världen hade varit vegitarianer/veganer så hade vi inte vidarutecklats. Vi hade stannat upp och efter några generationer så hade vi kanske gått tillbaka i vår intelligens.
One observational study in British Medical Journal found that high childhood IQ was associated with vegetarianism in later life. According to the study, "Higher IQ at age 10 years was associated with an increased likelihood of being vegetarian at age 30 [...] IQ remained a statistically significant predictor of being vegetarian as an adult after adjustment for social class (both in childhood and currently), academic or vocational qualifications, and sex".
Edited by Mjolnir, 17 October 2007 - 15:29.
Posted 17 October 2007 - 15:35
Posted 17 October 2007 - 16:00
Posted 17 October 2007 - 16:12
Winter is Coming
Posted 17 October 2007 - 16:53
Edited by Georgia, 17 October 2007 - 18:46.
Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.
...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.
...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.
Posted 17 October 2007 - 18:02
Xena doesn't just have a warcry. She made war cry. Just ask Ares
For Xena, death is never permanent. Its just a slight set back and always part of her plan.
If you're going through hell, keep going.Winston Churchill
Posted 17 October 2007 - 18:21
Posted 17 October 2007 - 18:37
//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum
"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."
Posted 17 October 2007 - 18:43
Posted 17 October 2007 - 22:03
För att sen tala om alla inteligenta människor i världen. Hur många kända författare, vetenskapsmän m.m var/är veganer?
Författaren till Mein Kampf - Adolf Hitler var vegetarian och nykterist för den delen. Tror att han är hyffsat känd![]()
Kanske inte det bästa exemplet, med tanke på vad han orsakade världen.Författaren till Mein Kampf - Adolf Hitler var vegetarian och nykterist för den delen. Tror att han är hyffsat känd
Aztecface frågade efter kända författare som är/var vegetarianer och jag gav honom ett svar.
Jag tycker bara det finns vissa ironiska poänger i att en av historiens värsta massmördare faktiskt var vegetarian och djurvän.
**För att undvika att detta utvecklar sig till ett jättebråk bör jag kanske tillägga att jag inte anser att alla vegetarianer förespråkar massmord, världskrig osv. **
Och har du någon basis för det här förutom ditt eget insnöade spånande? FYI finns det hela kulturer med vegetarisk kost som sedvänja sen oräkneliga generationer tillbaka. Vad jag vet har de inte regresserat till dreglande kretiner än. Förvisso har de inte heller byggt upp en 'civilisation' som vår men man kan tänka efter ett slag vilken kultur som egentligen är mest "civiliserad"?Ytliga aspekter? Det är ju grundpelarna till hela vår civilisation. Och hur kan intelligens vara ytligt?
Och jag tror att vad Aztecface menar är att om alla i världen hade varit vegitarianer/veganer så hade vi inte vidarutecklats. Vi hade stannat upp och efter några generationer så hade vi kanske gått tillbaka i vår intelligens.
Den som lever ett naturnära liv i ekologisk balans, odlar sin mat och finner lycka i tillvaron trots sina primitiva förhållanden?
Eller den som fiskar ut haven, jämnar skogarna med marken, skitar ner luften med avgaser samt akvatiska miljöer med gödningsmedel, förstör ekosystem i sin hejdlösa rovdrift, gräver upp blänkande metaller bara för att gräva ner dem i bunkrar igen, asfalterar över fruktbar odlingsmark för att smälla upp enorma betongblock där, och på fler sätt sannolikt håller på att gräva både sin egen och många djurarters grav?
Som Fiskrens gick in på, att måla upp ett direkt orsaksförhållande mellan brist på intelligens och vegetarianism är rent ärke-dravel. Historien om människans utveckling från trädlevande, fruktmumsande primat till atomklyvare och rymdresenär är långt mer komplicerad än så. Det finns andra faktorer i den naturliga selektionen att ta hänsyn till än att biffen tjänade en funktion som nåt slags hjärnförstorande, intellektboostande 2001-monolit. Att dessutom åberopa (förmodat vetenskapliga) "fakta" för detta utan att ge någon referens eller ens nämna var man har hört det är intellektuellt oärligt.
Jag skulle ha gissat på att vegetarianism snarare är överrepresentat bland intelligenta, då dessa människor till stor del faktiskt bemödar att sätta in sig i etiska frågor och göra personliga uppoffringar för vad de anser vara ett högre syfte, till skillnad från pöbeln som ofta skiter i vilket för den bekvämaste livsstilens skull. En snabb titt på Wikipedia ger det här:One observational study in British Medical Journal found that high childhood IQ was associated with vegetarianism in later life. According to the study, "Higher IQ at age 10 years was associated with an increased likelihood of being vegetarian at age 30 [...] IQ remained a statistically significant predictor of being vegetarian as an adult after adjustment for social class (both in childhood and currently), academic or vocational qualifications, and sex".
Trådens köttätande neo-hippie signar ut...
Posted 17 October 2007 - 22:13
Då skulle du ha passat på att beställa när de sålde Köttbullar i Danmark gjorda från fettsugningar.Personligen älskar jag kött, i alla dess sorter och jag och en vän har pratat om att äta mänskligt kött på senare tid.
Posted 17 October 2007 - 22:15
Jag däremot mina kära vänner "Jag äter gärna mina vänner".
Posted 17 October 2007 - 22:41
Det går jättebra att leva på bara vegetarisk kost, men inte att leva på bara kött - något som talar för att leva vegetariskm kost.
Posted 17 October 2007 - 22:43
Ungefär som dina bidrag till "diskussioner", som du eufemistiskt vill kalla dem.Jo, allt som står på Wikipedia är sant.