Jag sprang på titeln till den här filmen när jag sökte efter information om ett annat liknande fall, jag kan inte säga exakt, men det var efter (eller under) en dokumentär på TV. Filmen tilltalade mig på direkten och jag satte genast upp den på min minneslista. Att det finns en verklig historia, baserad på fallet om/med Anneliese Michel från 1970-talets tyskland, som ligger till grund för filmen är ju inte fy skam. Jag älskar sådana här paranormala historier.
Jennifer Carpenter spelar (stundtals snudd på briljerande rentutav) den unga Emily Rose vars kropp tas i besittning av demoner. Eller är det så? Är hon blott en flicka, vilseledd av sin präst, som lider av svår epilepsi som utvecklar en allvarlig psykos. Tro mot logik, ingetdera lyckades hålla henne vid liv. Det finns några riktigt bra scener med den besatta Emily, som när hon kastar sig mot väggen och klöser i tapeten och när hon sitter på huk och käkar spindlar. Det sistnämnda lika övertygande om hennes sinnestillstånd som äckligt.
Skulden tillfogas Fader Moore (Tom Wilkinson) är den som förstår den verklighet som Emily tvinga(t)s leva i. Och han tar till kyrkans starkaste vapen. Exorcism. Exorcismen misslyckas. Emily dör och myndigheterna inleder ett rättslig prövning av fader Moores agerande. En jury förväntas nu att ta ställning huruvida fader Moore kan tillskrivas skulden…
Jag tycker det är en rätt fascinerande historia. Jag gillar verkligen upplägget på den här filmen, hur okreativt det än kanske framstår att lägga upp ett mord som ett rättsfall så tror jag att det är i det här fallet rätt väg att gå. Att man får följa själva rättegången snarare än händelseförloppet tycker jag är ett bra upplägg, och jag tror att man får en starkare ’det-här-har-hänt’-känsla på det viset. En ung flicka avlider i vad som framstår som epileptisk psykos, men där den lokala prästen säger att hon är besatt. Och man får följa kampen den kyrkligt aktive åklagaren Ethan Thomas (Campbell Scott) och den agnostiska advokaten Erin Bruner (Laura Linney) drabbar samman.
Det ena i det här läget som jag kan ogilla är hur kliché det känns när det kvinnliga advokaten vaknar på samma sätt som Emily (kl 03:00 med en svag rökdoft i näsborrarna), kanske hör det till originalhistorien men i det här läget så kändes det lite over-the-top och mest fungerade som ursäkt för agnostikern att börja tro.
Den moraliska frågan som är återkommande är givetvis huruvida fader Moore agerade fel, och/eller i hur stor omfattning Emily i sitt tillstånd var förmögen och ta beslut inom detta. Något som jag tycker att det är synd är att det inte framkommer från början att Emily avbröt medicineringen efter exorcismen. En ”expert på besatthet” (antropolog tror jag hon var) lade fram teorin att den lugnande medicinen kan ha saboterat själva utdrivningen. Nu tillhör jag typen som inte utesluter att det finns alternativa existensplan, och jag köper logiken i den där teorin. Visserligen så han människan använt droger genom alla tider för att nå transtillstånd, men jag tror att i den här sortens fall så krävs det nog att man inte lindar in hjärnan i bomull.
Skådespelarna sköter sig bra och det finns inga porträtt i filmen som är störande på någotvis. Appropå skådespelare så håll ögonen öppna efter JR ”Martouf/Lantash” Bourne och Aaron ”Chief Tyrol” Douglas som båda dyker upp i småroller i filmen.

Jag tänker avsluta med ett citat från filmen, detta citat innehåller inga stora spoilers, men behandlar en del av handlingen. Enl min åsikt så är detta den stora peaken i filmen:
Jag åsidosätter alla jobbiga moraliska dilemman och köper resonemanget rakt av. Jag tror inte för ett ögonblick att fader Moore var en bad guy. Och hade han varit rabiat religiös hade han bett Emily avbryta behandlingen tidigare.Ethan Thomas calls himself a man of faith. I, on the other hand, am a woman of doubt.
Angels and demons. God and the devil.
These things either exist, or they do not exist.
Are we all alone in this life? Or are we not alone?
Either thought is astonishing.
Do I really believe that this tragedy is the work of the devil? To be honest, I don't know.
But I cannot deny that it's possible.
The prosecution wants you to believe that Emily's psychotic epileptic disorder was a fact because facts leave no room for reasonable doubt.
But this trial isn't about facts. This trial is about possibilities.
Is it a fact that Emily was a hypersensitive as Dr. Adani suggests? A person who's more likely, by her very nature, to become possessed?
I can't say that, but the question is: Is it possible?
Is it a fact that Gambutrol anesthetized Emily's brain so that the exorcism ritual was rendered ineffective?
I can't be sure of that. But is it possible?
Is it a fact that Emily was beloved by God? And that after her exorcism, she chose to suffer till the end so that we might believe in a more magical world? A world where the spiritual realm really exists?
I can't say that's a fact. But ask yourself: Is it possible?
It's what Emily believed.
It's what Father Moore believed.
And that sincere belief is what determined her choices and his.
Now, for the most important question: Is Father Richard Moore guilty beyond a reasonable doubt, of negligent homicide?
Did he, in fact, neglect Emily's needs in such a way that her death is now on his hands?
No! That is not a fact.
It is not a fact that Emily was epileptic.
It is not a fact that she was psychotic.
Facts leave no room for possibilities.
The only fact the only thing I know beyond a doubt in this case is that Father Moore loved Emily with his whole heart. He did everything in his power to help her. He has risked his very freedom so we could hear her story.
Ladies and gentlemen of the jury in my job I sometimes have to defend bad men.
Father Richard Moore is not one of them.
Don't send a good man to prison.
I'm not asking that you believe everything that Father Moore believes.
I'm simply asking that you believe in Father Moore. — Källa
»Betyg»
BRA. Det är inte ofta nu för tiden som en 2 timmars film håller mitt intresse uppe 100% av tiden.
Handlingen håller god fart utan att snubbla över detaljerna och tappa takten. Rekommenderas varmt.
»Länkar»
• IMDb
• Officiell Hemsida
• Wikipedia
• Yahoo! Movies
• Apple Trailers
• Google Video
• Rotten Tomatoes
Edited by XC, 02 February 2008 - 16:02.