Jump to content

Photo

Senast sedda film


  • This topic is locked This topic is locked
1027 replies to this topic

#601 SwedishSuperhero

SwedishSuperhero

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,175 posts
  • Gender:Male
  • Location:Sandviken
  • Interests:Serier, tv, film, spel. Gillar även att skriva och ämnar att bli författare. Gör mina egna videor: http://youtube.com/user/dakostro http://dakostro.blogspot.com

Posted 10 September 2008 - 20:44

Death To Smoochy gick idag på SVT. Många tycks ogilla den, men jag tycker om den mest för att den är så skruvad. Man kan inte låta bli att undra vad som försiggår bakom kulisserna på Lattjo Lajban när man ser en sån film Oturligt nog hände nåt konstigt med digitalboxen en halvtimme innan slutet så alla kanalerna försvann. :( Nåja, tur att man redan hade sett den i alla fall.
"Nu blir jag upprörd! Min sambo och jag brukar ibland äta fil och flingor till frukost. Vi samsas då om ett paket fil. Nu måste vi köpa två paket fil och ha varsin. Varför då undrar ni kanske? Jo för jag har hört att Antipiratbyrån har polisanmält folk för fildelning så nu törs vi inte göra det längre."
Insändare ur Gefle Dagblad 17/10 2005.



"Tyvärr förvandlas han ideligen till en löjligt brinnande dödskalle"
Filmrecensenten Kristian Ekenberg om Nicholas Cage som Ghost Rider, ur Gefle Dagblad 17/3 2007

#602 Robert Jonsson

Robert Jonsson

    Love Cthulhu

  • Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Gender:Male
  • Location:Örebro
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 11 September 2008 - 10:09

Okej, jag är bara tvungen att skriva om den här:

SWITCH

En norsk film om en ung skateboardkille som flyttar från Oslo till den lilla staden Voss där endast snowboard gäller. Han blir förälskad i en tjej som tycker synd om honom då han mobbas. Typiskt nog är hon ihop med byns största tönt och tillika regerande mästare i Snowboard. Efter åkt på mycket stryk och tjejen inte vågat visa sina kärlek och förskjuter honom bestämmer sig killen för att ställa upp i tävlingen och visa vad han går för... Först ska han bara bemästra snowboardåkandet.

Filmen har nog de flesta här på forumet sett - fast då var den gjord i Amerika och kallades för Karate Kid. I kid you not. Många scener är nästintill identiska. Wax on, wax off? Check, fast nu "gå och handla åt mig, och stå i bussen och balansera medan den sadistiske (och livsfarliga) chauffören försöker få dig att trilla". Hjältehistorien kryddad med kärlek? Check. Mr. Miyagi? Absolut, fast istället för en konstig japan får vi en galen svensk i form av Peter Stormare.

För er som älskade Karate Kid så kan den här inte undgå att hamna på er måste-liste. ;)

Plus i kanten är att filmens huvudroll, den unge pojken Mikkel, får mig att tänka på min vän Stefan också. :D

Betyg? Tja, 3/5 eller 7/10 får den väl. Mycket Karate Kid-nostalgi här.
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#603 Cartman

Cartman

    Deputy Admiral

  • Aktiv member
  • 10,210 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 11 September 2008 - 12:09

Raiders of the Lost Ark (1981)
Modern klassiker, helt klart. Tycker filmen åldrats väl, specialeffekterna, musiken och storyn håller än i dag och prestationerna både framför och bakom kameran slår flera av dagens filmer på fingrarna. (Men det är ju iofs bara min åsikt). 30-50-talet är något av en favorit epok för mig och gillar filmer som utspelar sig under den tiden. -- BRA.


Tror att vi är rätt många som delar din uppfattning. Jag är iaf en av dom. Denna och dom två andra äldre filmerna har åldrats mycket bra och är på många plan klart mycket bättre än dagens försök att ge sig på storslagna matinéäventyr.

#604 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 11 September 2008 - 12:16

Den klassiska typen av special effekter åldras mycket bättre än cgi kan man ju lugnt konstatera. :) (Det samma kan man säga om en välskriven story).

Skall försöka se andra filmen idag, om inget förutsett händer. (Har som mål och hinna med alla tre filmerna under denna vecka).

Edited by XC, 11 September 2008 - 12:19.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#605 Cartman

Cartman

    Deputy Admiral

  • Aktiv member
  • 10,210 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 11 September 2008 - 12:23

Utan tvekan. I många fall tycker jag att det var bättre förr när man pratar om effekter och liknande. Men även till filmer i sin helhet, det är något speciellt med många av dom filmerna man växte upp och allt som kommer nuförtiden är inte lika lätt att ta till sig. Men jag antar att det är omvänt och det samma gäller dom som växer upp nu och sedan i framtiden ser tillbaka på filmer dom växte upp med.

Skulle ha sett om filmerna innan jag gick och såg Indy 4 på bio men det blev aldrig av. Ska försöka göra det någon gång framöver då jag har lite mer tid och framförallt lust. Det ska bli trevligt att få läsa vad du tycker om övriga filmer. :) Del 2 och 3 är nog mina favoriter. Kanske del 2 mer än någon av dom andra.

#606 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 12 September 2008 - 13:30

[Matiné/Äventyr] Indiana Jones and the Temple of Doom (1984)
Om, guarna förbjude, det någonsin görs en remake på denna film så hoppas jag man droppar större delen av skrikande-bimbo-på-äventyr intrigen. Annars så kan jag inte säga anat än att den är minst lika bra som som den förgående. Bra story, bra insatser och den känns välavvägd och välbalanserad. -- BRA.

Edited by XC, 13 September 2008 - 17:41.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#607 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 12 September 2008 - 20:37

[Ani. Familj] Unstable Fables: Tortoise vs. Hare (2008)
I mars (jisses vad tiden går) såg jag den helt klart sevärda Unstable Fables: 3 Pigs and a Baby. Nu precis som då hamnar det om en uppdaterad version av en klassisk saga. I detta fall den klassiska historien om sköldpaddan som slår haren i löpning. Denna utspelar sig 15 år senare och stämningen mellan de båda är fortfarande en aning ... spänd. Storyn blandas med lika delar sport-sändningar och dokusåpa. Den känns inte jordskreds-ny men ändå gaska fräsch (antar att klassikerna håller ännu). Åter igen Jim Henson Company som står för receptet. En film (liksom den förra filmen) som vuxna lätt kan avnjuta med dina småttingar uppkrupna i knäet (och har man inga småttingar går det säkert an ändå). -- OK.

(Under nästa år släpps en tredje film i serien, Unstable Fables: Goldilocks & 3 Bears Show skall försöka se den också).

Edited by XC, 13 September 2008 - 17:42.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#608 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 12 September 2008 - 22:23

Sahara
Blir bättre för varje gång man ser den. Första gången blev man rätt besviken när det visade sig att filmen inte alls handlade om vad man trodde eller var som man trodde, mycket tackvare trailern som ger en helt felaktig bild av filmen.
Men som sagt, en bra action/äventyr film med en hel del Bond.
8,5/10
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#609 Rick Hunter

Rick Hunter

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,270 posts
  • Gender:Male
  • Location:Solna

Posted 12 September 2008 - 23:32

Mamma Mia

Första biobesöket på nått år ångrar jag inte! Mitt första riktiga möte med en musikalfilm gick vägen! Bra story med mycket väl valda skådespelare. Meryl Streep och mycket charmiga Amanda Seyfried främst :) De flesta sjunger ju riktigt bra! Och så vart jag något överraskad över hur rolig den var! Man sitter och dumflinar hela filmen igenom och gapskrattar vid flera tillfällen. Är man dessutom ABBA fan så går det inte att att undvika att gilla Mamma Mia skulle jag tro :thumbsup:

9/10

Winter is Coming


#610 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 13 September 2008 - 17:38

Mamma mia är en film som jag kommer se framöver. :)


--
[Ani. Sci-fi] Vexille
Bra story, bra animering och hiphop-influenserna till trots: bra musik. Satt på helspänn nästan hela tiden. Hade önskat på ett mer informativt slut, men det funkar överlag tycker jag. -- OK.

Edited by XC, 13 September 2008 - 17:42.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#611 SwedishSuperhero

SwedishSuperhero

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,175 posts
  • Gender:Male
  • Location:Sandviken
  • Interests:Serier, tv, film, spel. Gillar även att skriva och ämnar att bli författare. Gör mina egna videor: http://youtube.com/user/dakostro http://dakostro.blogspot.com

Posted 13 September 2008 - 20:24

Natt På Muséet.

Rätt underhållande matiné-film som jag tyckte kändes rätt gammaldags på nåt vis. Tyckte Owen Wilson och Steve Coogan var ganska roliga som cowboy och romare som krigar mot varandra.
"Nu blir jag upprörd! Min sambo och jag brukar ibland äta fil och flingor till frukost. Vi samsas då om ett paket fil. Nu måste vi köpa två paket fil och ha varsin. Varför då undrar ni kanske? Jo för jag har hört att Antipiratbyrån har polisanmält folk för fildelning så nu törs vi inte göra det längre."
Insändare ur Gefle Dagblad 17/10 2005.



"Tyvärr förvandlas han ideligen till en löjligt brinnande dödskalle"
Filmrecensenten Kristian Ekenberg om Nicholas Cage som Ghost Rider, ur Gefle Dagblad 17/3 2007

#612 Rick Hunter

Rick Hunter

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,270 posts
  • Gender:Male
  • Location:Solna

Posted 13 September 2008 - 23:14

The Shawshank Redemption/Nyckeln till Frihet

"En förbannat lysande skitbra film" hade jag skrivit om jag var recensent! Var några år sen jag såg filmen i sin helhet och den blir ju knappast sämre med tiden, snarare tvärtom! En film om hopp och vänskap i en vidrig miljö med vidriga förutsättningar. Utmärkt skådespeleri från samtliga ur hela rollistan! En må bra film som om du inte har sett den så är mitt råd... se den!

10/10

Winter is Coming


#613 Wylie Times

Wylie Times

    Vice Admiral

  • Aktiv member
  • 7,204 posts
  • Gender:Male
  • Location:Location Location

Posted 13 September 2008 - 23:53

Street Kings
Manus av James Ellroy brukar innebära poliskorruption, Los Angeles och en väldigt snårig historia. De två första stämmer även här men storyn är egentligen rätt straight forward. Väldigt förutsägbar för att vara Ellroy Eller var det meningen att det skulle vara för förutsägbart att Withakers karaktär låg bakom allt? Forrest Withaker spelar över men det funkar typ ändå. Hugh Laurie spelar en dryg Internal Affairs polis som inte alls för tankarna till House. No sir. Keanu Reeves gör däremot en riktigt bra insats. You know, för att vara Keanu. Allt som allt, en hygglig rulle.

6/10

WALL·E
Jag hade förhoppningar på den här redan innan tack vare förhandssnacket. Men samtidigt fanns det skepticism också. Pixars senaste två filmer var besvikelser, framför allt Cars. Och hur kul kan man göra en film om en robot som inte snackar. Dialogen burkar ändå vara en av Pixar-filmernas styrkor. (Inte för att det är samma personer som skriver dom) Min farhågor visade sig dock klart obefogade och mina förhoppningar klart överträffade. Det här är inget mindre än en underbart charmig kärlekshistoria. Mellan två robotar. Som knappt kan säga nåt mer än sina namn men som genom gester och andra små ljud säger så mycket mer. Jag är väldigt glad att jag missat den här delen av förhandssnacket som annars handlat om hur charmig WALL·E är (det är han) och hur smart och skarp kritik man riktar mot konsumtionssamhället i framför allt USA. (stämmer det också) Pixar har som vanligt skapat en väldigt snygg och detaljrik värld, förvånansvärt mörk och dystopisk samtidigt som den är väldigt charmig, vilket är svårt att lyckas med. Ska man klaga på nåt så är det väl att slutet blir en aning sliskigt sett till hur människorna tar sig i kragen, redo att återuppbygga världen. (Yeah, good luck with that) Men det är egentligen inte nåt som jag reagerade på när jag såg filmen (eller, jo jag tänkte på det men jag valde att ignorera det). För det här är en så... jag vill inte använda ordet "charmig" en gång till men det är svårt. Det är en feel good film som iaf jag kände mig väldigt glad och berörd efter att ha sett.

Jag tror inte ens att jag överdriver när jag säger att det är Pixars bästa film so far.

9/10

"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass

last.fm | filmtipset | twitter


#614 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 14 September 2008 - 08:29

[Sci-fi] Mars Attacks! (1996)
Har legat på hårddisken sedan den gick på TV6 sist (apr/maj var det va? tittade aldrig på datumet). Inte överdrivet imponerad. Storyn är OK överlag och på det hela taget så är det bra prestationer både framför och bakom kameran. Men hönskacklet som är ett substitut för språk bland marsianerna blir en aning enerverande en bit in i filmen. -- OK.

Edited by XC, 14 September 2008 - 08:29.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#615 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 14 September 2008 - 19:35

[Matiné/Äventyr] Indiana Jones and the Last Crusade (1989)
Det som en gång var den sista delen i serien. Håller samma klass som de båda övriga, även om denna är betydligt roligare (somliga av scenerna mellan Indy och Henry är helt fantastiska). Även om storyn känns vekare än i det båda andra filmerna, så håller jag nog denna som en av de bättre. Är väldigt glad att man skippade 'blond-bimbo-på-äventyr'-temat. Elsa Schneider är en betydligt bättre karaktär än Willie Scott- något för genomskinlig för min smak men starkare än bimbon i förra filmen. -- BRA.


--
Summan av kardemumman: Jag håller nog 2an som den sämre av filmerna, även om jag inte på något vis ser den som dålig. De ligger varandra väldigt närma och det är frågan om en tidsepok som jag gillar och en typ av story som defenitivt tilltalar mig (helt insnöad på fantasy och sci-fi är jag inte). Och sedan gillar jag Nazist-skurkarna. Hela nazist-intrigen är faktiskt tilltalande. För första gången sedan det blev klart att det faktiskt skulle bli en 4e film, så är jag helt inställd på och införskaffa köpa och se den.

Varöfr i all värden har jag skjutit så här länge på och inlemma filmerna i min film-samling. Det är det stora mysteriet just nu.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#616 GaterGirl

GaterGirl

    never bore your audience

  • Aktiv member
  • 8,323 posts
  • Gender:Female
  • Location:In your computerscreen
  • Interests:Luleå Hockey. Sci-Fi. Tv-serier. Tv-spel. Fiska. Sällskapsspel. Photoshop. Fan-art. Grafik.

Posted 14 September 2008 - 20:41

Är ett måste i filmhyllan, imo.
har länge velat haft dem på dvd men införskaffade dem inte förrän i år. när adventure collection kom jag skaffade plåtlådan.
Nikola Tesla "All the subtlety of brain surgery with a chainsaw." ~ Sanctuary 2007-2011  Parker - how did you know? Non-sequential serial numbers? My favorite. (parker får pengar i julklapp) "the ho ho ho job - leverage"Sofia Sorto - "Who are you, messere?", Ezio - "Only the most interesting man in your life." Assassins Creed - Revalations I will, I very much I will. - dr Julia Ogden, Murdoch Mysteries <p>Luleå Hockey  Murdoch Mysteries  Stargate SG-1  Jonathon Young  Nikola Tesla  Tv-serier

#617 Georgia

Georgia

    Synthare

  • SuperMod
  • 15,336 posts
  • Gender:Female
  • Location:Solna-Gävle
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 14 September 2008 - 21:13

Har Indy filmerna på VHS (rena rama stenåldern) men inte köpt dom på DVD än. Väntar väl på bättre tider (så billigt som möjligt) antar jag ;) speciellt nu när Blu-Ray är på frammarsch.
Filmerna håller ju än i alla fall att se på en regnig söndags eftermiddag :)


Såg Spiderwick Chronicles idag.
Helt okej film, bra gjord, men grabben som gjorde tvillingarna spelade inte karaktären Simon speciellt bra tyckte jag.
Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.


#618 Crusader

Crusader

    Rumpadmiral

  • Moderator
  • 12,013 posts
  • Gender:Male
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 14 September 2008 - 23:07

Man cheng jin dai huang jin jia (Curse of the Golden Flower)
Kinesisk Action stod det. Snarare Kinesisk Tragiskt Såpa-Drama med insestiösa inslag. Seg början men förvånande bra. Ibland skulle man tro att Shakespeare hade gjort den. :P
Det jag fann speciellt intresant var att det var svårt att avgöra vem som var "skurk". Visst, kejsaren förgiftade sin fru för att hon skulle bli galen men pga att hon hade ett förhållande med hans son. Inget svart och vitt.
Och slutet känns väldigt typiskt den här typen av historier. En massa dör, bara kejsaren och drottningen överlever men i slutet så är inget förändrat utan allt återgår till hur det var när det började.
Gillar man drama, intriger och Kinesiska strider så ska man se den här. Har man dock krav på action och snabba tackter så orkar man nog inte.
7,5/10
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#619 Cartman

Cartman

    Deputy Admiral

  • Aktiv member
  • 10,210 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 15 September 2008 - 12:16

XC: Du har alltså inte sett Indy-filmerna tidigare? Eller fattar jag fel nu? :)

Rick Hunter: Jag håller med dig. The Shawshank Redemption är en jäkligt bra och vacker film. Väldigt fint budskap i den IMO.

===

About Schmidt ~ [Trailer]

Utmärkt film av Alexander Payne (vart tog han vägen egentligen?). Med en helt lysande Jack Nicholson (som borde ha fått en Oscar för den här rollen). Handlingen och tempot i filmen imponerar fortfarande och även om större delen av filmen känns melankolisk så är den riktigt vacker. Det görs på tok för få sådana här filmer i dessa dagar.

===

Hostel ~ [Trailer]

Trots att jag har filmen på DVD blev jag tillsammans med några vänner, sittandes framför TV6 när dom visade filmen under helgen. Fortfarande en okej film som utmanar den känslige. Själv är jag för avtrubbad för att höja ögonbrynen mer än nödvändigt. Gillar genren, det finns ju ett gäng filmer till på samma eller liknande tema. Som t.ex. Surviving the Game och Hard Target.

Kommer fortfarande ihåg debatten som var i Fangoria efter att filmen blev släppt mellan Eli och dom som sett filmen. Den var väldigt intressant. Där dom bland annat kallade Ali för homofob and what not. :rolleyes:

===
Blev sugen på att se om lite film med samarbete mellan Charlie Kaufman, Spike Jonze och Michel Gondry. Oftast brukar det bli väldigt bra filmer när dessa herrar på det ena eller andra sättet samarbetar. Michel Gondry tycker jag dock har gjort sin hittills bästa film med sin egna The Science of Sleep. Spike Jonze är dock bättre när han gör långfilm och inte en massa musikvideos IMO.

Charlie Kaufman är på gång med sin egen film där han står för både manus och regi. Synecdoche, New York heter den men verkar ha svårt att hitta ett filmbolag som vill plocka upp filmen. Lite oroväckande men jag vill mer än gärna se den och hoppas få möjlighet till det någon gång framöver.

===

Adaptation ~ [Trailer]

Att Charlie Kaufman är ett geni råder det ingen tvekan om. När Spike Jonze sedan står för regi blir det magiskt, ungefär på samma sätt som när Michel Gondry står för regi av ett manus från Charlie Kaufman. Den här filmen "åldras" dock lite för mycket för mig. Den är fortfarande bra, men den är inte lika engagerande längre och den där "wow-faktorn" som uppstår när man ser en film med manus av Charlie Kaufman (både ny som att se om) infinner sig inte längre för just den här filmen av någon anledning.

Nicolas Cage har aldrig varit bättre än så här. Tror inte heller att han kommer att överträffa sig framöver om man ska gå efter hur han brukar vara som skådespelare. Handlingen med dess dialog är den största behållningen. En del skådespelare sedan, då speciellt Chris Cooper utöver Nicolas Cage.

===

Human Nature ~ [Trailer]

Helt lysnade film. Hur rolig som helst. Väldigt bra castad, skådespelarna med dom större rollerna känns helt rätt och det är faktiskt rätt svårt att se hur någon skulle kunna göra det bättre. Manus är toppklass, vilket har blivit en standard med Charlie Kaufman bakom rodret.

===

Being John Malkovich ~ [Trailer]

Lysnade film med ett lika lysande manus. Väldigt unik och stundtals klurig. Hade inte varit hälften så bra om man valt att kretsa filmen kring en annan skådespelare än John Malkovich.

===

Confessions of a Dangerous Mind ~ [Trailer]

Helt okej film. Dock ett av dom sämre manusen som Charlie Kaufman har skrivit hittills. Men handlingen är en perfekt avvägd blandning av humor, action, spänning och lite dramatik. Bra skådespelare lyfter hela filmen och George Clooney lyckas riktigt bra som regissör.

Edited by Cartman, 15 September 2008 - 13:37.


#620 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 15 September 2008 - 12:59

XC: Du har alltså inte sett Indy-filmerna tidigare? Eller fattar jag fel nu? :)

Nej, jag har bara sett några avsnitt ur filmerna när jag var yngre. Så vitt jag minns har jag aldrig sett Indy-filmerna i sin helhet tidigare (men har varit intresserad av och köpa dem ända sedan denna box släpptes).

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#621 Cartman

Cartman

    Deputy Admiral

  • Aktiv member
  • 10,210 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 15 September 2008 - 13:11

Okej. Jag har gillat filmerna sedan jag såg dom under tonåren. Gillar dom riktigt mycket. Kul att få läsa vad någon som inte har sett dom tidigare tycker. Får se vad du tycker om del 4 när du väl har sett den. Personligen gillar jag den med, men av förståliga skäl känns den annorlunda mot dom äldre filmerna. :)

#622 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 15 September 2008 - 13:20

Min syster upplyste mig om att 4an "var bra, men inte lika bra som de äldre filmerna". Så jag har inga skyhöga förväntningar på den filmen, men hoppas på ett bra underhållningsvärde iaf.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#623 Cartman

Cartman

    Deputy Admiral

  • Aktiv member
  • 10,210 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 15 September 2008 - 13:30

Hon sammanfattar det hela på ett bra sätt IMO. Ungefär så jag också känner kring den filmen. Det större problemet är väl att handlingen kanske inte är lika vass som i dom äldre filmerna (men fortfarande bra) medans karaktärerna, skaparglädjen, miljöerna, dialogen med mera är lika bra som i dom äldre filmerna. I vissa sammanhang känns det som att tiden har sprungit ifrån den nya filmen och i vissa avseenden känns det som att tiden har stått stilla (på ett positivt sätt). Om du förstår hur jag menar. :)

#624 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 15 September 2008 - 14:16

Jag tror det. (Jag börjar frukta den dagen du och min syster tycker olika. :lol: )

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#625 Georgia

Georgia

    Synthare

  • SuperMod
  • 15,336 posts
  • Gender:Female
  • Location:Solna-Gävle
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 15 September 2008 - 14:33

Du är nog den första som jag stött på som inte sett Indy filmerna tidigare.
Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.