Jump to content

Photo

Wolfhound


  • Please log in to reply
13 replies to this topic

#1 slice

slice

    Ensign

  • Members
  • 45 posts
  • Interests:Böcker, tidningar, serier, tv, film, historia, layout, musik.

Posted 14 February 2008 - 15:04

Atlantic Film gav nyligen ut "Wolfhound - The Rise Of The Warrior", och den borde väl ha fått en svensk titel istället då filmen är rysk och inte amerikansk? Men kan man se förbi detta så väntar en glad överraskning, för "Wolfhound" är en riktigt bra fantasyrulle. Det tar en liten stund att vänja sig med språket men filmen är så bra att man glömmer detta och sugs in i äventyret. Och ett rejält äventyr, det är det. Och effekterna mot slutet av filmen då det goda tar strid med det onda är top notch.

Den här filmen riskerar att försvinna in i dimman utan att få en chans, men den är värd mer än så. Den är mer än OK.

Micke


Edited by Garm, 29 June 2014 - 23:29.
Korrigering av filmtitel.


#2 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 14 February 2008 - 15:08

10:- är avgjort ett överkomligt pris dessutom. :D

Discshop.se - Wolfhound

Edited by XC, 14 February 2008 - 15:21.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#3 Cartman

Cartman

    Deputy Admiral

  • Aktiv member
  • 10,210 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 14 February 2008 - 15:17

10:- :blink:

Du tittade inte på priset för presentförpackningen nu?

Pris: 169:-


Jag har den på listan över filmer som ska köpas framöver, när priset blivit lite bättre.

#4 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 14 February 2008 - 15:21

Hmm. Det måste jag ha gjort... :blush: :lol:

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#5 Cartman

Cartman

    Deputy Admiral

  • Aktiv member
  • 10,210 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 14 February 2008 - 15:30

Du får inte luras så där, discshop säljer ut nästan helt nya filmer för en tia... :lol:

#6 Georgia

Georgia

    Synthare

  • SuperMod
  • 15,336 posts
  • Gender:Female
  • Location:Solna-Gävle
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 14 February 2008 - 15:56

:lol:
XC har varit ledig för länge nu tror jag ;)

Den här filmen ska jag nog ta och se. Man vet ju aldrig...
Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.


#7 Cartman

Cartman

    Deputy Admiral

  • Aktiv member
  • 10,210 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 14 February 2008 - 16:01

Jag tycker det bara är bra att hon är ledig, hon får mer tid över till att hjälpa mig då... ;)

Jag läste en recension av filmen för inte så länge sedan som var bra och läsvärd. Det behöver ju inte vara så att jag tycker samma sak men den ökade iaf mitt intresse för att se filmen.

Jag hittar inte den jag läst just nu men det finns två andra att läsa. :)

DVD Kritik samt DVDklippet.

#8 Forever Xena

Forever Xena

    Warrior Princess

  • Moderator
  • 10,223 posts
  • Gender:Male

Posted 14 February 2008 - 21:08

Jag har precis set förste halva delen , og tyckte den er lite tråkig :P ;) får se om jag orkar med resten i dag ;)

Xena doesn't just have a warcry. She made war cry. Just ask Ares

For Xena, death is never permanent. Its just a slight set back and always part of her plan.

If you're going through hell, keep going.Winston Churchill

Combat Information Center

Min avatar samling


#9 Forever Xena

Forever Xena

    Warrior Princess

  • Moderator
  • 10,223 posts
  • Gender:Male

Posted 15 February 2008 - 10:42

Filmen blev faktisk bättre och bättre :)

Xena doesn't just have a warcry. She made war cry. Just ask Ares

For Xena, death is never permanent. Its just a slight set back and always part of her plan.

If you're going through hell, keep going.Winston Churchill

Combat Information Center

Min avatar samling


#10 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 29 December 2008 - 19:06

Såg filmen igår.

Den är lite småseg, det skall sägas. Men jag tror det har mer och göra med att filmen är berättad på ett sätt som vi kanske vant oss av med. Storyn är bra och skådespelarna gör helt acceptabla insatser. Visuellt så känns delar av filmen, speciellt inledningen, nästan lite retro och jag gillar också hur man valt och bygga upp städerna visuellt, annorlunda och visuellt tilltalande. Det ryska språket bara förstärker den lite exotiska karaktär filmen redan har.

Flera ganska snygga landskapsbilder filmrar förbi, tex den grymt snygga moln-/dimformationen som seglar förbi ca 1:14 in i filmen. Jag gillar också den lite lätt viking-känsla som man valt (även om det kanske inte var vikingar som de efterävade kanske).

Omdöme: BRA. Rekommenderar den med värme, och kommer se om den.
Xena-faktor: Hög.

Edited by XC, 29 December 2008 - 19:10.

fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#11 Cartman

Cartman

    Deputy Admiral

  • Aktiv member
  • 10,210 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 29 December 2008 - 19:17

Just det, kom inte ihåg att utnyttja tråden utan postade enbart ett omdöme i 'Senast sedda film'-tråden.

Wolfhound ~ [Trailer] (Ryskt Tal, Ej Textad)

En överraskning. Mycket bra fantasyfilm/äventyr från ryssland. Känns lite som en befrielse att se den här filmen som en motpool till allt amerikanskt man ser. Handlingen är episk och det har lånats lite från andra klassiska filmer inom genren. Det gör dock inget då den här filmen har en unik touch och känsla som många andra filmer saknar. Rekommenderas varmt!


Kan hålla med om att det är lite vikingakänslan genom filmen men jag vet inte om det är medvetet eller är något man upplever. Gillar även avsaknaden av storslagna slag som man lätt tar till i dagens fantasyfilm, här koncentrerar man sig mer på närstrid och oftast då inte mellan så många olika individer. Man värjer sig även från att ta till en massa olika varelser som också är en vanlig företeelse i dagens fantasyfilm. Här är det mer magi och övernaturliga saker som sker och fokus läggs mer på karaktärerna, handlingen samt den värld den utspelar sig i.

Som XC skrev, en film som varmt rekommenderas och som jag kommer ha glädje av många gånger framöver.

#12 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 21 October 2013 - 00:23

- Filmen är aningen för lång. Jag tror att man mycket väl kunde ha klippt bort 20-30 minuter utan att det hade påverkat filmens helhet på ett negativt sätt. Det kanske inte heller hade påverkat det på ett positivt sätt, men då har det ju ingen betydelse, annat än att man åtminstone får en kortare film att se.

 

- Filmen upplevs som lite väl pratig mellan varven. Inget fel på dialog, men det kan bli för mycket av den varan och så var fallet här. Man tappar momentum och när varken dialogen eller dom tillhörande scenerna för handlingen framåt så blir det bara jobbigt efter ett tag. Det är främst sådana scener som man gott kunde klara sig utan.

 

+ - Viss CGI känns ofärdig och kan i värsta fall dra ner upplevelsen, beroende på hur petig man är. Själv så lät jag inte det få vara ett hinder, men jag noterade det hela och tyckte att det kanske var lite synd att man inte hade polerat det mer. Och återigen så kan jag konstatera att det är tydligen väldigt svårt att få blod att se realistiskt ut om det görs i datorn. Viss CGI känns väldigt genomtänkt och bra. En scen som jag diggar var den med en massa dimma och hur högre makter genom den försökte att lägga beslag på både stupade, och inte fullt så stupade, hjältars själar.

 

+ - En del skådespelare upplevs mer som statiska statister, vilket kan vara synd. Men samtidigt så är skådespelarna i dom ledande rollerna så bra att det jämnar ut sig på något konstigt sätt.

 

+ - Striderna är bra, men kan även kännas lite upprepande. Jag uppskattar att det inte är stora slag likt dom i andra mer kända fantasyfilmer, utan här handlar det mer om mindre grupperingar och man-mot-man strider.

 

+ - Jag tycker att filmen mer känns som en äventyrsfilm med inslag av fantasy, kanske att det hade varit ännu bättre om man hade jämnat ut gränsen mellan båda dessa genrer lite mer.

 

+ Europeisk fantasy är vi verkligen inte bortskämda med, så när en sådan här film dyker upp så ger man den mer än gärna en chans. Att man får lyssna på ett exotiskt språk samtidigt som man får läsa en textremsa kan knappast ses som ett hinder eller något negativt.

 

+ Handlingen är av den äldre skolan och det gillar jag skarpt. Jag uppskattar även att filmen har en så mörk ton, både sett till handlingen men även den visuella biten.

 

+ Stämingen i filmen är bra rakt igenom och det tillsammans med den vuxna tonen som filmen har gör att man bara myser.

 

! Jag erkänner att jag nog inte riktigt var upplagd för den här filmen idag, så även om jag kan låta negativ i tonen så är det nog bara tillfälligt.

 

! Det här är faktiskt bara andra gången som jag såg filmen, den senaste gången var nog för 5 år sedan eller något liknande.

 

! Filmen gick tydligen bra att den banade vägen för en prequel tv-serie. Den skulle vara intressant att ta en närmare titt på. Det kan vara värt att kolla upp om den finns att se på något sätt.

 

! Filmen är baserad på den första boken i en längre serie av författarinnan Maria Semyonova, utöver att vilja läsa åtminstone boken som filmen är baserad på, så väcktes även min nyfikenhet över att få läsa hennes historiska berättelser som utspelar sig under vikingatiden i Skandinavien. Frågan är om dessa ens finns översatta till antingen svenska eller engelska.



#13 XC

XC

    «Thundermoose.»

  • Admin
  • 19,025 posts
  • Gender:Not Telling
  • Location:Titta bakom dig...
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 21 October 2013 - 10:13

En film som ligger på listan över filmer jag vill se om (som uppstod när jag katalogiserade filmsamlingen). Den här filmen minns jag som bitvis småseg men gedigert producerad och väldigt snygg i sin design. Cgin minns jag inte så mycket av.

 

Hmm. Historiska berättelser med vikingar ur ett icke-skandinaviskt perspektiv är ju av intresse, låter super intressant måste jag säga.


fqq5BYam.jpg
 

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

 

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)


#14 Garm

Garm

    Rear Admiral

  • SuperMod
  • 3,785 posts
  • Gender:Not Telling

Posted 21 October 2013 - 23:07

:o Av exakt samma anledning blev även jag påmind om filmen. Även några av dom som jag har sett den senaste tiden och skrivit om i SSF-tråden. Rätt kul faktiskt, speciellt i fallen med filmer som man inte ens har sett, eller ännu mindre visste att man ägde. ;)

 

Det ska bli intressant att se vad du tycker om filmen när du ser om den. Förhoppningsvis tycker du att den fortfarande är bra och sevärd.

 

Young Wolfhound lokaliserade jag 8 (av 12) avsnitt, tyvärr saknade dom alla lämpliga undertexter.

 

Jag håller med om att böckerna verkar riktigt intressanta, men mina eftersökningar har inte gett några resultat. Dom verkar helt enkelt inte finnas översatta till ett språk som man kan läsa och förstår. Väldigt synd, för jag gillar slavisk litteratur.