Jump to content

Photo

Defying Gravity

• Please log in to reply
19 replies to this topic

#1 GaterGirl

GaterGirl

never bore your audience

• Aktiv member
  • 8,323 posts
  • Interests:Luleå Hockey. Sci-Fi. Tv-serier. Tv-spel. Fiska. Sällskapsspel. Photoshop. Fan-art. Grafik.

Posted 24 November 2008 - 21:55

Fox TV Develops SF Gravity

Fox TV Studios has teamed with Canada's CTV, Germany's ProSieben and the BBC for Defying Gravity, a 13-episode SF adventure drama series starring Ron Livingston, according to The Hollywood Reporter.

Gravity, from creator and executive producer James Parriott (Grey's Anatomy) and executive producer Michael Edelstein (Desperate Housewives), is set in the near future and revolves around eight astronauts from five countries who take on a mysterious six-year mission through the solar system. German actress Florentine Lahme also has been cast.

David Straiton has signed on to direct the first episode of the series, which is slated to begin production Jan. 19 in Vancouver, Canada.

Gravity marks the third independently produced Fox TV Studios series to go into production this year with international broadcasting partners.

Fox will be shopping Gravity to the U.S. networks as a finished product. Having strong international presales gives it the flexibility and relatively low threshold of a U.S. license fee that would make the series profitable.

Jag tycker det liknar Stargate Universe. Men den här utspelas i en nära framtid, Universe kommer precis som sina föregångare utspela sig i nutiden.

Edited by GaterGirl, 01 July 2009 - 13:21.

Nikola Tesla "All the subtlety of brain surgery with a chainsaw." ~ Sanctuary 2007-2011  Parker - how did you know? Non-sequential serial numbers? My favorite. (parker får pengar i julklapp) "the ho ho ho job - leverage"Sofia Sorto - "Who are you, messere?", Ezio - "Only the most interesting man in your life." Assassins Creed - Revalations I will, I very much I will. - dr Julia Ogden, Murdoch Mysteries <p>Luleå Hockey  Murdoch Mysteries  Stargate SG-1  Jonathon Young  Nikola Tesla  Tv-serier

#2 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 24 November 2008 - 22:02

Kände också av StarGate vibbarna när jag läste texten.
Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.

#3 GaterGirl

GaterGirl

never bore your audience

• Aktiv member
  • 8,323 posts
  • Interests:Luleå Hockey. Sci-Fi. Tv-serier. Tv-spel. Fiska. Sällskapsspel. Photoshop. Fan-art. Grafik.

Posted 18 December 2008 - 09:31

Laura Harris, Eyal Podell, Christina Cox and Zahf Paroo have been cast in the BBC/Fox TV co-production Defying Gravity.

The quartet join Ron Livingston and German actress Florentine Lahme in the show, which revolves around eight astronauts from five different countries embarking on a six-year space mission.

Grey's Anatomy's James Parriott created the big-budget drama and will executive produce alongside Desperate Housewives' Michael Edelstein.

Jane Tranter, Controller of BBC Fiction said: "The calibre of the talent involved in this drama series both in front and behind the scenes makes Defying Gravity one of the most exciting new series for 2009. Although primarily a human drama, the landscape and context and genre of Defying Gravity give it a very different flavour from other dramas on the BBC."

Parriott added: "It has been a joy to work with this team, and all the partners on Defying Gravity, as we set out to build a show with drama, humour and suspense - elements we hope will resonate for viewers across the pond and planet."

Defying Gravity will begin its six-month filming schedule in Canada next month.

Nikola Tesla "All the subtlety of brain surgery with a chainsaw." ~ Sanctuary 2007-2011  Parker - how did you know? Non-sequential serial numbers? My favorite. (parker får pengar i julklapp) "the ho ho ho job - leverage"Sofia Sorto - "Who are you, messere?", Ezio - "Only the most interesting man in your life." Assassins Creed - Revalations I will, I very much I will. - dr Julia Ogden, Murdoch Mysteries <p>Luleå Hockey  Murdoch Mysteries  Stargate SG-1  Jonathon Young  Nikola Tesla  Tv-serier

#4 GaterGirl

GaterGirl

never bore your audience

• Aktiv member
  • 8,323 posts

Posted 01 July 2009 - 13:19

ABC Will be Defying Gravity
Source: The Hollywood Reporter June 30, 2009

ABC has picked up Fox TV Studios' 13-episode adventure drama "Defying Gravity" starring Ron Livingston, according to The Hollywood Reporter.

The show comes from creator/executive producer James Parriott, who served as an executive producer on ABC's "Grey's Anatomy" and "Ugly Betty," and executive producer Michael Edelstein, former executive producer of the network's "Desperate Housewives."

"Gravity," whose cast includes Laura Harris, Christina Cox, Malik Yoba and Florentine Lahme, is set in the near future and revolves around eight astronauts from five countries who undertake a mysterious six-year mission through the solar system.

The series is slated to air on ABC this summer.

If "Gravity" does well, Parriott and Edelstein hope to do more seasons of the show. "I have the first three seasons blocked out, and I know the ending of the series," Parriott said.

#5 Wowbagger

Wowbagger

Commander

• Members
  • 197 posts

Posted 23 July 2009 - 12:24

Första? bilden på besättningen.
Posted Image

Det finns även lite ny info hos SciFi Wire.

#6 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 14 August 2009 - 23:26

Såg första avsnittet efter att jag sett Virtuality och jag får säga att det återfanns en hel del likheter mellan serierna - till skillnad från att Defying Gravity faktiskt var helt okej (vilket Virtuality inte var). Precis som där finns det en hel del trådar som slängs ut, men här fokuserar man mer på karaktärerna och vi knyter an till dem, vilket inte Virtuality lyckas med.

Det ska bli intressant att fortsätta följa serien. Jag får inte alls några Stargate-känslor efter att sett serien.
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#7 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 14 August 2009 - 23:45

Jag har inte sett Virtuality ännu så jag kan inte jämföra.
Hade inga förväntningar alls av Defying Gravity, men jag blev överraskad, den var bättre än vad jag trodde den skulle vara.
Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.

#8 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts

Posted 15 August 2009 - 10:45

Ser fram emot att höra din jämförelse när du sett Virtuality då. :)

En annan intressant sak i jämförelse: båda serierna hade en skådespelare som jag verkligen gillade. Clea DuVall i Virtuality och Christina Cox i Defying Gravity. Ännu mer chockad blev jag att Christina Cox var listad som "With Christina Cox", eftersom det brukar var reserverad till de större skådespelarna. Visst, Ron Livingston är mer känd (och nämns först) och Laura Harris är också listad under "With" efter Christina med ett tillägg "and...". Roligt att hon får lite status. Oväntat för mig i alla fall.

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#9 Wowbagger

Wowbagger

Commander

• Members
  • 197 posts

Posted 15 August 2009 - 16:19

Jag har sett 3 avsnitt och håller med om att det är ganska bra.
Det enda negativa skulle väl vara att det är lite händelsefattigt (sett över tre avsnitt) och att tillbakablickarna inte fungerar alls så bra som i tex Lost.
Tyckte också att det var lite underligt att Livingstone å Co så snabbt kunde komma upp till skeppet när när den indiske commandern flippade ur :D

Men som sagt annars är det helt ok plus att dom lockar med mysteriet i Pod(4?)

Ska väl tillägga att Christina Cox är en favorit här med :)

Edited by Wowbagger, 15 August 2009 - 16:20.

#10 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts

Posted 15 August 2009 - 19:36

Jo, Pod 4-mysteriet och det som "väljer" vilka som ska vara med på expeditionen är ju lagom mystiskt och lockande. Faktum är att det lugna tempot är en sak som är rätt ovanligt och kanske det som är lite tilltalande med det hela. Det blir annorlunda, men aldrig segt.

Ang. spoilern så fanns det väl en förklaring till det i avsnittet? Det tog X antal timmar och den andra satt ju där de fann honom. Vad var det konstiga?

Oh. Fler CC-fans. Jag trodde jag var ensam. :o Yay! :thumbsup:

#11 RockyB

RockyB

Lieutenant Junior Grade

• Members
  • 67 posts

Posted 15 August 2009 - 23:46

Har inte sett något avsnitt än men spontant tycker jag att Christina Cox skulle varit med i Stargate Universe istället. Var ju med i ett Atlantisavsnitt och jag fick verkligen mersmak för henne där.

#12 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts

Posted 16 August 2009 - 00:08

Jag hade inte tackat nej till det - faktum var att jag hade hoppats på det när jag först hörde talas om Stargate: Universe.

#13 tntclr

tntclr

Lieutenant Commander

• Members
  • 134 posts

Posted 19 August 2009 - 17:13

Har sett första avsnittet och det var ok, men det finns mycket att invända emot. Främst några riktigt klyschiga scener som är som hämtade ur ett standardformulär för Hollywoodmanus, som dessutom känns ganska malplacerade i sammanhanget eftersom de kräver en känslomässig investering i karaktärerna som ännu inte finns där för att överhuvudtaget kunna fungera. Jag tänker t.ex. på smockan som Donner ger sin chef, och det 'inspirerande' samtal han sedan har med Paroo Ajay där anslaget är överdrivet storslaget . Ger den några avsnitt till.

Edited by tntclr, 20 August 2009 - 12:16.

"Are science fiction and heart mutually exclusive? One word answer: Cocoon"
Steve Guttenberg i s2ep5 av Party Down

#14 tntclr

tntclr

Lieutenant Commander

• Members
  • 134 posts

Posted 20 August 2009 - 12:15

Har sett till avsnitt tre nu, och både avsnitt två och tre var bättre än piloten så förhoppningsvis fortsätter det i samma stil, med mycket fokus på 'arcen'(finns det något bra svenskt uttryck för det här? övergripande handling? ramhistoria?).

Två anmärkningar:
1. Donners baseball, som Donner kastar/jonglerar med ibland, ska vi anta att den är tillverkad av det gravitationssimulerande material som dräkterna är gjorda av, eller är det bara en logisk lucka från skaparnas sida?

2. Ang. Zoe, så kan jag inte förstå hennes tvekan inför att göra abort. Visst, som jag förstod det är abort inte lagligt i den framtid som serien utspelar sig i och det är väl i allmänhet inget trevligt ingrepp, men det är ändå konstigt att Zoe blir så pass obeslutsam med tanke på att graviditeten hotar hennes möjlighet att blir astronaut (något som uppenbarligen är hennes högsta dröm). Här hade man kunnat visat en större känslighet vad gäller nyanserna i karaktären. Det verkar ju dessutom som om graviditeten/aborten är något som Zoe hemsöks av med tanke på det gråtande barnet som hon hela tiden hör/alternativt något som 'it' i pod 4 får henne att höra. Detta gör mig lite nervös, för jag hoppas verkligen inte att Zoe bara är ett pro-life argument.

---Uppdatering:

Såg till avsnitt sju, sedan gav jag upp. Kunde inte plåga mig själv längre.

Edited by tntclr, 18 September 2009 - 17:47.

"Are science fiction and heart mutually exclusive? One word answer: Cocoon"
Steve Guttenberg i s2ep5 av Party Down

#15 Brisingr

Brisingr

Senior Commander

• Members
  • 332 posts
  • Interests:Blommor och Bin

Posted 20 September 2009 - 12:48

Måste säga att tv serien börjar arta sig, har sett 8 avsnitt nu och väntar spännt på nästa :)
Haha, hittade in på profilsidan ;) Titta in på mitt bildgalleri :D

#16 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts

Posted 20 September 2009 - 15:37

Brisingr: Det låter ju lovande. :D

tntclr: Huh? Först sa du att det såg lovande ut efter piloten, så det betyder att det måste skett någon jättekrasch? Vadan, vad jag uppfattar som, helomvändning?

#17 Brisingr

Brisingr

Senior Commander

• Members
  • 332 posts
  • Interests:Blommor och Bin

Posted 20 September 2009 - 21:57

Men man kan säga att det inte är din vanliga år 2052 Scifi tv serie. Mindre action mer dokumentär. Ungefär som en bok, bygger upp karaktärerna, tar det lite lugnt, men det blir mer och mer "action" nu.
Haha, hittade in på profilsidan ;) Titta in på mitt bildgalleri :D

#18 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts

Posted 20 September 2009 - 22:52

Få serier tar sig tiden att bygga upp det långsamt, vilket är ett av skälen till att jag tycker det verkar lovande. Särskilt nu när du säger det blir mer action. :)

#19 Wylie Times

Wylie Times

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,204 posts

Posted 21 September 2009 - 00:20

"Action" skulle jag inte direkt kalla det. Men man börjar få lite svar nu i det senaste avsnittet. (som förstås leder till nya och större frågor) Jag gillar serien. Det är inte fantastiskt men det är bra och dom tar som sagt tid på sig att berätta historien. Det enda negativa är väl att flashback scenerna inte alls är lika intressanta som "nutiden". Dom ger mer bakgrund till karaktärerna men det blir lite för mycket såpa av det hela.

"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass

last.fm | filmtipset | twitter

#20 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts

Posted 21 September 2009 - 09:54

Det enda negativa är väl att flashback scenerna inte alls är lika intressanta som "nutiden".

Ungefär som i Lost säsong tre då mao.?

Dom ger mer bakgrund till karaktärerna men det blir lite för mycket såpa av det hela.

Men såpa är ju trevligt! ;)