Jump to content

Photo

Green Lantern: First Flight


  • Please log in to reply
No replies to this topic

#1 super85

super85

    Forward Admiral

  • Moderator
  • 4,705 posts
  • Gender:Male

Posted 20 July 2009 - 18:26

Tankar med små spoilers om Green Lantern: First Flight.


Green Lantern: First Flight


Regi: Lauren Montgomery Manus: Alan Burnett. I rollerna b la, Christopher Meloni,Victor Garber,Michael Madsen,Tricia Helfer.


Den femte av Warner Brothers animerade PG-13 filmer är Green Lantern: First Flight. Regisserat av Lauren Montgomery och är något av en origin film för Hal Jordan. Med ”något” menar jag att ursprungshistorian visas på några minuter innan förtexterna och efter det så förvandlas filmen till ett sci-fi äventyr med polisfilms känsla.Hal Jordan(Meloni) är nykomlingen som ska lära hur det är att vara medlem i Green Lantern Corps och hur hans mentor , Green Lantern Sinestro(Garber) har en liknande roll som Denzel Washington i filmen ”Training Day”. Green Lantern Corps är som en stor kår av rymdpoliser, och varje GL har sina planeter och ”sektorer”, ungefär som ett distrikt.Medlemmarna härstammar från olika platser från universum och det är alltid kul att se hur varelserna ser ut. Vissa ser häftiga ut medan andra är gjorda nästan som comedy relief. Poängen är ju att det alltid är de som är ”most worthy” från olika planeter som får bära gröna ringen som drivs med viljestyrka.


Det är logiskt att DC vill att de animerade filmerna som görs handlar om karaktärer som är de mest populära,och det är också tydligt att man vill ha filmerna som lite av ”ritningar” eller som en guide till diverse producenter att de ska veta ungefär vilken typ av ton live-action filmerna ska ha och hur karaktärerna ska porträtteras. Med ”Superman: Doomsday” så kändes som man verkligen ville göra en actionfylld Stålis film där Stålis får spöa folk på käften istället för att ”bara” rädda jorden från diverse katastrofer orsakade av Lex Luthor och lyfta tunga saker. Anime-projektet ”Batman:Gotham Knight” presenterades som att historierna utspelade sig i samma universum som Christopher Nolans Batman filmer ”Batman Begins” och ”The Dark Knight”. Justice League:The New Frontier, Wonder Woman, och kommande Superman/Batman filmen fungerar de med som något man kan hänvisa till producenter om lyckade projekt och hur karaktärerna porträtterades och hur DC tycker att det är mest passande att porträttera dem.

”Green Lantern:First Flight” utspelar sig då mestadels i rymden och det funkar bra för det mesta. Att man dragit ner på ursprungsberättandet har som vanligt att göra med att filmerna bara är ungefär 75 minuter långa. Känslan i filmen är verkligen ”Training Day” och man märker direkt att Sinestro är nära ”gränsen” och går ibland över dem, medan rookien Hal Jordan gör sitt bästa och sätter sig emellan när han anser att en situation har gått för långt.Så tonen för filmen är rätt seriös vilket är bra.

Att man dragit ner på origin-grejen funkar helt ok för mig eftersom jag ”känner” Hal Jordan relativt bra, men jag vet inte om det här sättet att göra filmen funkar för de som är mindre bekanta med honom. Vi får veta att han är en testpilot för amerikanska flygvapnet, och att han är kaxig och gillar Carol Ferris och vi får se scenen hur och varför han får sin ring.men det är ungefär det vi får veta.

Skådespeleriet är som vanligt klanderfritt i WBs animerade produktioner. Michael Madsen är jäkligt bra som Kilowog. Röstcasting som verkligen funkande, han har bra timing och är lagom roligt utan att det blir ett skämt. Meloni gör också bra ifrån sig som Green Lantern, hans Hal låter ungefär så som jag alltid tänkt att Hal låter som, det är en trevlig och hyvens kille,som dock är något arrogant. Garber spelar Sinestro på ett roligt sätt, om Melonis Hal var något arrogant så är Gerbers Sinestro enbart arrogant. Kvinnorna har rätt små roller. Jag hoppades att man skulle ha gjort något mer med t ex Boodikkas(Tricia Helfer) roll i filmen.


Manuset av Alan Burnett fungerar ok, man saknar kanske en del av ursprunget men kanske har man även tänkt på att den GL spelfilmen som WB utvecklar kommer att vara origin-storyt så man undvikit det även därför. Dialogen är ok och alla karaktärer känns som de gör i serierna. Montgomery gjorde ett lysande jobb med Wonder Woman och hon gör inte dåligt här heller. Bara att jag tyckte att actionscenerna var något bättre i WW, nu är det ju väldigt annorlunda med rymdaction än det är med amazonkvinnor med svärd, men jag tycker de registrerade bättre i WW än här. Det finns några bra slagsmålscener i filmen, och de gröna effekterna ser snyggare ut här (naturligt eftersom budgeten är betydligt högre) än i t ex animerade Justice League serien. Hal Jordans uniform saknar de vita hanskarna som jag verkligen gillar, vet inte om man här också tänkt på kommande spelfilmen eller vad skälet till ändringen är.

Intressant också hur mycket våld och blod man kommer undan med i animerade filmer jämfört med spelfilmer. Jag har sett på alla WB/DC tecknade serier som Bruce Timm varit inblandad med sen första animerade Batmanserien och kanske därför så är jag trotts efter att ha sätt 5 av de här PG-13 filmerna fortfarande alltid förvånad när någon blir skjuten, blod sprutar lite eller om någon svär.

Animationen är bra men jag föredrar hur t ex Gotham Knight, Justice League:The New Frontier och Wonder Woman såg ut jämfört med den här.



Robert.J.Kralls musik känns som en blandning av klassisk hjältemusik blandat med lite ”moderna sounds”, det funkar helt ok och vissa bitar är riktigt catchy.



Som helhet så är det här en bra GL film. Jag tycker inte att den är riktigt lika vass som några av de tidigare PG-13 DC filmerna men sevärd är den ändå. Och efter att ha sett det här som animation så blir man mer sugen på att se hur GL och hans värld ser ut i live action.



3.5 stjärnor av 5.

Edited by super85, 20 July 2009 - 19:08.

Proud member of ATNAG (Allegiance to Nolan and Goyer)
Batman Begins

2005&2008 Year of the Bat

2005 Evil feared the Knight, 2008 The Dark Knight Returns

The Dark Knight