Jump to content

Photo

Omslagstävling 5!


  • Please log in to reply
36 replies to this topic

Poll: Rösta på SSS 12:s omslag!

This is a public poll. Other members will be able to see which options you chose

Vilken framsida ska pryda SSS #12?

You cannot see the results of the poll until you have voted. Please login and cast your vote to see the results of this poll.
Vote Guests cannot vote

#1 Virtus

Virtus

    Senior Captain

  • Members
  • 634 posts
  • Location:Sala

Posted 18 June 2010 - 13:28

Då är stunden som vi alla väntat på här! Dags att kora nästa omslags vinnare! Som alltid så dyker omslagen upp precis i grevens tid, och våran älskade fan-skara har inte svikit oss den här gången heller!

Röstningen pågår även på Serieforum.se och Seriefrämjandets forum.

Våra kandidater är följande...

1. Daniel Lennéer

Posted Image

2. Wille Ruotsalainen och Lars Johansson

Posted Image

3. Daniel Schenström och Sebastian Sandberg

Posted Image

4. Josh Ginter och Lars Johansson

Posted Image

Sätt igång att rösta, och glöm inte att meddela i tråden vilka ni är som röstar så att vi kan lotta ut tre gratisnummer till er! Ni har till och med till onsdag den 14:e vid midnatt på er, lycka till!

(Äldre information under strecket)

-----

Så var det dags igen! (Jag MÅSTE börja annonsera de här tävlingarna tidigare) Dags att komponera omslaget för nummer 12, det första numret som nyredax Viktor, Lars och Sebastian sätter ihop och trycker helt själva. Deadline för numret och tävlingsbidragen är 7:e juli.

Det är rätt fritt hur omslaget får se ut, bara det speglar innehållet. Till nummer 12 så har vi ett nytt avsnitt med Nordens Stjärnor, Thomas Fels "Hatets Vän", Ångestmannen av Daniel Lenneér. Sen så kommer Viktor Matiesens Law for Hire nog också med. Hoppas ni känner er inspirerade!

För bildreferenser och material att inspirera er i utformingen, kontakta Viktor Matiesen på viktor.matiesen@svenskasuperserier.se

Vilket format ni skapar ert alster i, eller vilket media spelar ingen roll, men det slutliga omslaget kommer att vara 2100x3150 pixlar och 300 dpi. Av det kommer en yttre marginal skäras bort och området som blir kvar är 1988x3075 pixlar. Om ni har förslag på layout, föreslå på! Det viktigaste är att ni har kul!

Tänk på att logon tar upp en del område och att det måste finnas plats för lite text om numrets innehåll utan att täcka för mycket.

När tävlingsperioden är över, så kommer vi att hålla en omröstning under en vecka här, på serieforum.se och på SerieFrämjandets forum. Vinnaren får pryda våran framsida, medan de andra bidragen kommer jobbas in på ett eller annat sätt, som baksida, som bakgrund, vadsomhelst!

Håll koll på denna post för uppdateringar på priser till de som röstar, tre gratisex av nummer 12.

Edited by Virtus, 14 July 2010 - 23:02.
Nytt datum för deadline. Namnkorrigering.


#2 Virtus

Virtus

    Senior Captain

  • Members
  • 634 posts
  • Location:Sala

Posted 20 June 2010 - 22:12

Tack för det, Lars. Då behövs det bara en post så att folk ser att det finns ny info om deadlinen att läsa om och inte missar tävlingen. Som den här. ;)

#3 DanielSchenström

DanielSchenström

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,014 posts
  • Gender:Male
  • Location:Enköping
  • Interests:Serier, rollspel, scifi, fantasy

Posted 21 June 2010 - 16:09

Jag är på, förutsett att jag lyckas packa upp mina ritattiraler i tid. Ångestmannen ber ju om att få en tokseriös pose i bästa Imagestil som presentation.

#4 Virtus

Virtus

    Senior Captain

  • Members
  • 634 posts
  • Location:Sala

Posted 21 June 2010 - 22:59

Och om det behövs en färgläggare för någon som vill bidra, säg bara till mig, och det är klart på en eftermiddag. ^^

#5 DanielSchenström

DanielSchenström

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,014 posts
  • Gender:Male
  • Location:Enköping
  • Interests:Serier, rollspel, scifi, fantasy

Posted 05 July 2010 - 20:51

Och om det behövs en färgläggare för någon som vill bidra, säg bara till mig, och det är klart på en eftermiddag. ^^


Jag får ta upp dig på ditt erbjudande. Jag scannar och skickar dig bilden på nåt sätt (imorgon), för jag kommer inte hinna rita tuscha och färglägg till deadlinen.

#6 Sret

Sret

    Fleet Captain

  • Aktiv member
  • 1,296 posts
  • Gender:Male
  • Location:Gromköping

Posted 05 July 2010 - 21:15

Ska bli kul att se omslagen för den här tävlingen. Ser fram emot bidragen.
Jag är normal, fråga tvålen om ni inte tror mig.

#7 Virtus

Virtus

    Senior Captain

  • Members
  • 634 posts
  • Location:Sala

Posted 05 July 2010 - 23:45


Och om det behövs en färgläggare för någon som vill bidra, säg bara till mig, och det är klart på en eftermiddag. ^^


Jag får ta upp dig på ditt erbjudande. Jag scannar och skickar dig bilden på nåt sätt (imorgon), för jag kommer inte hinna rita tuscha och färglägg till deadlinen.


Dåså! Jag har ändå bara en sida kvar av Law for Hire att grålägga, så ett färglagt alster vore en skön distraktion för morgondagen. ^_^

#8 DarkPaladin300

DarkPaladin300

    Fleet Captain

  • Aktiv member
  • 1,108 posts
  • Gender:Male
  • Location:Stockholm
  • Interests:Blah blah blah---

Posted 06 July 2010 - 08:14

Fick ett omslags bidrag från Daniel Lenneér som skapade Ångestmannen:

Posted Image

Uploaded with ImageShack.us

Jag har tänkt att SSS-loggan ska kilas in lite bakom Ångestmannen och bubblan, men det tror jag ni förstår.

Det finns många ideér på bra/roliga omslag med Ångestmannen, men det här är vad jag hinner med just nu. Det är lite mycket nu.

Mvh
//Daniel

#9 PredaBot

PredaBot

    Rear Admiral

  • Moderator
  • 2,983 posts
  • Gender:Male
  • Location:Norrrrrland

Posted 07 July 2010 - 17:56

ÄNTLIGEN FÄRDIGT!! :D

Mystiska ljus siktade i snöstorm! Kosmos härolder beträder Jorden!!


Lasse Och Wille Wiruotsa ( tror jag, men Wille heter han.)
Posted Image

Nu måste jag bara försöka få färdigt bidrag nummer 2... o-o

Edited by PredaBot, 08 July 2010 - 01:08.


#10 TFels

TFels

    Svarta hålet i galaxens centrum

  • Moderator
  • 2,975 posts
  • Gender:Male
  • Location:Göteborg
  • Interests:Serier
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 07 July 2010 - 18:14

Då har vi två spännande alternativ att rösta på! Båda ganska egensinniga och lite roliga, fast på olika sätt. Men angående Predabots omslag (gjort tillsammans med vem?) behövs kanske ett par justeringar. Dels signaturen nere till höger. Blir den inte bortklippt? Den sitter så nära kanten. Och dels är frågan om inte logon kommer att täcka för viktiga delar (ögonen) av teckningen. Annars, kul att det händer saker! Längtar redan efter nr 12!
Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#11 Virtus

Virtus

    Senior Captain

  • Members
  • 634 posts
  • Location:Sala

Posted 07 July 2010 - 19:29

Eftersom att jag väntat rätt länge nu på Daniel med tankar om färgerna behöver justeras eller inte, men nu suttit hela dan, så kommer här Daniel Schenströms bidrag med mina färger.

Posted Image

Ångestmannen i en parodisk stil liknande den under 90-talet. Personligen tycker jag att han kanske gick lite för långt med bazookan, men vi får se hur det går!

Dåså, nu har vi tre omslag! Runt tre och en halv timme till deadline!

#12 TFels

TFels

    Svarta hålet i galaxens centrum

  • Moderator
  • 2,975 posts
  • Gender:Male
  • Location:Göteborg
  • Interests:Serier
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 07 July 2010 - 20:23

Snygg! Och rolig. Jag ser en typ av genomskinlig logo på det här så att röken syns. Och fett med utrymme för slibbiga texter!
Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#13 PredaBot

PredaBot

    Rear Admiral

  • Moderator
  • 2,983 posts
  • Gender:Male
  • Location:Norrrrrland

Posted 08 July 2010 - 00:32

UUURRGH!
Inlgäg 2 färdigt,.

TRööött!

Sova nu. Sen imorgon glad. Beröm få. :D


Lasse J och Josh Ginter
Posted Image

EDIT: AAARRRGHHH!!

Sebbe var vaken... aaaagh... aahhh..!! Suck.... there goes the deadline..

Edited by PredaBot, 08 July 2010 - 01:02.


#14 Virtus

Virtus

    Senior Captain

  • Members
  • 634 posts
  • Location:Sala

Posted 08 July 2010 - 00:53

Då var det dags att rösta, snubbar! Droppa en kommentar här i tråden med vem som röstar på vilket så att vi kan ta med ert namn i lottdragningen om tre gratisex av nummer tolv. De som redan säkrat ett gratisex kommer dock inte vara med i lottdragningen, nämligen Daniel Lennéer, Thomas Fels, Viktor Matiesen, Sebastian Sandberg, Daniel Schenström och Lars än så länge okände medartist. XD

EDIT!

... Okej då. Jag tar med den Lars, men bara för att vi är så gudomligt snälla. XD

Låt mig bara få avreagera mig lite...

*Tar stryptag runt Lars hals och skakar häftigt*

NÄR JAG SÄGER MIDNATT, SÅ MENAR JAG MIDNATT!!!

*lugnar sig*

Och nu när det är avklarat, så tror jag att vi alla vill veta vad dina medartister heter. XD

Edited by Virtus, 08 July 2010 - 00:54.


#15 PredaBot

PredaBot

    Rear Admiral

  • Moderator
  • 2,983 posts
  • Gender:Male
  • Location:Norrrrrland

Posted 08 July 2010 - 01:09

Tack... :D Skulle just tvångsredigera tråden, höhöööh. ^^

Har lagt till lite namn nu.

#16 TFels

TFels

    Svarta hålet i galaxens centrum

  • Moderator
  • 2,975 posts
  • Gender:Male
  • Location:Göteborg
  • Interests:Serier
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 08 July 2010 - 08:58

Även det fjärde bidraget var bra! Kan tänka mig att rösta på alla fyra. En fråga om Ginters omslag. Var placerar ni logon?

En fråga till om det omslaget. Är det en scen ur någon serie i nr 12?

Edited by TFels, 08 July 2010 - 10:30.
En fråga till.

Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#17 Sret

Sret

    Fleet Captain

  • Aktiv member
  • 1,296 posts
  • Gender:Male
  • Location:Gromköping

Posted 08 July 2010 - 13:39

Jag röstade på Daniel Schenström och Sebastian Sandbergs bidrag, tyckte den var rolig, med tanke på hur Ångestmannens personlighet är i serien.
Jag är normal, fråga tvålen om ni inte tror mig.

#18 Virtus

Virtus

    Senior Captain

  • Members
  • 634 posts
  • Location:Sala

Posted 08 July 2010 - 14:11

TFels: Your guess is as good as mine. Jag sitter redan och försöker klura ut hur Lars har tänkt det ifall det vinner. På fråga två kan jag dock svara på att nej, det finns inga gripar i serien. XD

Mina tankar på bidragen:

1) Mycket levande och framförallt rolig. Jag gillar också tanken på ett omslag med en lite annorlunda tecknarstil som sticker ut, då vi fram till nu oftast har haft bidrag i antingen klassisk realistisk superhjälte-stil eller mangastil. Fast det hade varit mer flexibelt ifall pratbubblan i vänster inte klippts av i kanten för oss som ska passa in det i mallen sen. Pluspoäng för gott om plats för text och logo!

2) Detta nummer kan vi stolt konstatera att vi fått in omslagsbidrag som visar upp alla serier, och det vore inte komplett utan åtminstone ett Nordens Stjärnor bidrag. Dock har Lars som vanligt en förbannelse med att inte kunna få sina artister hålla sig innanför ramen och att tänka på logons placering. XD

3) Har alltid fullt förtroende för Daniel att ge oss ett snyggt bidrag, och en Liefeld-parodi version av Ångestmannen må vara lite oortodox, men ändå fräsch. Dock känner jag att om någon ser omslaget och tycker Ångestmannen ser intressant ut, så kanske de blir besvikna när de läser själva huvudserien. Men på mässor är det ju fritt att bläddra igenom innan man köper, så jag oroar mig nog i onödan. Pluspoäng för att det ger gott om plats och redan är fixat efter tryckmallen. ;)

4) Mycket snyggt ritat och detaljrikt, med sjukt snygga färger! Sen så vet jag dock inte om omslaget riktigt passar för serien, den känns lite för aggressiv i jämförelse med de tuffa men kramgoa orcherna i Viktors serie. Det lider också av samma problem som nummer två, svårt att placera in loggon.

Min röst går till nummer 4. Så jag får ändra min röst där uppe på Lennéer's bidrag, då det var min favorit innan Lars och Ginter smög sig in! Nästa gång är jag inte så snäll dock, Lars! Nu vet du att när jag säger att slussen stängs vid midnatt så menar jag midnatt, inte morgonen därefter. XD

Edited by Virtus, 08 July 2010 - 14:40.


#19 TFels

TFels

    Svarta hålet i galaxens centrum

  • Moderator
  • 2,975 posts
  • Gender:Male
  • Location:Göteborg
  • Interests:Serier
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 08 July 2010 - 15:03

Hm. Hade tänkt att rösta på fyran. Men gillar inte riktigt när omslaget inte återspeglar innehållet. Får se hur jag gör. Måste verkligen lura ordentligt på detta. Jag gillar i alla fall samtliga kandidater!
Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#20 PredaBot

PredaBot

    Rear Admiral

  • Moderator
  • 2,983 posts
  • Gender:Male
  • Location:Norrrrrland

Posted 08 July 2010 - 15:57

Ginter-omslaget med den flygande varelsen är inte en Grip, det är en Criosphinx! ;) Han bär ju egyptisk bonad, och har bockhuvud istället för örnskalle. Omslaget illustrerar lite nya idéer för LfH som jag har introducerat för Viktor.

Tanken är att dom Superintelligenta CrioSphinxerna är dom onda motsvarigheterna till Orcernas allierade, Draktylerna. Draktylerna skulle i min mening kunna vara dom som hjälpt till att höja den teknologiska nivån i LfH-världen, med sitt kunnande. Deras uråldriga fiender Criosphinxerna gör sig dock redo för att ta det till nästa nivå i sin ideologiska motattack...

Jobbade på ett omslag med Hofling också, men han fick tyvärr förhinder att slutföra det den här gången. Och där hade vi introducerat den nya "Big Bad" -alvledaren. ( han är dock underordnad den ultramäktiga Criosphinx patriarken - "Den bevingade Faraon") En kombination av traditionell Alvisk krigsteknik, ultramodern teknologi, och Criosphinxisk Magi-tech! :D Hade blivit fett det med, men kanske till nästa gång.

Som sagt, lite idéer för LfH del 2 eller 3 kanske. ^^

Loggorna ska jag försöka snickra till det lite smart med, ska gå på nåt vis. ( om inte annat så får det bli som Fantomen och Agent X9 har gjort ibland, med en ram osv.) Tror att tyvärr blev det nån språkmiss vad gällde dimensionerna på bilderna och så, då jag körde med Google translate för att visa trådarna med reglerna. Får försöka vara tydligare nästa gång.

Josh ( Ginter) är ju då från Holland, och Wille är från Finland.

Edited by PredaBot, 08 July 2010 - 16:06.


#21 DanielSchenström

DanielSchenström

    Senior Commodore

  • Aktiv member
  • 2,014 posts
  • Gender:Male
  • Location:Enköping
  • Interests:Serier, rollspel, scifi, fantasy

Posted 08 July 2010 - 16:23

Det blev min namne som fick min röst. Jag gillar hans Woxnerudska stil, att det är lite humor, sticker ut från tidigare omslag, färgglatt och säljande.

Edit: Jag gillade också Nordens Stjärnoromslaget då det är fartfyllt, klassiskt serieaktigt och känns som en bit handling istf poseande.

Edited by DanielSchenström, 08 July 2010 - 16:26.


#22 TFels

TFels

    Svarta hålet i galaxens centrum

  • Moderator
  • 2,975 posts
  • Gender:Male
  • Location:Göteborg
  • Interests:Serier
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 09 July 2010 - 10:12

Röstade liksom Daniel på nr 1. Det syns och sticker ut.
Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#23 PredaBot

PredaBot

    Rear Admiral

  • Moderator
  • 2,983 posts
  • Gender:Male
  • Location:Norrrrrland

Posted 09 July 2010 - 21:01

Nog är det ju jämnt just nu, får man väl säga... 0_0

Ja, faktiskt så känns det jämnare än på länge! Synd att vi inte fick med lite fler pers dock.

Kanske att man kan lyckas med konststycket att få in hela 3 bidrag till en framtida omröstning? Kanske liiite att ta i dock, med tanke på hur svårt det var att få igenom bara 2 st. Vi färgläggare har alltid minst tid på oss för att färdigställa vår del.. vi är alltid sist.

#24 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

    l'Empereur des Lumières

  • Moderator
  • 2,579 posts
  • Gender:Male
  • Location:Växjö

Posted 10 July 2010 - 00:08

Trean är ju riktigt skoj. Tyvärr försvinner nog poängen om man inte vet hur Ångestmannen brukar se ut, så jag röstar på ettan. Annars är förstås rymdbaggen också väldigt fin. Och Spore är väl alltid trevlig...

#25 Virtus

Virtus

    Senior Captain

  • Members
  • 634 posts
  • Location:Sala

Posted 10 July 2010 - 00:33

Daniel vet PRECIS hur Ångestmannen ser ut. Han ville bara skoja till det lite den här gången. ^^

EDIT: Nej vänta, förlåt, nu förstod jag hur du menade. Det är svårt för läsarna, eller hur?

Edited by Virtus, 10 July 2010 - 00:34.