Jäklar i min lådda.
Posted 29 June 2010 - 17:12
Marie gav sedan alternativet "Jäklar i min lilla låda" (jag gissar att min version är en förenklad version eftersom det är lite knöligt att säga den meningen), vilket ger många fler träffar på google.
Min undran är om nån vet varifrån uttrycket kommer? Är det nån annan som har liknande funderingar om nåt annat så skjut. Så får jag hoppas på att det inte redan finns nåt ämne om detta, men jag har inte hittat nån än iaf.
//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum
"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."
Posted 29 June 2010 - 17:17
»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«
Posted 29 June 2010 - 17:19
Enda låddan jag känner till är den som guben sitter i..
//Peak
sixty six."
Posted 29 June 2010 - 17:33
Ingen aning om ursprunget. Låter som det skulle kunna komma från en gammal film, eller radioprogram.
"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass
last.fm | filmtipset | twitter
Posted 29 June 2010 - 19:18
Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.
Filmtipset | Live Long and Prosper
We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.
Posted 29 June 2010 - 20:17
...och frasen ska vara jäklar eller jädrar i min lilla låda. Det där med 'lådda' tror jag är ihopblandat med Martin Ljungs sketch om Guben i Låddan.
Posted 29 June 2010 - 20:19
//Peak
sixty six."
Posted 29 June 2010 - 20:19
@Marie: Du skriver "låda", men säger "lådda". Det är så vi fått lära oss det, vilket är en naturlig utveckling av det ursprungliga ordspråket.
»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«
Posted 29 June 2010 - 20:24
Måste ju ha funnits nån ursprungslåda som menats när meningen först uttalades, imho.
Förresten, finns det nån på forumet som INTE hört nån variation av uttrycket?
//Peak
sixty six."
Posted 29 June 2010 - 20:27
Posted 29 June 2010 - 20:49
@Marie: Det finns inget rätt. Det finns en ursprungsvariant, och sen vad som förändrats och utvecklats ut ur det. Språk är inget absolut, utan är något organiskt som växer... Men det vet du redan.
Posted 29 June 2010 - 22:21
Det verkar som att ingen av oss vet vilken låda vi pratar om, varför det finns djävlar i den, eller vilka konsekvenser det får. Alltså blir det lika (o)begripligt hur man än varierar det.
Men om det (som föreslagits ovan) har sitt ursprung i en film, kan man ju hitta det "korrekta" uttryckssättet genom att konsumera filmen i fråga.
Intressant fråga, hur som helst. Finns ju en del så'na där uttryck som ofta dyker upp utan att man förstår varifrån de kommer. Och är de äldre än Internet blir det gärna svårt att lista ut. Men ibland går det.
Posted 29 June 2010 - 22:25
Så jag får sova nån gång..
//Peak
sixty six."
Posted 29 June 2010 - 22:48
Posted 30 June 2010 - 21:25
Jag har inte hört det innan jag såg det här på forumet.Förresten, finns det nån på forumet som INTE hört nån variation av uttrycket?
Inte vad jag kan komma ihåg iallafall.
Den där meningen fick mig att tänka på hur kameror, och klockor fungerar i skivvärlden.Det verkar som att ingen av oss vet vilken låda vi pratar om, varför det finns djävlar i den, eller vilka konsekvenser det får.
Posted 01 July 2010 - 06:54