Jump to content

Photo

• Please log in to reply
291 replies to this topic

#101 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 16 January 2010 - 13:38

Yes, vi får nog boka dem i förväg om vi ska få några bra platser. Fixar det. Har lagt till en påminnelse i min kalender just-in-case :D

Btw: ni som har sett den, ni har inte drabbats av någon depression eller fått självmordstankar efter filmen? :o Läste att det förekommer och finns tom ett forum med ämnet: ""Ways to cope with the depression of the dream of Pandora being intangible"

"Efter jag såg Avatar för första gången kände jag mig deprimerad att vakna upp i den här världen igen. Så efter några dar så gick jag och såg den igen för att lindra depressionen och min känsla av hopplöshet. Nu lyssnar jag på musiken och delar med mig av mina åsikter i det här forumet. Det hjälper verkligen."

"Well, jag gick och såg filmen igår och tänkte att det var en vanlig sf-rulle. Men att den skulle förändra mitt liv helt trodde jag inte. Jag satt i biografen och efter den var slut började jag gråta. Jag hade känslor jag aldrig hade haft förut: självhat och hat mot mänskligheten, hat mot mitt kapitalistiska och värdelösa samhälle och en sådan känsla att jag aldrig skulle kunna uppleva Naviernas överlägsna sätt att leva..."

Edited by Synon, 16 January 2010 - 13:42.

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper

We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.

#102 tntclr

tntclr

Lieutenant Commander

• Members
  • 134 posts

Posted 16 January 2010 - 19:39

Jag hade känslor jag aldrig hade haft förut: självhat och hat mot mänskligheten, hat mot mitt kapitalistiska och värdelösa samhälle

Låter som en frisk och vettig person om du frågar mig

Edited by tntclr, 16 January 2010 - 19:39.

"Are science fiction and heart mutually exclusive? One word answer: Cocoon"
Steve Guttenberg i s2ep5 av Party Down

#103 Rick Hunter

Rick Hunter

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,270 posts

Posted 16 January 2010 - 20:22

Jag hade känslor jag aldrig hade haft förut: självhat och hat mot mänskligheten, hat mot mitt kapitalistiska och värdelösa samhälle

Låter som en frisk och vettig person om du frågar mig

Tycker jag också, depression kände jag i viss mån också fast några självmordstankar fick jag inte :P

Winter is Coming

#104 Mjolnir

Mjolnir

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,000 posts

Posted 16 January 2010 - 20:34

För mig låter det mer som en tämligen omogen emoreaktion från folk som inte borde lägga så stor emotionell vikt vid en högteknologisk saga.

Är man så tagen av det där "överlägsna" sättet av leva så finns det fortfarande jägare-samlare på denna planet som man kan ansluta sig till. Men det skulle förstås innebära att man får ge upp alla moderna bekvämligheter vi är vana vid i vårt "värdelösa" samhälle och det tar nog bort lite av lockelsen.

#105 tntclr

tntclr

Lieutenant Commander

• Members
  • 134 posts

Posted 16 January 2010 - 22:42

Jag var inte helt allvarlig, misslyckades med att förmedla det. Jag håller med om att reaktionen är överdriven, men jag sympatiserar med drömmen om ett annat liv och en annan gemenskap. Camerons falska dikotomi mellan en högteknologisk kapitalism och ett grönt samhälle/djupekologi känns dock typisk för den samhällskritik man ofta ser från Hollywood - fullständigt ofarlig på alla sätt eftersom alternativen som ligger bortom den binära logiken (högteknologi och ekologi osv.) görs otänkbara.

#106 Mjolnir

Mjolnir

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,000 posts

Posted 16 January 2010 - 23:27

Haha, jo. Det lustiga är att jag såg en intervju med Cameron där han framhöll sin film som nåt slags miljöetisk milstolpe i narrativet om det hållbara samhället.

Att tolka Avatar som ett seriöst inlägg i miljödebatten är ungefär som att tolka Episode I: The Phantom Menace som en seriös kritik av globalisering och privatiserad krigföring.

#107 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 17 January 2010 - 10:55

Ja, det låter illa om någon tar så pass illa vid sig av en film.

Vad gäller manuset som finns tillgängligt online: jag har själv inte hunnit läsa det, men kopierar text från en som gjort det:

"The script is dated 2007, and from what I’ve read includes some Earth-based opening scenes that never made it to the film. It’s a shame too, because those scenes actually serve to set up Jake Sully as a character fairly well. Cameron’s future Earth would have also made the impossible beauty of Pandora all the more magical in comparison.

The script also includes some other cut scenes, including a short look at one of the Na’vi schools, and some mentions of a Neytiri’s dead sister Silwanin. It’s worth reading if only to see how much better the film’s narrative would have been if some of these scenes were left in."

Kanske något av de som saknades kommer med i Avatar 2?

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.

#108 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 17 January 2010 - 12:15

Så har då äntligen undertecknad fått se den vida omtalade filmen :thumbsup: Här kommer mina reflektioner:

Ett gediget visuellt hantverk med färgsprakande miljöer, fantasifullt växt- och djurliv och en CGI som gör en mållös. Kreativiteten och skaparglädjen har inga gränser och gör mig grymt imponerad. Blir det ingen Oscarsstatyett för visuella effekter så kommer jag att bli mycket förvånad. I mitt tycke finns ingen annan film, anno 2009, som kan mäta sig med denna i nämnda kategori. Helt makalöst!

Resten då? Som de flesta noterat så är det manuset som är den svaga länken. Inte för att det är dåligt, men det bjuder inte på några större överraskningar. Hela handlingen serveras rakt i knät på en utan att man behöver anstränga sig vilket påverkar helheten av filmen.

Vi får en introduktion av Na'Vis kultur och levnadssätt, men kommer aldrig karaktärerna på djupet. Saknar även lite mer uppbyggnad av karaktären Sully. Karaktären som de fått till bäst är faktiskt överste Quaritch. En machoman som finner nöje i att få ge fienden stryk och njuter av det. Visar stolt upp sina ärr han fått i strid så att alla ska veta hur tuff och stark han är. En stereotyp, javisst, men jag tror inte tanken är att göra honom mer mångbottnad. Stephen Lang är bra i rollen.
Sam Worthington och Sigourney Weaver är riktigt bra. Den förstnämnda kommer att gå långt i sin karriär för han gjorde även en lysande insats i Terminator Salvation (vilket någon även nämnt här i tråden). Ska bli kul att följa hans fortsätta karriär. Gillar verkligen hur han får fram karaktärens glädje i att äntligen kunna använda sina ben då han har tagit sin avatars skepnad första gången. Lyckan av att kunna springa fort. Hur han borrar ner tårna i sanden. Trivia: James Camerons fötter som agerar stand-in. Och hans barnsliga glädje när han utforskar de annorlunda växterna i skogen. Sigourney var överlag bra, men gillar särskilt hur hon lyckades få in lite humor i sin roll. Skrattade gott åt hennes kommentar då hon allvarligt skadad bärs på bår genom djungeln och ser den makalösa växtfloran: "Jag måste komma ihåg att ta prover". :lol:

Något jag reagerade starkt emot var hur de framställde Neytiri: först gav de intrycket av en stark och självständig kvinna, med en far som är ledare och en mor som är klanens schaman, men så snart hon upptäcker kärleken så mattas de egenskaperna av och hon blir mannens kvinna. T ex när de ska ut och rida i strid så hoppar hon upp bakom sin man på hans drake, men hallå? hon har ju sin egen! Suck.

Ser fram emot att se filmen i 3D för jag anar att den kommer att komma till sin rätt där: syntes tydligt att filmen är gjord för det genom kameravinklarna och fokus som fanns på vissa detaljer.

Edited by Synon, 17 January 2010 - 13:00.

#109 tntclr

tntclr

Lieutenant Commander

• Members
  • 134 posts

Posted 17 January 2010 - 14:44

Haha, jo. Det lustiga är att jag såg en intervju med Cameron där han framhöll sin film som nåt slags miljöetisk milstolpe i narrativet om det hållbara samhället.

Att tolka Avatar som ett seriöst inlägg i miljödebatten är ungefär som att tolka Episode I: The Phantom Menace som en seriös kritik av globalisering och privatiserad krigföring.

:D Jag skäms å hans vägnar.

#110 Fiskrens

Fiskrens

Social kameleont

• Moderator
  • 4,025 posts
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 17 January 2010 - 15:33

Cameron’s future Earth would have also made the impossible beauty of Pandora all the more magical in comparison.

Jag är glad att de skippade det, för jag känner på mig hur mångbottnat och nyanserat (OBS! Ironi!) Cameron hade framställt jorden. Att ha sett den som ett sopberg funkade kanske i Wall-E, men knappast om man vill förmedla någon slags realism som Cameron nog i alla fall vill.

Något jag reagerade starkt emot var hur de framställde Neytiri: först gav de intrycket av en stark och självständig kvinna, med en far som är ledare och en mor som är klanens schaman, men så snart hon upptäcker kärleken så mattas de egenskaperna av och hon blir mannens kvinna. T ex när de ska ut och rida i strid så hoppar hon upp bakom sin man på hans drake, men hallå? hon har ju sin egen! Suck.

Bra iaktagelse, som jag faktiskt inte reflekterade över fast jag brukar reagera på sånt. Var väl för djupt försjunken i nån av Pandoras blommor ;) . Helt sant det du säger, och väldigt trist. Till Cameron's rättvisa får man väl säga att Weavers karaktär har en hel del självständighet, så det gäller inte alla kvinnor i filmen. Men de som drömmer om att leva bland Na'vi bör kanske tänka om lite - i alla fall om de är kvinnor.

Edited by Fiskrens, 17 January 2010 - 15:33.

"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#111 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 17 January 2010 - 19:05

Som du säger, Camerons räddning är Weavers karaktär som jag gillar för där har vi en tuff och självständig kvinna.
Pst. Jag hoppar nog över drömmen om att leva ett med naturen i Na'Vis sällskap :lol:

#112 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 17 January 2010 - 19:48

Ja, men Cameron brukar ändå lyckas ha med någon stark kvinna i sina filmer. Eller är det Weaver som bidrar med det? Tja, den kvinnliga piloten är ju också viljestark, och i det stora hela Na'vi-tjejen också tycker jag...
*Hockey och superhjältar*

#113 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 17 January 2010 - 20:21

Michelle Rodriguez är väl alltid en tuffing :cool2:

#114 super85

super85

Forward Admiral

• Moderator
  • 4,705 posts

Posted 17 January 2010 - 20:24

Ska förhoppningsvis hinna se filmen nästa vecka. Tänkte se den igår men alla 3D visningar var helt slutsålda.

Och jo, som Kermit säger så har ju Cameron alltid med starka kvinnor i sina filmer och det har varit ett av hans "trademark" under sin karriär. Har ju inte sett filmen än, men hoppas att det finns något av den varan där.
Proud member of ATNAG (Allegiance to Nolan and Goyer)
Batman Begins

2005&2008 Year of the Bat

2005 Evil feared the Knight, 2008 The Dark Knight Returns

The Dark Knight

#115 Rick Hunter

Rick Hunter

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,270 posts

Posted 18 January 2010 - 00:18

Nu börjar man på allvar tro att Avatar kan slå Titanics tidigare rekord som världens mest inkomstbringande film någonsin!
1,6 miljarder dollar har den dragit in på en månad! :blink:

Edited by Rick Hunter, 18 January 2010 - 00:20.

Winter is Coming

#116 Supertreck

Supertreck

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,113 posts

Posted 18 January 2010 - 00:28

Efter alla år av väntan blev jag lite besviken när jag såg trailern.

Filmen var fantastisk dock.
Visst, handlingen kan verka simpel men jämfört med annat som släpps under ett år så är den inte sämre utan snarare över medel.
"The bad guy" kändes lite för endimensionell (hah) men man kan inte få allt.
Jag tror att den långa tiden som gått sen Titanic ligger Cameron en hel del till last.

Helheten, filmupplevelsen, blir nog inte bättre än så här i "år" för min del.

När det gäller 3D så var det både bättre och sämre än jag hoppats på.
Ibland så upplevde jag att, beroende på fokus, skådespelarna var i olika lager. (lite som dom där små pappersteatrarna? där man stack upp karaktärerna underifrån och förde dom fram och tillbaka)

Men för det mesta var 3D upplevelsen suverän och då pratar jag inte om dom där billiga wow! upplevelserna (saker som kastas mot publiken etc) utan illusionen av att vara på en annan värld.
Det här var min första 3D upplevelse på väldigt länge och tyvärr så var jag kanske lite för nyfiken på tekniken vilket i sin tur ledde till att jag rycktes ut ur illusionen ibland. Jag borde nog titta på den igen.

Mitt tips, om ni inte går för att kolla in den nya 3D tekniken eller om man kan få digitala människor att se helt verkliga ut, så har ni en fantastisk filmupplevelse framför er.

Jag ger den 4.5 av 5 unobtaniumklimpar.

Tack för att du bekräftade att filmen var usel. Pappfigurer hmm.

#117 super85

super85

Forward Admiral

• Moderator
  • 4,705 posts

Posted 18 January 2010 - 01:22

Tack för att du bekräftade att filmen var usel. Pappfigurer hmm.

Vilket är inte alls vad Wowbagger sa. Kanske borde du läsa grejer du citerar en liten smula noggrannare? bara ett tips.
Proud member of ATNAG (Allegiance to Nolan and Goyer)
Batman Begins

2005&2008 Year of the Bat

2005 Evil feared the Knight, 2008 The Dark Knight Returns

The Dark Knight

#118 Supertreck

Supertreck

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,113 posts

Posted 18 January 2010 - 08:16

Hur kan jag ha missuppfattat när han skrev

Ibland så upplevde jag att, beroende på fokus, skådespelarna var i olika lager. (lite som dom där små pappersteatrarna? där man stack upp karaktärerna underifrån och förde dom fram och tillbaka)

Hur konkret kan vara?

#119 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts

Posted 18 January 2010 - 08:27

Du borde läsa om lite mer noggrant igen.

#120 Supertreck

Supertreck

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,113 posts

Posted 18 January 2010 - 08:46

Du borde läsa om lite mer noggrant igen.

Förstår inte vad jag skulle ha missuppfattat. Är inte texten tillräcklig konkret för avgörandet?
Vad då att läsa igen.

Dessutom skriver också

Det här var min första 3D upplevelse på väldigt länge och tyvärr så var jag kanske lite för nyfiken på tekniken vilket i sin tur ledde till att jag rycktes ut ur illusionen ibland. Jag borde nog titta på den igen.

Men oj. Om illusionen är så dålig så upplevelsen får tillfälliga epilepsi och upphör så är det ju också uselt.

#121 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts

Posted 18 January 2010 - 08:58

Men du rycker ju saker ur sitt sammanhang och tolkar därmed hur du vill. han säger också att 3d-upplevelsen var helt suverän och att

Helheten, filmupplevelsen, blir nog inte bättre än så här i "år" för min del.

Ser du hur man kan välja några citat ur en hel text få en helt annan innebörd?

#122 Supertreck

Supertreck

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,113 posts

Posted 18 January 2010 - 16:20

Hur ska man tolka detta?

sedan smörar över med att filmen är bra. På vilket sätt då? Där saknas definitioner. Men att förklara 3D-upplevelsen är duktigt utförligt

Det är också växlande från och till bättre och sämre i texten. Var ska man lägga fokuset i argumentet hmm?
Resten av texten som säger att filmen är bra saknar ju förklaring. Men att förklara vad som inte är så bra går jättebra med många ord.

Är 3d.n bra eller inte är frågan när det finns en motsägelse i texten att den nästan var suverän. Hur kopplar man i hop det med textstycket ovan hmm

Kan en film vara för det mesta suverän samtidigt man kan uppleva pappers-teater (olika lager)?
All annan övrig text saknar definition och därför saknar tyngd för avgörandet.

Att slänga på en massa generella fina ord glitter och glamour är som sagt ingen förklaring.

Edited by Supertreck, 18 January 2010 - 16:21.

#123 Supertreck

Supertreck

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,113 posts

Posted 18 January 2010 - 21:58

Vad är det där för svar? Inte känner man sig så uppmuntrat precis. Åh ursäkta att man kritiserar. Att bli nobbad är ju det typiska.
Det råder inga tvivel på att ämnena tycks vara monokratisk uppgjorda bakom ryggen för vad som ska diskuteras.

Vad är det oväsentliga i mina inlägg? Hänvisa till vad?

Så raderade Kermit sitt inlägg. Jättemogen. Var det kul att klyscha mitt inlägg här.

Edited by Supertreck, 19 January 2010 - 00:43.

#124 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 18 January 2010 - 23:34

Nu börjar man på allvar tro att Avatar kan slå Titanics tidigare rekord som världens mest inkomstbringande film någonsin!
1,6 miljarder dollar har den dragit in på en månad! :blink:

Japp, börjar luta åt att den kommer att sänka Titanic. Helt galna summor det handlar om egentligen! Sen ska vi inte glömma att Avatar är den fjärde dyraste filmen som gjorts. Kostnad? Ca 230 miljoner dollar! :o

1,64 miljarder dollar för Avatar, att jämföra med Titanics rekord på 1,843 miljarder dollar... Cameron sträcker Oscarsstatyetten (de övriga är bakom kulisserna) upp i luften och förkunnar: "I'm the King of the Universe!"

#125 Fiskrens

Fiskrens

Social kameleont

• Moderator
  • 4,025 posts
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 19 January 2010 - 12:05

Japp, börjar luta åt att den kommer att sänka Titanic. Helt galna summor det handlar om egentligen! Sen ska vi inte glömma att Avatar är den fjärde dyraste filmen som gjorts. Kostnad? Ca 230 miljoner dollar! :o

1,64 miljarder dollar för Avatar, att jämföra med Titanics rekord på 1,843 miljarder dollar... Cameron sträcker Oscarsstatyetten (de övriga är bakom kulisserna) upp i luften och förkunnar: "I'm the King of the Universe!"

Inte illa pinkat av snubben som är ansvarig/skyldig till Piranha part Two: The Spawning :).

Kul, framför allt för vad det gör för att föra fram 3D-tekniken. Jag är övertygad om att vi rätt snart kommer se på skillnaden mellan 3D och 2D som på skillnaden färg-svartvitt eller införandet av ljud.

Men är det någon som sett en rättvis jämförelse av intäkter? Två saker som skaver: 1) inflationen 1997 - 2009 borde räknas in, och 2) biljettpriserna för Avatar är ~50% högre eller mer. Det senare ger visserligen direkta intäkter, men jag ser det lite som en "genväg" till bra siffror.
"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin