Jump to content

Photo

Skillnaden mellan Superhjältar i Film/TV och Serietidningar

• Please log in to reply
35 replies to this topic

#26 Supertreck

Supertreck

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,113 posts

Posted 06 June 2008 - 23:04

Om Supertreck kanske skulle kunna förklara sitt tyckande om hur han anser en superhjälte, om han är en robot, människa eller monster, ska se ut helst, på film, i klartext, så skulle jag kanske kunna komma med ett bra inlägg som svar åt honom.

Och det låter riktigt jämfört för vad andra kommit med. Super85 som slänger upp en bild med en person
med stora muskler och frågar om superman skulle se bra ut så där.

Frågan är vad det bakomliggande åsyftet är. Blir jag mindre beundransvärd för att fortsätta debatten om jag svarar fel?

Folk slätar ju över allt med en lätt godtycklighet.

Kan du påstå att folk lämna utrymme för en diskussion?

Allt sammanlagt lyder i princip

• Att bry sig över små detaljer är onödigt

• Att bry sig över skådespelarens muskler istället för hur bra han är är dumt

• Figurmodet har ändrat sig, därför är det den mest liknande som gäller,
Små detaljer avskrivs som ovidkommande bagatell.

• Det kvittar hur superman ser ut.

#27 PredaBot

PredaBot

Rear Admiral

• Moderator
  • 2,983 posts

Posted 07 June 2008 - 00:52

Det sista stämmer inte alls med det som postats.

Jag tror väl knappast att du kan svara "fel" för övrigt, då allt i slutändan är åsikter. Nu kan det förstås hända att vissa saker har en majoritet lätt att komma överens om.

#28 Supertreck

Supertreck

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,113 posts

Posted 07 June 2008 - 02:03

Den sista punkter var tagen från Spidde i sin inlägg här

För min del får superhjältarna i filmer se ut hur fan de vill

Kan man inte tolka det att det kvittar hur superman ser ut?

#29 super85

super85

Forward Admiral

• Moderator
  • 4,705 posts

Posted 07 June 2008 - 13:10

Kan man inte tolka det att det kvittar hur superman ser ut?

Man kan tolka det som att det är vad Spidde säger, eller rakt av skriver eftersom det här är ett forum på internet där man inte säger utan skriver på tangentbordet med fingrarna, allternativt med tårna. Men man bör även notera att eftersom det,sä här grundligt, urgrundligt,grandligt är Spidde som skriver just det påståendet så är det han som anser att de karaktärerna som agerar super of hjältar i cinematiska verk kallad filmer kan se ut hur som helst. Och när man bör har noterat att det är Spidde som har den åsikten,och sen läser igenom tråden så ser man klart och tydligt,om ögonen är öppna att det är hans högst personliga åsikt.

Jag har ställt diverse frågor och/av/glass påståenden om hur superhjältar skall se ut rent som psykofysiska fenomen och noterat att om t ex Clark Kent skulle se ut som kroppsbyggar herren på bilden jag slängde in i den här tråden på internet så skulle det i mitt tycke se knasigt ut. Om din åsikt skiljer sig från min åsikt (och min personliga åsikt är ju givetvis min, inte nån annans personliga åsikt,annars skulle det bli opersonligt när jag presenterar min åsikt) så är det givetvis din ensak och jag respekterar dig ändå även fast de personliga/opersonliga åsikterna skiljer sig markant, i situationens urkant.

Det här är trotts att ett diskussions-baserat nätverks-sammanträdande forum (även kallad board) där de personliga åsikterna bör flyga fram i en area av eskapistisk framtoning.

Det är vad jag ty cker.
Proud member of ATNAG (Allegiance to Nolan and Goyer)
Batman Begins

2005&2008 Year of the Bat

2005 Evil feared the Knight, 2008 The Dark Knight Returns

The Dark Knight

#30 PredaBot

PredaBot

Rear Admiral

• Moderator
  • 2,983 posts

Posted 07 June 2008 - 17:26

Nu var Super85 rolig. :D Han gjorde en imitation.

Det som Spidde skrev får han stå för, men själv tror jag han råkade överdriva lite grann, över vad han nog egentligen tycker om det hela. Om jag känner Spidde rätt. :)

Jag håller med han om en del dock, för det fanns vissa sanningar i hans inlägg.

#31 Supertreck

Supertreck

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,113 posts

Posted 07 June 2008 - 17:51

Det fanns ju en serieversion där superman hade sådan kropp som en kroppsbyggare.
På vilket sätt ser det knasigt ut att föra ut det i film?

Märkligt nog så förefaller det okey när superman är tecknad i en serieversion - men inte i vanlig film

Vissa anser ju här att serietidning är serie och film är film. De verkar ju inte så öppna för att diskuterar
när man fastställer sin synpunkt så kortfattat. Vad finns att utveckla på en sådan fastställt yttrande?

Blir det en fungerande debatt om för många kortfattade personliga åsikter dominerar
för mycket? Beror förstås på hur många som är beredda att utveckla sina personliga åsikter mera,
eller var (detta) det bästa dom förmådde?

Du uttrycker att det skulle se knasigt ut om en kroppsbyggare är superman.
Vad menar du med knasigt. Här uttrycker du med ett ord som saknar förklarig. Jag uppfattar det som ett ord
med formidabelt frågetecken (Hur då knasigt) Det kan finnas väldigt mycket knasigt i världen
och det finns väldigt många pastasorter med sina egna namn, men det allmäna order är pasta.

Det finns också stor mängd av oenigheten för knasigt. Jag kan ju inte tänka med din hjärna
med det skulle ju lösa problemet direkt.

För mig är det inte så givande med allmäna begrepp som inte påvisar den underbyggnad för åsikten.
Det är som att komma till en återvändsgränd när resten fortsätter i det subjektiva
Personen i frågan kanske inte kan utveckla det mera.
Om sådant dominerar för mycket så blir väl inte debatten så ledande av sådan process som
öppnar ett diskussionsläge?

Finns det inga seriefigur-fanatiker som anser att man inte kan ändra utseendet för mycket
för då faller den magnifika anda bort , Och blir det en film så blir ännu allvarliga då det är viktigt
att rätt person med karaktärsutseende av attitydsdrag spelar superman?

Edited by Supertreck, 07 June 2008 - 18:17.

#32 Spidde

Spidde

Rear Admiral

• Members
  • 3,747 posts
  • Interests:Serietidningar, musik, film och litteratur.

Posted 07 June 2008 - 18:06

Jag ber om ursäkt om jag skrivit något som uppfattats som kränkande, det var inte meningen. :)

Sen tycker jag att det här är en diskussion som saknar början och jag kan inte heller så något vettigt slut. Ingen verkar veta vad som diskuteras. :P Och trådskaparen brukar mest skapa trådar som (för mig) är totalt obegripliga, och därför borde jag kanske sluta skriva i hans trådar. Och detta blir därför mitt sista inlägg i en Supertreck-tråd. No disrespect.

Peace out!
With great power comes great responsibility. This is my gift and my curse. I am Spider-man.

last.fm Filmtipset

#33 PredaBot

PredaBot

Rear Admiral

• Moderator
  • 2,983 posts

Posted 07 June 2008 - 18:50

NEEEEJ!! Spidde! >_< Du FÅR inte sluta skriva i Supertreck-trådar! :( Du behövs, liksom oss andra. Särskilt du, skulle jag vilja säga.

Förvisso är jag också lite förvirrad vilken inriktning tråden har just nu, dels då Supertreck skriver ganska förvirrande, och sen Super85 börjar härma han, till råga på allt. ^^

Lustigt dock, för jag har blivit beskylld för exakt samma grej som Supertreck själv, på två brittiska forum. Och nu när jag har lite bättre insikt i det engelska språket, och jag har blivit lite äldre, så kan jag se vad dom menar. Vissa saker jag skrev var ren rappakalja. Kan det hända att Supertreck liksom XC och FX inte har svenska som första språk?

Edited by PredaBot, 07 June 2008 - 18:52.

#34 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 07 June 2008 - 19:13

Den här tråden ska handla om skillnaden mellan superhjältar i Film/TV och Serietidningar.
Och inte om hur man skriver sina inlägg och vem som startade den. Alla har vi våra egenheter och om man har svenska som första, andra eller tredje språk ska inte spela någon roll.

Så tar ni inte och lugnar ner er på den fronten så kommer det att börja delas ut varningar till flera.

Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.

#35 Fiskrens

Fiskrens

Social kameleont

• Moderator
  • 4,025 posts
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 07 June 2008 - 19:17

Sen tycker jag att det här är en diskussion som saknar början och jag kan inte heller så något vettigt slut. Ingen verkar veta vad som diskuteras. :P

Det där kan jag skriva under på. Inte ofta jag tycker att trådar bör stängas i det här forumet, men om det inte kommer något vettigt ur den här är det dags! Kan inte se något annat än upprepningar och lite inbördes smutskastning den senaste sidan.
"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#36 Supertreck

Supertreck

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,113 posts

Posted 07 June 2008 - 20:51

Den här tråden ska handla om skillnaden mellan superhjältar i Film/TV och Serietidningar.
Och inte om hur man skriver sina inlägg och vem som startade den. Alla har vi våra egenheter och om man har svenska som första, andra eller tredje språk ska inte spela någon roll.

Så tar ni inte och lugnar ner er på den fronten så kommer det att börja delas ut varningar till flera.

Japp precis. I min ovanstående post finns det frågeställningar som relaterar ämnet.

Jag har redan sagt mitt, Helt onödigt att behöva ta allt ovanstående i repris som gäller ämnet.