Jump to content

Photo

Torchwood | Säsong 1

• Please log in to reply
213 replies to this topic

#51 Illyria

Illyria

Commodore

• Members
  • 1,533 posts

Posted 02 November 2006 - 10:11

De har sjukt konstig humor också, så det skulle inte förvåna mig.

#52 Illyria

Illyria

Commodore

• Members
  • 1,533 posts

Posted 07 November 2006 - 16:32

1.04: I'm sorry, men det här var bara lite skrattretande. De har EN spak som stänger av all ström? Haha. Det kan jag köpa för andra vanliga byggnader, men det här är Torchwood. Sen är "Ianto" en riktigt kass skådespelare. <_<

Nej, jag är inte imponerad av Torchwood, det här var inte vad jag trodde de skulle göra av serien. Det går inte ens att känna igen Captain Jack heller, mycket har troligen hänt sedan vi sist såg honom, men då kunde de ju göra något för att berätta/förklara det. Den här Jack har jag tom svårt att gilla. Torchwood är hittills mest platt och tråkigt. När kommer Doctor Who tillbaka?

#53 SubaruGT

SubaruGT

Lieutenant

• Members
  • 76 posts
  • Interests:Star Trek (TV, Movie and books)
    Other Sci Fi on TV and in Movies, such as Babylon 5, Heroes, etc etc...
    Swedish Subaru Club

Posted 11 November 2006 - 11:48

Har äntligen sett avsnitt 1~4 jag med. Helt klart vuxnare serie än DrWho, lite mörkare, mer drama. Min smak! Men som ni skriver, avsnitt två var väl inte så lyssande precis. Men vi får ge serien några avsntt, brukar sällan vara så att sen serie har de bästa avsnitten i början.

#54 Wylie Times

Wylie Times

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,204 posts

Posted 13 November 2006 - 16:31

1.04
Jag håller tyvärr med om allt Illyria säger. Det här är verkligen inte vad jag hoppades att Torchwood skulle vara.

"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass

last.fm | filmtipset | twitter

#55 GaterGirl

GaterGirl

never bore your audience

• Aktiv member
  • 8,323 posts
  • Interests:Luleå Hockey. Sci-Fi. Tv-serier. Tv-spel. Fiska. Sällskapsspel. Photoshop. Fan-art. Grafik.

Posted 13 November 2006 - 17:04

borde inte underrubriken ändras nu. ;)
Nikola Tesla "All the subtlety of brain surgery with a chainsaw." ~ Sanctuary 2007-2011  Parker - how did you know? Non-sequential serial numbers? My favorite. (parker får pengar i julklapp) "the ho ho ho job - leverage"Sofia Sorto - "Who are you, messere?", Ezio - "Only the most interesting man in your life." Assassins Creed - Revalations I will, I very much I will. - dr Julia Ogden, Murdoch Mysteries <p>Luleå Hockey  Murdoch Mysteries  Stargate SG-1  Jonathon Young  Nikola Tesla  Tv-serier

#56 Peak

Peak

Dear Leader

• Admin
  • 11,184 posts

Posted 13 November 2006 - 17:16

Jo, jag ändrar underrubriken...

1x05:
Jag förväntade mig att P. J. Hammonds avsnitt skulle vara väldigt bra, och jag fick rätt. Älvorna påminner en hel del om Pratchetts versioner, med att alla tror de är så snälla medan de egentligen är monster.

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."

#57 Illyria

Illyria

Commodore

• Members
  • 1,533 posts

Posted 15 November 2006 - 18:17

1.05 Njä. Fast hyffsat baserat på själva berättelsen, men utförandet i den här serien lämnar så otroligt mycket att önska. Det fungerar inte alls för mig, allt känns bara så taffligt gjort.

#58 Peak

Peak

Dear Leader

• Admin
  • 11,184 posts

Posted 14 December 2006 - 15:28

Han som gör ratingsgrejerna på Outpost Gallifreys forum har kommit tillbaka.

Info fram till "Small Worlds"

http://i76.photobuck...qp/twfinala.jpg
http://i76.photobuck...qp/twfinalb.jpg

//Peak

sixty six."

#59 Diana - queen of stuff

Diana - queen of stuff

Cadet Second Year

• Members
  • 14 posts

Posted 01 January 2007 - 23:13

Har plågat mig med Torchwood från det första avsnitten till "Out of time" (avsnitt 10), varefter jag åkte hem till Sverige för julen, och jag har aldrig varit så besviken på en serie i hela mitt liv (möjligtvis en överdrift eftersom jag sett väldigt mycket skräp). Trodde att man skulle fokusera på Jack eftersom han användes som dragplåster men i de avsnitten jag sett (jag vet att det finns ett som handlar mer om honom, man jag har inte sett det än) så har han reducerats till någon mystisk karaktär i bakgrunden som leder dem med järnhand i slutet av avsnitt som "Greeks bearing gifts" och "Cyberwoman".
Ibland får vi en snabb djupdykning i hans psyke som på något sätt lyckas vara ytlig eftersom man helst skall fokusera på blodet eller något annat smaskigt som man inte kan visa i i Doctor Who (läs: sex). Dessutom har vi fått Gwen som huvudkaraktär trots att hon är rent usel! De använder sig av ett enkelt koncept som massor av författare använder, nämligen att ha en "dum" huvudkaraktär som inte vet hur saker går till eller vet om alla de universums hemligheter som de andra vet (eller skall veta eftersom de faktiskt är TORCHWOOD). På det sättet kan saker förklaras för oss utan att verka föreläsande eller överförklarande. Men det är också att göra det enkelt för sig. Dr. Who gör det bara till en viss del i och med att han har med sig en följeslagare och Lost gör det nästan inte alls och vi tittar på dem just därför att vi inte får allt förklarat för oss utan får tänka lite själv. (Nu tyckte jag att jag blev lite föreläsande... men jag skriver inte manus för Torchwood... än :P

Utöver detta så är Torchwood dåligt skriven, dåligt agerad och i allt för många fall rent irriterande i dess sätt att sjabbla bort vad som kunde vara ett bra avsnitt... men jag har ju inte sett de sista avsnitten så jag kankse blir bländad av dess brillians <_<

Ger dem ändå en säsongs chans till innan jag ger upp. Även de bästa serier var ibland dåliga i början...
"The line must be drawn here" - The greatest star ship captain ever, Jean-Luc Picard

Fight the Borg!!!

#60 Illyria

Illyria

Commodore

• Members
  • 1,533 posts

Posted 02 January 2007 - 18:53

Du är alldeles för snäll om du ger säsong 2 en chans, har heller inte sett de två sista avsnitten ännu, men serien måste verkligen göra en helomvändning i säsongsfinalen om jag ska förtsätta titta. Jag har kämpat mig igenom säsongen i hopp om att serien skulle bli bättre och i hopp om någon mer länk och referens till Doktorn, men icke.

Det är ingen underdrift att säga att jag sällan blivit så besviken på en serie som den här. Torchwood är skräp! Om de två sista avsnitten visar sig vara i samma klass som resten av säsongen kommer jag tycka det varit slöseri med tid, och det är sällan jag tycker det om tv. Det enda jag sagt det om tidigare under året är piloten för hemska Aquaman och ärligt talat är Torchwood på precis den hemska nivån också.

Jack har blivit reducerad till en skugga i bakgrunden, du kan inte alls känna igen honom från Doctor Who där han är en karaktär, nu är han mest inget alls. Istället får vi en hög medelmåttiga/undermåliga övriga karaktärer som backas av dåligt skådespel och ännu sämre manus/storylines. Flertalet storylines går dessutom lätt att känna igen från andra serier, kan ge två exempel på avsnitt som känns som Angel-rippoffs men otroligt mycket sämre gjorda.

Det är skrattretande hur Torchwood ska vara i framkanten och rädda världen från aliens and what not när de, deras organisation och teknik framställs som riktiga amatörer. Det finns ingen som helst likhet med det Torchwood vi såg i Doctor Who.

Hade förväntat mig en lagom bra serie som fokuserade på Jack från Dr Who och allt det Torchwood verkade representera i form av teknik osv, och med en ensemble cast runt det. Det vi fått nu vet jag inte vad det ska sägas vara, förutom skräp.

#61 Marie Morot

Marie Morot

Deputy Admiral

• Members
  • 10,069 posts
  • Interests:fantasy noir
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 28 January 2007 - 12:48

Nu har jag sett halva säsongen, eller t o m avsnitt 1.08 They Keep Killing Suzie. Så, vad ska man säga? Är Torchwood underhållande? Jodå, det är det. Om man tar det på lika lite allvar som Dr Who så funkar det. Är det välgjort? Njäe, det kan man inte påstå. Manus är bitvis bra - det finns riktiga storylines därinne i smeten någonstans, men överlag är det sub par. Karaktärerna är dåligt skrivna, historierna taffliga och osannolika och Jacks roll är i bakgrunden av någon egendomlig anledning... :unsure: Utförandemässigt är det ännu sämre. Skådisarna är halvdana, filmningen lämnar en del att önska och elefantstora glitchar, som att filma i mörker och låta nästa scen utspelas i fullt dagsljus 5 minuter senare i handlingen får mig att hånskratta. :P Men största problemet finns att hitta i manusarbetet. Svagt och ogenomtänkt och långt sämre än som utlovats innan. Jag är besviken. Eftersom Nisse 3 är helt fixerad vid Dr Who och därför intresserad av Torchwood också fortsätter jag att titta, men inte av eget intresse.

1.01 och 1.02 Sammantaget en okej introduktion till 'verset, men jag skulle ha slagit ihop de här två avsnitten och vänt på storyn och hur Gwen introduceras.

1.03 Cool manick.

1.04 Puh-leese.

1.05 Har vi inte sett det här förut?

1.06 Action packed, men bitvis helt osannolikt. Och att röra sig över stora öppna ytor sidledes som krabbor med resta vapen ser snyggt ut på film, men tämligen meningslöst när det inte finns någonting där annat än gräs. :P

1.07 Scary, snyggt gjord och äntligen ett avsnitt med Tosh i centrum.

1.08 Tanken var kanske god, men... *håller för ögonen och skakar på huvudet*
Support your local search and rescue unit - get lost.

#62 Peak

Peak

Dear Leader

• Admin
  • 11,184 posts

Posted 28 January 2007 - 12:58

Mina betyg:

1. 1- 1 NCFT044H 22 Oct 06 Everything Changes - 8 (av 10)
2. 1- 2 NCFT045B 22 Oct 06 Day One - 7 (av 10)
3. 1- 3 NCFT046W 29 Oct 06 Ghost Machine 9 (av 10)
4. 1- 4 NCFT047P 5 Nov 06 Cyberwoman 3 (av 10)
5. 1- 5 NCFT048J 12 Nov 06 Small Worlds 10 (av 10)
6. 1- 6 NCFT049D 19 Nov 06 Countrycide 9 (av 10)
7. 1- 7 NCFT050X 26 Nov 06 Greeks Bearing Gifts 7 (av 10)
8. 1- 8 NCFT051R 3 Dec 06 They Keep Killing Suzie 7 (av 10)
9. 1- 9 NCFT052K 10 Dec 06 Random Shoes 10 (av 10)
10. 1-10 17 Dec 06 Out Of Time 9 (av 10)
11. 1-11 24 Dec 06 Combat 7 (av 10)
12. 1-12 1 Jan 07 Captain Jack Harkness 8 (av 10)
13. 1-13 1 Jan 07 End of Days 9 (av 10)

//Peak

sixty six."

#63 Marie Morot

Marie Morot

Deputy Admiral

• Members
  • 10,069 posts
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 28 January 2007 - 13:44

Fanboy. :P

Men mera allvarligt - jag förstår inte hur du kan ge avsnitten så höga betyg. Det är inte originellt, det är inte vad vi blivit lovade och det är inte välgjort.

#64 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 28 January 2007 - 15:13

Bästa var nog avsnitt 12 - Captain Jack Harkness.
Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.

#65 Peak

Peak

Dear Leader

• Admin
  • 11,184 posts

Posted 28 January 2007 - 17:55

Nä, lika bra som Doctor Who är inte serien, men direkt dålig tycker jag inte heller att den är.

Knappast perfekt, dock. Jag har en hel del smågrejer som jag tycker bör förklaras (hur Torchwood är uppbyggt nu efter TW 1 försvann med mera). Visserligen finns det mycket om det på hemsidan, men hur många vanliga tittare är det som går och letar ledtrådar på en hemsida? Avsnitt 5 var nog bästa avsnittet, trots att jag hade skyhöga förväntningar på den tack vare författaren (P. J. Hammond).

Jag bryr mig egentligen inte så mycket om vad andra tycker om serien. Så länge den fortsätter och jag gillar den så är jag nöjd. :P

Om nån skulle ha abstinens så har de tre första Torchwood-böckerna kommit ut:

http://www.amazon.co...P...8&s=gateway

http://www.amazon.co...-...8&s=gateway

http://www.amazon.co...c...8&s=gateway

//Peak

sixty six."

#66 Illyria

Illyria

Commodore

• Members
  • 1,533 posts

Posted 28 January 2007 - 19:49

Bästa var nog avsnitt 12 - Captain Jack Harkness.

Det håller jag med om, det var ivarjefall det första avsnittet jag kände kunde leverera något i närheten av vad jag väntat mig av serien, även om jag inte visste om jag skulle skratta eller gråta angående Jack och Jack.

#67 Peak

Peak

Dear Leader

• Admin
  • 11,184 posts

Posted 01 February 2007 - 15:10

PJ Hammond-intervju.. :D

http://www.dwscifi.c...a..._id=4&page=

//Peak

sixty six."

#68 Peak

Peak

Dear Leader

• Admin
  • 11,184 posts

Posted 05 February 2007 - 13:11

Såg att TV 4+ tydligen köpt in Torchwood.

//Peak

sixty six."

#69 Illyria

Illyria

Commodore

• Members
  • 1,533 posts

Posted 05 February 2007 - 13:19

Haha, ja där passar den väl. :P

Verkligen inget jag hade förväntat mig att SVT skulle köpa in.

#70 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 05 February 2007 - 13:37

Jag har ju inte TV 4+ :(

Tur att man redan sett den då.
Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.

#71 Marie Morot

Marie Morot

Deputy Admiral

• Members
  • 10,069 posts
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 05 February 2007 - 14:21

Tror inte att jag kommer att bry mig om att se serien på 4+, har tre avsnitt kvar. Det räcker så.

#72 Marie Morot

Marie Morot

Deputy Admiral

• Members
  • 10,069 posts
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 12 February 2007 - 17:04

Nu har jag äntligen sett färdigt s. 1 av Torchwood.

1.11 Combat Kändes som lite mycket att se det här testosteronfyllda avsnittet dagen efter Life on Mars sänt ett fotbollshuliganavsnitt. :P
Och Owen mår verkligen inte bra efter att Diane övergav honom vid altaret aerodromen. Mäklaren där i slutscenen var bara weird. :blink:

1.12 Cap'n Jack Harkness Va? Jack är inte Jack utan nåt annat kreatur från Långtbortistan. Förvirringen breder ut sig. Annars det bästa avsnittet hittills med en bra story. Dock väldigt långsökt att Gwen hittar ledtrådarna så lätt. Framförallt nr 2. Hallå, eller? Slutet i sann Brokeback Mountain-anda var gulligt. ;)

1.13 The End of Days Owen får sparken men tas till nåder. Varför sparka honom i första läget då? Slutet kommer och Jack dör, men får the kiss of life av Gwen och alla kramas och pussas och så kan vi gå hem. ZzzZzzzz....

#73 Marie Morot

Marie Morot

Deputy Admiral

• Members
  • 10,069 posts
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 21 May 2007 - 22:15

Doctor Who:s spin off-serie Torchwood får premiär i juni på TV 4. Exakt datum har ännu inte meddelats. Det passar väldigt bra in med den här direkt efter doktorns säsongssorti på SVT.

#74 Peak

Peak

Dear Leader

• Admin
  • 11,184 posts

Posted 21 May 2007 - 23:12

Mja, helst hade det väl varit efter säsong 2 av Doctor Who, men vi tager väl vad vi haver.. :P

//Peak

sixty six."

#75 Marie Morot

Marie Morot

Deputy Admiral

• Members
  • 10,069 posts
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 21 May 2007 - 23:18

Det funkar efter s. 1(27) också, i och med Captain Jacks uppdykande.

...vi tar vad vi får menar du väl? ;)