Ahh. Då är jag med.
Då är jag helt med på noterna och förstår varför du kände dig kränkt. Känns konstigt att någon väljer att plocka bort en sådan lista, men kan kanske vara så att det är för att inte blandas ihop med franchisen 'Disney Princess'?
Sockerbomber från Disney
Posted 08 May 2013 - 18:04

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.
»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)
Posted 13 May 2013 - 16:22
Hmm. Nu när du säger det - finns det inte en sajt som arkiverar Wikipedias borttagna sidor?
DeletionPedia. Hittar inget om Disneyprinsessor dock vid en snabbflukt.
Naiv som jag är så tänkte inte ens på att pilbågen plockats bort; eller att hon blivit smalare.
Jag tycker nog det sistnämnda är sämre än det tidigare. Men ärligt så vet jag inte om jag orkar bli särskilt upprörd över endera på riktigt. Disney är liksom inte ett företag som jag associerar med realism. ![]()

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)
Posted 16 May 2013 - 08:19
Disney drar till baka den "nya" versionen av Merida efter all kritik (bla en namninsamling med över 200 000 underskrifter):
- »As a response to the public outcry, Disney has quietly pulled the redesigned Merida from its Princesses website and replaced it with the original Pixar version. It seems like petitions actually are useful sometimes!« — [Källa]

Posted 16 May 2013 - 16:53
Jahapp. Grejen var ju inte att hon var tecknad i stället för datanmodellerad, så jag undrar hur vettiga de ser ut tillsammans nu. Det kan jag inte ta reda på, eftersom jag när jag klickar på länken till prinsessornas hemsida automatiskt hamnar på den svenska versionen där Merida över huvud taget inte syns till. Ja, det går säkert att lura sig in till valfritt språk om man absolut vill, men jag vet inte hur.
Förresten så ser jag nu att andra prinsessor också listas på The Disney Wiki. Visserligen saknas här några som stod med på det andra stället som jag hittade, men å andra sidan finns några med här som saknas där, inklusive den förmodade tolfte officiella, prinsessan Anna. Disney ger sig nämligen på Andersen igen. Filmen som kommer senare i år baseras på Snedronningen, men har fått titeln Frozen. Gissningsvis kände någon för att namnge den enligt samma modell som Tangled. Den fick ju heta Trassel i Sverige, så jag undrar vad Frozen kommer att kallas här.
Posted 17 May 2013 - 08:20
Håller med dig om att poängen var att Merida skulle få en tecknad version också, kanske har man helt enkelt lagt in cgi-versionen i väntan på en ny tecknad.
Jag lurade fram den amerikanska sidan och man har ingen "gruppbild" där ännu. Dock denna porträttsamling:
Att Rapunzel fick heta Tangled/Trassel hade med Prinsessan och Grodan att göra, en undersökning visade att många pojkar valde bort filmen bara pga ordet prinsessa. Så dck vet jag inte om "Snödrottningen" skulle ha samma dåliga influens på pojkar men Disney vill kanske inte ta några risker. Tror den filmen hetat Frozen (borde väl bli "Frusen" på svenska?) så länge den figurerat i media. Har inte haft någon omfattande kontakt med snödrottningen, men minns att vi hade den på animerad film (möjligen rysk) som jag såg vid några tillfällen.
Tack för länkarna skall ta mig en titt.

Posted 19 May 2013 - 13:59
Att Rapunzel fick heta Tangled/Trassel hade med Prinsessan och Grodan att göra, en undersökning visade att många pojkar valde bort filmen bara pga ordet prinsessa.
Ja, det känner jag till. Disney gjorde ju samma sak med A princess of Mars, som de filmatiserade under titeln John Carter. Men en film med titeln Princess of Mars kom visst redan 2009. Intressant nog bytte den titel till John Carter of Mars lagom för att kunna förväxlas med Disneys version när den kom förra året. Gissa vilka som ligger bakom filmen!
Posted 19 May 2013 - 14:46
Har sett den faktiskt, inte så pjåkig. Om dne döptes om så var det någon lokal distributör isf, Asylums hemsida anger fortfarande titeln som "Princess of Mars". Däremot så ser jag på Imdb att den förlänats den del intressanta titlar "Avatar of Mars" (Japan), "Polemos ston Kokkino Planiti" (War on the Red Planet) (Grekland) och "The Martian Colony Wars" (UK). Så det är kanske inte bara disney som har problem med att ordet prinsessa säljer dåligt.
Edited by XC, 19 May 2013 - 14:46.

Posted 19 May 2013 - 15:12
Posted 19 May 2013 - 19:32
Nej, det är väl en rätt passande titel sett från det hållet. ![]()
"Avatar of Mars" låter f.ö. som en betydligt intressantare film än "Princess of Mars". ![]()

Posted 20 May 2013 - 14:43
Tja, när jag tänker efter så ger den titeln helt andra associationer. Bortsett från att jag redan visste vad för film det var. Om det lovar en intressantare film, vet jag inte, men helt klart en annorlunda. Återigen bortsett då från att det ju är samma film.
Posted 28 May 2013 - 00:21
En film som jag har sett en gång tidigare och redan då gillade jag den skarpt. När jag nu såg om den så gjorde jag det på Blu-ray, vilket gav den visuella upplevelsen ytterligare en dimension. Men det är trots allt innehållet som räknas och där har man verkligen träffat mitt i prick och dessutom anammat allt vad en Disneyfilm ska handla om och hur filmen ska vara upplagd. Filmen har flera coola karaktärer, och båda gångerna som jag har sett filmen så fastnar jag lite extra för Ray. Jag gillar att han är lite old school och att när han pratar så märks det att han är en Cajun ända ut i vingspetsarna. Jag diggar verkligen det sångnummer som han framför när dom fortfarande är kvar i träskmarken. Jag tror att låten heter "Gonna Take You There". Men filmens andra karaktärer är givetvis minnesvärda dom med. Filmen har en ovanligt bra skurk. Och först nu inser jag att det inte alls var Tony Todd som gör rösten till "Shadow Man", utan någon helt annan. Jag måste ha varit både döv och blind vid dessa tillfällen, för eftertexterna poängterade att röstskådespelarens namn är Keith David. Kort och gott så är det här en film som tål att ses om och det är riktigt fint att Disney fick till en så bra film som dessutom får ett extra plus i kanten för att vara animerad i en mer traditionell stil. Det är något som Disney borde göra lite mer ofta, så det hoppas jag att dom tar fasta på.
Posted 28 May 2013 - 23:50
Det här är andra gången som jag ser filmen och den här gången så blev det tacksamt nog på Blu-ray. Filmen som sådan är nog en av mina absoluta favoriter när det gäller filmer signerade Pixar, men det måste sägas att dom, i min mening, bara har gjort bra filmer och att det därmed är svårt att rangordna dom. Men den är helt klart riktigt vass och oerhört vacker. Och det gäller både när det kommer till animeringen som är smått fantastisk med sin speciella stil, alla detaljer och färger. Men gäller även när det kommer till handlingen som också är väldigt vacker. Man har sett filmens handling tidigare, fast i annan skepnad, men man kan se den om och om igen när det är så välgjort som här. Filmen är dessutom vansinnigt rolig på sina ställen. Vanligtvis så sitter man och ler för sig själv, ibland fnissar man till och med. Men det är inte många gånger som man sitter och gapskrattar rakt ut när man ser på animerat. Om man inte ser en sådan här film vill säga. Filmens karaktärer är riktigt intressanta och bra, speciellt Merida. Både i egna scener, men även när hon är tillsammans med sin familj. Mamma, pappa och tre häftiga bröder. Om det är någon som verkligen förtjänar att bli invald i Disneys egna "Princess Hall of Fame" så är det väl Merida. Här pratar vi om någon med ett enormt hjärta och som dessutom kan ta hand om sig själv. Men som för den delen inte är blind när någon annan sträcker ut en hjälpande hand. Jag slår även ett slag för röstskådespelarna (original) som är helt "outstanding". Jag har testat den svenska dubben och visst, den är också bra. Men den här filmen ska man se med originaltal. Och så får det även bli ett extra slag när det kommer till filmens musik som verkligen återspeglas i vilken miljö som handlingen utspelas i. Och känner man mig så vet man att jag går igång på sådant.
Med på Blu-ray:en var även kortfilmerna La Luna samt The Legend of Mardu, vilka båda var helt okej. La Luna är främst oerhört vackert gjord, men den hinner inte att väcka så många känslor på dom 6 minuter som speltiden är. The Legend of Mardu, med en lika lång speltid, har kanske lite mer handling, men den är inte speciellt intressant. Sedan är den inte heller hälften så fint gjord som La Luna eller Modig, så det är en film som snart lär falla i glömska.
Och så bjuder jag på en bonus. En rykande färsk trailer till den kommande filmen Planes.
Edited by Garm, 28 May 2013 - 23:51.
Posted 09 June 2013 - 15:02
På tisdag premiärvisas en svartvit kortfilm med Musse Pigg på Festival International du Film d'Animation d'Annecy. Förutom Musse, medverkar Mimmi, Klasse och Petter. Musses röst görs av originalskådespelaren. Det vill säga Walt Disney.
Informationen som släpps om filmen hålls vag. Troligen för att man ska kunna tro att de har hittat en gammal bortglömd film, fast de i själva verket har gjort en helt ny, inspirerad av den gamla stilen.
Posted 09 June 2013 - 19:57
Låter riktigt skoj. ![]()

Posted 09 June 2013 - 22:34
Det här är första gången som jag ser filmen. Jag tycker att den var knappt godkänd. Vardagsdramatiken mellan Askungen, samt styvmodern och styvsystrarna är mest ointressant. Då hade jag större behåll av alla upptåg som djuren i filmen har. Bortsett från den klassiska scenen med mössen som man matas med vid varje jul så har dom flera roliga upptåg för sig. Gärna i sällskap med katten Lucifer. Animationen är fin, även om jag har lite svårt för scenerna som inte har något djup, utan mest känns som en platt matte painting. Slottet där prinsen bor är ett sådant exempel. Då menar jag så klart exteriören. Den svenska dubben är helt okej, men inte speciellt märkvärdig. Vid ett tillfälle tyckte jag att jag hörde fel, så jag spolade tillbaka ett par gånger. Och jo visst, en av styvsystrarna säger åt mamman att göra något åt slynan (Askungen). Ett lite konstigt ordval i en sådan här film. Jag vet inte om jag kommer att se om den. Kanske. Men det är något med en del av dom här äldre Disneyfilmerna som gör att jag har svårt att tycka om dom. Kan dock inte sätta fingret på varför. Kanske att det är för mycket vardagsdramatik.
På DVD:n fanns det även med en kortfilm, Tangled Ever After. Det är lite lustigt att en 6 minuter lång kortfilm kan vara bättre än en 70 minuter långfilm. Men i det här fallet var det så. Den är lika snyggt animerad som långfilmen Tangled och följer även upp den filmen på ett bra sätt. Det stundar bröllop mellan Rapunzel och Flynn, där Maximus (hästen) och Pascal (kameleonten) ska lämna fram ringarna. Vilket givetvis inte går som det ska, utan dom måste ge sig ut på jakt efter dom. Den här kortfilmen är riktigt rolig måste jag säga.
Posted 11 June 2013 - 16:24
Björnbröder (2003)
Den här filmen har jag inte heller sett tidigare. Men bättre sent än aldrig som man säger. Och för mig så var den här filmen en riktigt positiv överraskning. Låt mig först berätta hur ovanligt format som den här filmen presenterades i. Filmens första 24 minuter presenteras med en svart ram runt hela bilden, likt en passpartou. Således blir bilden väldigt liten, men man sugs in i berättandet på ett helt annat sätt och bilderna känns mer levande. Efter 25 minuter så övergår filmen i 2.35:1 vilket även det känns ovanligt för en animerad film från Disney. Tydlien var det också meningen att man använde det här som ett sätt att få mer liv i berättelsen. Tydligen är det här den första animerade filmen som använder sig av sådan teknik och det här hade inte gjorts i en film över huvud taget sedan "Mannen som kunde tala med hästar". Efter Björnbröder så har det använts i filmer som "Förtrollad" och "The Simpsons"-filmen. Tydligen hade en del kritiker och fans svårt för det här, men jag tycker att det var riktigt häftigt och något som utan tvekan gjorde berättandet mer levande. Filmen är traditionellt animerad, med ett fåtal inslag av CGI. Det uppskattar jag verkligen, för filmen är skitsnygg. Tyvärr så blev det här den sista filmen som gjordes av en speciell animeringsstudio i Florida, för efter den här filmen beslutade Disney att helt satsa på att animera allt med hjälp av datorer. Handlingen är väldigt bra och träffar rätt i hjärtat för en djurvän och naturnörd som mig. Den amerikanska vildmarken (efter istiden) känns så otroligt levande, att man bara baxnar när man ser filmen. Man vill liksom krypa in i filmen och bara vara. Man får även en beskärd del av spiritism som jag kan uppskatta. Den passar även väldigt bra in i handlingen och känns inte alls påklistrad eller flummig. Jag såg faktiskt filmen två gånger, bara för att den var så bra. Den svenska dubben är bättre än i originaltal. Däremot är det jämnt skägg mellan låtarna, som i original framförs fenomenalt av Phil Collins. Men vår svenska version är begåvad av en annan fenomenalt bra sångare, som dessutom ligger rätt nära Phil Collins. Nämligen Björn Skiffs. Allt är verkligen på topp i den här filmen och jag måste se till att köpa den själv. Jag ska nog slå till på boxen som samlar både den här filmen och uppföljaren. För det var länge sedan jag ville se en sådan till en Disneyfilm. För ofta brukar sådana vara mindre bra. Björnbröder är en film som jag varmt kan rekommendera andra att se.
Posted 17 June 2013 - 20:16
Sportfånen Långben som fotbollsstjärna (Sport Goofy in Soccermania, 1987)
Jag har aldrig någonsin gillat sport, men måste ändå erkänna att den här lilla filmen är någorlunda underhållande även för sporthatare.
Dessutom är filmen även ganska flummig på ett underhållande sätt. Jag skulle inte klassa den som ett mästerverk, och det finns flera betydligt bättre Disneyproduktioner, men åtminstone lite sevärd.
Däremot önskar jag att Långbens lag kunde ha bestått av lite mer kända figurer som t. ex. Mårten Gås i stället för en småtråkig referens till filmen Sängknoppar och kvastskaft. Men, men, men man kan inte få allt här i världen.
Posted 26 June 2013 - 11:53
Som jag har nämnt, så har filmlagret hos mina föräldrar fyllts på lite. Och när Viktor nu beordrade mig att se Skattkammarplaneten, bestämde jag mig för att inventera tillskottet, och se om den fanns där. Det gjorde den inte. Vet inte om den finns på vhs över huvud taget.
Vad som där emot finns är... eh... Ja, både Följ dina drömmar och Aladdin och rövarnas konung har jag ju redan skrivit om. De finns alltså här på dvd. Jag tror mamma köpte dem vid något tillfälle.
Och så finns alla de här kvar:
Nu har jag i alla fall rotat igenom filmhyllan i det här huset och hittat följande Disney-märkta filmer. Tycks vara lite blandat mellan Classics, Touchstone, DisneyToon och Pixar. Med andra ord tillika blandade förväntningar på om filmerna kommer att vara bra eller dåliga.
Dessutom finns här några samlingar med kortfilmer, tv-serie-avsnitt eller klipp (innehållsförteckning framklickbar för den nyfikne):
- Snövit och de sju dvärgarna (Snow White and the seven dwarfs), 1937
- Bambi, 1942
- Pongo och de 101 dalmatinerna (One hundred and one dalmatians), 1961
- Svärdet i stenen (The sword in the stone), 1963
- Djungelboken (The jungle book), 1967
- Aristocats, 1970
- Filmen om Nalle Puh (The many adventures of Winnie the Pooh), 1977
- Mästerdetektiven Basil Mus (The great mouse detective), 1986
- Vem satte dit Roger Rabbit? (Who framed Roger Rabbit?), 1988
- Bernard och Bianca i Australien (The rescuers down under), 1990
- Ringaren i Notre Dame (The hunchback of Notre Dame), 1996
- Lejonkungen II: Simbas skatt (The lion king II: Simba's Pride), 1998 (Den har jag inte sett.)
- Tarzan, 1999 (Den har jag inte sett.)
- Monsters, Inc., 2001
- Tillbaka till Landet Ingenstans (Return to Never Land), 2002 (Den har jag inte sett.)
- Björnbröder (Brother Bear), 2003 (Den har jag inte sett.)
- Musse · Kalle · Långben: De tre musketörerna (Mickey · Donald · Goofy: The three musketeers), 2004 (Den har jag inte sett.)
- Musses jul i Ankeborg (Mickey's Twice upon a Christmas), 2004 (Den har jag inte sett.)
Bland det snäppet svårsorteratare hittas här även tre band märkta Disneydags, ett märkt Disneyklubben samt tre märkta Tecknat.
- Musses galna sommar (Mickey's summer madness), sex klassiska kortfilmer: (Har nog inte sett samlingen, men troligen varje film var för sig eftersom de förmodligen har gått på tv.)
Spoiler- Knatte, Fnatte och Tjatte på äventyr volym 1 (DuckTales volume 1), sex DuckTales-avsnitt från 1987, men till min besvikelse inte pilotavsnitten: (Den här såg jag för inte så länge sedan, men jag tror att jag av någon anledning blev distraherad så att jag missade delar av den.)
Spoiler- Puh bland molnen (Bearly cloudly), fem avsnitt från Nalle Puh (The new adventures of Winnie the Pooh). Förmodligen är alla från säsong 3, 1990: (Har nog inte sett samlingen, men troligen varje avsnitt eftersom serien gick på tv när jag var liten.)
Spoiler- Nalle Puh - Jullovet (A very merry Pooh year), två Puh-stycken på ett uppenbart tema: (Den har jag inte sett.)
Spoiler- Musse räddar Jultomten (Mickey saves Santa), tre avsnitt från första säsongen av Musses Klubbhus (Mickey Mouse Clubhouse) och ett avsnitt från dito säsong av Små Einsteins (Little Einsteins): (Den har jag inte sett, men min systerdotter envisas med att titta på den hela tiden oavsett årstid, så jag har hört den många gånger och blivit oerhört trött på den.)
Spoiler- Kalle Anka och hans vänner önskar god jul (From all of us to all of you), tror med tanke på vilket klipp från en nyare långfilm jag har för mig ingår, att den är inspelad från tv 1989
Och så alltså en mäktig trave band, vars nyligare invasion innebär att vi nu även har följande Disney-filmer:
- Pinocchio, 1940 (Den har jag inte sett.)
- Askungen (Cinderella), 1950
- Lady och Lufsen (Lady and the Tramp), 1955
- Robin Hood, 1973
- Micke och Molle (The fox and the hound), 1981
- Skönheten och Odjuret (Beauty and the Beast), 1991
- Aladdin, 1992
- Lejonkungen (The lion king), 1994
- Toy story, 1995
- Djungel-George (George of the jungle), 1997
- Herkules (Hercules), 1997 (Den har jag inte sett.)
- Mulan, 1998 (Den har jag inte sett.)
- Musse Pigg och hans vänner firar jul (Mickey's Once upon a Christmas), 1999 (Den har jag inte sett.)
- Fantasia 2000,1999 (Den har jag inte sett.)
- Lady och Lufsen II: Ludde på äventyr (Lady and the Tramp II: Scamp's adventure), 2001 (Den har jag inte sett.)
Och samlingar (Jag ids inte lista innehållet den här gången, så jag länkar i stället till några som redan har gjort det.):
- Musse Piggs julafton (Mickey's Christmas Carol), fyra julrelaterade filmer. (Jag har inte sett alla på detta band, och jag är osäker på om jag sett någon av dem i sin helhet.)
- Benjamin Syrsas jul (Jiminy Cricket's Christmas), kortfilmer och klipp från långfilmer. (Jag har sett en del av dem, men inte alla.)
- Knatte, Fnatte & Tjatte på äventyr: Hotell Spökankan (DuckTales: Hotel Strangeduck), två avsnitt från första säsongen av DuckTales. (Jag tror att jag har sett båda.)
- Nalle Puh: Jullovet (Winnie the Pooh and Christmas too), två avsnitt av Nalle Puh och en julspecial. Innehållet är bara delvis det samma som på tidigare nämnda dvd med samma svenska titel. (Jag har sett en del av avsnitten, men kanske inte alla.)
- Långbens galna gäng: Max och Långben i sjönöd (Trouble afloat), två avsnitt från första säsongen av Goof Troop. (Vet faktiskt inte om jag har sett dem eller inte.)
- Jorden runt med Timon & Pumbaa (Around the world with Timon & Pumbaa), sex avsnitt från två olika säsonger av Timon och Pumbaa. (Jag tror mig ha sett en del av dem, men kanske inte alla.)
- En helkväll med Timon & Pumbaa (Dining out with Timon & Pumbaa), lika många avsnitt från samma två olika säsonger av samma serie. (Vet inte om jag sett dem eller inte.)
- Kalle Ankas önskejul med Musse Pigg och vänner (Celebrate Christmas with Mickey, Donald & friends), sju filmer med varierad grad av julanknytning. (Jag har sett en del av dem, men kanske inte alla.)
- I väntan på julen (Countdown to Christmas), sju filmer. (Jag har nog sett en del av dem, men inte alla)
- Härliga vintertid (Winter Wonderland), kortfilmer och klipp från långfilmer. (Även här är det nog blandat av sådant jag sett och inte.)
Dessutom finns här nu en och annan av dem i dubbel upplaga.
Och så innehöll lasset inte bara Disney-filmer, utan också en och annan film vars idé gissningsvis är att de ska kunna förväxlas med Disney-filmer, av ouppmärksamma köpare. Till exempel finns här sju stycken som bär etiketten "DVD Production". (Just det. Sju stycken vhs-filmer märkta "DVD Production". Jag fattar inte.) Det är fråga om Dalmatinerna (Auf der Suche nach den Dalmatinern), Djurens konung (Der König der Tiere), Balto, Goldie (Goldie - Abenteuer im Zauberwald), Tvättbjörnen Wabuu (Wabuu, der freche Waschbär), Svärdet från Camelot (Das Schwert von Camelot) och Herkules. Vidare finns här en film som heter Snövit och de sju dvärgarna (Snow White) och som ingen på Internet tycks vilja stå till svars för. Och så har vi Kul så in i vassen (The wind in the willows). Jag är på något vis särskilt förtjust i att framsidan berättar att detta är "Bästa filmen i år" enligt vår barnjury! Ytterligare en annan film är Ulysse. Den hittar jag heller ingen som vill stå till svars för, men det verkar vara typ Iliaden och Odysséen på franska, så hur den har hamnat här kan man ju undra. Svaret är möjligen just den redan nämnda förutsättningen: Ouppmärksamma köpare. Nu har väl Disney i och för sig aldrig gjort någon film om Odysseus, vad jag vet, men jag tyckte ändå att den här filmens omslag var hafsigt nog för att den skulle förtjäna ett omnämnande. En film som ser oerhört proffsig ut, jämfört med de nyss nämnda, är Rudolf med den röda mulen (Rudolph the Red-Nosed Reindeer: The movie). Icke desto mindre är den gjord av tidigare nämnda GoodTimes Entertainment. Men detta verkar ha varit den första av deras filmer som visades på bio, så det kan ju tänkas att den är mer påkostad än det mesta de har gjort. Rudolf finns ju inte heller som DIsney-film, men det är ändå fråga om att göra en film om en figur som folk redan är bekanta med från andra håll. Jag skulle ana att den rådande uppfattningen i Amerika är att det är dockfilmen av Rankin/Bass som är den riktiga Rudolf-filmen. Men jag skulle faktiskt gärna se båda två. Jul-lore är ett intressant ämne.
Ännu ett par tecknade filmer som ingick i invasionen, tänker jag i förbifarten nämna, fast de inte har med Disney att göra. Samson & Sally, som jag minns att jag såg mer än en gång när jag var liten, och Fievel i vilda västern (Fievel goes west), som jag inte har sett, men velat se sedan jag såg trailern... när jag var liten. Jag hade sett ettan förstås.
Och sedan är här... ännu fler. Men ska jag redogöra för alla dem blir avvikelsen från ämnet lite större än att den kan beskrivas som "i förbifarten", så det håller jag mig från.
Posted 26 June 2013 - 23:30
Röjar-Ralf (2012)
Jag tog en liten paus i mitt tittande på dom senaste årens Bond-filmer och passade istället på att se om den här filmen, denna gång på DVD (tack för det bibblan!). Jag var rätt exalterad efter att ha sett den här filmen inför Oscarsgalan tidigare i år, men när jag nu ser om den så blev min upplevelse mer nyanserad. Jag tycker fortfarande att filmen är bra, bara att den inte är fullt så bra som jag tyckte tidigare. Det trevligaste med filmen är väl alla referenser som man får till vår tids spelkultur. Allt från homage till en viss typ av arkadspel, till specifika karaktärer från spel och allehanda företeelser. Själv tycker jag att det var kul att se så många kända karaktärer som man kände igen. Pac-Man, Q*Bert, Bowser, Cyril the Zombie, Sonic, m fl. Jag gillar även dom kända ikoner som dyker upp, som utropstecknet från Metal Gear, en Power up-svamp från Super Mario Bros., båda "paddles" från Pong, m fl. Kort och gott, spelet kryllar av referenser som alla spelnördar känner till och kan njuta av. Det kanske blir lite internt om man inte har spelat mycket, eller inte alls. Men samtidigt så tycker jag att det är rätt snyggt gjort att det inte tar överhanden. Tyvärr så byter filmen riktning efter ett tag, och övergår från en massa igenkänning till en mer konventionell handling. Jag kan tycka att det är lite synd, för det är här som filmen går från att vara riktigt bra och cool, till att bara vara bra. Vilket väl inte är fy skam det heller, men jag önskar att man hade kunnat fortsätta med en vink här och där till alla oss spelnördar. Jag såg filmen med originaltal även den här gången, mycket för att det är så bra gjord och passande. Men efter att ha sett filmen så gick jag tillbaka till utvalda scener och såg om dom med svensk dubb. Översättningen och dubben fungerar bra, men jag tycker att det kunde ha gjorts ännu bättre. Med på DVD:n medföljde även den animerade kortfilmen Paperman, den som vann pris för bästa sådan på det här årets Oscarsgala. Helt rätt, då det var den bättre av dom nominerade. Vill man se den så kan man göra det nedan.
Edited by Garm, 26 June 2013 - 23:34.
Posted 27 June 2013 - 07:36
Röjar-Ralf är jag avgjort nyfiken på. ![]()

Posted 27 June 2013 - 13:24
Känns ingen press eller så, men jag längtar efter att få läsa ditt omdöme när du väl har sett filmen, oavsett när det blir. ![]()
Posted 28 June 2013 - 18:01
Mästerdetektiven Basil Mus / Great Mouse Detective, the (1986) [US]
I KORTHET: Disney gör en Sherlock Holmes-film med baserar den istället på böckerna om Basil Mus på BakerStreet. Basil får besök av en liten flicka vars pappa är kidnappad av hans nemesis Rottigan. Tillsammans med nyhemkomna Dr. Dawson ger sig de båda åstad för att rädda honom.
DET BRA: Genom charmig story och karaktärer med en intrig av som växer genom filmens gång. Disney lyckas hålla balansen perfekt mellan en film som är underhållande till och med för vuxna utan att det blir för läskigt för de allra minsta. Sedan är jag vansinnigt förtjust i den här "mössens undre värld" man målar upp. Man leker lite med tanken om Basil Mus lever i samma universum som Bernad & Bianca och Piff & Puff (Räddningspatrullen). Härlig musik där jag speciellt gillar musiksekvensen inne i klockan på slutet när Olivia fångas av kugghjulen.
DET DÅLIGA: Det är synd att Disney aldrig satsat mer på den här karaktären, jag hade gärna sett mer och varför inte en TV-serie?
SOM HELHET: Underhållande, charmig och den lämnar tittaren med en önskan efter mer. Enormt fin animering och med små detaljer här och där som Disney tydligen var så nöjda med att de lät dem spilla över på senare produktioner. Det finns inget att riktigt klaga på – till och med den svenska dubben känns helt rätt.
PS: Den här filmen har stått högt på "att se listan" i många år tillsammans med Bernard & Bianca. Så om någon av er skymtar B&B i Australien i tv-tablån: hojta gärna till.

Posted 28 June 2013 - 22:55
Yay! XC ser på tecknat igen. ![]()
Jag gillar också den där filmen. Tyvärr blev det bara ett micro-omdöme när jag såg filmen senast. Jag skriver dock under på det du precis skrev. Riktigt trist att man inte såg till att göra mer, men på den tiden så förekom det väl inte så mycket uppföljare eller spin-offs? Jag kan ge dig ett annat tips, som på sätt och vis har anknytning till ämnet. För något år sedan köpte och såg jag Sherlock Hund som jag varmt kan rekommendera. Inte riktigt i samma klass som den här, men så är det inte helt rättvist att jämföra dom båda.
Och givetvis så hojtar jag till om jag ser B&B i Australien i tablåerna. En för övrigt riktigt bra film (till och med bättre) tillsammans med den första. Har för avsikt att köpa B&B i Australien på DVD då jag fick den första av en riktigt god vän.
Posted 29 June 2013 - 08:11
Haha. Jag vet att det blir lite långt mellan varven ibland. ![]()
Jag har tänkt att jag skulle köpa B&BiA också eftersom jag faktiskt köpte den första på dvd.
Sherlock Hound skall jag kolla närmare på, tror den nämnts för mig tidigare. ![]()
Edited by XC, 29 June 2013 - 08:11.