Fiskrens: Tack för din långa post.
En sak måste jag dock skriva dig på näsan och det ärdet du skriver om Kate Sackhoff - hon är ju det stora kuttersmycket (tillsammans med Tricia). Ungefär som Buffy var det i Buffy. Den där exceptionella hjältekvinnan som alla älskar och som det jämt dräglas över.
Fiskrens kan du va själv...
Nu tycker iofs jag att det är milsvid skillnad på whedonesqua kick-ass girls, som Buffy och River (Firefly) och Starbuck. Men du har en poäng i att Starbuck är en publikdragare, men inte främst som ett kuttersmycke, alltså i den krassa meningen runkbete. Utan mer utav ett dragplåster i form av en tuff, "okvinnlig" kvinna. Det är min mening i alla fall.
Buffy fyllde ju båda funktionerna, medan Starbuck är ju med förlov sagt inte direkt överdrivet sexig i miniserien och första säsongen. Tricia Helfer och Grace Park är ju tydligt där för att väcka manligt intresse på ett mer direkt plan. Sen att män, myself included, inte kan låta bli att bli sådär smått förälskade (there, I said it

) i i den obändiga, förvirrade och konfliktsökande Starbuck (precis som Adama och Anders) är ju en annan sak. Det är svårt att vara oberörd. Sen är det ju så att det som händer henne under ockupationen på New Caprica väckte i alla fall min empati, kanske ett av seriens starkaste subplots. Men, nota bene, det gäller ju hennes karaktär, inte henne själv. Det må spilla över på henne, men hon är ju trots allt bara det hon spelar för oss som publik (ärligt talat verkar Katee Sackhoff lite trist som person, rätt överspänd och dessutom ihop med en hockeyspelare). Vad jag far efter är att i fallet Starbuck är det rollen, karaktären som är huvudsaken inte att Katee Sackhoffs eventuella snygghet medans det i fallet Six helt klart är Tricia Helfers otvivelaktigt fördelaktiga yttre är det primära, och något man spelar på och förstärker, även om hon gör intressant roll också (fast Six:s karaktär ska ju vara tilldragande så det hänger ju ihop rent berättarmässigt). Det finns däremot inget som säger att Grace Parks karaktär måste vara snygg, eller att hennes snygghet tillför rollen något. Den förstör naturligtvis inte rollen, men jag är övertygad att hon är mycket medvetet castad med hennes förmåga att väcka unga mäns intresse i åtanke.
(Ärligt talat verkar Katee Sackhoff lite trist som person, lite överspänd och dessutom ihop med en hockeyspelare.)
Jag vet inte riktigt vad jag ville få sagt men, du har en poäng även om jag inte håller med dig fullt ut. Jag gör kanske en lite annan definition av kuttersmycke, även om jag håller med om att det är något flytande. Vi kanske behöver ett annat begrepp för Starbuck, Buffy och River och Ripley, Barbara (i NOTLD-remaken), Uma Thurman i Kill Bill, Asia Argento i LOTD, Christina Cox i TCOR, Milla Jovovich i Resident Evil och så vidare.
För mig är ett kuttersmycke till exempel Jessica Alba i The Eye, Tom Welling i The Fog-remaken, när någon är med primärt för att var snygg och därigenom attrahera intresse, utan hänsyn till historien och filmen i övrigt (ett annat lysande exempel är Roselyn Sanchez i Jerry Bruckheimers Without a Trace som går på svensk teve under namnet Brottskod:Försvunnen). Eller någon som medvetet skrivs in för att spela på sin sexighet/snygghet (Jeri Ryan i ST:VOY, Rhona Mitra i BL, The Practice, Laura Bertram i Andromeda, Jamie Curtis i Halloween).
Edited by dukeofnewyork, 11 May 2008 - 16:21.
"I mean, violence is a big problem in our society today and I will not support it. That is the primary reason why I won't do anal. " – Krysta Now,
Southland Tales"Ingen magi, ingen profil, ingen stil, bara tjong i tvättbrädan och morr i mustaschen. " –
Göran Sommardal om Xmen Origins: Wolverine (Kulturnytt 20090430)
"There is hopeful symbolism in the fact that flags do not wave in a vacuum." – Arthur C. Clarke
---
--- | filmtipset | ---