Jump to content

Photo

Byzantium - baserad på pjäsen A Vampire Story av Moira Buffini

• Please log in to reply
19 replies to this topic

#1 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 18 October 2009 - 04:16

Inne med vampyrer ;)

Moira Buffini´s Vampire Story Headed to the Big Screen, More Let the Right One in than Twiligt
October 17th, 2009

What the world needs now is another vampire movie like I need two holes in my neck. Of course, it’s going to get one, and a whole lot more than one. Perhaps the most interesting one on the cards, however, is a big screen adaptation of Moira Buffini’s play A Vampire Story to be called Byzantium. The play was commissioned as part of the NT Connections program in London last year and I’m not even the tiniest bit surprised the movie adaptation is coming. The official synopsis follows after the break.

Bear in mind that this is the official synopsis of the stage play, and the eventual film could be anywhere from identical to radically altered. It also gets into light spoiler territory after the second paragraph.

Two young women arrive in a nameless British smalltown. Their names are not their own. They don’t declare their ages. Their relationship with each other is not clear. Are they sisters, as their assumed identities declare? Or are they mother and daughter? The eldest, Claire, takes a job in a pub. The youngest, Eleanor, goes to school.

During a truth exercise in her drama class, Eleanor confesses that she has been alive for over two hundred years and has survived by drinking human blood. Her classmates think she is utterly crazy and Mint, her teacher, puts her in touch with the school counsellor. She makes one friend, Frank, a boy who has been home educated and is as much of an oddity as Eleanor. He tries to get to the bottom of her vampire delusion, thinking it an epic and compelling psychosis. Why would anyone want to be undead?

Frank’s parents believe that Ella is an anorexic - why does she never eat? Eleanor has started to write her life story as a play. She describes Claire’s background as a prostitute in 19th century London and her own as a child in a private orphanage. Meanwhile, things are falling apart. People are disappearing. Are Eleanor and Claire vampires? Or are they troubled young women on the run?

I probably shouldn’t tell you that Frank’s surname is Stein because it makes the play sound a whole lot naffer than it actually is.

This one sounds like a job for Lynne Ramsay, doesn’t it? As yet, though, there’s no hint of director or cast. To be a little crass, though, this could wind up being the British Let the Right One In.

Byzantium is being co-produced by Stephen Woolley and Elizabeth Karlsen’s Number 9 Films with Parallel Productions. Changing the name was probably a wise choice.

This news was reported by Variety, who also listed the remainder of Number 9’s slate: a Dusty Springfield biopic; a new version of Great Expectations; James Marsh’s film of Taichi Yamada’s Strangers; a comedy set in revolutionary Cuba called Send for Sutton and Hobbs; and The End of Sleep, from Rowan Somerville’s novel. I’m thinking the vampire story is likely to be the pick of the bunch.

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper

We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.

#2 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 15 May 2011 - 12:04

Äntligen lite info om filmen: regissör blir Neil Jordan. Saoirse Ronan och Gemma Arterton spelar huvudrollerna. Inspelningen sätter igång i oktober.

Källa: THR

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.

#3 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 03 May 2012 - 10:43

Posted Image

Gillar. :)

Ska bli kul att se resultatet!

imdb.com

Edited by Synon, 03 May 2012 - 10:44.

#4 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 30 October 2013 - 18:13

Har den hemma på blu-ray så förhoppningsvis kan jag ta mig tid och se den inom en snar framtid. :)

#5 Garm

Garm

Rear Admiral

• SuperMod
  • 3,785 posts

Posted 31 October 2013 - 23:30

Jag tar gärna del av dina åsikter efter att du har sett filmen, så om du får inspiration till att skriva ett omdöme gör gärna ett inlägg i tråden.

Jag har också tänkt att se filmen någon gång. Främst för att Neil Jordan är en väldigt begåvad regissör och Saoirse Ronan en lika begåvad skådespelerska.

#6 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 01 November 2013 - 07:49

Hmm. Låter som ett drama mot vampyrfond?

fqq5BYam.jpg

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#7 Garm

Garm

Rear Admiral

• SuperMod
  • 3,785 posts

Posted 01 November 2013 - 16:16

Inte en aning. Jag har inte satt mig in i handlingen över huvud taget. Jag är rent generellt sett trött på vampyrer och zombies, men jag ger nog filmen en chans oavsett just för Neil Jordan och Saoirse Ronan skull.

#8 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 01 November 2013 - 18:14

Måste hålla med om att viss mättnad uppstått efter alla vampyr/zombie filmer/tv-serier.. Men som du noterar så väcks ens intresse med sådana personer inblandade.
Har lovat mig själv att åtminstone se EN film i helg och det kan bli just denna. Kan behöva en liten paus från tv-serierna värld. :P

Edited by Synon, 01 November 2013 - 18:15.

#9 Garm

Garm

Rear Admiral

• SuperMod
  • 3,785 posts

Posted 02 November 2013 - 00:28

Skräckgenren skulle behöva lite nytt blod (höhö) så att den utvecklas lite. Jag tycker att det var länge sedan som jag såg något riktigt originellt och fräscht som fick mig att lyfta lite extra på ögonbrynen. Och som sagt, det är bra tröttsamt i längden när det är ett visst antal företeelser som är mer populära än andra, vilka dessa än må vara för stunden.

Det känns lovande att du kan tänka dig att ta en 2 timmar lång paus från tv-serier och annat för att se en film istället. Det ska väl till just bra tv-serier för att ens filmintresse ska påverkas, men det är ju trevligt med lite ombyte ibland. Så vi får hålla tummarna för att filmtitten blir av och att den dessutom är sevärd.

Det ska bli intressant att läsa ditt omdöme efteråt om du har tid och lust att skriva ett sådant.

Edited by Garm, 02 November 2013 - 00:29.

#10 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 02 November 2013 - 08:51

Tack, Garm! Gör ett försök att bryta mig loss från tv-seriernas värld. Återkommer om jag lyckas. :D

Jo, visst blir det tröttsamt när något specifikt som t ex vampyrer blir trendigt och allt handlar om det. Snacka om suga ut allt ur oss :P inte undra på att vi tröttnar till slut.

#11 Garm

Garm

Rear Admiral

• SuperMod
  • 3,785 posts

Posted 02 November 2013 - 23:52

Spänningen är oliiiiidlig som en viss Peter Harryson skulle ha uttryckt det. Än verkar Synon vara fast i tv-seriernas järngrepp. ;)

#12 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 03 November 2013 - 00:13

:lol:
Håller dig på halster ett tag till för det blev en annan film. Tyvärr. Se SSF...

#13 Garm

Garm

Rear Admiral

• SuperMod
  • 3,785 posts

Posted 03 November 2013 - 00:25

Typiskt. Men den som väntar på något gott och allt det där. :lol2:

Jag skrev för övrigt ett svar på det filmomdömet.

Edited by Garm, 03 November 2013 - 00:35.

#14 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 07 December 2013 - 18:55

Förra helgen såg jag då äntligen denna film och ska försöka tåta ihop ett kort omdöme:

Som XC noterade så är det mer ett drama med vampyrfond, men jag gillar det. Gillar det vi får veta om vampyrer, gillar berättelsen som förs fram i relativt lågmält tempo med passande tillbakablickar samt att jag tycker de flesta skådespelarna levererar det de ska. Ingen fullpott till filmen då manuset/regin kunde putsats till grann och vissa skådespelare inte till fullo övertygade i sin roll. Men helt klart en sevärd film!

#15 Garm

Garm

Rear Admiral

• SuperMod
  • 3,785 posts

Posted 08 December 2013 - 15:48

Och där kom så ditt omdöme. Den som väntar på något gott och allt det där. ;)

Men bra att filmen i varje fall är sevärd och att Neil Jordan inte helt har tappat fotfästet som regissör och manusförfattare. Nu har han ju inte direkt legat på latsidan på den här sidan av 2000-talet, men jag skulle ljuga om jag inte erkände att dom flesta av hans projekt (bortsett från The Borgias) har passerat helt under min radar. Den senaste filmen som jag såg av honom var The Butcher Boy (väldigt bra för övrigt) och det var väl främst för att han skulle göra en vampyrfilm igen som jag reagerade den här gången. Och för att Saoirse Ronan gör en roll.

Jag ska definitivt se filmen vid något tillfälle och ditt omdöme ger mersmak.

#16 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 08 December 2013 - 16:58

:D

Ja, filmen föll mig i smaken som helhet. Saoirse (jäkligt krångligt namn :P) gjorde bra ifrån sig, men tyckte ändå Gemma A var strået vassare. Ser fram emot ditt omdöme!

Edited by Synon, 08 December 2013 - 17:01.

#17 Garm

Garm

Rear Admiral

• SuperMod
  • 3,785 posts

Posted 08 December 2013 - 18:13

Jupp, det där namnet är lite speciellt. Både att skriva och att uttala. Man drar sig nästan för att bruka det för att istället hänvisa till en annan film med henne för att berätta vem man menar. :fniss:

Håll ut! Omdöme kommer så småningom.

#18 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 08 December 2013 - 19:34

Precis! "Jamen, du vet hon som spelade..."

Då är det min tur att vänta då :)

#19 Garm

Garm

Rear Admiral

• SuperMod
  • 3,785 posts

Posted 09 December 2013 - 15:08

Precis så. :lol:

Jag har inte filmen själv så jag får kolla vilka alternativ som jag har och sedan välja ett av dom för att få se filmen. Jag återkommer givetvis med ett omdöme efter det.

#20 Garm

Garm

Rear Admiral

• SuperMod
  • 3,785 posts

Posted 02 March 2014 - 01:25

Då kan jag bocka av den här filmen från listan över osedda filmer eftersom jag såg den i gott sällskap nu under den senare delen av kvällen.

Och jag tycker att den var bra. Kanske att det där lilla extra saknas men i slutänden så är det en intressant, välspelad och spännande film som spelas upp. Handlingen är väl kanske där det lilla extra saknas, men det är för den delen fortfarande intressant. Jag gillar att man så bra har balanserat scenerna mellan nu och dåtid så pass bra. Risken är ju att det ena får ta överhanden, men här bibehåller man det intressanta till den grad att allt flyter på precis som det ska. Jag kan även uppskatta att det tar ett litet tag in i filmen innan man börjar att berätta om Eleanor och Claras bakgrund. Den här biten har ju onekligen vissa likheter med hur upplägget är i En vampyrs bekännelse även den i regi av Neil Jordan. Skillnaden ligger väl i att den filmens nutid får väldigt lite plats och känns mest som en fotnot i jämförelse med bakgrundshistorien som utgör den specifika filmens blickfång. Fint att se hur Neil Jordan och manusförfattaren Moira Buffini har lyckas att undvika att gå i fällan i skapandet av Byzantium.

Karaktärerna är intressanta, speciellt Eleanor, Clara och Frank. Det är intressant att se hur relationen mellan dessa tre utvecklar sig under filmens gång. Kanske specifikt mellan Clara och Eleanor samt mellan Eleanor och Frank. Alla tre gestaltade med bravur och pondus av respektive skådespelerska/skådespelare. Framförallt så briljerar Saoirse Ronan som vanligt.

Visuellt så är filmen tilltalande, även om det vid två tillfällen förekommer en scen där man får se ett vattenfall på håll och hur vattnet färgas rött, eller kanske mer korrekt hur vattnet ersätts med blod, och som sakta men säkert faller. Det ser datorgjort ut och således inte bra. Men det är nog också dom enda scenerna som jag har något att invända emot, för i övrigt så ser hela filmen riktigt bra ut.

Den låter även bra, med ljuvlig och passande musik samt suggestiva ljudeffekter.

En bra, spännande och välgjord film som jag helt klart både kommer att införliva i filmsalingen och med det även att se om i framtiden.