Jump to content

Photo

Spirited Away

• Please log in to reply
12 replies to this topic

#1 Kidnero

Kidnero

Commander

• Members
  • 225 posts
  • Interests:Böcker (mest sci/fi och fantasy, men även annat som deckare m.m.), film, musik och min älskade yngsta dotter. Fiske och skogsliv är inte dumt heller.

Posted 04 April 2004 - 11:07

Någon som har sett den ännu? Har precis skaffat den, så det blir väl kanske i kväll. Beror på när Nette kommer hem från sitt demo.

Hon säljer Alpnärings kryddor. Nån som vill boka ett demo? :lol:
Oh... and at six o'clock every day, without fail, with no excuses, he must go home and read Where's My Cow?, with all the right farmyard noises, to his little boy.

There are som things you have to do. (Terry Pratchett - Thud!)

#2 Peak

Peak

Dear Leader

• Admin
  • 11,184 posts

Posted 04 April 2004 - 13:56

Nix. inte än. Planerar att köpa den någon gång framöver, men det har inte blivit av än.

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."

#3 Mara Jade

Mara Jade

Senior Commodore

• Members
  • 2,171 posts

Posted 06 April 2004 - 13:27

Inte sett, storyn känns lite för skum för min smak...
Vad lyssnar och ser jag på?

Posted ImagePosted Image

Livet innebär naturligtvis många problem. Några av dom mest populära är. Varför föds vi? Varför dör vi? Varför använder vi så stor del av den mellanliggande tiden till att titta i skyltfönster? ~ Liftarens Guide till Galaxen

#4 Lady Dragonheart

Lady Dragonheart

Senior Captain

• Members
  • 799 posts

Posted 06 April 2004 - 13:29

Den skulle jag vilja se

#5 Kidnero

Kidnero

Commander

• Members
  • 225 posts
  • Interests:Böcker (mest sci/fi och fantasy, men även annat som deckare m.m.), film, musik och min älskade yngsta dotter. Fiske och skogsliv är inte dumt heller.

Posted 28 April 2004 - 10:32

Helt underbar i mina ögon, Nette tyckte väl att handlingen var lite knepig stundtals.

Men, animeringen är bara helt fantastisk, där var vi bägge helt eniga. Den bästa animerade film vi någonsin sett, vad det gäller just animeringen. Makalöst vacker i vissa scener.

7-årsåldersgränsen kan kanske diskuteras. Den innebär ju att barn under 7 år, får se den med sina föräldrar. Kan kanske diskuteras vad det gäller vissa scener. Man bör nog vara över 7 år för att se den. Det är inte någon traditionell barnfilm.
Oh... and at six o'clock every day, without fail, with no excuses, he must go home and read Where's My Cow?, with all the right farmyard noises, to his little boy.

There are som things you have to do. (Terry Pratchett - Thud!)

#6 Wolhay

Wolhay

Ensign

• Members
  • 41 posts

Posted 29 April 2004 - 15:13

Spirited Away är en riktigt trevlig barnfilm. Jag blev lite förvånad av mängden blod och uppstötningar i vissa scener men det var en trevlig överaskning. Det som jag gillade mest var att det inte fanns någon alltför ondskefull antagonist och även om det fanns ett tema om girighet så slapp man åtminstone predikande om det.

#7 Mindphazer

Mindphazer

Senior Captain

• Members
  • 840 posts
  • Interests:HardCore Sience Fiction!

Posted 29 April 2004 - 18:50

Nej, jag kommer inte att köpa den. Dock skall jag hyra den. Har redan lagt in den på min filmlista på Brafilm.com. Så den kommer väl så småningom.

Men visst har den en härligt mysko handling! Ser fram emot den!

#8 rehnvall

rehnvall

Senior Commander

• Members
  • 380 posts

Posted 30 April 2004 - 18:34

Jag blev lite förvånad av mängden blod och uppstötningar i vissa scener men det var en trevlig överaskning.

Det är inte en disney film du tittar på utan en Japansk anime och de har en annan inställning om vad som är skadligt för barn, liksom sverige har en annan inställning en vad amrekanarna har.

De värsta är att Japan har flera filmbolag som ger ut filmer i samma kvalitets klass men vi får inte se rökan av dem här eftersom de inte är barnfilmer utan mer vuxenfilmer.

#9 rehnvall

rehnvall

Senior Commander

• Members
  • 380 posts

Posted 30 April 2004 - 18:46

7-årsåldersgränsen kan kanske diskuteras. Den innebär ju att barn under 7 år, får se den med sina föräldrar. Kan kanske diskuteras vad det gäller vissa scener. Man bör nog vara över 7 år för att se den. Det är inte någon traditionell barnfilm.

Ja man kan fårgasätta åldersgränsen. Ibland undrar jag var de tänker på, fint exempel, är Macross: dyrl 7 års gräns, extremt blodigt/våldsamt på sina ställen, lik, folk som får sitt huvud krossat/sprängd, nakencen, folk som driker stora mängder sprit, och en felöversatt dialog där de pratar om (ungefär) hon har haft sex med många, istället för är hon älskad av många.

Macross 2 inehåller knappt något personligt/grafiskt våld eller någon nakenhet men engelsmänen tyckte att animen ska ha 15 års gräns.

Men sverige lever i myten allt teknat är barnfilm det är väll därför Cobra står som barnfilm i vidiobutikerna.

Edited by rehnvall, 30 April 2004 - 18:59.

#10 Frederyck

Frederyck

Cadet Third Year

• Members
  • 19 posts

Posted 06 May 2004 - 17:57

Att filmer har konstiga nivåer på åldersgränserna har alltid varit en intressant spörsmål. För en tio år sedan åt jag middag med dåvarande chefen för Statens Censurbyrå, och hon kämpade för att man skulle införa en vuxengräns på filmer, dvs att man skulle kunna klassa filmer som 18 helt oklippta. Naturligtvis funkade inte det och idag är det mest filmbolagen själva som klipper i filmerna för att få en önskad åldersgräns istället...

#11 Sun Lee

Sun Lee

Cadet First Year

• Members
  • 5 posts
  • Interests:läsa böcker, brevväxling, skriva fanfictions, lyssnar på music och tittar på filmer.

Posted 19 July 2004 - 17:05

Jag älskar den här filmen. Det var fantastiskt! Alla hade gjort so fint och där var så roliga gestalter =) Filmen var spännande och roliga - jag tyckte om det väl mycket!

#12 Spidde

Spidde

Rear Admiral

• Members
  • 3,747 posts
  • Interests:Serietidningar, musik, film och litteratur.

Posted 21 July 2004 - 12:26

fantastisk film!
With great power comes great responsibility. This is my gift and my curse. I am Spider-man.

last.fm Filmtipset

#13 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

l'Empereur des Lumières

• Moderator
  • 2,579 posts

Posted 26 February 2014 - 02:56

Eftersom jag köpte en Ghibli-box till mina syskonbarn i födelsedagspresent så såg vi denna i torsdags. Har sett den på japanska innan men fick nu se den på svenska. Fortfarande lika mysigt fantasifull.