Fredrik och Filips bok
Posted 03 August 2004 - 08:16
Från bokus.se
"Du minns "DDR-Sverige"? Televerket-Sverige? Ett Sverige där det blinkade uppe i tv:ns högra hörn när ett nytt program började i "den andra kanalen"? Två nötcreme och en moviebox är en humoristisk tillbakablick på ett Sverige som i dag känns uråldrigt, sett genom ögonen på två 70-talister som hävdar att deras uppväxt sammanföll med övergången från ett slags DDR-land till något mer världsvant. Nostalgiskt skimrande anekdoter om "bortkomna Stenmarksfarsor", grupprunkningsstunder efter gympan, "Rör inte min kompis"-knappar och Luciavakor blandas med subjektiva teorier om varför 70-talisterna blev som de blev. Den riktar sig således precis lika mycket till de tilltufsade 70-talisterna som till deras föräldrar, som här får en unik inblick i vad som egentligen pågick i deras avkommors medvetanden när hela familjen satt andäktig framför Razzel på lördagskvällarna."
Som sagt är det ngn som läst den och i så fall vad tycks?
Posted 15 August 2004 - 21:10
Är det ngn som läst:"Två nötcreme och en moviebox" av skojarna från femmans High Chaparall, som sjutiotalist är man ju lite nyfiken...
Från bokus.se
"Du minns "DDR-Sverige"? Televerket-Sverige? Ett Sverige där det blinkade uppe i tv:ns högra hörn när ett nytt program började i "den andra kanalen"? Två nötcreme och en moviebox är en humoristisk tillbakablick på ett Sverige som i dag känns uråldrigt, sett genom ögonen på två 70-talister som hävdar att deras uppväxt sammanföll med övergången från ett slags DDR-land till något mer världsvant. Nostalgiskt skimrande anekdoter om "bortkomna Stenmarksfarsor", grupprunkningsstunder efter gympan, "Rör inte min kompis"-knappar och Luciavakor blandas med subjektiva teorier om varför 70-talisterna blev som de blev. Den riktar sig således precis lika mycket till de tilltufsade 70-talisterna som till deras föräldrar, som här får en unik inblick i vad som egentligen pågick i deras avkommors medvetanden när hela familjen satt andäktig framför Razzel på lördagskvällarna."
Som sagt är det ngn som läst den och i så fall vad tycks?
Jag stämmer in på den beskrivningen och tycker boken mestadels är hejdlöst rolig.
Posted 15 August 2004 - 21:59
Posted 15 August 2004 - 22:53

Livet innebär naturligtvis många problem. Några av dom mest populära är. Varför föds vi? Varför dör vi? Varför använder vi så stor del av den mellanliggande tiden till att titta i skyltfönster? ~ Liftarens Guide till Galaxen
Posted 15 August 2004 - 23:01
Posted 16 August 2004 - 15:24
Posted 17 August 2004 - 14:02
ok, jag diggar ju tv-serien...fast deras ursäkta röran vi bygger om var inte alls då bra...
Nej. Inte jag heller. Men boken har ju inget med någon av deras tv-serier att göra alls. Innehåller ju bara reflektioner över allt från den status ungen vars föräldrar köpte första videon i grannskapet fick till den latent kåta stämningen på föräldramöten
Gillar man Filip och Fredriks stil och humor (bortsett från "Vi bygger om...") så gillar man nog boken. Det gjorde jag och min tjej ialafall.
Posted 24 August 2004 - 17:18
Posted 26 August 2004 - 08:12
last.fm Filmtipset
Posted 27 August 2004 - 15:22
Posted 30 August 2004 - 13:56
Insändare ur Gefle Dagblad 17/10 2005.
"Tyvärr förvandlas han ideligen till en löjligt brinnande dödskalle"
Filmrecensenten Kristian Ekenberg om Nicholas Cage som Ghost Rider, ur Gefle Dagblad 17/3 2007
Posted 30 August 2004 - 15:01
Posted 07 September 2004 - 11:41
last.fm Filmtipset
Posted 07 September 2004 - 19:22
Insändare ur Gefle Dagblad 17/10 2005.
"Tyvärr förvandlas han ideligen till en löjligt brinnande dödskalle"
Filmrecensenten Kristian Ekenberg om Nicholas Cage som Ghost Rider, ur Gefle Dagblad 17/3 2007
Posted 08 September 2004 - 16:01
Posted 20 October 2004 - 13:00
Tycker Fredrik och Filip är allmänt tråkiga och tämligen värdelösa...det där är inte humor, bara så fruktansvärt smaklöst...
Spidde antar att du inte är född på 70-talet, det krävs att man växte upp på 80-talet för att kunna förstå alla referenser som Filip & Fredrik har i sin bok. Men vem vet om så där 10-15 år kanske det kommer en liknande bok om hur det var att växa upp på 90-talet, kanske den kan passa dig bättre. Men smaken är ju som baken, delad..