Jump to content

Photo

Oz: The Great and Powerful - Prequel till The Wizard of Oz

• Please log in to reply
26 replies to this topic

#1 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 15 June 2010 - 19:03

Enligt ryktena så har Sam Raimi har tackat ja till att göra nya Trollkarlen från OZ.

Sam Raimi Will Direct Oz, the Great and Powerful in 3D | /Film
On Friday we heard that the offer had gone out from Disney to Sam Raimi for the director's chair on Oz, the Great and Powerful. Now Raimi has accepted the job, which will make the origin story of the Wizard of Oz, starring Robert Downey, Jr., his follow-up to Drag Me To Hell, and his first movie since being released from the Spider-Man series in January. And he'll make it in 3D.

Deadline says that Raimi will direct Downey in the picture — when Vulture reported that the offer was out to Raimi, the site didn't mention Downey at all, which led me to wonder if his deal to star was as firm as previously reported. Whether it really was, or if Downey is committing fully now that Raimi is on board, doesn't really matter. The question is: when does the movie shoot? Downey has a few big commitments: Sherlock Holmes 2, Gravity and The Avengers. Add this and he's fully booked for the next year.

Oz, the Great and Powerful is a script by Mitchell Kapner that was called Brick earlier this year. As I said when we first reported on this, Kapner's script takes the idea that the Wizard is also transported to Oz from Kansas, and details how he came to be the power seen in The Wizard of Oz. Kapner based the script off of a collection of influences from L. Frank Baum's Oz books as well as some ideas of his own to produce a story that suggests "the wizard is a charlatan who's part of a traveling circus but goes on a similar odyssey as Dorothy when he mysteriously lands in Oz."

Can't say I'm terribly thrilled about this. Raimi might turn out the best possible movie from this idea, but the whole concept of a Wizard of Oz prequel is just more tripe in line with so much of the uninspired tripe that has characterized studio product in the past year. The idea of seeing Raimi and Downey churn out their very own Alice in Wonderland makes me cringe. There's persistent word that this script needs a lot of work, which doesn't add any optimism. (Maybe Raimi will have time to rewrite with his brother, Ivan.)

Not that I want to see Raimi make Evil Dead 4 (let that series rest, please!) but he seemed so energized by Drag Me to Hell. Another small film probably wasn't in the cards, but there have to be better films for Raimi than this. I hope I'm wrong and he'll turn out something smart and clever and fun.

Sam Raimi Confirmed to Direct OZ, THE GREAT AND POWERFUL with Robert Downey Jr. to Star
Last week, we reported that Disney had offered Sam Raimi the director's chair for Oz, The Great and Powerful. Today, Deadline reports that he's taken it. Furthermore, they report that Robert Downey Jr. has signed on to star as the wayward circus wrangler who would become the Wizard of Oz. Disney is hoping that they can land another billion-dollar-hit as they did this year with Tim Burton's Alice in Wonderland. Oh, and Oz is going to be 3D (the movie we're talking about right now, not the HBO prison drama, although that would be interesting/terrifying).

Hit the jump for more on Raimi and Downey's schedules.

This is Raimi's first project since getting booted off Spider-Man 4 and Sony decided to make a totally unnecessary Spider-Man reboot. He's also attached to helm an adaptation of the ridiculously-popular online video game World of Warcraft, but I'm going to presume it's going to stay in the backseat as Disney is most likely setting Oz the fast-track. But how fast may depend on Downey's schedule.

Downey is currently working on Sherlock Holmes 2 and will next be seen this November in the Todd Phillips comedy Due Date. He's also attached to star in The Avengers and Alfonso Cuaron's Gravity. Keep in mind that The Avengers has set its tentative release date for May 4, 2012.

Despite a somewhat amusing premise, it's difficult for me to get excited about Oz, simply because there are four other Wizard of Oz-related projects in the works. However, the pairing of Raimi and Downey gets this Wizard of Oz spinoff on my radar. Also, imagine what Raimi could do with flying monkeys.

Edited by Georgia, 15 June 2010 - 21:43.

Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.

#2 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 15 June 2010 - 20:09

Förlåt att jag är lite kinkig men det är inte officiellt ännu. Stämmer säkert, men det är inte bekräftat än att han står för regin. Samma gäller Downey JR.

Kan ju bara lägga till att det handlar om en prequel till Wizard of Oz. Och för att röra till det ordentligt så är ytterligare tre OZ-filmer på g. :blink:

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper

We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.

#3 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 15 June 2010 - 21:18

Ja ja ja :P
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.

#4 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 15 June 2010 - 22:44

Hehe, you know me!

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.

#5 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 16 October 2010 - 00:52

Posted Image

Oz: The Great and Powerful

Prequel till klassikern "The Wizard of Oz" som handlar om hur den unge the wizard himself kom till Oz i en luftballong efter att ha flytt en arg make vars fru han låg med (!). Sam Raimis nästa projekt och Robert Downey JR sägs medverka, dock är det ej officiellt. Vi får väl se när mer info dyker upp. Inspelningen är planerad till juni 2011.

"The Wizard — a snake-oil salesman posing as a magician — enters Oz via a hot-air balloon, which he uses to escape an angry husband who has found out that Oz slept with his wife. There, Oz — a fast-talking huckster who wears a velveteen frock coat (yes, I can see that) — falls in love with Glinda (the Good Witch), and the two combine forces to fight the evil witches Evanora and Theodora. Theodora starts out as a good witch, but after Oz jilts her sexual advances, Evanora — the truly evil witch — convinces Theodora to become an evil witch with her and help her to rule all of Oz."

Källor:
imdb.com
Collider
Prodution Weekly Twitter

Ryktestråden här på forumet

...

Många Oz filmer som är på g vilket skapar viss förvirring ska erkännas. De andra är: Drew Barrymores "Surrender Dorothy" och två stycken från Warner Bros. som dock enbart är rykten.

Edited by Synon, 16 October 2010 - 00:53.

#6 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

l'Empereur des Lumières

• Moderator
  • 2,579 posts

Posted 16 October 2010 - 10:39

Bara tre häxor, alltså... Förmodar att det innebär att den rättar sig efter filmen snarare än boken... men det är väl inte så överraskande.

#7 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 16 October 2010 - 12:38

*host harkel* ;)
http://www.scifinytt...?showtopic=9843

Edited by Georgia, 16 October 2010 - 12:43.

#8 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 16 October 2010 - 12:42

Men vad fan? Ledsen, men jag ger verkligen upp sökmotorn nu. Jag är inte alls vän med den tydligen.

#9 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 16 October 2010 - 12:46

Inte den bästa, men bättre än tidigare. Man måste vara lite påhittig när man söker för att hitta.
Slår ihop trådarna

#10 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 16 October 2010 - 20:43

Tack Georgia för städningen. :)

#11 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 09 May 2011 - 12:10

Rachel Weisz är på g att spela den elaka häxan Evanora, syster till Theodora som kommer att spelas av Mila Kunis. James Franco ska spela Oz.

#12 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

l'Empereur des Lumières

• Moderator
  • 2,579 posts

Posted 10 May 2011 - 13:53

Evanora och Theodora... Jag antar att det är namn de satt på östra och västra häxan... Men vem är vem?

#13 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 10 May 2011 - 14:06

"Dorothy missar ballongen, så sällskapet drar vidare till den snälla Häxan från Söder, Glinda"

Och saxat från synopsisen i ett tidigare inlägg: "falls in love with Glinda (the Good Witch), and the two combine forces to fight the evil witches Evanora and Theodora. Theodora starts out as a good witch, but after Oz jilts her sexual advances, Evanora — the truly evil witch — convinces Theodora to become an evil witch with her and help her to rule all of Oz."

Då är väl Evanora och Theodora häxorna från öst och väst. Och precis som du undrar: vem är vem då? För Theodora var ju god innan, har de skrivit om lite och gjort om henne från en god häxa till en ond eller följer de boken? Äsch, inser att det var ett tag sen jag stiftade bekantskap med Oz och snurrar bara till det nu när jag "pratar" högt. Kanske någon här har ett svar? :)

Edited by Synon, 10 May 2011 - 14:33.

#14 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

l'Empereur des Lumières

• Moderator
  • 2,579 posts

Posted 10 May 2011 - 15:38

I boken finns det en häxa för varje väderstreck, men i filmen (Den med Judy, menar jag.) har de rationaliserat bort den ena goda häxan. I den är Glinda nordhäxan, fast hon är sydhäxan i boken.

I bokens uppföljare och nerföljare presenteras ännu fler häxor som också har någon sorts koppling till väderstrecken. Till exempel Mombi som är den onda nordhäxan (samtidigt som det finns en god nordhäxa).

Och så finns ju de apokryfiska verken. Som Wicked till exempel. Där heter de onda häxorna Elphaba (väst) och Nessarose (öst). Eftersom jag varken läst böckerna eller sett musikalen, vet jag inte om någon av systrarna (som de är även i den versionen, fast det inte nämns något om det i originalet) är ond först och övertalar den andra till att bli det också. I alla fall tror jag att de framställs mindre monokromt där än de ofta görs annars. Det är ju Elphaba som är huvudpersonen.

Jag vet inte om några av de officiella böckerna utforskar häxornas tidigare liv, men jag kan inte erinra mig att det är så i någon av de böcker jag läst. Med andra ord borde manusförfattaren till den här filmen kunna ta sig hyfsat stora friheter utan att få alltför mycket skäll.

#15 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 18 May 2011 - 08:17

Tack för förklaringen!

Senaste nytt: Michelle Williams ska spela Glinda! Och här i artikeln får vi reda på vilka häxor som menas. :P

The triumvirate of witches in Sam Raimi’s Oz, The Great and Powerful is complete. The film stars James Franco as the future-wizard of Oz, Mila Kunis as Theodora (Wicked Witch of the West), Rachel Weisz as Evanora (Wicked Witch of the East), and now Variety reports that Michelle Williams has been cast as Glinda, the Good Witch. So it looks like Disney won their battle with Raimi who wanted Hilary Swank for the role, but Disney wanted Williams.

In this re-imagining/prequel to The Wizard of Oz, Franco is a snake-oil salesman who is transported to Oz and teams up with Glinda to fight her evil sisters in a power struggle for control of the magical land. While Raimi obviously knows the script better than I do, I think Williams is talented actress who adds value to any film. She tends to gravitate to serious indie fare so this is a nice change of pace for what is sure to be one of Disney’s 2012 tentpoles. Williams will next be seen as Marilyn Monroe in My Week with Marilyn and opposite Seth Rogen in Sarah Polley’s bittersweet comedy Take This Waltz.

Källa: Collider

#16 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 27 May 2011 - 04:36

Zach Braff (tv-serien "Scrubs") ska spela trollkarlens assistent Frank.

Premiären är satt till 8 mars 2013 (USA förmodligen).

Källa: comingsoon.net

#17 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 13 July 2012 - 09:00

Ah, enligt imdb så är 8 mars även premiären i Sverige.

Trailer som lovar mycket och jag hoppas förväntningarna uppfylls. :)

#18 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 13 July 2012 - 20:30

Svårt att inte gilla det där. :D (Även om det var mer likt Alice i Underlandet än klassiska Trollkarlen från Oz).

fqq5BYam.jpg

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#19 Peak

Peak

Dear Leader

• Admin
  • 11,184 posts

Posted 13 July 2012 - 20:40

Jag skulle hellre vilja att de gjorde uppföljarna (det finns ju ett gäng), men den där ser ju helt okej ut på trailer iaf.. :)

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."

#20 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

l'Empereur des Lumières

• Moderator
  • 2,579 posts

Posted 15 July 2012 - 20:18

Det finns en apokryf bok av Donald Abbott, som heter How the Wizard came to Oz. Joe Bongiorno anser tydligen att den stämmer tillräckligt bra överens med kanon för att inkludera den i sin huvudsakliga Oz-tidslinje. Undrar i vilken mån filmen inspireras av den boken... eller av några böcker över huvud taget.

#21 Fiskrens

Fiskrens

Social kameleont

• Moderator
  • 4,025 posts
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 02 April 2013 - 21:23

Om man köper att filmen är riktad mot (yngre) tonåringar funkar den riktigt bra. Enkel handling, schysst sagostämning, tydlig sensmoral, lättsam humor - tacksamt nog befriad från "vuxen-vinkar". Världen är extremt sagogräll och ofta riktigt vacker, tyvärr verkar man ha fastnat i det för det blir ibland väääldigt mycket av den. Det och ett tyvärr lite slappt manus drar ned tempot. För mig som vuxen, ska jag väl tillägga; sonen verkade gilla det hela tiden.

James Franko är som klippt och skuren för att spela den charmige och innerst inne godhjärtade lurendrejaren, och han gör det alltså bra. De andra inte lika bra. Mila Kunis förväntar jag mig inte mer av än så här, men både Michelle Williams och Rachel Weisz känns väldigt bleka. Bruce Campbell är så klart med, och är som alltid perfekt :P.

Har man inte för stora förväntningar och vill se en färgglad, lättsam saga funkar den här bra. Men man ska nog inte jämföra den med förlagan.

Betyg: OK+

"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#22 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 11 September 2013 - 19:35

Oz the Great and Powerful (2013) [US]
I KORTHET: En story som vill föra oss närmare den man Dorothy hittar bakom kulisserna i smaragdstaden. Vem var han? Hur gick det till när han kom till Oz? Och hur kunde han bli så mäktig? Och varför talar han genom en bild som projiceras i rök? Utöver det så får man också "den sanna historien" om hur den Elaka Häxan i väst, blev just den elaka häxan i väst.
DET BRA: Man får ihop storyn väldigt bra och det hela leder väldigt smidigt in i den klassiska filmen från 1939. Visuellt så har man hittat ett tema som är som den klassiska filmen (speciellt de skarpa färgerna) sammansmält med klassiska Disney-filmer (miljöerna). Det hela är otroligt snyggt och det är svårt att inte uppskatta alla små homage till filmen från 39.
DET DÅLIGA: James Franco gör inte en dålig roll och jag tror inte Johnny Depp skulle ha gjort den bättre (men tanken är ändå rätt intressant) men faktum är "Oz" är den svagaste länken, han är en liten småtrist figur som det är svårt att tycka om. Kanske är det ett medvetet val - för Oz var iofs inte en populär trollkarl. Sedan är det kanske lite småtrist att man gör en prequel och inte tar med alla 4 häxorna; kanske är Ozma aktuell för 2:an?
SOM HELHET: En trevlig fantasyfilm som anstränger sig lite extra för att hålla ihop med en gammal klassiker, Time Warner sitter lite halvgiriga på somliga rättigheter (som rubinskorna) och till och med Elaka Häxans gröna nyans var tvungen att alterneras.
PS: Visst var de mörkare sekvenserna inne från smaragdstaden fantastiska? Iaf jag kunde inte låta bli att se fram emot de tv-serier baserade på Oz som är på G.

fqq5BYam.jpg

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#23 Garm

Garm

Rear Admiral

• SuperMod
  • 3,785 posts

Posted 11 September 2013 - 23:09

Vilket härligt omdöme XC. Och trevligt att du också gillade filmen. :) Jag håller med om att den här filmen passar väldigt bra ihop med den från 1939. Alla små vinkar hit och dit mellan filmerna är passande och väldigt bra utförda. Jag reagerade kanske inte direkt på att Time Warner har varit lite av en stoppkloss, men det är ju inte oväntat och jag blev inte förvånad när du förde det på tal. Men det är lite synd att man ska utöva sådana rättigheter när man istället kan bygga broar mellan bolagen. Jag hoppas att uppföljaren blir av och att man där får se det som utelämnats i den här filmen, för slutet lämnas ju lite öppet och det finns mer att ta av om man vill göra en till film. Något som jag inte heller skulle tacka nej till. Jag håller även med dig om dom mer mörkare partierna i filmen, riktigt härliga. Samt att man definitivt ser fram emot Oz-tv serierna som är på gång.

Den här filmen är verkligen en "eyegasm" för den visuella biten slår nog någon form av rekord genom att vara genomarbetad och riktigt vacker att se på. Och det märks knappt att filmen i första hand är ämnad att ses i 3D, för dom få scener som sticker ut och har en tydlig "shot in 3D"-stämpel är lätträknade.

För regi står Sam Raimi och han gör ett utmärkt jobb. Man har rollsatt filmen riktigt bra och jag är nyfiken på hur mycket som Sam har haft att säga till om det. För det känns som typiska skådespelare som Sam skulle vilja arbeta med. Bäst av alla i filmen tycker jag att Rachel Weisz är som Evanora. Så.Jävla.Bra. Visst, jag erkänner att jag är lite svag för henne och att hon har gjort flera filmer tidigare som jag tycker är bra. Men det här går bortom fandom och allmänt nörderi, för hon gör verkligen ett kanonjobb i sin roll. Hon gör sin karaktär levande och trovärdig, och hon vet verkligen hur man ska leverera en repik. Hon sätter typ alla och sättet som hon gör det på sedan. Wow. Riktigt övertygande.

En av mina favoritscener är faktiskt en där hon är inblandad. När Oz först har träffat Glinda och tillsammans är på väg mot hennes domäner. Sedan zoomar man långsamt ut för att avslöja att Evanora har sett allt i sin kristallkula och utbrister; "No. No, no, no, no, no. It cannot be. Curse you, Glinda. You should be dead. I'll see you dead yet. Curse you and your pretty little face." Där är ett lysande exempel på någon som vet hur man går in i en karaktär och levererar.

En annan av mina favoritscener är faktiskt början. Hur man kör med svartvitt i 4:3 format med monoljud för att sedan, när Oz sveps med till Oz och då ändrar man till färg, stereoljud och 2.35:1 format. Mycket utsökt.

En annan favoritscen är när Glinda vid två tillfällen i filmen använder sina kunskaper för att frammana dimma som ett hjälpmedel. Riktigt effektivt visar det sig och ack så snyggt dimman är gjord.

Och den sista akten i filmen med kampen mellan Oz, Theodora och Evanora är riktigt, riktigt vass.

Jag gillar givetvis flera av dom andra skådespelarna också. James Franco känns bra i sin roll som Oz och jag är glad att det blev han som tog hem den rollen. Det ryktades om allt från Robert Downey, Jr. till Johnny Depp, men jag tror inte att någon av dom kunde ha gjort bättre ifrån sig. Men jag medger att tanken på Depp i den rollen är intressant, som XC skrev. Både Mila Kunis (Theodora) och Michelle Williams (Glinda) har fått ta emot en hel del kritik för sina insatser i den här filmen men för mig känns det helt omotiverat. Dom är bra och gör det som man ville få ut, samt lite till. Zach Braff var lite oväntat i rollen som Finley. Han sätter rösten och jag läste att han till och med var på plats för att filma sina scener som dom sedan skapar med hjälp av CGI. Lite som Andy Serkis gör när han arbetar. Jag tror att det hjälper en hel del för att sälja in en CGI-karaktär. Om jag ska nämna någon skådespelare som var bra, men något ovant att se så var det Tony Cox som Knuck. Men det är för att jag har sett honom i så många komedier innan (många rätt oseriösa dessutom) att jag bitvis hade svårt att ta karaktär och Tonys insats på allvar, speciellt eftersom man även här valde att framhäva honom som en mindre comic relief. Men det släppte efter ett tag.

Och hur mycket jag än gillar Bruce Campbell så tyckte jag inte att hans lilla inhopp i filmen gav något speciellt. Lite synd, men jag tror att det beror på att hans roll var med så lite. Man är ju van vid att se hans inhopp i Sams filmer som lite matigare än vad den här var.

Handlingen känns välgjord. En klassisk korsning av mer traditionell saga möter fantasy. Den bär Sams prägel eftersom det finns mer mörka partier och flera scener där man nästan hoppar till lite. Man han visar upp ett brett spektra och lyckas att ta vara på filmens manus på bästa sätt. Det här är en film som kanske inte kommer att bli lika klassisk som Oz-filmen från 1939, men jag tror att den kommer att stå sig väl mot tidens tand.

Det är inte annat än att man blir sugen på flera saker efter att ha sett den här filmen. Som att se om den igen. Men även att både se om Oz-filmen från 1939 samt att läsa allt som L. Frank Baum skrev. Aja, vi får väl se vad det blir av det. Men jag konstaterar i varje fall, glädjande, att det här var en bra film.

#24 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 12 September 2013 - 08:48

Det enda som störde mig med Rachel Weisz insats var att det var något i hennes rolltolkning som jag känner igen från någon annanstans. Var flera gånger det var rörelser och replikskiften som var bekanta. (Tex när hon lurar Theodora och den senare förvandlas till den elaka häxan i väst). Inget som sänker filmen egentligen, är mest störande för att jag inte kan sätta fingret på varifrån jag känner igen det.

En annan sak med inledningen som jag uppskattar är hur man levererar 'virvelvinden' visuellt så den skall påminna om den virvelvind som svepte med Dorothy till Oz 1939. Man håller verkligen balansen på ett föredömligt sätt att modernisera och utnyttja tekniker men samtidigt göra skarven mot det gamla så mjuk som möjligt.

Jag upplevde kanske heller inte Time Warner som en stopkloss, men nog hade det varit kuligare om man kunnat ta ut svängarna ännu mer i filmen? :) Själv har jag sett Trollkarlen från Oz rätt nyligen, tillsammans med Disneys "uppföljare" Oz - En Fantastisk Värld, men blev lite halvsugen att se om den senare igår faktiskt.

fqq5BYam.jpg

#25 Garm

Garm

Rear Admiral

• SuperMod
  • 3,785 posts

Posted 12 September 2013 - 14:20

Hmm, undrar vilken film som du kan ha sett det som du känner igen det ifrån? Blir lite nyfiken på det. :) Intressant observation och att du känner så. Tur att det i varje fall inte var av negativ karaktär som gjorde att karaktär och filmen blev lidande av det.

Jag håller med om att man sammanfogar 'virvelvinden' mellan dom olika filmerna på ett bra och igenkännande sätt. Det gäller mycket annat i filmen också, som gör att filmerna genomsyras av en viss kontinuitet. Sådant är ju enklare att göra om man ser till handling, men det är imponerande att man tog tillfället i akt att även göra det på det visuella planet.

Det var nog bara jag som uppfattade 'halvgiriga' lite negativt och tog till beskrivningen stoppkloss. Men jag håller med dig, klart att det hade varit ännu trevligare om dom hade kunnat ta ut svängarna mer.

Oz - En Fantastisk Värld har jag fortfarande inte sett än, så den borde man ta tag i. Men samtidigt så finns det andra filmer som man är sugen på att se. T.ex. Narnia-filmerna. :)