Jump to content

Photo

Årets Film 2010 - Nomineringar

• This topic is locked This topic is locked
89 replies to this topic

#1 Wylie Times

Wylie Times

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,204 posts

Posted 16 December 2010 - 22:23

Då var det dags igen; Sci-Fi Nytt's egen Oscarsgala :) Vilken film ska bli utsedd 2010 års bästa.

Filmen ska ha haft biopremiär eller ha släppts direkt på DVD/Bluray under år 2010 här i Sverige och vara producerad under dom senaste tre åren. Det gäller dessutom enbart spelfilmer i långt format. Dokumentärer och kortfilmer går alltså bort.
(så när ni nominerar filmer ni sett på DVD eller Bluray, se till att dom verkligen kom till Sverige första gången år 2010)

För att alla ska få chansen att nominera en (favorit)film, har vi satt en gräns på max FEM (5) filmer per medlem, till att börja med.
Titta gärna efter att filmen du vill nominera inte redan har blivit det.

Länka gärna till filmen på Movizine när ni nominerar, så att andra kan ta reda på vilken film det gäller. Ni får även gärna länka till en trailer om det inte redan finns en på MovieZine. Trailers hittar ni antingen på YouTube eller TrailerAddict.

Endast 64 filmer går vidare,
så tänk till ordentligt innan ni nominerar.

Du ska också ha sett filmen själv som du nominerar.

Varför bara 64 filmer undrar ni då?
Jo, för så har vi gjort varje år och tänker inte börja ändra på det nu. ;)

Som vanligt är det Wylie Times och Georgia som sköter sammanställningen när de 64 filmerna har kommit in, och som även håller i turneringen när den väl sätter igång i mitten av januari. Samma regler som övriga turneringar gäller, 2 filmer möts åt gången, som slumpas fram av oss, och blir det lika resultat mellan två stycken, gäller 'först till kvarn' röstning då det inte spelar någon roll ifall man redan röstat eller ej under pågående omgång, efter det att någon av oss har sagt till att det behövs 1 röst till.

Här finns en lista med vilka filmer som haft/har biopremiär samt DVD/Bluray-premiär 2010

Alternativt kan ni kolla på Filmpunkten för biopremiärer och t.ex. Discshop för att söka efter DVD-premiärer.

Nu är det bara för er att börja nominera :)

Känslan ni SFN veteraner har just nu kallas för déjà vu och det beror på att vi knappt ändrat den här texten de senaste 3-4 åren. (Inte ens den här texten förutom den inom paerntes som jag skriver nu. Den är ny. Men nästa år kommer även den att vara en upprepning. Så, hur vet du som är ny här om det här är upprepningen eller första gången? Ooooh spooky.)

Edited by Wylie Times, 12 January 2011 - 14:42.

"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass

last.fm | filmtipset | twitter

#2 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 16 December 2010 - 22:55

1. Shutter island
2. A Single Man
3. Crazy Heart
4. Moon
5. Salt

Reserver:

Pandorum
The Collector
Devil
[REC]2
Buried

Edited by Synon, 14 January 2011 - 14:30.

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

Filmtipset | Live Long and Prosper

We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.

#3 Rick Hunter

Rick Hunter

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,270 posts

Posted 16 December 2010 - 23:11

1. Predators
2. Kick-Ass
3. Up in the Air
4. The Expendables
5. Machete

Reserver

Men who stare at Goats
Salt
Shrek Forever After
Edge of Darkness

Edited by Rick Hunter, 13 January 2011 - 17:09.

Winter is Coming

#4 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 16 December 2010 - 23:13

1. Iron Man 2
2. Daybreakers
3. Legion
4. Clash of the Titans
5. TRON Legacy

Reserver

Trollkarlens lärling
Black Death
A-Team
The Losers

Edited by Georgia, 01 January 2011 - 21:33.

Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.

#5 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 17 December 2010 - 00:13

Två frågor: räknas import DVD/Blu-ray som kommit till Sverige? När är sista dagen att nominera?

Beviset för att intelligent liv finns i rymden är att de inte har kontaktat oss än.

We are Apple. Lower your minds and surrender your wallets. We will add our biological and technological distinctiveness to you. Culture will adapt to service us. Resistance is futile.

#6 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 17 December 2010 - 09:18

Två frågor: räknas import DVD/Blu-ray som kommit till Sverige? När är sista dagen att nominera?

Nej. Filmen ska ha blivit släppt här i Sverige för att räknas (en svensk utgåva alltså)
Turneringen sätter i gång i mitten av Januari ungefär, så någon gång där kommer alla nomineringar räknas.
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.

#7 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 17 December 2010 - 09:19

--
Reserver (om någon behöver):
(Med reservation för eventuella ändringar).

Edited by XC, 12 January 2011 - 20:17.

fqq5BYam.jpg

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#8 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

l'Empereur des Lumières

• Moderator
  • 2,579 posts

Posted 17 December 2010 - 11:06

Turtles Forever verkar ha kommit på dvd i år. Den nominerar jag.

Ska fundera över om jag har fler att nominera.

#9 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 17 December 2010 - 12:04

1. Inception
2. Book of Eli
3. Instängd 2
4. Eclipse
5. Knight and Day
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#10 dukeofnewyork

dukeofnewyork

Fleet Captain

• Aktiv member
  • 1,140 posts

Posted 17 December 2010 - 16:57

1. Orphan
2. The Road
3. Cargo
4.
5.

Edited by dukeofnewyork, 13 January 2011 - 14:45.

"I mean, violence is a big problem in our society today and I will not support it. That is the primary reason why I won't do anal. " – Krysta Now, Southland Tales

"Ingen magi, ingen profil, ingen stil, bara tjong i tvättbrädan och morr i mustaschen. " – Göran Sommardal om Xmen Origins: Wolverine (Kulturnytt 20090430)

"There is hopeful symbolism in the fact that flags do not wave in a vacuum." – Arthur C. Clarke

---

--- | filmtipset | ---

#11 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 17 December 2010 - 17:45

Jag gör som vanligt och väntar lite för att sen hur många av mina favoriter som hinner bli nominerade. Att bara komma på 5 skulle vara rena mardrömmen för mig. :P
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#12 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 17 December 2010 - 21:43

Tack, Georgia, för förtydligandet. Misstänkte att det måste vara en svensk utgåva, men vill kolla iaf. :)

#13 Wylie Times

Wylie Times

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,204 posts

Posted 18 December 2010 - 17:05

Mjukstartar lite...

1. The Social Network
2. The Fantastic Mr. Fox
3. The Town
4. Scott Pilgrim vs. the World
5. Mary and Max

Reserver

Agora
Adventureland
I Love You Phillip Morris

Edited by Wylie Times, 18 January 2011 - 13:05.

-Gangstagrass

#14 Fiskrens

Fiskrens

Social kameleont

• Moderator
  • 4,025 posts
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 18 December 2010 - 22:59

1. The Ghost Writer
2. Svinalängorna
3. Black Death
4.
5.

Reserv: Greenberg

Edited by Fiskrens, 02 January 2011 - 23:43.

"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#15 PredaBot

PredaBot

Rear Admiral

• Moderator
  • 2,983 posts

Posted 18 December 2010 - 23:04

Var ett magert sci-fi år. Har svårt att komma på 5 på rak arm. Sen har jag inte sett Tron än, när jag har sett den, då vet jag kanske vilken jag sätter i topp. :P

#16 GaterGirl

GaterGirl

never bore your audience

• Aktiv member
  • 8,323 posts
  • Interests:Luleå Hockey. Sci-Fi. Tv-serier. Tv-spel. Fiska. Sällskapsspel. Photoshop. Fan-art. Grafik.

Posted 20 December 2010 - 16:10

1. Draktränaren 3D
2. Prince Of Persia: Sands of Time
3. Harry Potter och dödsrelikerna, del 1
4. Law Abiding Citizen
5. A-Team

Edited by GaterGirl, 15 January 2011 - 12:16.

Nikola Tesla "All the subtlety of brain surgery with a chainsaw." ~ Sanctuary 2007-2011  Parker - how did you know? Non-sequential serial numbers? My favorite. (parker får pengar i julklapp) "the ho ho ho job - leverage"Sofia Sorto - "Who are you, messere?", Ezio - "Only the most interesting man in your life." Assassins Creed - Revalations I will, I very much I will. - dr Julia Ogden, Murdoch Mysteries <p>Luleå Hockey  Murdoch Mysteries  Stargate SG-1  Jonathon Young  Nikola Tesla  Tv-serier

#17 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 21 December 2010 - 08:34

Men... den går ju inte på bio längre så vad gör man då man ej sett den i 3D... :P

#18 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 21 December 2010 - 17:06

Du ser den i 2D :P

#19 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 21 December 2010 - 18:37

Typiskt Synon, där sprack din ursäkt att skaffa 3D-tv. ;) :P

fqq5BYam.jpg

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#20 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 21 December 2010 - 19:23

Nähä... hon nominerade ju faktiskt 3D-filmen! Ha! :P

#21 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 21 December 2010 - 23:51

Sådär. Lagt till Book of Eli och länkar nu också. Vill egentligen lägga till RE 3D, men sett till kvalitén kan jag inte motivera det (och då har jag överseende med det mesta... :P )
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#22 Fiskrens

Fiskrens

Social kameleont

• Moderator
  • 4,025 posts
  • Interests:Fantasy, Familj, Rollspel, Sci-Fi, Karate, Film, Musik, Gitarrspelande i varierande ordning.

Posted 26 December 2010 - 20:02

Var ett magert sci-fi år. Har svårt att komma på 5 på rak arm.

Håller med, och det var därför jag PÅ SKÄMT nominerade Sex and the City 2. Fast det var det ingen som fattade/såg/vågade reagera på, så jag strök den nu.
"It's only called paranoia if you can't prove it" - William Gibson

"It's more the way it is now than it's ever been" - Dwight David Eisenhower

"Typisk otur, Krydolf! När det regnar flyglar har den fattige inga noter" - Don Martin

#23 Synon

Synon

Voff!

• SuperMod
  • 7,770 posts

Posted 26 December 2010 - 20:38

Med tanke på den skiftande smaken som emellanåt kan råda här så var min enda reaktion en djup suck och "den filmen lär jag INTE se." :P

#24 Pepe

Pepe

Senior Commander

• Members
  • 303 posts

Posted 27 December 2010 - 12:13

Kommer bara på en bra Sci-fi film i år. Resten var sådär...

Nominerar: INCEPTION

#25 Wylie Times

Wylie Times

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,204 posts

Posted 28 December 2010 - 03:00

Pepe: Inception är redan nominerad av Sentinel of Dreams och sen behöver det faktiskt inte vara sci-fi, fantasy eller skräck utan kan vara precis vad som helst utom dokumentärer eller kortfilmer. :)

-Gangstagrass