Jump to content

Photo

Väsen

• Please log in to reply
38 replies to this topic

#1 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 11 April 2011 - 17:49

Med start redan ikväll så skall SVT sända en liten serie (8x15min) om mytologiska väsen från vår folktro. Avsnitten visas även på SVT Play (givetvis) och repriseras i SVT2 och SVT24. De fyra första avsnitten kommer behandla Gengångare, Gruvmaja, Marteboljuset och Storsjöodjuret. Som fantasy-fantast tycker jag givetvis att detta verkar grymt intressant och har redan ställt inspelningstimern.

@SVT.

(Tack till Carty som tipsade mig om den här).

Edited by XC, 05 June 2011 - 20:58.

fqq5BYam.jpg

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#2 PredaBot

PredaBot

Rear Admiral

• Moderator
  • 2,983 posts

Posted 11 April 2011 - 20:20

Hmm...! Det låter faktiskt intressant. =) Ska nog ta en titt, för det är ju ganska korta episoder ändå, så ingen stor investering om det inte är bra.

#3 Garm

Garm

Rear Admiral

• SuperMod
  • 3,785 posts

Posted 29 April 2011 - 14:00

Gengångare

Kortfattat men informativt skulle man kunna sammanfatta upplägget på den här programserien.

Spöken, gastar och gengångare har alltid varit fascinerande.

Det första avsnittet bjöd inte på några större överraskningar eller nyheter. Jag kan inte minnas att jag någon gång har hört talas om Borgvattnets Prästgård tidigare. Det var det lite kul att följa Nordic Paranormal gänget och här är det ju helt upp till var och en om man tror på det som dom upplevde eller ej.

Gruvmaja

Jag har aldrig hört talas om Gruvmaja så det här avsnittet var intressant. Nästa gång jag besöker Falu Koppargruva (enda gruvan jag har besökt) så ska jag tänka på att hålla mig på god kant med Gruvmaja. ;)

Jag tycker det är intressant att höra från vanliga personer om deras upplevelser med diverse väsen. Det känns oftast mer genuint än att bara rabbla upp en massa fakta.

Marteboljuset

Inte heller det här hade jag hört talas om tidigare, så även det här avsnittet var intressant. :)

Måste säga att Ebbe Schön kåserier är sådant som man ofta kan stämma in i. Jämförelsen som han gjorde mellan troll och utomjordingar var bra och där håller jag med honom helt.

Jag måste även lovorda programledaren Rasmus Åkerblom. Han är behaglig att lyssna på och duktig att leda ett sådant här program.

Kommande program kommer att behandla: Storsjöodjuret, Vätte, Varulv, Häxa samt det sista som det inte finns någon information om än.

#4 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 02 May 2011 - 16:28

Gengångare
Det känns som om man vill bränna av Spöken/Gastar så fort som möjligt för formalitetens skull. För som talaren ovan nämner så bjuder den inte på något som man inte redan visste.

Gruvmaja
Jag har hört om fenomenet tidigare någonstans. Inget som jag skulle ha kunnat nämna på rak arm innan dock. Informativt och det var faktiskt kul med den gamla gruvarbetaren som talade om hur det var på tiden då det begav sig. Kul också att gruvmaja levde kvar så länge hos arbetarna.

Marteboljuset
Håller med om Ebbe Schön, kan verkligen analysera saker på ett smidigt sätt utan att bli direkt negligerande mot det gamla. Och jag gillade också jämförelsen med troll och ufon. Jag har för mig att malteboljuset tagits upp i landet runt eller liknande - men samma här som med gruvmaja: vagt bekant men inget som jag skulle ha kunnat tala om innan jag såg det här avsnittet.

Med sina 15 minuter är avsnitten tighta och informativa och väcker verkligen sug att se nästa avsnitt.

Rasmus Åkerblom gör ett bra jobb, även om det ibland känns som om han spelar lite för kameran.

fqq5BYam.jpg

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#5 Garm

Garm

Rear Admiral

• SuperMod
  • 3,785 posts

Posted 03 May 2011 - 14:40

Jag håller med om det du säger angående att man verkar ha rivit av Spöken/Gastar så fort som möjligt då det känns så vanligt. Därför ska det bli intressant att se om dom kan tillföra någonting nytt i avsnitten om Häxa och Varulv eftersom det också är rätt vanligt i dessa tider. Vätte däremot känns inte fullt lika vanligt.

Jag har för mig att jag har sett Rasmus i någon vetenskapligt program tidigare och där upplevde jag det som du gör nu. Själv har jag dock inte tänkt på det i just Väsen.

Håller med om att formatet är bra, även om jag lätt skulle kunna ta 15 minuter till i varje avsnitt. Men man får vara glad över det man får. Trevligt initiativ av SVT att göra en sådan här tv-serie. :)

Storsjöodjuret

Ett till ämne som jag faktiskt inte vet speciellt mycket om. Det kanske har lite att göra med var i landet man bor?

Det verkar ju vara rätt dramatiska upplevelser som personerna i programmet har varit med om.

Det där om att dom hade fridlyst Storsjöodjuet men att dom var tvungen att häva den efter X antal år på grund av att dom inte kunde artbestämma den var rätt kul att veta om. Känns lite extremt att dom ens fick igenom det i första instansen. ;)

Och vad man än själv tror så är det ju kul att se dessa entusiaster som lägger ner en massa tid och pengar i jakten på att få veta mer.

#6 Garm

Garm

Rear Admiral

• SuperMod
  • 3,785 posts

Posted 10 May 2011 - 13:23

Vätte, vittra och di sma under jordi.

Inga direkta överraskningar i det här avsnittet. Det var charmigt och roligt. Speciellt den där anektoten som Tora berättade om bonden som hade sitt stall över matsalsbordet där dom underjordiska bodde. Det var ord och inga visor där. Jag förstår att dom inte ville ha det så. ;)

Är det bara jag som tänker på följande när jag ser namnet Di sma undar jordi? :P

Info om vad det sista avsnittet kommer att behandla finns tillgänglig nu.

Kommande avsnitt ser ut enligt följande: Varulv, Häxa och Vampyr.

Edited by Piranhaconda, 10 May 2011 - 13:25.

#7 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 11 May 2011 - 11:32

Storsjöodjuret
Kul inslag men bjöd kanske inte på så mycket nytt. Mycket av det som sägs har man hört i dokumentärer om Loch Ness tidigare, till och med bilderna tycker jag ibland liknade varandra. Men ändå kul att fenomenet även finns i Sverige.

Vätte, vittra och di sma under jordi.
Kul inslag, speciellt att man hittar någon som vågar träda fram som en "troende" på vättar. :) Jag har faktiskt aldrig tänkt på att Vätte, Vittra och DSUJ antagligen är samma sak. Å andra sidan när jag hör "vittra" så tänker jag på Astrid Lindgrens "vild vittror". :) Och visst är det lätt att "snabbköpskasörskan" spelas upp av DJ:en i huvudet när man läser och hör "DMUJ". :)

fqq5BYam.jpg

#8 PredaBot

PredaBot

Rear Admiral

• Moderator
  • 2,983 posts

Posted 11 May 2011 - 12:17

Det uppkommande programmet om Vampyren känner jag mig lite tveksam till... Jovisst, det är ett stort fenomen inom global pop-kultur nu, men här i Sverige har vi väl aldrig trott på Vampyrer på riktigt, nånsin?

Dom har egentligen ingenting med vår folktro att göra. Varulv är jag inte helt säker på... har för mig vi har vissa parallella liknande fenomen inom folktron här uppe, men kanske inte just den klassiska centraleuropeiska varianten som det förmodligen handlar om.

#9 Garm

Garm

Rear Admiral

• SuperMod
  • 3,785 posts

Posted 11 May 2011 - 13:28

Jag har inte en aning PredaBot. Men dessa avsnitt kommer förhoppningsvis att ge svar på hur det är med den saken. :)

Jag håller med dig XC. Jag har nog heller aldrig gjort kopplingen som finns mellan dom tre begrepp som togs upp i det senaste avsnittet. Och även jag tänker mest på vittra som i vildvittra från Ronja. Sedan har jag väl mest hört talas om det, men inte så mycket mer. Kul att du också tänkte på den låten. Nu känner jag mig inte så gammal längre. :P

#10 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

l'Empereur des Lumières

• Moderator
  • 2,579 posts

Posted 13 May 2011 - 11:00

Det uppkommande programmet om Vampyren känner jag mig lite tveksam till... Jovisst, det är ett stort fenomen inom global pop-kultur nu, men här i Sverige har vi väl aldrig trott på Vampyrer på riktigt, nånsin?

Dom har egentligen ingenting med vår folktro att göra. Varulv är jag inte helt säker på... har för mig vi har vissa parallella liknande fenomen inom folktron här uppe, men kanske inte just den klassiska centraleuropeiska varianten som det förmodligen handlar om.

Varulvar associerar jag med det här landet, men inte vampyrer. Men när jag träffade på den lokala vampyrdoktorn och frågade om saken, menade hon att det fanns vampyrliknande figurer praktiskt taget över allt även om de inte kallats just för vampyrer. Dessutom har ju uppfattningen om vampyrer varit väldigt olika i olika tider.

#11 Garm

Garm

Rear Admiral

• SuperMod
  • 3,785 posts

Posted 13 May 2011 - 12:02

Lokala vampyrdoktorn. Say what. :D

Care to elaborate? Låter onekligen spännande. ;)

#12 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

l'Empereur des Lumières

• Moderator
  • 2,579 posts

Posted 13 May 2011 - 12:15

Ja, det finns alltså en vampyrolog på universitetet här i Växjö. Jag träffade henne när hon föreläste på biblioteket. Försökte få med henne som gäst i ett kommande avsnitt av Du är inte klok barnboken med skräcktema. Hon tycks vara positiv till idén men också väldigt upptagen, så när det där programmet ska spelas in, återstår att se...

Här är hennes hemsida: http://www.vampyrforskning.se/

#13 Garm

Garm

Rear Admiral

• SuperMod
  • 3,785 posts

Posted 13 May 2011 - 13:15

Tack för förklaringen. :) Jag ska ta mig en titt på hennes hemsida och se vad hon arbetar med.

Jag hoppas att ni får med henne i avsnittet sedan. Alltid trevligt att ha med någon som vet vad dom pratar om. :)

#14 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

l'Empereur des Lumières

• Moderator
  • 2,579 posts

Posted 14 May 2011 - 09:05

Ja, annars är det bara jag och Nicce Lemonsson som pratar, och det gör vi ju oavsett om vi vet vad vi pratar om eller inte... vilket för all del också brukar bli intressant på ett eller annat sätt, men det kan ju vara kul att få ett perspektiv till på't.

Har du sett de program vi lagt upp hittills förresten?

#15 Garm

Garm

Rear Admiral

• SuperMod
  • 3,785 posts

Posted 16 May 2011 - 14:01

Det var först när du påtalade Du är inte klok barnboken här i tråden som jag fick reda på dess existens. Jag tar gärna emot en länk där jag kan ta del av era tankar och funderingar. Det låter som ett trevligt och intressant projekt som jag vill veta mer om. :)

#16 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

l'Empereur des Lumières

• Moderator
  • 2,579 posts

Posted 17 May 2011 - 10:31

Det var först när du påtalade Du är inte klok barnboken här i tråden som jag fick reda på dess existens. Jag tar gärna emot en länk där jag kan ta del av era tankar och funderingar. Det låter som ett trevligt och intressant projekt som jag vill veta mer om. :)

DÄIKB-bloggen finns här och Facebook-gruppen KRYSTPLATT KACSNUTT finns här.

Videoavsnitten kan hittas i bloggen men känner man för att gå direkt via YouTube, kan man följa dessa länkar:
#14: Där alla har dödskallehattar (52:48)
#15: A ninja's work is never done (25:53)
#16: En gång kommer vi också att bli historia (44:44)

Och om du undrar vart avsnitt 1 till och med 13 har tagit vägen, så sändes de på Studentradion Växjö en gång i dåtiden. Eventuellt finns några av dem bevarade och kommer kanske att kunna höras igen via väven. Tills dess får man nöja sig med den lilla information som finns om dem här.

Ehm... och så finns det ett par teaterreportage inspelade med telefonkamera också:
Ture blåser bort (9:46)
Vad sägeru nu då? (10:00)

#17 Garm

Garm

Rear Admiral

• SuperMod
  • 3,785 posts

Posted 17 May 2011 - 15:51

Spännande. :)

Jag ögnade lite snabbt igenom materialet som ni har gjort offentligt på tuben och ser att ni verkar ha en skönt avkopplad inställning till det som ni vill förmedla. Givetvis så ska jag titta lite mer noggrant på det hela sedan och även vad som döljer sig bakom dom andra länkarna. Och även försöka att komma med någon form av feedback till er på lämpligt sätt.

Trevligt att det finns eldsjälar som värnar om barnböcker och bilderböcker.

Varulven

Det här var nog det bästa avsnittet hittills. Mycket informativt och jag lärde mig flertalet nya saker. Det där arkivet som dom har på Nordiska Museet skulle jag gärna besöka. Där kan man nog släcka (eller dämpa) den informationstörst som oftast infinner sig kring det som programserien tar upp.

Intressant när dom tog upp händelsen från 1970-talet. Det var väl så redan då att man skyllde det mesta på filmens värld.

Jag håller med Sara-Vide som intervjuas, att just förvandlingsscener är otäcka. Om det görs rätt vill säga. Exeplet dom visar i avsnittet är en klassiker, även om jag själv föredrar det som finns i filmen The Howling.

#18 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 17 May 2011 - 16:18

Storsjöodjuret

Det där om att dom hade fridlyst Storsjöodjuet men att dom var tvungen att häva den efter X antal år på grund av att dom inte kunde artbestämma den var rätt kul att veta om. Känns lite extremt att dom ens fick igenom det i första instansen. ;)

Det hör till "Better safe then sorry".Skulle det visa sig finnas ett urtidsdjur i någon sjö eller liknande och vi får veta det genom att en jägare dödar den och visar upp liket så har vi förlorat något unikt och sällsynt. Det är lätt att skratta åt men det har hänt förr att det första beviset vi har fått om ett djur vi trodde var utdött fortfarande finns är att en jägare har skjutit det.
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#19 Garm

Garm

Rear Admiral

• SuperMod
  • 3,785 posts

Posted 17 May 2011 - 17:10

Nu var det ju mer frågan om en miss att den första ansökningen gick igenom och fridlyste Storsjöodjuret. ;)

#20 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 17 May 2011 - 17:53

Jag förstår inte. Varför var det en miss?
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts

#21 Den Gröne Hämnaren

Den Gröne Hämnaren

l'Empereur des Lumières

• Moderator
  • 2,579 posts

Posted 18 May 2011 - 10:02

Spännande. :)

Jag ögnade lite snabbt igenom materialet som ni har gjort offentligt på tuben och ser att ni verkar ha en skönt avkopplad inställning till det som ni vill förmedla. Givetvis så ska jag titta lite mer noggrant på det hela sedan och även vad som döljer sig bakom dom andra länkarna. Och även försöka att komma med någon form av feedback till er på lämpligt sätt.

Trevligt att det finns eldsjälar som värnar om barnböcker och bilderböcker.

Fint att det uppskattas. Det var lite lurigt att hitta ninja-böcker (till skillnad från piratböcker som det finns hur många som helst av) men det ledde å andra sidan till att avsnittet blev föredömligt kort, jämfört med de andra.

#22 Garm

Garm

Rear Admiral

• SuperMod
  • 3,785 posts

Posted 18 May 2011 - 12:21

För att man inte kan artbestämma någonting som man inte kan bevisa existerar.

Fint att det uppskattas. Det var lite lurigt att hitta ninja-böcker (till skillnad från piratböcker som det finns hur många som helst av) men det ledde å andra sidan till att avsnittet blev föredömligt kort, jämfört med de andra.

Titeln på det avsnittet var klockrent och sant. Sedan är ju ninjor väldigt coola. :D Jag hoppas kunna snappa upp ett och annat boktips från det och dom andra avsnitten.

#23 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts

Posted 18 May 2011 - 15:03

För att man inte kan artbestämma någonting som man inte kan bevisa existerar.

Men man kan inte bevisa att det existerar fören någon t ex fångar eller dödar djuret. Lite av en ond cirkel det där. Som med den där extremt sällsynta gnagaren i Sydamerika som nyligen blev fotograferad för första gången trots att den först sågs för 30 år sedan. Den var redan fridlyst där men hade det varit i Sverige så hade det alltså inte blivit så fören fotot var taget... eller någon dödade den och tog hem den som bevis.
-Sora, Kingdom Hearts

#24 Garm

Garm

Rear Admiral

• SuperMod
  • 3,785 posts

Posted 18 May 2011 - 16:45

Det är ju det jag menar. Att först när någon fångar Storsjöodjuret och bevisar att det faktiskt existerar så skulle man kunna artbestämma den om det går och sedan fridlysa det under förutsättning att det fortfarande lever. I det här fallet kan ju ingen bevisa att det existerar ett Storsjöodjur varken här i landet eller annorstädes och då tycker jag inte att man ska kunna fridlysa det heller. Att dom hade lyckats med det tidigare under ett antal år visar på en viss inkompetens hos den myndighet (eller vad det nu rör sig om) som fattade det beslutet. ;)

#25 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts

Posted 18 May 2011 - 18:25

Fast om de bevisar det först när de dödat den så är det knappt lönt att fridlysa för då är den ju redan död. "Oj, den existerade visst, men nu är den död" är knappast en bra ursäkt för att ett sällsynt djur blir dödat.
Personligen tycker jag att alla djur som inte kan identifieras automatiskt ska fridlysas. Sverige är ett av de få länder i världen där djur inte kan fridlysas utan bevis på existens.
Det här handlar snarare om att det är ett sjöodjur det gäller och de tycker det är löjligt att fridlysa det. Men hade det existerat så hade det varit en katastrof att det inte var fridlyst.
Resultatet kunde bli: "Goda nyheter! Vi har bevis på att djuret existerade. Men nu har vi dödade hela flocken så den finns inte längre."
Snacka om att myndigheterna skulle hamna i hetluften inför hela världen om sjöodjurets existens hade bevisats genom att bli dödad och utrotad.
-Sora, Kingdom Hearts