[:02]
Själv kopplade jag inte att det var en tillbaka blick förrän Titus syntes i bild. Kul att även den karaktären fick ett gäst spel - avgjort en av de intressantare karaktärerna i GoA. Djupdykningen i Oenomaus bakgrund var både välkommen och behövlig, lite har man ju undrat vart hans bergfasta lojalitet kom ifrån. Gladiatorernas del i det här avsnittet var som redan uttryckts: väldigt mycket samma lika från förra avsnittet, där Tiberius/Nasir tillsammans med Saxa var de intressantare delarna. (Måste ju nörda lite nu när vi får en kvinnlig gladiator). Desto intressantare var ju vad som skedde i Capua och Batiatus gamla residens. Illthias misstänksamhet mot Lucretia lär för Glaber vara obegriplig, men för oss andra är det mer uppenbart. Precis som vi undrar hon ju givetvis hur mycket Lucretia verkligen minns. Lucy sparar inte på krutet i några scener, och även om jag tror att hon var allt annat än "bara" frisk och ränksmidande i förra avsnittet så visar det här avsnittet med all tänkvärd uppenbarhet att Lucretia är inte så vilse i skogen hon vill ge sken av. Och hennes minne återvänder snabbare än hon att hinner dölja det. Vad jag är nyfiken på nu är Asurs förflutna, min första instinkt sade att Nasir och Asur är bröder - men det är kanske bara jag som drar förhastade slutsatser. Skall bli intressant vart säsongen för Team Spartacus/Crixus och Team Lucretia/Oenomaus. Uppenbart blir att oavsett vad som planerades under Blood and Sand (då Lucretia fortfarande skulle dö) så handlar Vengeance inte längre bara om Spartacus. Frågan är hur de båda linjerna förhåller sig till varandra i slutet på den här säsongen.
Bra sammanfattat!
Jag håller med dig om att det var trevligt att få se Titus, även om det var ett gästspel. Kanske att man bjuder på fler sådana under säsongen. Och Oenomaus verkar vara en komplex karaktär, helt klart. Det blir spännande att se vad han har för agenda egentligen.
Och jag missade helt att nämna Saxa.

Jag hade tänkt att göra det, men sedan så föll det bort när jag skrev omdömet. Det lär helt klart bli en intressant karaktär att hålla ögonen på. Jag hoppas att man får veta lite mer om hennes bakgrund samt att hon sparkar lite rumpa framöver.
Och det där som du är inne på, att Nasir och Asur kan vara bröder låter som en spännande teori. En som jag inte hade tänkt på innan du framförde den, men som jag köper.

Dessutom vore det rätt passande med om du frågar mig.
Och som du skriver, Illythia styr och ställer verkligen i det här avsnittet. Det var på vippen där att hon tänkte åsamka Lucretia lite smärta när hon badade. Än håller hon väl sig så pass lugn att ingen annan ser kopplingen, men frågan är hur länge hon kan göra det innan folk i hennes närhet börjar ana ugglor i mossen.
Och jag håller med om det du skriver på slutet om Team Spartacus/Crixus och Team Lucretia/Oenomaus och hur dom två förhåller sig till varandra.
Det är minst sagt en spännande säsong som vi går tillmötes.
På sätt och vis är det trist att man på förhand visste att man bestämt sig för att låta Lucreatia överleva. Scenen där Lucy slutligen fick göra entré hade varit mer effektfull om man inget visste.
Det kan jag skriva under på. Det hade blivit en klassiskt "What the f**k"-scen. Vad tror du om min spekulation att hon kanske inte är så "galen" som hon verkar, utan att allt är iscensatt för att lättare kunna hämnas? Det finns sådant som talar både för och emot det. Rent logiskt så är det väl mer troligt att hon inte mår så bra med tanke på vad hon har varit med om. Men lite hoppas man ju på att hon bara spelar ett spel för att hämnden skall bli ännu mera ljuv.
Jag tror det är lite av båda - tror hon varit i ett chocktilltånd sedan massakern i Blood and Sand och återträffen med Illthia väckte henne. Tror helt enkelt att hennes minne återvänder allt snabbare och att hon nu planerar att hämnas. Jag tror inte det är någon tillfällighet att Illythia är med barn, frågan är om barnet skall sona för sin moders synder eller om barnet skall adopteras till en Batiatus.
Jag tror det med. Helt på det klara var hon ju inte i det första avsnittet, men i och med det andra så blev det mera tydligt att hon kanske tillfrisknar fortare än vad vi tror och även vad karaktärerna i serien tror. Illythia får se upp, för hon lär inte komma så billigt undan kan jag tänka mig. Och din teori där kring det ofödda barnet var intressant. Det kan ju helt klart vara så att Lucretia tänker behålla barnet som sitt eget istället.
Liksom PC ovan så blev jag lite förvånad av Glabers val av husrum, frågan är om han vet om att Illythia barrikaderade dörrarna utifrån natten för massakern.
Det skulle jag inte tro. Över huvud taget så tror jag att båda två kommer att få reda på en hel del saker om varandra som man inte visste om sedan tidigare. Och då menar jag mindre smickrande saker som kan ställa allt på ända.
Här sägs det ju rakt ut att man inte känner till att Illythia barrikaderat dörrarna. Somliga lär få en liten överraskning över sin frus kallblodighet. 
Eller hur?
Det skall bli intressant att se hur Glaber förhåller sig till det. Det känns ju som att han har övertaget när ljuset tänds, men man skall inte räkna ut Illythia helt för hon är bra labil och kan nog göra både det ena och andra.
Edited by Piranhaconda, 16 March 2012 - 15:19.