Jump to content

Photo

Spartacus: Vengeance

• Please log in to reply
35 replies to this topic

#1 Garm

Garm

Rear Admiral

• SuperMod
  • 3,785 posts

Posted 15 July 2011 - 12:45

Spartacus: Gods of the Arena - (Prequel till Blood and Sand).
Spartacus: Blood and Sand - (Säsong 1)

23.07.2009: Dags att börja kasta in lite bra-och-ha-länkar tror jag: Officiella hemsidan
AUSXIP
@Twitter
@Facebook

En 16 sekunder lång teaser har släppts samt nya bilder av Liam McIntyre som Spartacus. En roll som han tar över från Andy Whitfield sedan denna återigen har drabbats av Non-Hodgkins lymfom och valde att hoppa av serien för att se till att bli frisk igen.

http://www.youtube.com/watch?v=S6U2qDbkZ20

Bilder

Spoiler

Edited by Piranhaconda, 12 January 2012 - 18:42.

#2 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 15 July 2011 - 12:59

Han har en annan framtoning känns det som - men det är väl bara naturligt.

fqq5BYam.jpg

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#3 Garm

Garm

Rear Admiral

• SuperMod
  • 3,785 posts

Posted 15 July 2011 - 13:40

Det var bara väntat. Jag har börjat vänja mig vid Liam i rollen som Sparty. Hur mycket jag än tycker om Andy så var det rätt beslut att i första hand ta hand om sin hälsa och se till att bli frist. Vi kommer säkert att få se honom i andra sammanhang framöver och jag kommer att hålla ett öga eller två på hans karriär. Det är bara dumt att riskera något när man är så allvarligt sjuk. Vad jag hörde så är han i varje fall på bättringsvägen och det är lovande.

Samma sak gäller även att man bytte skådespelerska i rollen som Naevia. Den nya ser ut att fylla den rollen på ett bra sätt.

Jag är mycket pepp på att få se fortsättningen i Vengeance. Spartacus är en av dom bättre tv-serierna just nu.

#4 Rick Hunter

Rick Hunter

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,270 posts

Posted 18 July 2011 - 23:30

Är väldigt förväntansfull, kan de toppa säsong 1? Blir McIntyre en värdig ersättare till Whitfield? Ska bli kul med mer Sparty! :)

Winter is Coming

#5 Garm

Garm

Rear Admiral

• SuperMod
  • 3,785 posts

Posted 19 July 2011 - 12:09

Jag har samma funderingar. Det ska bli väldigt intressant att se hur Liam är som Sparty. Givetvis annorlunda, frågan är bara hur mycket och på vilket sätt. Sedan blir det ett stort tomrum att fylla i och med att John Hannah inte kommer tillbaka som Batiatus. Men det finns mycket att se fram emot. Igår kom för övrigt en liten bild på Lucy som Lucretia. Idag kom den i bättre upplösning. Loveley! :D

Bild

Spoiler

Edited by Piranhaconda, 26 July 2011 - 16:24.

#6 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 19 July 2011 - 12:18

Väldigt intressant bild, någon med bra minne (eller för mycket tid över) har spårat kläderna Lucretia har på sig på den där bilden och det är tydligen Batiatus dräkt som förekommer här och där i Blood and Sand.

»Lucretia Losing The Plot In Season 2? How's this for some excellent detective work (or Olansamuelle just being an extreme nerd...it's pretty cool when she does that in addition to her excellent artwork). While we were all wishiing Lucretia would get a hair brush and stop looking so shell shocked, Olansamuelle found something interesting. Okay here is pic with the Lucretia and her funky hair AND a pic of Batiatus from Season 1...what do we have here? Hmm Lucretia is wearing Batiatus' clothes! No wonder the tunic is too big. Lucretia looks like she has lost the plot or losing it.«[Källa]

fqq5BYam.jpg

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#7 Garm

Garm

Rear Admiral

• SuperMod
  • 3,785 posts

Posted 19 July 2011 - 12:54

Mycket intressant jämförelse. Jag gillar att hon ser så traumatiserad ut på den där bilden och med tanke på vad hon gick igenom i slutet av Blood and Sand så förstår man henne. Även att hon skulle använda Batiatus kläder. Kom ihåg hur hon i Blood and Sand använder Gaias peruk som denne hade på sig i Gods of the Arena. Dessutom sitter jag och hoppas på att när hon väl har återhämtat sig så ska hon se till att hämnas ordentligt på dom som låg bakom att hon skadades (och kanske även förlorade barnet?) och att Batiatus blev mördad. Lucretia är ju en mångbottnad karaktär som i ena stunden är lugn och sansad (speciellt när det behövs) för att sedan smida ränker och se till att få det hon vill ha. Med andra ord så är det upplagd för en Lucretia som inte sitter och rullar tummarna utan som ser till (eller i varje fall försöker) gå till botten med att straffa alla som deltog i Spartys lilla revolt.

#8 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 19 July 2011 - 13:08

Hon är ju en av de mest intressanta karaktärerna (och populär) det var ju meningen att hon skulle dö egentligen.

Kanske är det nu "The Fall of the Roman Empire" drar igång på allvar? :P

fqq5BYam.jpg

#9 Garm

Garm

Rear Admiral

• SuperMod
  • 3,785 posts

Posted 19 July 2011 - 13:31

Jag är glad att dom ändrade sig. Det är en tillräckligt stor förlust i både John Hannah samt Andy. Och hade även Lucy försvunnit så vete tusan om jag hade fortsatt att titta. Okej, det hade jag säkert gjort (;)) men jag vågar nästan lova att det inte hade varit en lika intressant eller bra serie om alla tre hade försvunnit samtidigt.

Och jag håller med om det sista du skriver. Vem vet hur många fingrar som Lucretia har med i det spelet. Ett litet önsketänkande där om att hon tuffar till sig ännu mer och sparkar stjärt (helst manlig sådan) :P under den andra säsongen. ;) :D

Inlägg #666 :evil:

Edited by Piranhaconda, 19 July 2011 - 13:43.

#10 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 19 July 2011 - 15:14

Kanske kände TPTB så själva också. :)

fqq5BYam.jpg

#11 Garm

Garm

Rear Admiral

• SuperMod
  • 3,785 posts

Posted 21 July 2011 - 12:22

En synopsis har lagts till den officiella hemsidan. AUSXIP har även fina promo bilder från den officiella sidan på facebook. Se dom här.

Synopsis

Spoiler

#12 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 21 July 2011 - 13:00

Spoiler

Blev jätte paff när jag såg den här figuren. Men samtidigt känns det helt rätt faktiskt.

Spoiler

Av Lucretias ansiktsuttryck att döma så har hon återhämtat sig från förra bilden och är nu redo för hämnd. The Fall of the Roman Empire kommer för en....

fqq5BYam.jpg

#13 Garm

Garm

Rear Admiral

• SuperMod
  • 3,785 posts

Posted 21 July 2011 - 13:20

Jag blev också rätt förvånad, men samtidigt tycker jag att det är hur häftigt som helst. Som du säger, det känns helt rätt. :D

Och jag håller med dig. Det ser ut som att man får allt man önskar sig och lite till kring Lucretia. Precis vad serien behöver för att toppa sig själv känner jag. För Lucy är helt rätt skådespelerska till en sådan karaktär med det djupet och bredden som Lucretia har och dessutom så tycker jag att det passar perfekt in till vad den här säsongen ser ut att handla om enligt synopsis.

Kan man vara mer pepp inför en säsongsstart? I think not! :P

#14 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 23 July 2011 - 09:16

Ny Teaser trailer:
http://www.youtube.com/watch?v=x59O_uW19P0

Sedan får vi (äntligen?) lite mer om seriens kommande kvinnliga gladiator/krigare karaktären heter "Saxa" och kommer spelas av Ellen Hollman. På hennes hemsida finns två videomontage ett stunt-reel och ett acting-reel.

(Båda nyheterna via AUSXIP Spartacus).

Edited by XC, 23 July 2011 - 09:17.

fqq5BYam.jpg

#15 Garm

Garm

Rear Admiral

• SuperMod
  • 3,785 posts

Posted 25 July 2011 - 13:39

Jag tycker det ser bra ut. Liam ser mer och mer ut som rätt val att ersätta Andy med. Gillar hur han ser ut och för sig och hans röst är mycket passande. Ser fram emot att se hela trailern i slutet av månaden.

Och att dom introducerar en kvinnlig gladiator är något som jag ser fram emot. Jag tycker att både stunt-reel och acting-reel skvallrade om att hon ser ut att kunna passa in som en kvinnlig gladiator i serien. Hoppas vi snart får se lite rörligt material på Ellen som Saxa från Spartacus: Vengeance.

#16 Garm

Garm

Rear Admiral

• SuperMod
  • 3,785 posts

Posted 01 August 2011 - 12:58

Högupplösta och officiella promobilder finns nu att beskåda.

Och så även hela den officiella trailern. Och den ser bra ut. Jävligt bra!

http://www.youtube.com/watch?v=GObQ_VCGu6w

#17 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 01 August 2011 - 13:03

Är det bara som jag rycker eller är Liam aningen nättare än Andy?

Trailern var bra. Lucretia verkar ... inte helt vid sina sinnens fulla bruk...

fqq5BYam.jpg

#18 Garm

Garm

Rear Admiral

• SuperMod
  • 3,785 posts

Posted 01 August 2011 - 13:39

Nej då, du är inte ensam om att uppleva det så. Dessutom får jag en känsla av att han är påtagligt mycket kortare än Andy. Har dock inget som helst belägg för det påståendet. Sedan när man i detta klipp fick höra Liam prata mer så kändes det riktigt ovant eftersom det skiljer sig så mycket från Andy. Det är ju inget problem, utan mer en vanesak. Det tar nog några avsnitt innan det sitter som det ska.

Uppskattar att Craig Parker verkar dyker upp lite mer i rollen som Glaber. En klart intressant karaktär spelad av en väldigt bra skådespelare. Och nu när LotS är nedlagd så känns det bra att dom utnyttjar möjligheten att ha med Craig som Glaber igen.

Och Lucy ser ut att kunna ta rollen som Lucretia till oanade höjder. En av dom mer intressanta karaktärerna i Vengeance skulle jag gissa på.

#19 Garm

Garm

Rear Admiral

• SuperMod
  • 3,785 posts

Posted 03 March 2012 - 13:11

Fugitivus

"The house of Batiatus has fallen. For weeks Spartacus and the escaped gladiators have terrorized Capua. Seppius, a young noble, has dispatched his mercenaries to hunt them down..."

Det här var en bra start på den nya säsongen måste jag säga. Man kastas direkt in i handlingen och man möts av både action men även av intriger och maktspel upp i dom högre leden. Liam McIntyre gör en klart godkänd insats som Spartacus, även om jag tycker att det fortfarande känns lite ovant att se honom och inte Andy Withfield i den rollen. Men det är väl en vanesak som med så mycket annat.

Liams samspel med Katrina Law som spelar Mira är riktigt bra och intressant. Deras diskussioner känns stundtals nästan filosofiska. Jag fann även scenerna mellan Craig Parker (Glaber) och Viva Bianca (Ilithyia) lika intressant och bra. Dom drar inte direkt jämnt om man säger så. Och det faktum att Ilithyia är gravid kommer nog att få betydelse i förhållandet mellan henne och sin man. Jag undrar om Lucretia kommer att ta ut sin hämnd på Ilithyia genom att döda barnet?

Och jag måste säga att det var lite oväntat att Glaber bestämde sig för att man skulle flytta in där Batiatus och Lucretia bodde. Men en av dom bättre scenerna i hela avsnittet utspelar sig just där tycker jag och det är när Lucy Lawless dyker upp lite som en "gubben i lådan" och skrämmer slag på alla, inte minst Ilithyia. Lucy gör en fenomenal insats som en nästan totalt nedbruten Lucretia. Hon får användning av hela sitt känsloregister som skådespelerska. Och Lucretia verkar ju minst sagt bli en av dom mer intressanta karaktärerna även i denna säsong. Det skall bli intressant att se om hon verkligen är så nedbruten eller om hon bara spelar det för att i slutänden kunna hämnas.

Jag tyckte även om scenen när Oenomaus dök upp hos Spartacus och hans rebeller för att varna dom om att Glaber och hans armé var på intåg. Det verkar som att han går sin egen väg, antingen genom hela säsongen eller bara nu i början. Hans konversation mellan Spartacus och Crixus var intressant. Speciellt följande utbyte.

Spartacus: "Doctore".
Oenomaus: "That is no longer my name".
Crixus: "Where will you go?".
Oenonaus "There is but one place for an animal without honour".
Crixus: "He's lost to us".

Det verkar som att Oenomaus känner sig ärelös och full med skuld till det som hände. Jag undrar hur det kommer att forma honom.

Jag slår även ett slag för några av dom nya karaktärerna som introduceras i det här avsnittet som även dom var bra och intressanta. Så som t.ex. Seppius och Seppia för att nämna några.

Och slutet på avsnittet var bra. För visst var det Varros änka Aurelia som dom räddade från den lilla räden på torget, men som dom sedan inte kunde rädda livet på?

Sedan gillade jag även hyllingen till Andy Whitfield i eftertexterna.

Posted Image

Edited by Piranhaconda, 10 March 2012 - 14:33.

#20 Rick Hunter

Rick Hunter

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,270 posts

Posted 03 March 2012 - 18:25

Japp fint med hyllningen till Andy i slutet.

Och jag kan tillägga att Liam McIntyre är en mycket bra ersättare. Bästa betyget är ju att man ibland inte ens tänker på att de är samma Sparty fortfarande. Har sett t.o.m avsnitt 5.

Winter is Coming

#21 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 05 March 2012 - 13:19

Senila XC missade givetvis Spartacus i fredags och fick ta igen det på TV6Play.

[:01]
På sätt och vis är det trist att man på förhand visste att man bestämt sig för att låta Lucreatia överleva. Scenen där Lucy slutligen fick göra entré hade varit mer effektfull om man inget visste. Lucy håller tacknämligt nog inte igen på krutet utan stjäl hämningslöst samtliga av scenerna som hon är med i. Nu gillade jag Batiatus som första säsongens stora skurk, men nog känns det helt rätt att Glaber - som stod lite i skuggan då - får träda fram. scenen där han presenterar Lucretia för folkmassan är helt klart lovande i hur tighta närstriderna mellan Glaber och Spartacus kommer att bli. Seppius och Seppia (bara jag som får en föraning om incest när de är i samma scen?) är helt klart intressanta karaktärer. Liksom PC ovan så blev jag lite förvånad av Glabers val av husrum, frågan är om han vet om att Illythia barrikaderade dörrarna utifrån natten för massakern. Liam McIntyre gör en bra Spartacus, han har inte samma framtoning som Andy hade men som storyn är skriven så kan förändringarna helt enkelt förklaras med att karaktären helt enkelt utvecklats från den arga gladiatorn i första säsongen. Och som Rick säger ovan: man märker inte att inte Andy är där. Det är inte ett negativt omdöme till Andy utan en guldstjärna till hela produktionen hur ömsint man castat om karaktären. Det hjälper givetvis att man vet att Andy hade givit producenterna sin välsignelse att gå vidare utan honom.

fqq5BYam.jpg

#22 Garm

Garm

Rear Admiral

• SuperMod
  • 3,785 posts

Posted 10 March 2012 - 14:46

Japp fint med hyllningen till Andy i slutet.

Och jag kan tillägga att Liam McIntyre är en mycket bra ersättare. Bästa betyget är ju att man ibland inte ens tänker på att de är samma Sparty fortfarande. Har sett t.o.m avsnitt 5.

Trevligt att se dig här i tråden Rick! :)

Och så kul att du gillar Sparty så mycket att du kontinuerligt följer serien. Dessutom låter det väldigt lovande det du skriver om Liam.

[:01]
På sätt och vis är det trist att man på förhand visste att man bestämt sig för att låta Lucreatia överleva. Scenen där Lucy slutligen fick göra entré hade varit mer effektfull om man inget visste.

Det kan jag skriva under på. Det hade blivit en klassiskt "What the f**k"-scen. Vad tror du om min spekulation att hon kanske inte är så "galen" som hon verkar, utan att allt är iscensatt för att lättare kunna hämnas? Det finns sådant som talar både för och emot det. Rent logiskt så är det väl mer troligt att hon inte mår så bra med tanke på vad hon har varit med om. Men lite hoppas man ju på att hon bara spelar ett spel för att hämnden skall bli ännu mera ljuv.

Seppius och Seppia (bara jag som får en föraning om incest när de är i samma scen?) är helt klart intressanta karaktärer.

Nej, jag tycker att det var rätt incestiöst i deras scener. Ganska så subtilt gjort, men jag tyckte att man fick känslan av att det var mer mellan dom än bara syskonkärleken.

Liksom PC ovan så blev jag lite förvånad av Glabers val av husrum, frågan är om han vet om att Illythia barrikaderade dörrarna utifrån natten för massakern.

Det skulle jag inte tro. Över huvud taget så tror jag att båda två kommer att få reda på en hel del saker om varandra som man inte visste om sedan tidigare. Och då menar jag mindre smickrande saker som kan ställa allt på ända.

#23 Garm

Garm

Rear Admiral

• SuperMod
  • 3,785 posts

Posted 12 March 2012 - 14:30

A Place in This World

Jag förstod genast att det var en ung Oenomaus som vi fick se i början av avsnittet. Men det tog nästan hela detsamma innan jag förstod varför man visade återblickar. Och jag gillade att man fick veta lite mer om den karaktären. Hur han var då kontra hur han är nu. Han är mer komplex än vad han tidigare har framstått som. Så det skall bli intressant att se vad just Oenomaus har för del i den andra säsongens handling.

Och efter det här avsnittet så är jag ännu mer övertygad om att Lucretia bara "spelar" mentalt instabil som ett led i att kunna genomföra en ljuv hämnd. Det är så mycket som hon säger och gör (kroppspråket) som mer känns planerat än något som kommer ur ett förvirrat tillstånd orsakat av trauma. Men jag kan även ha fel. Jag gillar dock att man kastas fram och tillbaka utan att egentligen säkert veta. Förhoppningsvis så får man inte några ordentliga svar förrän sent i säsongen. Så att man kan fortsätta att spekulera. Och jag måste även understryka att Lucy återigen gör sin karaktär extra intressant med sitt fenomenala skådespel. Man ser hur trevligt hon har haft det under inspelningen med en sådan komplex karaktär.

Hela delen av handlingen som kretsade kring Spartacus var rätt enkelspårig. Nästan som en återupprepning av vad man utförde under förra avsnittet. Om det inte hade varit för alla intriger med Tiberius/Nasir. Man undrar ju lite om han verkligen är vän eller fiende. Det är en del saker i karaktärens beteende som gör att jag tvekar.

Och slutet av avsnittet var riktigt bra, när Asur dyker upp. Det skall bli intressant att se vad han har för planer. Lucretia verkar ju ingå i dessa om inte annat och det är en extra krydda.

#24 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 16 March 2012 - 11:13

[:02]
Själv kopplade jag inte att det var en tillbaka blick förrän Titus syntes i bild. Kul att även den karaktären fick ett gäst spel - avgjort en av de intressantare karaktärerna i GoA. Djupdykningen i Oenomaus bakgrund var både välkommen och behövlig, lite har man ju undrat vart hans bergfasta lojalitet kom ifrån. Gladiatorernas del i det här avsnittet var som redan uttryckts: väldigt mycket samma lika från förra avsnittet, där Tiberius/Nasir tillsammans med Saxa var de intressantare delarna. (Måste ju nörda lite nu när vi får en kvinnlig gladiator). Desto intressantare var ju vad som skedde i Capua och Batiatus gamla residens. Illthias misstänksamhet mot Lucretia lär för Glaber vara obegriplig, men för oss andra är det mer uppenbart. Precis som vi undrar hon ju givetvis hur mycket Lucretia verkligen minns. Lucy sparar inte på krutet i några scener, och även om jag tror att hon var allt annat än "bara" frisk och ränksmidande i förra avsnittet så visar det här avsnittet med all tänkvärd uppenbarhet att Lucretia är inte så vilse i skogen hon vill ge sken av. Och hennes minne återvänder snabbare än hon att hinner dölja det. Vad jag är nyfiken på nu är Asurs förflutna, min första instinkt sade att Nasir och Asur är bröder - men det är kanske bara jag som drar förhastade slutsatser. Skall bli intressant vart säsongen för Team Spartacus/Crixus och Team Lucretia/Oenomaus. Uppenbart blir att oavsett vad som planerades under Blood and Sand (då Lucretia fortfarande skulle dö) så handlar Vengeance inte längre bara om Spartacus. Frågan är hur de båda linjerna förhåller sig till varandra i slutet på den här säsongen.

*

På sätt och vis är det trist att man på förhand visste att man bestämt sig för att låta Lucreatia överleva. Scenen där Lucy slutligen fick göra entré hade varit mer effektfull om man inget visste.

Det kan jag skriva under på. Det hade blivit en klassiskt "What the f**k"-scen. Vad tror du om min spekulation att hon kanske inte är så "galen" som hon verkar, utan att allt är iscensatt för att lättare kunna hämnas? Det finns sådant som talar både för och emot det. Rent logiskt så är det väl mer troligt att hon inte mår så bra med tanke på vad hon har varit med om. Men lite hoppas man ju på att hon bara spelar ett spel för att hämnden skall bli ännu mera ljuv.

Jag tror det är lite av båda - tror hon varit i ett chocktilltånd sedan massakern i Blood and Sand och återträffen med Illthia väckte henne. Tror helt enkelt att hennes minne återvänder allt snabbare och att hon nu planerar att hämnas. Jag tror inte det är någon tillfällighet att Illythia är med barn, frågan är om barnet skall sona för sin moders synder eller om barnet skall adopteras till en Batiatus.

Liksom PC ovan så blev jag lite förvånad av Glabers val av husrum, frågan är om han vet om att Illythia barrikaderade dörrarna utifrån natten för massakern.

Det skulle jag inte tro. Över huvud taget så tror jag att båda två kommer att få reda på en hel del saker om varandra som man inte visste om sedan tidigare. Och då menar jag mindre smickrande saker som kan ställa allt på ända.

Här sägs det ju rakt ut att man inte känner till att Illythia barrikaderat dörrarna. Somliga lär få en liten överraskning över sin frus kallblodighet. :P

fqq5BYam.jpg

#25 Garm

Garm

Rear Admiral

• SuperMod
  • 3,785 posts

Posted 16 March 2012 - 15:17

[:02]
Själv kopplade jag inte att det var en tillbaka blick förrän Titus syntes i bild. Kul att även den karaktären fick ett gäst spel - avgjort en av de intressantare karaktärerna i GoA. Djupdykningen i Oenomaus bakgrund var både välkommen och behövlig, lite har man ju undrat vart hans bergfasta lojalitet kom ifrån. Gladiatorernas del i det här avsnittet var som redan uttryckts: väldigt mycket samma lika från förra avsnittet, där Tiberius/Nasir tillsammans med Saxa var de intressantare delarna. (Måste ju nörda lite nu när vi får en kvinnlig gladiator). Desto intressantare var ju vad som skedde i Capua och Batiatus gamla residens. Illthias misstänksamhet mot Lucretia lär för Glaber vara obegriplig, men för oss andra är det mer uppenbart. Precis som vi undrar hon ju givetvis hur mycket Lucretia verkligen minns. Lucy sparar inte på krutet i några scener, och även om jag tror att hon var allt annat än "bara" frisk och ränksmidande i förra avsnittet så visar det här avsnittet med all tänkvärd uppenbarhet att Lucretia är inte så vilse i skogen hon vill ge sken av. Och hennes minne återvänder snabbare än hon att hinner dölja det. Vad jag är nyfiken på nu är Asurs förflutna, min första instinkt sade att Nasir och Asur är bröder - men det är kanske bara jag som drar förhastade slutsatser. Skall bli intressant vart säsongen för Team Spartacus/Crixus och Team Lucretia/Oenomaus. Uppenbart blir att oavsett vad som planerades under Blood and Sand (då Lucretia fortfarande skulle dö) så handlar Vengeance inte längre bara om Spartacus. Frågan är hur de båda linjerna förhåller sig till varandra i slutet på den här säsongen.

Bra sammanfattat! :D

Jag håller med dig om att det var trevligt att få se Titus, även om det var ett gästspel. Kanske att man bjuder på fler sådana under säsongen. Och Oenomaus verkar vara en komplex karaktär, helt klart. Det blir spännande att se vad han har för agenda egentligen.

Och jag missade helt att nämna Saxa. :blush: Jag hade tänkt att göra det, men sedan så föll det bort när jag skrev omdömet. Det lär helt klart bli en intressant karaktär att hålla ögonen på. Jag hoppas att man får veta lite mer om hennes bakgrund samt att hon sparkar lite rumpa framöver.

Och det där som du är inne på, att Nasir och Asur kan vara bröder låter som en spännande teori. En som jag inte hade tänkt på innan du framförde den, men som jag köper. :) Dessutom vore det rätt passande med om du frågar mig.

Och som du skriver, Illythia styr och ställer verkligen i det här avsnittet. Det var på vippen där att hon tänkte åsamka Lucretia lite smärta när hon badade. Än håller hon väl sig så pass lugn att ingen annan ser kopplingen, men frågan är hur länge hon kan göra det innan folk i hennes närhet börjar ana ugglor i mossen.

Och jag håller med om det du skriver på slutet om Team Spartacus/Crixus och Team Lucretia/Oenomaus och hur dom två förhåller sig till varandra.

Det är minst sagt en spännande säsong som vi går tillmötes. :)

Jag tror det är lite av båda - tror hon varit i ett chocktilltånd sedan massakern i Blood and Sand och återträffen med Illthia väckte henne. Tror helt enkelt att hennes minne återvänder allt snabbare och att hon nu planerar att hämnas. Jag tror inte det är någon tillfällighet att Illythia är med barn, frågan är om barnet skall sona för sin moders synder eller om barnet skall adopteras till en Batiatus.

Jag tror det med. Helt på det klara var hon ju inte i det första avsnittet, men i och med det andra så blev det mera tydligt att hon kanske tillfrisknar fortare än vad vi tror och även vad karaktärerna i serien tror. Illythia får se upp, för hon lär inte komma så billigt undan kan jag tänka mig. Och din teori där kring det ofödda barnet var intressant. Det kan ju helt klart vara så att Lucretia tänker behålla barnet som sitt eget istället. :)

Här sägs det ju rakt ut att man inte känner till att Illythia barrikaderat dörrarna. Somliga lär få en liten överraskning över sin frus kallblodighet. :P

Eller hur? :P

Det skall bli intressant att se hur Glaber förhåller sig till det. Det känns ju som att han har övertaget när ljuset tänds, men man skall inte räkna ut Illythia helt för hon är bra labil och kan nog göra både det ena och andra.

Edited by Piranhaconda, 16 March 2012 - 15:19.