Bra-att-ha-länkar.
Officiell hemsida
Wikipedia
IMDb
TV4
TV4 Play
Vikings - Säsong 1
Posted 07 October 2013 - 23:49
Posted 08 October 2013 - 10:07
1 01: Den är avgjort välgjord och jag gillar hur karaktärerna inledningsvis inte snackar engelska (utan gammel-engelska) utan att detta växer fram strax efter vinjetten. Välskriven och etablerar storyn och karaktärerna bra. Dock så upplever jag personligen första avsnittet som nästan lite tamt och avslaget, som om man spar lite på krutet tills dess att det blir röj på allvar. Inget fel i det - man är inte van med det upplägget bara.
Det gör givetvis att det hela känns väldigt autentiskt, man vill inte bara göra ett vikingaröj utan man vill berätta något som sträcker sig längre än svärdsarmen når. Man har jobbat lite extra på rekvisitan, den är snygg och välgjord, tillsammans med naturen blir det riktigt trevligt att se på.

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.
»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)
Posted 08 October 2013 - 14:31
Det låter ju lovande. Och jag tror att man får mer fartfyllda scener med, för jag tror inte att det är menat att vara en renodlad dramaserie. Jag ser avsnittet senare idag och återkommer sedan med mina reflektioner.
Posted 08 October 2013 - 23:03
S1E1: En helt okej start, om än lite ojämnt och förutsägbart. Ojämnt i att allt inte var intressant, den mer intressanta delen av avsnittet var under tinget. Förutsägbart i att man på förhand kunde räkna ut att Ragnar och hans bror skulle ta saken i egna händer när man återigen talade om för dom att man skulle resa åt öst. Och av en händelse så kände Ragnar någon som kunde bygga en båt, som råkade vara färdig lägligt till avfärd. Och navigeringen hade Ragnar också lägligt redan tänkt på. Okej, så kanske att man hade planerat detta under en längre tid, men man lyckades inte riktigt få fram det under avsnittet i sådant fall. Nu kunde man nästan gissa sig till vad som skulle hända i scenen efter, innan att ens ha sett den. Karaktärerna verkar intressanta, åtminstone några av dom. Men vi vet att det tar tid att etablera sådana så man kan inte förvänta sig att allt ska sitta redan efter det första avsnittet. Skådespelarna är okej och växer förhoppningsvis med uppgiften. Handlingen filar man säkert lite på till kommande avsnitt, för det finns potential i den här serien. Visuellt riktigt fin, med vad som känns tidsenligt i allt från kläder, interiör/exteriör och omgivningar. Jag har för mig att jag läste att man filmar allt på Irland, vilket i sådant fall utgör en passande skådeplats. Det skulle vara intressant att veta om förstå-sig-påarna tycker att serien är historisk korrekt återberättad, eller om man har tagit många artistiska friheter. Jag vågar inte gräva för mycket i frågan eftersom jag inte vill bli spoilad. Jag kommer hur som helst att se fler avsnitt av serien.
Posted 10 October 2013 - 21:37
S1E2: Lite bättre än det första avsnittet. Lite mer drag under galoscherna kan man säga. Vilket är bra, för man vill ju inte att det ska vara alltför stort fokus på vardagsdrama i en sådan här serie. Bitarna av handlingen med ledaren Haraldson är intressanta, för han verkar ju inte direkt angelägen om att stoppa Ragnar och hans mannar från att ge sig ut på sin seglats. Och hans fru verkar ha ett väldigt inflytande på honomkan jag tycka. Han är ju dock inte sen att bestraffa den som han tycker har gjort något orätt, så kanske att han bara har en annan agenda än vad man hade förväntat sig. Annars så var scenerna till sjöss bra gjorda, det kändes rätt realistiskt. Och jag gillade även scenerna när man stiger i land hos munkarna och plundrar. Det gick våldsamt tillväga måste jag säga, men så var det säkert även i verkligheten med. Intressant att Ragnar tog med sig en av munkarna, Athelstan, till sin brors stora förtret. Man undrar ju vad för nytta som Athelstan kan vara för Ragnar. På tal om broder Rollo, var det han som våldförde sig på den där kvinnan innan avfärd, då man sedan fick se att Floki hade suttit uppe på taket och hört/sett allt? Jag kopplade aldrig riktigt vem det var för jag höll på att fippla med något annat samtidigt. Scenerna mellan Ragnar och hans sköldmö Lagherta var väl kanske det svagare i avsnittet. Inte för att jag har något emot att hon har skinn på näsan, men scenerna när dom bråkar var tyvärr rätt förutsägbara.
Posted 30 October 2013 - 19:49
Efter en viss fördröjning så skall jag försöka komma ikapp med Vikings...
1 02: Med viss förvåning insåg jag att inte bara ger sig bröderna Lodbrok åstad redan i andra avsnittet utan man kommer också fram och plundrar ett kloster redan under samma avsnitt. Det är uppskattat man inte drar ut för mycket på själva överresan. Hela avsnittet känns välavvägt och som Garm antyder så håller man vardagsdramat i kort koppel. En annan sak som jag uppskattar skarpt, det blir inte för mycket drama och inte heller drunknar man i blodiga actionscener. Jag tror också det var Rollo som tog sig ett nyp innan avfärd, tyvärr så har jag en känsla av att det finns en viss realism i att männen inte direkt frågade om lov innan de tog för sig. Floki har hittills varit den mer onödiga karaktären, vet inte vad det är meningen att han skall fylla för funktion och jag får inte helt positiva vibbar av Stife från Hercules: the Legendary Jurneys. Ser fram emot att se hur Jarlen kommer reagera på de återvändande hjältarna, rika och med mycket guld på fickan så lär de dra åt sig mer folk till nästa resa västerut, Jarlen lär inte sitta säkert om han skall använda samma övertalningsmetoder som hittills; jag anade att det var något lurt på G när han erbjöd sin fru som om hon vore en rätt på menyn och var inte förvånad när hon vände på steken. (Trots allt så sade ju Jarlen "om hon vill ha dig" och troligtvis har han en motsvarande hållhake på henne). Å andra sidan så kanske det var det därför han valde att ligga lågt? Återvänder de inte så hade han rätt, och återvänder de så kan han befästa sin makt med att stödja dem i efterhand.
Tog sig en del mellan första och andra avsnittet - men helt övertygad är jag kanske inte.

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)
Posted 31 October 2013 - 18:39
1 03: Ett avsnitt som är lite blekare än det andra. Jarl Haraldsson utnyttjar inte helt oväntat läget för att roffa åt sig skatterna och det med en arrogans som tyder på att han inte tänker längre än till den makt han kan säkra inför morgondagen. Lodbrok är ju den med korten på hand och jag tror inte Knuts spionage kommer leda någonvart (möjligtvis till en etta med jordvärme - om ens det). De svagare partierna av avsnittet är tyvärr när Lodbrok är hemma och framför allt de interna intrigerna vid Haraldssons hov; dock är det intressant att Lodbrok tydligen är säker på att komma ut ur det här inte bara vid liv utan som vinnare. Skall bli intressant att följa hur, det är iaf dags att kan stramar åt kopplet på brorsan sin - om så bara för att behålla sin plats som kapten/hövding på skeppet. Intressant nog tar han med sig frugan på den andra resan, hon verkar lika blodtörstig hon som resten av gänget.
Tre avsnitt in och jag är fortfarande lika lite övertygad av den här serien som jag är av Agents of SHIELD. Bägge känns som något jag tittar på mest för att jag kanske borde gilla det och för att det kanske blir bättre.

Posted 01 November 2013 - 00:38
Jag är inte heller övertygad och börjar dessutom få vissa problem att hålla mitt intresse uppe. Missade t.ex. avsnitt 4 just av den anledningen, men har spelat in allt annat (inklusive gårdagskvällens avsnitt). Första säsongen är förvisso bara 9 avsnitt, så man kanske borde härda ut och se dessa avsnitt i varje fall. Santidigt så finns det ju så mycket annat som man kan se istället. Jaja, jag ser något avsnitt eller två och ser vart det leder mig. Återkommer med omdömen.
Posted 02 November 2013 - 17:38
Mmm. Jag har bestämt mig för att försöka pressa mig igenom första säsongen iaf - det är ju bara 9 avsnitt totalt.
1 04: Mer ointressanta intriger på Haraldssons hov och mer kladdiga strider i england. Berättandet i serien vill helt enkelt inte få det där speciella flytet som gör att man fastnar för en serie. Haraldsson fortsätter regera med girighet och genom att utdela sparkar där bak på dem som uppenbarligen är skickligare än honom. Knut gör en snabb sorti ur serien och omkommer i strid, Haraldsson passar på att försöka plocka ned Ragnar ett par pinnhål genom att försöka omvandla detta till ett mord. För varje avsnitt får jag ett allt större ointresse för karaktärerna, med undantag för Rollo som jag stadigt avskyr mer och mer. För ett ögonblick ser det ut som om den sistnämnda tänker förråda sin bror för mer makt; men avstår - inte av broderskärlek utan för att han är förtjust i sin brors fruga. Man undrar ju nu: med tanke på att Ragnar fortsätter ösa hem skatter från väst - hur länge kommer Haraldssons regerande få hållas? Gudarna och Ragnar verkar överens: inte mycket länge. Kunnskap är makt, och kan inte köpas eller stjälas: den kan bara vinnas med hårt arbete.

Posted 03 November 2013 - 00:24
Jag ska väl försöka att göra samma sak och hålla dig sällskap. ![]()
Posted 03 November 2013 - 14:11
S1E3: Ragnar och hans mannar återvänder och föga förvånande så lägger Haraldsson beslag på rikedomarna som man fick med sig från plundringen. Jag tyckte att det var rätt självklart redan i förra avsnittet. Och jag blev föga förvånad av att Ragnar valde prästen som sin del av bytet när dom fick välja. Prästen är väl den karaktär som är intressantast att följa i avsnittet. Scenen med honom nere vid vattnet var bra, där man får se hur jobbigt han tyckte att det var för att hans hår och ansiktsbehåring tilläts växa. Jag kan tänka mig att han hade svårt att ta in allt som har hänt den senaste tiden och att han inte känner sig som sig själv längre. Och han visade en annan sida när dom försökta att locka honom med sexuellt umgänge, något som han inte var bekväm med. Troligtvis inte bara för att hans tro motsade sig det, utan för att hans egna lustar säkert sa något helt annat. Förväntat att Ragnar ska få åka iväg och plundra mer. Och så fick avsnittet ett intressant slut också.
Edited by Garm, 06 November 2013 - 01:14.
Posted 05 November 2013 - 17:12
1 05: Äntligen ett avsnitt som doftar intressant! Haraldson fortsätter sätta krokben för sig själv, och lyckas till och med dra på sig sin egen frus vrede. Dottern lär väl inte skicka julkort hon heller. Sigi vänstrar med Rollo; handuppräckning någon som är förvånad? Det börjar koka i Haraldssons jarldöme och jag börjar misstänka att han kommer stå väldigt ensam när mjölken till slut är större än grytan. Det här är nog dessutom första avsnittet som jag tycker Floke fyller en riktig funktion i ett avsnitt. Frågan är nu om Ragnar kommer efterträda Haraldson vid säsongsfinalen ... eller bosätta sig i England för att slippa honom. Vi vet ju att vikingarna grundade många städer runt om i Europa, skall Ragnar bli en av dem?

Posted 06 November 2013 - 01:24
Jag redigerade in mitt omdöme för S1E3 i inlägg #11. Omdöme för S1E4 kommer när jag känner för att se det.
S1E5: Det märktes faktiskt att jag missade ett avsnitt. Jag trodde inte det med tanke på hur halvintressant intrigerna är. Men att läsa XC:s omdöme fyllde i några av luckorna i väntan på att jag ska finna inspiration att se avsnittet själv. Hur som haver så var det här avsnittet ett klart lyft från tidigare. Början med anfallet mot bosättningen var lite oväntat men spännande. Jag kan uppskatta att Ragnar blev ordentligt skadad, även om han stod på benen redan i slutet av avsnittet. Jag fann det intressant att Haraldssons dotter gifts bort. Man undrar om dottern kommer att sälla sig till motståndarna framöver. Hon verkar i vilket fall som helst inte alltför pigg på giftemålet. Det är över huvud taget lite mera nerv i relationerna mellan karaktärerna än vad det har varit tidigare. Sådant gillar vi. Och så var det här avsnittet rätt mörk i sin framtoning. Scenen med pojken som hämtas av Haraldssons högra hand var intressant, eller snarare vad som hände med pojken. Och jag håller med XC, i detta avsnitt så fyller ju faktiskt Floke en funktion. En viktig sådan. Och jag håller också med om att det blir spännande att se om Haraldsson kommer ur säsong 1 levande. Ragnar känns väl som den mest självklare efterföljaren, men det kan ju även vara så att han får Haraldsson hack i häl och drar sig åt England istället. Hur som helst så blev det hela lite mer intressant att följa i och med detta avsnitt. Så det får vi tacka för.
Posted 06 November 2013 - 08:41
Håller helt med om att prästen är den intressantare av karaktärerna. En av de intressanta aspekterna är att han uppenbarligen inte vantrivs hos Ragnar, men uppenbarligen inte heller vill vara slav. Undrar om det är meningen att Prästen i slutändan kommer vara den som sparkar igång den kristna rörelsen i Skandinavien.
Det skall bli intressant att följa Sigi också faktiskt, hur hon ställer sig till makens agerande med dotterns giftemål och huruvida hon kommer falla med Haraldsson eller fälla honom.

Posted 06 November 2013 - 14:24
Sorry, jag glömde bort Siggy helt. Jag följde bara mina anteckningar och där stod hon inte med. Men du har givetvis rätt i att hon är en intressant karaktär som har fått lite mer att göra nu. Hon kan absolut utgöra ett hot mot sin make framöver, eftersom det känns som att hon har en egen agenda och dessutom rätt mycket inflytande över vad Haraldson ska och inte ska göra. Och att han nu gifter bort dottern lär ju säkert inte ses med blida ögon av henne. Så man kan ju lugnt säga att han får fler och fler emot sig.
Jag tänkte lite i samma banor som dig kring prästen. Att det mycket väl kan vara han som ska vara med och hjälpa till att införa kristendomen i Skandinavien. Han verkar även vara öppen för att lära sig mer om vikingarnas religion samt att berätta om sin egen. Dock verkar han inte vara helt bekväm med det sistnämnda. Än. Det intressanta är just det du tar upp, att han nu verkar få leva fritt och inte längre är att betrakta som en regelrätt slav. Han verkar ha funnit sig i den rådande situationen och känns nästan som en del av familjen.
Posted 10 November 2013 - 00:04
S1E6: Ännu ett intressant och bra avsnitt. Haraldson accepterade Ragnars utmaning, vilket väl inte var helt oväntat. Däremot så verkade det som att det siaren sa i ett tidigare avsnitt (som jag helt hade glömt bort) var det som tippade vågskålen mer åt ett håll. Intressant att Haraldson kastade in handduken redan i det här avsnittet. Man hade ju på känn att det mycket väl kunde ske, men det troliga var ju mer i slutklämen av säsongen i sådant fall. Nu utgör väl Rollo och Siggy det största hotet när Ragnar har blivit en jarl. Prästen hade ett par intressanta scener och man märker så väl att han inte är bekväm med situationen där han får ta in nya seder och bruk som han har svårt att förstå och rättfärdiga. Och jag gillar verkligen sättet som han fick reda på innebörden av Ragnarök. Effektfullt. Jag glömde visst bort att nämna en sak i det andra avsnittet, då man både tar sig till klostret, plundrar det och reser hemåt igen, allt under ett avsnitt. Här får man ett till hopp. Eller kanske ett och ett halvt. Ragnar verkade ju vara rätt skadad och svag i förra avsnittet, men i detta så både utmanar han och besegrar Haraldson. Det andra hoppet får man mot slutet av avsnittet då man inte bara ger sig av på en ny plundring, utan man kommer mer eller mindre fram i slutet av avsnittet. Jag måste säga att jag uppskattar att man göra sådana hopp i handlingen för att på så sätt inte stanna kvar för länge och dra ut på saker och ting.
Posted 11 November 2013 - 21:27
1 06: Lite överraskande så lämnar Haraldsson in handduken före säsongsavslutningen. säga vad man vill om den här serien men den har inte varit helt förutsägbar iaf. Givetvis så är man tvungen att kasta in ett nytt hot så fort som möjligt och personligen så tycker jag väl kanske man hade kunnat välja något intressantare än brodern Rollo. Kanske är det en uppgörelse bröder emellan som väntar oss i sista avsnittet? Och jag väntade mig lite att Rollo skulle ta Siggy under sina vingar, dock så blev jag lite paff över att Siggy tog chansen så fort att göra sin dotter till änka. Två snabba hopp i tiden, eller kanske snarare ett hopp till nästa sommar med en liten mellanlandning i vintertid dör att åskådliggöra det faktum att tiden rusar fram. Trots ett litet lyft i berättandet de senaste två avsnitten så är det fortfarande inte något sug i berättandet, förhoppningsvis så lär det minska på de där tråkiga politiska intrigerna nu iaf. Intressantast ändå var nog mot slutet när prästen frågar (och får svar) på vad Ragnarök är. Snyggt visuellt med röken och fågeln, vanställdheten hos siaren är kanske lite överdriven men en riktigt vass scen.

Posted 11 November 2013 - 23:29
Mmm. Vi tycker lika om mycket kring avsnittet i fråga och serien i stort. Har vi tur så var det bara en lite trögare start än väntat och att den växer till sig lite innan säsongen är slut. Annars så får man väl omvärdera det hela i halvtid och se om man vill följa med på vidare äventyr i nästkommande säsong. Just nu är jag inte helt såld på att göra det, men det återstår ju några avsnitt. Jag kan hålla med dig om att det känns lite som en "cop out" när man skrev ut Haraldson ur serien och ersatte honom mot Rollo som seriens antagonist. Att just Haraldson fick stryka på foten redan nu kan jag tycka är lite uppfriskande. Det kunde gott få vara lite spänningar mellan bröderna men att det yttre hotet hade fått utgöras av någon/något annat än just brodern. Eller så kanske det blir just så, även om det känns osannolikt just nu. Jag lutar mer åt en uppgörelse bröder emellan. Bra att du tog upp det där med Siggy och att hon tog dotterns karl av daga. Det var också oväntat. Dock så hann ju han och dottern att få till det innan, så man undrar ju om hon blir gravid framöver. Som du säger så har serien så här långt bjudit på en och annan överraskning och det får man vara tacksam över.
Posted 12 November 2013 - 09:51
Just nu känns det rätt avlägset att investera tid i den andra säsongen ja.
Men de 3 avsnitt som är kvar har jag för avsikt att se iaf. Vilket är synd eftersom serien lyckats överraska ett par gånger - som sist med att avpollettera Haraldsson så pass tidigt.

Posted 12 November 2013 - 16:11
Jag är lite förvånad över att jag inte tycker om serien mer än vad jag gör. Jag hade en del förhoppningar på den, kanske just för att den skulle vara mer av en "historical reenactment" än en vanlig konventionell tv-serie. Men jag vete tusan om jag kan hålla med om det. Den känns som en vanlig tv-serie, bara att den är rätt blek. Som du säger så lär man i varje fall se färdigt säsongen.
Posted 12 November 2013 - 16:26
Blek är ett bra ord för den. Större delen av tiden är det mestadels ointressanta karaktärer i konstiga frisyrer.
För min del så har jag inget emot att den är väldigt mycket vanlig tv-serie, men det finns inget driv i berättandet. det är som om man inte riktigt lyckats bestämt sig för vad man vill: historiskt korrekt eller actiondrama.

Posted 12 November 2013 - 16:43
Jag trodde att det skulle vara en blandning av dokumentärt berättande och en vanlig tv-serie, men jag måste nog ha fattat fel. Att det skulle kännas som en tv-serie men att den skulle vara mer historik och känslan av att man lär sig mer än vad man gör av en vanlig tv-serie. Just för att History Channel står bakom tv-serien.
Posted 12 November 2013 - 18:14
Ahh, det var nog många som trodde det.
Jag läste en del artiklar efter premiären i Usa att somliga var skeptiska om fiction och drama var något som History Channel verkligen borde satsa på. Så jag var kanske mer beredd på det.

Posted 13 November 2013 - 00:20
Mmm. Sådant gör ju sitt till. Och jag är väl benägen att hålla med lite. Kanske att History Channel borde slopa det här med att göra mer konventionella tv-serier.
Posted 16 November 2013 - 18:38
1 07: Fortsätter efter den där låtsas cliffhangern i förra avsnittet. Det finns vissa beståndsdelar i det här avsnittet som faktiskt är riktigt intressant: ett av dem givetvis hur fru Lodbrock hanterar situationen med kvinnan och barnet. Rätt snygg lösning, även om det kanske inte skulle funka idag. Det skall också bli intressant att se huruvuda Sigi kommer vara lojal mot sin nya husfru eller om det bara är ögontjäneri och hon väntar på att få sätta kniven i ryggen på henne. Hennes reaktion på missfallet (antar att det var det iaf) verkade iaf äkta. Sedan har vi Englandskampanjen; till stor del så är det väldigt mycket av det vi sett tidigare. Rollo tjuter och vill gå till anfall - helst igår; Floke anstränger sig för att framstå som inte helt fullt frisk och Ragnar kör på i sitt eget race med hemliga intriger. Delvis är det intressant att se försöket till förhandlingar och att undvika blodspillan. Å andra sidan så visste vi ju att kungen skulle (troligtvis vika sig för majoriteten) gå till anfall hellre än att skiljas från sina skatter. Bra beslut. Och att förklara krig i efterhand när man står med byxorna nere lär inte rädda hans anseende mycket. Men scenen där Torstein "äntligen" får träda in i Vallhall var ganska fin.
Bara två avsnitt kvar nu.