Jump to content

Photo

Recension på Star Wars-triologin

• Please log in to reply
36 replies to this topic

#1 Peak

Peak

Dear Leader

• Admin
  • 11,184 posts

Posted 08 September 2004 - 06:59

http://www.dvdforum....pc=391772375995

;)

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."

#2 Mara Jade

Mara Jade

Senior Commodore

• Members
  • 2,171 posts

Posted 08 September 2004 - 13:28

Jaha, då hade jag rätt. :P
Den största och i mitt tycke utan tvivel tråkigaste förändringen som har införts i hela trilogin är att Hayden Christensen har ersatt Sebastian Shaw som Anakin Skywalkers ”Jedi-ande”. De bilder vi har sett på nätet har visat sig stämma till punkt och pricka. Istället för att Luke tittar på Sebastian Shaw, Alec Guinness och dockan Yoda tittar han nu alltså på Christensen, Guinness och Yoda. Mycket trist, då detta inte går att blunda för (vare sig bildligt eller bokstavligt talat) på samma sätt som den ovanstående förändringen med Naboo.

Vad lyssnar och ser jag på?

Posted ImagePosted Image

Livet innebär naturligtvis många problem. Några av dom mest populära är. Varför föds vi? Varför dör vi? Varför använder vi så stor del av den mellanliggande tiden till att titta i skyltfönster? ~ Liftarens Guide till Galaxen

#3 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 08 September 2004 - 15:12

Trist. Även om jag inte avskyr de nya filmerna och väljer att bortse ifrån dem och så, så var det en fin scen som nu känns lite...besudlad...
*Hockey och superhjältar*

#4 StarBld

StarBld

Silent Castaway

• Members
  • 1,397 posts
  • Interests:Serier, tecknat, retro, spel, rollspel, figurspel, film, böcker och samlarprylar.

Posted 08 September 2004 - 19:10

Tja, vad ska man säga. Jag har inget emot förändringen egentligen, men jag hade faktiskt föredragit om man på något sätt såg Anakin som vuxen i den scenen.
HK-47: You are like a delightful random cruelty generator, master, poisoning all you touch with your presence. You are a testament to all organic meatbags everywhere.

#5 Mara Jade

Mara Jade

Senior Commodore

• Members
  • 2,171 posts

Posted 08 September 2004 - 19:46

Är så fanatisk att jag inget med SW utgåvan kan göra mig besviken.. :P

Posted ImagePosted Image

Livet innebär naturligtvis många problem. Några av dom mest populära är. Varför föds vi? Varför dör vi? Varför använder vi så stor del av den mellanliggande tiden till att titta i skyltfönster? ~ Liftarens Guide till Galaxen

#6 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts

Posted 08 September 2004 - 19:57

Det här med Hayden som Anakin kan göra mig besviken. Men alltså, alla dolumentärer! Och den lilla tjuvtitten på episod III!!! :D

#7 Mara Jade

Mara Jade

Senior Commodore

• Members
  • 2,171 posts

Posted 08 September 2004 - 20:07

Borde de inte byta ut Obi's ansikte från Alec Guinness till Ewan McGregor också då?

Posted ImagePosted Image

#8 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts

Posted 08 September 2004 - 20:10

Nej, Obi har ju en framträdande roll som gammal och dog också som gammal. De kanske resonerar så att Anakin "dog" som ung?

#9 Mara Jade

Mara Jade

Senior Commodore

• Members
  • 2,171 posts

Posted 08 September 2004 - 20:18

Logiskt sätt borde ju Obi bli ung igen (som död) eftersom han precis som Anakin dog gammal, att bara göra Anakin ung igen känns väldigt långsökt..och borde inte Yoda bli ung igen också då?

Posted ImagePosted Image

#10 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts

Posted 08 September 2004 - 20:25

Inte om man ser det som att Anakin dog som ung. Han dog och blev Darth Vader. Ett flummigt sätt att beskriva vad som skedde och det är ju Obi-Wans förklaring.

Fast jag tycker det borde vara som Luke minns dem. Luke såg sin fader döende som äldre, skulle han ens känna igen Anakin i Haydens gestaltning?

#11 StarBld

StarBld

Silent Castaway

• Members
  • 1,397 posts
  • Interests:Serier, tecknat, retro, spel, rollspel, figurspel, film, böcker och samlarprylar.

Posted 08 September 2004 - 23:38

Jag tror dom menar så att när Anakin gick över till den ljusa sidan blev han som han var, innan han blev ond.
HK-47: You are like a delightful random cruelty generator, master, poisoning all you touch with your presence. You are a testament to all organic meatbags everywhere.

#12 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts

Posted 09 September 2004 - 00:09

...och i det ögonblicket fanns inte Anakin Skywalker längre. Han blev Darth Vader.

#13 Peak

Peak

Dear Leader

• Admin
  • 11,184 posts

Posted 09 September 2004 - 03:16

Men sonade inte han sina brott strax innan han dog...

Ännu en orsak till att jag fortfarande tvekar att köpa boxen. Jag har ju riktiga versionen av Star Wars-triologin redan.

SE:n ogillade jag. Mer negativa tillägg än positiva. Den här versionen verkar vara ännu värre.

Dessutom kommer det nog ännu en uppdaterad version om 2-3 år eller så...

//Peak

sixty six."

#14 Mara Jade

Mara Jade

Senior Commodore

• Members
  • 2,171 posts

Posted 09 September 2004 - 08:37

Jo jag har ju också SW den riktiga utgåvan på VHS, men vill ju ha filmerna på dvd också. Jag har inte sett de nya versionerna av SW, mest för att det inte kändes så lockande, de gamla är bra nog...

Posted ImagePosted Image

#15 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts

Posted 09 September 2004 - 10:38

Vete tusan om han sonade sina brott, men jo, Anakin kom tillbaka. Lite trist att de gör så, men det mesta jag tänker på är ju som sagt...Luke har väl ingen aning om hur Anakin ser ut ung?

Annars verkar de iaf ha fixat till en del av de sämre sakerna på SE. Ta bara skriket när Luke ramlar ner i rännan på molnstaden...

#16 StarBld

StarBld

Silent Castaway

• Members
  • 1,397 posts

Posted 09 September 2004 - 17:08

Jag är glad att miniatyr Jabba är borta. Störde mej oerhört på att han var så liten i A New Hope och enorm i Return of the Jedi.

#17 rehnvall

rehnvall

Senior Commander

• Members
  • 380 posts

Posted 09 September 2004 - 18:49

Vete tusan om han sonade sina brott, men jo, Anakin kom tillbaka. Lite trist att de gör så, men det mesta jag tänker på är ju som sagt...Luke har väl ingen aning om hur Anakin ser ut ung?

<{POST_SNAPBACK}>

Kraften har väll inget ting med att sona brott utan vilken "sinesstämning" personen befinner sig i, håller man bara på och hata och är rädd för allt blir man en "särskild" person, tänk dig själv bara gå runt och vara sur och allmänt paranoid, och man blir en helt annan person om man kan sluta självhata sig själv för vad man har gjort.

#18 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts

Posted 09 September 2004 - 19:20

Jo, håller med dig, Rehnvall.

#19 Groundsplitter

Groundsplitter

Senior Captain

• Members
  • 626 posts

Posted 09 September 2004 - 23:45

Jag tycker det är helsnett att man byter ut Sebastian Shaw mot Hayden Christiansen. Lucasfilm förklarar det säkert med att Anakin Skywalker upphörde att existera när Darth Vader skapades, och att Anakin därför ska vara ung som spöke, men vem var det i så fall Luke räddade tillbaka till den ljusa sidan i ROTJ?
Samlingsplatsen för alla nordiska Transformersfans: NTFA

#20 StarBld

StarBld

Silent Castaway

• Members
  • 1,397 posts

Posted 10 September 2004 - 18:49

Lucasfilm förklarar det säkert med att Anakin Skywalker upphörde att existera när Darth Vader skapades, och att Anakin därför ska vara ung som spöke, men vem var det i så fall Luke räddade tillbaka till den ljusa sidan i ROTJ?

Anakin, fast ändå inte den ljusa Anakin. Som ande återvänder han till den form han hade då han var som mest på den ljusa sidan.

#21 Spidde

Spidde

Rear Admiral

• Members
  • 3,747 posts
  • Interests:Serietidningar, musik, film och litteratur.

Posted 13 September 2004 - 12:35

Gillar inte det heller...
With great power comes great responsibility. This is my gift and my curse. I am Spider-man.

last.fm Filmtipset

#22 Peak

Peak

Dear Leader

• Admin
  • 11,184 posts

Posted 14 September 2004 - 18:40

Undrar om Wookiee käkat upp den där hatten än...

:evil:

//Peak

sixty six."

#23 wookiee

wookiee

Senior Captain

• Members
  • 599 posts
  • Interests:Tecknade serier, Star Wars, jamaicansk musik och di gyal dem

Posted 14 September 2004 - 22:05

Hehe, du hänger ju inte med. :P
Det har jag redan gjort (gå till slutet av inlägget) ... åtminstone mina ord ... någon hatt tror jag inte att jag lovade äta upp. ;)

Tycker fortfarande att det suger dock!
Förklaringarna är krystade och det ser inte bra ut med Haydens knopp på Shaws kropp (såvida de inte har filat på scenen sen klippet letade sig ut på Internet).

De övriga ändringarna tycker jag dock verkar lovande.
I synnerhet förbättringen av Jabba i A New Hope ...
Posted Image

#24 Peak

Peak

Dear Leader

• Admin
  • 11,184 posts

Posted 14 September 2004 - 22:26

Jo, en del förändringar kan jag hålla med om är bra.

Andra ställer jag mig helt frågande till. bland annat: Greedo, slutet på ROTJ, antar också att alla myriader med CGI-varelser som proppades in i SE-versionerna och som mest stör koncentrationen fortfarande är med.

Sedan att de finputsat lite här och var för att få specialeffekter och dekor att bli snyggare och mer verklighetstroget är bara bra. Det är förändringarna till storyn jag inte gillar..

//Peak

sixty six."

#25 Peak

Peak

Dear Leader

• Admin
  • 11,184 posts

Posted 14 September 2004 - 23:44

Hehe, du hänger ju inte med. :P
Det har jag redan gjort (gå till slutet av inlägget) ... åtminstone mina ord ... någon hatt tror jag inte att jag lovade äta upp. ;)

<{POST_SNAPBACK}>

Bara ett talesätt, btw.. ;) Läste den där tråden då det begav sig, ja.. :)

//Peak

sixty six."