ETC comics
Posted 28 September 2004 - 15:08
Fler som läst?
Posted 28 September 2004 - 20:56
Posted 01 October 2004 - 17:39
Posted 02 October 2004 - 07:10
Den är tunn.
Det är främst humorserier, som om Sverige behöver ännu ett forum för humorserier.
Det är mycket Assar, all heder åt Assar men jag börjar tröttna, alla som någon gång bläddrat igenom vuxenserie avdelningen på ett bibliotek vet att Assar brukar stå för hälften av utbudet, vilket gör att man tar ut ilskan över att inte hitta något med frank miller på denna Assar. Men det räcker tydligen inte utan han skall tydligen ha en egen tidning också.
Många av humorserierna var tråkiga, speciellt Darth Vader och Malin Biller.
De serierna som var intressanta var otroligt korta. Ex Goon. Den verkade faktiskt intressant och framförallt vältecknad men episoden var ju på tok för kort man fick ingen riktigt uppfattning om karaktärerna och man greppade inte vad det handlade om.
Jag saknar en tidning som Inferno eller Magnum men visst jag välkommnar alla serietidningar som försöker göra något nytt men jag tror inte etc comics kommer att vara långlivad med dagens inriktning, om inte Hellboy upptar mer än en tredjedel av nästa nummer så skiter jag i att köpa mer nummer. Vill jag ha humor vänder jag mig till Rocky eller Nemi.
Posted 05 October 2004 - 00:00
Har nu läst den och blev ungefär så besviken som jag förutspådde.
Den är tunn.
Det är främst humorserier, som om Sverige behöver ännu ett forum för humorserier.
Det är mycket Assar, all heder åt Assar men jag börjar tröttna, alla som någon gång bläddrat igenom vuxenserie avdelningen på ett bibliotek vet att Assar brukar stå för hälften av utbudet, vilket gör att man tar ut ilskan över att inte hitta något med frank miller på denna Assar. Men det räcker tydligen inte utan han skall tydligen ha en egen tidning också.
De serierna som var intressanta var otroligt korta. Ex Goon. Den verkade faktiskt intressant och framförallt vältecknad men episoden var ju på tok för kort man fick ingen riktigt uppfattning om karaktärerna och man greppade inte vad det handlade om.
Jag saknar en tidning som Inferno eller Magnum men visst jag välkommnar alla serietidningar som försöker göra något nytt men jag tror inte etc comics kommer att vara långlivad med dagens inriktning, om inte Hellboy upptar mer än en tredjedel av nästa nummer så skiter jag i att köpa mer nummer. Vill jag ha humor vänder jag mig till Rocky eller Nemi.
Synd att du blev besviken, men ETC Comics är en humorserietidning, så om man har förväntat sig något annat så är det fel tidning. Det går inte göra en tidning för alla, det har vi inte velat göra, men vi har valt att göra en en bred humorserietidning för vuxna - och det finns det faktiskt inte så många av. ETC Comics är ungefär lika tjock som vilken serietidning som helst (med undantag av till exempel Manga Mania).
Jag saknar också Inferno, och jag skulle gärna ge ut en liknande tidning i dag, men Tidsam säger inte ja till det - och då finns det ingen ekonomi i det, och därför omöjligt. Magnum saknar jag inte, kanske gjordes några vettiga nummer men det mesta tycker jag var rena skräpserier.
Kul att höra era åsikter. Ock kul att de är så varierade.
Posted 05 October 2004 - 00:39
//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum
"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."
Posted 05 October 2004 - 08:31
last.fm Filmtipset
Posted 05 October 2004 - 14:32
Posted 05 October 2004 - 17:51
jag har fortfarande inte sett den nånstans. sen leverans till norrland måntro?
![]()
hur ser den ut? omslaget alltså...
Så här:
Posted 06 October 2004 - 07:59
Goon ser jag som mest intressant och hoppas få läsa betydligt mer av denna serie. Killar som bowlar passar också mig bra. Men Darth Vader och Malin Biller passar verkligen inte mig. Peter Bagge var OK.
Posted 12 October 2004 - 00:49
Den speglar iof hur serieklimatet har varit, och i viss mån är, i sveriges "kultur-elit". I sverige verkar det inte vara rumsrent för en vuxen person att gilla superhjältar eller aktion/kriminal-serier, eller för den delen prioritera tecknandet i en serie. Under min uppväxt fanns få fanzine där äventyren var av superhjälte/äventyrskaraktär, och ännu förre där tecknaren realistiskt (jag såg aldig skymten av något, iof fick man inte tag i så många fanzines i jämtlands urskogar). Det är den generationen som vuxit upp nu och tagit över seriesverige och detta tycker jag syns på tex ETC.
Jag inser nu att många kommer att protestera och/eller få den bilden av att jag är en rabid fanzinehatare, och jag får säga redan nu att det var få fanzines som jag inte gillade trots att teckningarna kanske inte alltid var prioriterade. Det fanns åtskilliga genier som är stora inom svensk serieindustri idag men ingen jag kommer på tecknar i "realistisk" stil, och det är det jag saknar.
Det enda i serie-sverige som man kan jämföra med USA och Frankrikes äventyrligare serier är Fantomen. Lite synd tycker jag, även om jag älskar Fantomen.
Jag kommer iallafall köpa ETC, ALLA svenska serietidningar som riktar sig till en mer vuxen publik ska stödjas, och jag är superglad av valet av Goon och Hellboy (och Killar som Bowlar, den är helt enkelt skitbra). Men jag hade hellre sett en vuxentidning med inriktning på serier som de tre och titlar som 100 bullets, Human Target, Stray Bullets, the Losers, Fables och 30 nights.
Posted 13 October 2004 - 16:46
Har nu läst den och blev ungefär så besviken som jag förutspådde.
Den är tunn.
Synd att du blev besviken, men ETC Comics är en humorserietidning, så om man har förväntat sig något annat så är det fel tidning. Det går inte göra en tidning för alla, det har vi inte velat göra, men vi har valt att göra en en bred humorserietidning för vuxna - och det finns det faktiskt inte så många av. ETC Comics är ungefär lika tjock som vilken serietidning som helst (med undantag av till exempel Manga Mania).
Jag saknar också Inferno, och jag skulle gärna ge ut en liknande tidning i dag, men Tidsam säger inte ja till det - och då finns det ingen ekonomi i det, och därför omöjligt. Magnum saknar jag inte, kanske gjordes några vettiga nummer men det mesta tycker jag var rena skräpserier.
Kul att höra era åsikter. Ock kul att de är så varierade.
Finns det några planer från ETC´s sida att släppa flera serietidningar på den svenska marknaden. De flesta klagomålen på er nya publikationen verkar ju röra sig mot det allt för stora innehållet av humorserier, varför i så fall inte starta upp en till tidning som enbart moderna superhjälteserier?
Posted 18 October 2004 - 15:48
Finns det några planer från ETC´s sida att släppa flera serietidningar på den svenska marknaden. De flesta klagomålen på er nya publikationen verkar ju röra sig mot det allt för stora innehållet av humorserier, varför i så fall inte starta upp en till tidning som enbart moderna superhjälteserier?
Jag har flera planer, men först ska vi se hur det går med vår första tidning, och sedan vad som händer på Tidsam, dörren är officiellt stängd för nya publikationer just nu.
Posted 20 October 2004 - 08:29
Det känns hopplöst eftersom vi är ett släkte med mörk framtid. Dagens dagdrönare och dagdrömmare söker sig inte längre till serievärlden utan till datorvärlden. Botemedlet kan närmast hittas i Manga trenden, men tyvärr är denna genre alldeles för enkelspårig i min smak och kalla mig gärna konservativ men jag läser helst en serie i regelrätt normal svensk standard.
Nej tyvärr blir utgivningar såsom Watchmen, Books Of Magic, Hellboy, Hellblazer, Sandman, allt mer sällsynta i våran del av Sverige. Kunde inte vi komma överens med hela Europa och köra på engelska det borde ju ge stordriftsfördelar och till och med tio åringar kan ju engelska idag?
Posted 20 October 2004 - 13:22
Nej tyvärr blir utgivningar såsom Watchmen, Books Of Magic, Hellboy, Hellblazer, Sandman, allt mer sällsynta i våran del av Sverige. Kunde inte vi komma överens med hela Europa och köra på engelska det borde ju ge stordriftsfördelar och till och med tio åringar kan ju engelska idag?
Eller få folk att fatta att vissa tiningar INTE är ämnade för 10 åringar...
Vi kanske skulle fråga danskarna hur de gör, de pumpar ut serie album. se tex www.carlsen.dk de ger till och med ut sådana album som Morbus (något jag trodd var förvisad till Hevy metal och liknande tidningar)
Posted 22 October 2004 - 11:44
Med det sagt så har jag inte köpt tidningen ännu, och vet inte om jag kommer att göra det. Innehållet var alltså överlag mycket bra, men pappret? Jag antar att det var en kostnadsfråga om något, fast jag hade å andra sidan gärna betalat några kronor extra för att slippa se the Goons ena sida lysa igenom den andra. Nog för att det är en söt nuna, men jag tar gärna en sida i taget.
Blir pappret bättre kommer jag bli en trogen köpare. I och för sig kanske det blir ett nummer här och där ändå; Hellboy blir väldigt svår att stå emot.
Posted 05 December 2004 - 13:07
Goon är återigen med vilket känns kul men tyvärr har de fått utesluta Hellboy vilket är trist så denna månad blir det ingen assar för min del...väntar till nästa nummer. Goon serien upphäver inte all överflödig assar, tyvärr. Vad tycker ni? Har någon läst nr 2?
Posted 06 December 2004 - 14:04
Posted 07 December 2004 - 19:24
Posted 07 December 2004 - 21:58
Nummer två är ute, har ni läst den?
Goon är återigen med vilket känns kul men tyvärr har de fått utesluta Hellboy vilket är trist så denna månad blir det ingen assar för min del...väntar till nästa nummer. Goon serien upphäver inte all överflödig assar, tyvärr. Vad tycker ni? Har någon läst nr 2?
Ingen Hellboy
Posted 08 December 2004 - 20:02
...är Assar gratis eller varför dominerar assar i ETC?
Tror nog de flesta hellre läser Goon, Hellboy och liknande serier...
Posted 08 December 2004 - 20:12
För mig är det en bra tidning att läsa, eftersom det känns som att jag breddar mitt läsande lite, och eftersom jag själv "fuskar med" lite serieskapande ger det mycket inspiration över allt man faktiskt kan göra med serier.