Gwens död
Posted 16 November 2004 - 16:42
ganska kul faktiskt
Posted 16 November 2004 - 16:50
Men det är en grej som har debatterats genom åren. Själv tycker jag dock inte att man ska blanda in för mkt vetenskap i superhjälteserier. Bruce Banner skulle t. ex aldrig ha blivit Hulken av Gammastrålning osv osv.
Posted 16 November 2004 - 19:21
Posted 16 November 2004 - 22:58
Ehh, för det första så kanske fallskärmshoppare har lite andra förutsättningar. De vet att de har fallskärmen på ryggen, de hoppar dessutom självmant och de lider förhoppningsvis inte av höjdskräck.Gröna trollet hävdar i tidningen att det var chocken som tog livet av Stacy. Omöjligt säger Jim Kakailos, fysikprofessor vid Minnesota Universitet.
Fallskärmshoppare kastar sig från långt högre höjder utan att få chock.
Nu har jag ingen aning om huruvida Gwen hade problem med höjder men själv är jag säker på att jag skulle dö av skräck om jag föll från en hög höjd. Så jag skulle inte påstå att det var omöjligt, men som den plojgrej den är verkar boken vara kul.
Posted 16 November 2004 - 23:00
Rätt kul att spekulera och låter som en rätt intressant bok tycker jag. Förresten kan man säga att det ändå var Goblins fel eftersom Gwen hade dött även om Peter inte hade gjort något.
Men om inte Peter Parker hade fjantat runt i rödblå långkalsonger så hade ju Goblin aldrig haft någon att irritera sig på från början... hm, svårt val!
Kul att se att Spidde fortfarande kan omnämnas i annat än filmform.
Förresten var det inte George Washington-bron som Gwen föll från, utan Brooklyn Bridge (det står George Washington Bridge i originalnumret från 1973, men bilden visar Brooklyn Bridge, och faktafelet är rättat i alla senare utgåvor).
Edited by spidercrazy, 16 November 2004 - 23:02.
Posted 16 November 2004 - 23:00
Posted 17 November 2004 - 07:30
Posted 17 November 2004 - 10:48
Jag ska vara med och ta allas våran vänlige kvartersSpindelman i försvar.
Är det någon som har ett bra försvar så mottages det tacksamt.
Hur töjbart är nätet? Det borde ju töja en aning, tycker jag.
Posted 17 November 2004 - 11:42
Spidde är oskyldig!
last.fm Filmtipset
Posted 17 November 2004 - 12:15
-------------------
Sådärja! Var ju lite nervös så det hela fortlöpte inte riktigt som jag planerat, skulle ha gjort reklam för forumet men det kom aldrig upp.
Men va fan Spindelmannen fick ju lite mediatid.
Edited by Sir-L, 17 November 2004 - 12:49.
Posted 17 November 2004 - 13:41

Livet innebär naturligtvis många problem. Några av dom mest populära är. Varför föds vi? Varför dör vi? Varför använder vi så stor del av den mellanliggande tiden till att titta i skyltfönster? ~ Liftarens Guide till Galaxen
Posted 17 November 2004 - 16:45
Posted 17 November 2004 - 23:16
Posted 18 November 2004 - 10:01
Angående skuldfrågan så finns den med i bl.a. svenska spidde från förra året, då Green Goblin är med i "amerikansk-manga" tappning...Sen lägger väl dessutom lite av skulden på sig redan efter att hon dött i numret "Death of Gwen Stacy", jag tycker det verkar som att han känner skuld redan då, även om han direkt hoppar på GG med ett par "roliga" repliker som kanske inte riktigt passar i sammanhanget...Det är först senare som jag tycker Peter har en normal inställning till Gwens död, redan några rutor efter att hon dött drar han igång på vanligt gammalt Spidde-sätt. Men nu är det ju Spindeln det handlar om, och då är det mest ologiska okej...
last.fm Filmtipset
Posted 18 November 2004 - 12:07
Jag tycker inte om när man tänker i såna banor. En förutsättning för att man ska kunna få fullt nöje av en serietidning tycker jag är att man lätt kan leva sig in i vad som händer, och då kan man inte rucka för mycket på fysikens och naturens lagar. Vi måste kunna förstå vad som händer utan att ha ett uppslagsverk i serietidningsfysik bredvid oss.Nån mer än jag som lyssnade på Lantz igår...rolig debatt där
Där påpekade någon att det finns möjligtheter att MArvels universum har andra fysiska lagar, nån som tänkt på det?
Posted 18 November 2004 - 14:46
Posted 19 November 2004 - 03:30
Superkrafter är väl mer biologi än fysik, men oavsett vilket så är det en sabla skillnad på små modifikationer som möjliggör olika övernaturliga förmågor och förändringar av vardagsfysik. Vi måste kunna lita på att vardagsfysiken fungerar även i serietidningsvärlden. Det är det jag menar med att jag inte gillar påståendet om att det kan gälla andra fysiska lagar i Marvels universum; släpper man en föremål från en viss höjd så måste det falla mot marken och accelerera på vägen ned i Marvels Universum precis som det gör hos oss.Givetvis gäller andra fysiska lagar i Marvels Universum - eller åtminstone lagar som är modifierade mot de som gäller i den verkliga världen. Annars skulle ju något sådant som superkrafter inte kunna existera överhuvud taget.
Posted 19 November 2004 - 11:45
Givetvis gäller andra fysiska lagar i Marvels Universum - eller åtminstone lagar som är modifierade mot de som gäller i den verkliga världen. Annars skulle ju något sådant som superkrafter inte kunna existera överhuvud taget.
Vadå superkrafter inte existerar? Om det här stämmer så är ju hela mitt liv alla min drömmar förstört
last.fm Filmtipset
Posted 27 November 2004 - 17:38
http://www.blaff.se/...kvan/index.html
Posted 28 November 2004 - 11:28
Gröna trollet kastar ner Gwen avsiktligt mot en säker död. Spindel fösöker hindra det men mislyckas....Gwen dör....
Ungefär som många läkare/Kiruger skulle vara mördare...en person är dödligt skadad av någn anledning och krävet en "omöjlig" opration men oprationen som ska rädda pasientens bidrar till pasientens död...
Posted 28 November 2004 - 11:38
Alltså: Spidde misslyckades att rädda Gwen, han dödade henne inte.
Allt annat är i det här fallet försök att läsa in för mycket i något som inte finns där.
Edit: btw. Green Goblin har ingen "robotarm". Killen som skrev artikeln borde kolla sina fakta lite mer.
Edited by Kermit, 28 November 2004 - 11:45.
Posted 28 November 2004 - 16:39
...nu undrar jag om det var Sir-L som var med i direktsändiningen och i så fall i vilken egenskap var du med för det missade jag...kul att klon-epoken togs upp om än väldigt kort...
Posted 28 November 2004 - 16:48
Posted 29 November 2004 - 01:20
Jo, jag var med i egenskap av serienörd ( jag är kompis med en av manusförfattarna där och jag var med i ett inslag om superhjältar som han gjorde till Frank förra året, där var jag dock något mer pushig och bla dissade Bamse, till alla ungars förtret).Att Lantz tog upp spindelmannen var väl väntat men också ett kul inslag. Jag lyssnar ofta på lantz och nu senast var inget undantag...
...nu undrar jag om det var Sir-L som var med i direktsändiningen och i så fall i vilken egenskap var du med för det missade jag...kul att klon-epoken togs upp om än väldigt kort...
Klongrejen skulle jag egentligen gått mer in på men jag blev helt plötsligt så nervös att jag kom av mig. Min kompis var lite besviken på att jag inte pratade mer och försökte överbevisa "forskarkillen" som var med (han hade tydligen varnat Lantz för att jag kunde gå på väldigt), men jag var helt ur balans och hörde inte riktigt vad han sa. Så kan det gå