Jump to content

Photo

super85 joins the army

• Please log in to reply
62 replies to this topic

#1 super85

super85

Forward Admiral

• Moderator
  • 4,705 posts

Posted 10 January 2005 - 01:24

Hej, har nämt det här tidigare i någon tråd, men ville bara säga att jag åker till Finland i dag, tidigt, jag ska vakna om 3 timmar :) . Jag ska göra min militärtjänst i "Finska Vikens Marinkommando"" I Obbnäs utanför Helsingfors. Jag flyger dit nu på morgonen och min tjänst startar 18.00, eller 1800 :) .

Mitt deltagande här kommer därför att minska till typ noll på veckodagar. Hoppas den här tråden kan hållas vid liv så att jag kan berätta om diverse frustrerande eller roliga saker. Om nu någon är intresserad :) .

Kermit får rocka på som Serie-boardens super-moderator :rambo:

Tills nästa gång, ha det bra, och glöm inte, June 17th, Batman Begins.

2005 Year of The Bat
Proud member of ATNAG (Allegiance to Nolan and Goyer)
Batman Begins

2005&2008 Year of the Bat

2005 Evil feared the Knight, 2008 The Dark Knight Returns

The Dark Knight

#2 Peak

Peak

Dear Leader

• Admin
  • 11,184 posts

Posted 10 January 2005 - 01:27

Ajdå, Finska armén får se upp alltså... :P

Om Öland eller Gotland plötsligt försvinner så vet vi vem vi kan skylla på i alla fall.. ;)

Nä, ha det bra, och sånt.. ;)

//Peak
* Sci-Fi Nytt * Sci-Fi Nytts Forum

"Woe to you, Oh Earth and Sea, for the Devil sends the
beast with wrath, because he knows the time is short...
Let him who hath understanding reckon the number of the
beast for it is a human number, its number is Six hundred and
sixty six."

#3 Marie Morot

Marie Morot

Deputy Admiral

• Members
  • 10,069 posts
  • Interests:fantasy noir
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 10 January 2005 - 08:02

Det är klart att vi är intresserade av att höra om dina äventyr i uniform super85. Ser fram emot många och långa sådana. :)
Support your local search and rescue unit - get lost.

#4 Forever Xena

Forever Xena

Warrior Princess

• Moderator
  • 10,223 posts

Posted 10 January 2005 - 08:47

precis Marie :)

Kommer sakna dig , och hoppas du får det bra i armen ( marinen ? )

Xena doesn't just have a warcry. She made war cry. Just ask Ares

For Xena, death is never permanent. Its just a slight set back and always part of her plan.

If you're going through hell, keep going.Winston Churchill

Combat Information Center

Min avatar samling

#5 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 10 January 2005 - 10:42

Shit vad tiden går fort. Plötsligt är du på väg till Finland. :)
Kommer också att sakna dig, även om det kunde vara hetlevrade Marvel vs. DC-diskussioner ibland. :)
Ta hand om dig, och ser fram emot att höra om dina strapatser i den här tråden. :)

Kermit får rocka på som Serie-boardens super-moderator

Huh? Det var snällt av dig, Super85, och jag kan ta över din fana tills du kommer tillbaka om du vill. Annars blir kanske Starbld lite ensam. Men du får ju tillbaka "äran" sen. :)
*Hockey och superhjältar*

#6 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 10 January 2005 - 10:46

"Finska Vikens Marinkommando"

Det låter prestigefyllt :)

Lycka till i Finska marinen, och det är självklart att vi vill höra om dina eskapader 'over there' ;)
Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.

#7 SwedishSuperhero

SwedishSuperhero

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,175 posts
  • Interests:Serier, tv, film, spel. Gillar även att skriva och ämnar att bli författare. Gör mina egna videor: http://youtube.com/user/dakostro http://dakostro.blogspot.com

Posted 10 January 2005 - 20:43

Detta kom som en mindre chock. Kan inte påstå att jag inte kommer sakna dig. Lycka till, hursomhelst. Och kom ihåg; akta dig för gammabomber, supersoldats-serum och andra hemskheter.
"Nu blir jag upprörd! Min sambo och jag brukar ibland äta fil och flingor till frukost. Vi samsas då om ett paket fil. Nu måste vi köpa två paket fil och ha varsin. Varför då undrar ni kanske? Jo för jag har hört att Antipiratbyrån har polisanmält folk för fildelning så nu törs vi inte göra det längre."
Insändare ur Gefle Dagblad 17/10 2005.

"Tyvärr förvandlas han ideligen till en löjligt brinnande dödskalle"
Filmrecensenten Kristian Ekenberg om Nicholas Cage som Ghost Rider, ur Gefle Dagblad 17/3 2007

#8 Walker

Walker

Rear Admiral

• Aktiv member
  • 3,025 posts

Posted 10 January 2005 - 20:50

Som gammal lumpare så kan jag bara säga en sak - välkommen in i det gröna brödraskapet :D
Man hatar det när man är där men efter några år minns man bara de roliga stunderna...

Se upp för ryssen ;)

#9 TFels

TFels

Svarta hålet i galaxens centrum

• Moderator
  • 2,975 posts
  • Interests:Serier
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 10 January 2005 - 21:24

Jag tycker det är dags att Karelen återbördas till Finland, Super85. Fixa det nu.
Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#10 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts

Posted 10 January 2005 - 21:39

Jag tycker det är dags att Karelen återbördas till Finland, Super85. Fixa det nu.

<{POST_SNAPBACK}>

:lol2:

#11 zaphod

zaphod

Fleet Captain

• Members
  • 1,034 posts

Posted 10 January 2005 - 22:19

Jo lycka till Super85! Nästa år är det dags för mig att mönstra. Får väl se om dom vill ha mej... :P

#12 Forever Xena

Forever Xena

Warrior Princess

• Moderator
  • 10,223 posts

Posted 11 January 2005 - 12:42

Är det frivilligt i Sverige om man ska i lumpan ?

Xena doesn't just have a warcry. She made war cry. Just ask Ares

For Xena, death is never permanent. Its just a slight set back and always part of her plan.

If you're going through hell, keep going.Winston Churchill

Combat Information Center

Min avatar samling

#13 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts

Posted 11 January 2005 - 14:05

Nä. Men det är rätt få som får göra den numera, så om man verkligen vill slippa den kan man oftast maska för att bli utbildningsreserv. Det gjorde jag t. ex. ^_^

#14 Johannes NA

Johannes NA

Commodore

• Members
  • 1,437 posts

Posted 11 January 2005 - 14:30

Fast ibland fungerar det inte ... har en kompis som blev tvungen att gå :P
------>Sci-Fi Nytt <-------

#15 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts

Posted 11 January 2005 - 14:31

Nej, man kan ju ha otur med. ;)
Men att t. ex ljuga och överdriva för psykologen var ett bra knep. :D

#16 Johannes NA

Johannes NA

Commodore

• Members
  • 1,437 posts

Posted 11 January 2005 - 15:02

Jag fick börja med att springa upp till hälsokontrollen eftersom jag led av pollenallergi och att jag hade lätt för att få köldskador (ja, jag fryser hyfsat lätt om fingrarna ;) ). När jag sedan skickades till doktorn sa jag att jag brukade få ont ryggen av tunga väskor av olika slag. Han skrev av mig från lumpen direkt - utan att kolla öht :P

Visst överdrev jag väl något, men jag ljög ju iaf inte :P

Edited by Johannes NA, 11 January 2005 - 15:03.

------>Sci-Fi Nytt <-------

#17 Jazzdevil

Jazzdevil

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,298 posts
  • Interests:1. Lee Van Cleef<br />2. The Dude<br />3. John Constantine<br />4. Dale Cooper<br />5. Charles Mingus<br />6. Scott Walker<br />7. Frank Miller<br />8. Nancy Sinatra<br />9. Barry Adamson<br />10. Serge Gainsbourg <br />

Posted 11 January 2005 - 15:45

Veka 80-talister.....

Ärligt talat så var det svårare at slippa undan på min tid även om vissa lyckades då också.
Själv ställde jag mitt liv till förfogande för kung och fosterland i sluteta av 1900-talet i en av de eminenta städerna på västgöta slätten. Det var en tid av missmod och förtröstan men förbannat kul hade man faktiskt ibland också. Även om jag inte ångrar min tid i armén så skulle jag helst inte göra om det!

PS. Skövde slipper besök från mig i all framtid, det kan jag lova på heder och samvete!!!

#18 Marie Morot

Marie Morot

Deputy Admiral

• Members
  • 10,069 posts
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 11 January 2005 - 15:48

Det behöver man ju inte har gjort lumpen för att tycka, Jazzdevil. ;)

Skövde är ett miserabelt ställe. :P

#19 Jazzdevil

Jazzdevil

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,298 posts
  • Interests:1. Lee Van Cleef<br />2. The Dude<br />3. John Constantine<br />4. Dale Cooper<br />5. Charles Mingus<br />6. Scott Walker<br />7. Frank Miller<br />8. Nancy Sinatra<br />9. Barry Adamson<br />10. Serge Gainsbourg <br />

Posted 11 January 2005 - 15:50

jag är benägen att hålla med....hade inte billingen funnits tror jag att Skövde hade vunnit tävlingenom Sveriges menlösaste stad...nu vinner Eslöv.

#20 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts

Posted 11 January 2005 - 16:01

Pluggade i Skövde ett år, och hade väldigt kul där. Så den staden kommer alltid ha ett rosa skimmer av nostalgi för mig. :)

#21 Walker

Walker

Rear Admiral

• Aktiv member
  • 3,025 posts

Posted 11 January 2005 - 16:08

Jo när det gäller städer så finns de ju skilda åsikter. Jag "försvarade" :rambo: rikets yttersta besittning österut dvs Gotland så jag känner mig alltid lite kluven till den trevliga sommarstaden Visby :)

#22 Snälle Hulken

Snälle Hulken

Rear Admiral

• Moderator
  • 3,861 posts
  • Interests:Mest Science Fiction och skräck/splatter/gore

Posted 11 January 2005 - 16:09

ha det bra i marin-grejet, super85 :)
hoppas man inte hinner bli för vältränad tills de vill ha en... eller jo, men... hoppas de inte vill ha en :P

min pappa berättar alltid att han kollade på trazan och banane när det gick på jullovsmorgon då han gjorde lumpen. han hade vattkoppor då så han fick vara hemma. en annan hade dock blivit jättearg och trott att det stog tarzan i tidningen :P

Edited by Thrai, 11 January 2005 - 16:11.

The sky's the limit.

Jon var namnet:

#23 super85

super85

Forward Admiral

• Moderator
  • 4,705 posts

Posted 21 January 2005 - 19:43

Tjenis. Skriver detta hos släktingar i Esbo utanför Helsingfors. Min första helg permis. Ska vara tillbaka i tjänst Söndag klockan 00.00.

Tja hur har det varit?

Rätt intressant, första dagen, väckning 06.00 med att de, alltså sergeanterna sparkar in dörren, eller öppnar den jävligt hårt..vet inte , var rätt sömnig då.. och skriker "VÄCKNING!!!!" följt av "Välkommen till Finska försvarsmakten, här har ni alltid bråttom".

Varje morgon har man 2 minuter på sig på att tvätta sig(det är snällt,vissa kompanier har 20 sekunder varje morgon), borsta tänderna och gå på toaletten(så dem lilla fritid man har under dagen brukar gå åt att typ duscha). Därefter skall sängen bäddas extremt fint, om den är felbäddad så brukar sergeantern dra ut lakanen och kasta den på golvet, detta kallas "Säng Sprängning". Har hänt mig ett antal gånger under mina 2 första veckor.

Sen ska hela kompaniet springa ut med den utrustning som de har ropat ut, första kvällen sprang jag ut utan mössa och en sargeant jagade in mig till vårt rum och skrek tröstande grejer som "På grund av dig så är hela kompaniet försenat" etc... var rätt svårt att öppna skåpet då..

Dagens highlight är när man får använda mobilen när man har fritid, en löjtnant där har hotat att om någon har mobilen på så kommer den att kastas i viken.

Har blivit en del marcherande, åkte skidor i dag, gick åt H-vete, jag suger verkligen på att åka skidor, var typ andra gången i mitt liv jag gjorde det, och jag har inte blivit bättre sen jag var typ 7.

Sen har jag döpt mitt RK-62 gevär till "Johanna", jag börjar bli lite skadad.

Har inget hår kvar på huvudet förrsten :) .

Slut på Rapport 1 :) . Jag fortsätter att rapportera. Och ja Tfels, bra post det där om Karelen, Finland borde få tillbaka det helt klart.Ska se vad jag kan göra åt saken.

Edited by super85, 21 January 2005 - 19:48.

Proud member of ATNAG (Allegiance to Nolan and Goyer)
Batman Begins

2005&2008 Year of the Bat

2005 Evil feared the Knight, 2008 The Dark Knight Returns

The Dark Knight

#24 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 21 January 2005 - 20:45

Låter som rena rama tortyr lägret ;)

Det kanske inte var så roligt när det hände, men din berättelse hur det var de första dagarna fick mig faktiskt att skratta.
Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.

#25 Marie Morot

Marie Morot

Deputy Admiral

• Members
  • 10,069 posts
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 21 January 2005 - 20:56

Jag skrattade jag med. :D Det lät ändå som att det inte var en helt negativ upplevelse. :)