Jump to content

Photo

Harry Potter 6

• Please log in to reply
55 replies to this topic

#1 Forever Xena

Forever Xena

Warrior Princess

• Moderator
  • 10,223 posts

Posted 09 March 2005 - 20:16

Harry Potter and the Half Blood Prince

Xena doesn't just have a warcry. She made war cry. Just ask Ares

For Xena, death is never permanent. Its just a slight set back and always part of her plan.

If you're going through hell, keep going.Winston Churchill

Combat Information Center

Min avatar samling

#2 StarBld

StarBld

Silent Castaway

• Members
  • 1,397 posts
  • Interests:Serier, tecknat, retro, spel, rollspel, figurspel, film, böcker och samlarprylar.

Posted 09 March 2005 - 20:23

Trevligt omslag, men jag tror att den svenska utgåvan kommer att vara mycket finare. Hitills har vi fått dom snyggaste omslagen tycker jag :)
HK-47: You are like a delightful random cruelty generator, master, poisoning all you touch with your presence. You are a testament to all organic meatbags everywhere.

#3 Forever Xena

Forever Xena

Warrior Princess

• Moderator
  • 10,223 posts

Posted 09 March 2005 - 20:38

Omslaget er okay , vet faktisk inte hur den svenska ser ut Posted Image

Varför kör man egentligen inte ,ed samma omslag i hela världen ? det har jag aldrig fattat !

For Xena, death is never permanent. Its just a slight set back and always part of her plan.

Min avatar samling

#4 Groundsplitter

Groundsplitter

Senior Captain

• Members
  • 626 posts

Posted 10 March 2005 - 00:48

Ovanligt bra omslag för att vara ett från utanför Sverige. Tidigare har de svenska omslagen slagit de utrikiska med hästlängder.
Samlingsplatsen för alla nordiska Transformersfans: NTFA

#5 Spidde

Spidde

Rear Admiral

• Members
  • 3,747 posts
  • Interests:Serietidningar, musik, film och litteratur.

Posted 11 March 2005 - 16:19

Jo. De svenska omslagen är ju bra mycket bättre! Fast helt okej var det...Jag kommer nog köpa den engelska i alla fall eftersom det dröjer så länge innan de översätter till svenska. Jag har läst de engelska först från och med bok tre, då fanns bara två utgivna i Sverige men 4 stycken på engelska. Det borde ju vara möjligt att få ut den svenska översättningen ungefär samtidigt. De olika förlagen borde ju kunna samarbeta och släppa boken samtidigt i flera länder.
Eller går inte det?
With great power comes great responsibility. This is my gift and my curse. I am Spider-man.

last.fm Filmtipset

#6 Groundsplitter

Groundsplitter

Senior Captain

• Members
  • 626 posts

Posted 11 March 2005 - 20:15

Jo. De svenska omslagen är ju bra mycket bättre! Fast helt okej var det...Jag kommer nog köpa den engelska i alla fall eftersom det dröjer så länge innan de översätter till svenska. Jag har läst de engelska först från och med bok tre, då fanns bara två utgivna i Sverige men 4 stycken på engelska. Det borde ju vara möjligt att få ut den svenska översättningen ungefär samtidigt. De olika förlagen borde ju kunna samarbeta och släppa boken samtidigt i flera länder.
Eller går inte det?

<{POST_SNAPBACK}>

Nej, det vore inte rimligt. Som vi såg på senaste utgåvan så tar översättningen väldigt lång tid. Skulle vi begära att USA, Storbritannien och resten av den engelskspråkiga delen av världen väntar i ett halvår på boken medan resten av oss gör våra översättningar innan boken släpps? Det går inte. Det skulle varken läsare eller förlag gå med på.

#7 StarBld

StarBld

Silent Castaway

• Members
  • 1,397 posts
  • Interests:Serier, tecknat, retro, spel, rollspel, figurspel, film, böcker och samlarprylar.

Posted 11 March 2005 - 20:37

För mej spelar det ingen roll att man måste vänta på den svenska utvåvan. Man kan helt enkelt köpa en billig engelsk pocket och läsa den i det formatet, medans man väntar på den riktiga utgåvan på svenska.
HK-47: You are like a delightful random cruelty generator, master, poisoning all you touch with your presence. You are a testament to all organic meatbags everywhere.

#8 Spidde

Spidde

Rear Admiral

• Members
  • 3,747 posts

Posted 11 March 2005 - 21:11

Boken kommer ju ändå inte att ges ut så fort den är klar. Det kommer vara en nästan oändlig mängd saker som ska ordnas innan boken kan ges ut, och jag tror att om de svenska förlagen gör sitt bästa kan de fixa det. Harry Potter borde ju ligga högst på prioritetslistan. För mig är det ingen omöjlighet. Vad är egentligen omöjligt? Svar: Ingenting ;)
With great power comes great responsibility. This is my gift and my curse. I am Spider-man.

last.fm Filmtipset

#9 Groundsplitter

Groundsplitter

Senior Captain

• Members
  • 626 posts

Posted 11 March 2005 - 23:13

Boken kommer ju ändå inte att ges ut så fort den är klar. Det kommer vara en nästan oändlig mängd saker som ska ordnas innan boken kan ges ut, och jag tror att om de svenska förlagen gör sitt bästa kan de fixa det. Harry Potter borde ju ligga högst på prioritetslistan.

<{POST_SNAPBACK}>

Javisst borde den ligga högt på prioriteringslistan. Och ändå kom Fenixorden inte ut förrän drygt ett halvår senare. Så vad beror det på? Den enda logiska slutsatsen är att det faktiskt tar så lång tid att ordna med en högkvalitativ översättning. Det finns egentligen ingenting att diskutera; det är bara att konstatera faktum. Det tar tid, och det enda sättet att synkronisera utgivningen i alla länder vore att försena utgivningen av den engelska versionen.

#10 Spidde

Spidde

Rear Admiral

• Members
  • 3,747 posts

Posted 12 March 2005 - 10:31

Det är möjligt, men det vore smart markandsföring att ge ut den samtidigt.

last.fm Filmtipset

#11 Jojjoma

Jojjoma

Cadet First Year

• Members
  • 4 posts
  • Interests:Musik, spel, datorer, allt på hjul och det militära!

Posted 26 March 2005 - 23:02

Sverige råkar visst bara ha en bra konstnär som ritat HP-framsidorna, och det e väl ingenting att tjata över. Förresten kanske engelsmännen tycker likadant om våra omslag som vi tycker om deras. Så är det bara! :)
Håll utkik efter min kommande Sci-Fi deckare! (har inget namn än)

Jag skriver även en blandning av Sci-Fi och klassisk Fantasy, så håll utkik efter nyheter om detta med!

#12 Forever Xena

Forever Xena

Warrior Princess

• Moderator
  • 10,223 posts

Posted 23 June 2005 - 14:36

Har beställt den :D och räknar med att få den ett par dagar efter jag kommer hem från Spanien :D :D

Min avatar samling

#13 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 23 June 2005 - 14:47

Bokomslaget ser snyggt ut, och ser fram emot den svenska verisonen.

Att översättningen tar tid är väl uppenbart? Jag väntar hellre på översättningen än får någon taskig bugdetöversättning som för tankarna till Herlequin eller den lite sunkit översatta fantasy-serien "Dungeons & Dragons" från 70/80 talet.

Kvalitet kostar: I både tid och pengar! :)

fqq5BYam.jpg

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#14 Snälle Hulken

Snälle Hulken

Rear Admiral

• Moderator
  • 3,861 posts
  • Interests:Mest Science Fiction och skräck/splatter/gore

Posted 25 June 2005 - 00:05

när släpps boken? kanske ska köpa den, även om jag inte gillade senaste...
The sky's the limit.

Jon var namnet:

#15 Forever Xena

Forever Xena

Warrior Princess

• Moderator
  • 10,223 posts

Posted 25 June 2005 - 08:38

16 juli släpps den :)

Min avatar samling

#16 Spidde

Spidde

Rear Admiral

• Members
  • 3,747 posts

Posted 11 July 2005 - 11:17

Jag tror jag ska investera i den, man måste ju hänga med :D

last.fm Filmtipset

#17 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 15 July 2005 - 18:03

Var ute så här dagen innan reslease och checkade priser - inte för att jag tänker köpa boken (just HP köper jag i svensk CD version:))... Boken är faktiskt inte så dyr... 167:- på Wettergrens både för Barn och Vuxen utgåvan inkl frakt enl pricerunner.

Men på Wettergrens webbsida (som var billigast) finns dessa bokomslag: Barn Utgåvan och Vuxen Utgåvan. (Båda bilderna anger Bloomsbury som förlag är inte det Engelska förlaget).

Edited by XC-SE, 15 July 2005 - 18:06.

fqq5BYam.jpg

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#18 Spidde

Spidde

Rear Admiral

• Members
  • 3,747 posts

Posted 15 July 2005 - 19:46

Jag tror jag ska köpa boken nu i helgen, och det får nog bli barn-utgåvan för min del. Det känns som att man måste läsa Harry Potter för att hänga med. Jag har varit med sen början och köpte första boken så fort den kommit ut på svenska, så jag måste ju fortsätta. Det är ju trots allt bara två böcker kvar nu...

last.fm Filmtipset

#19 Lady Dragonheart

Lady Dragonheart

Senior Captain

• Members
  • 799 posts

Posted 15 July 2005 - 19:49

Jo Bloomsbury är de engelska förlaget som ger ut den och Scholastic de amerikanska.

#20 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 15 July 2005 - 20:34

Ahh... Den bild som FX postade är den amerikanska utgåvan! Kollade på scholastic.com och bloomsbury.com. De böcker som Wettergrens säljer verkar vara de brittiska. Bloomsburys Vuxenutgåva har ju klart snyggare omslag än Barnutgåvan imo.

Inte för att jag förstår inte det logiska i att amerikanarna gör sig omaket att byta omslag... :unsure: :)

Edited by XC-SE, 15 July 2005 - 20:40.

fqq5BYam.jpg

#21 rehnvall

rehnvall

Senior Commander

• Members
  • 380 posts

Posted 15 July 2005 - 21:21

Kanske har att göra med royalty eller liknande. Att använda en annan framsida kanske blir billigare.

Kolla bara på Universums öde omslagen. Den först utgåvan hadde underbara omslag, spesial gjorda för boken. När nyutgåvan kom så hadde de bara generala SF omslag.

#22 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 15 July 2005 - 23:26

Inte för att jag förstår inte det logiska i att amerikanarna gör sig omaket att byta omslag...  :unsure:   :)

<{POST_SNAPBACK}>

Har för mig att det berode på att HP blev populärare bland vuxna än vad som var räknat och att de vuxna, när de köpte HP ville ha ett annat omslag för att inte visa att det var en barnbok de läste. De skämdes helt enkelt :rolleyes:

Har faktiskt inte läst HP, men har planerat att köpa dom (på engelska), det verkar som om det är dags att göra det nu :)
Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.

#23 Spidde

Spidde

Rear Admiral

• Members
  • 3,747 posts

Posted 15 July 2005 - 23:37

Har för mig att det berode på att HP blev populärare bland vuxna än vad som var räknat och att de vuxna, när de köpte HP ville ha ett annat omslag för att inte visa att det var en barnbok de läste. De skämdes helt enkelt  :rolleyes:

<{POST_SNAPBACK}>

Det stämmer, Georgia! En annan kul grej med böckerna var att man skrev J.K. Rowling så att man inte skulle veta om det vara en kvinna eller man som skrivit böckerna, detta gjorde att fler killar köpte böckerna! De vill inte läsa något som en kvinna skrivit :rolleyes:

last.fm Filmtipset

#24 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 15 July 2005 - 23:40

Det var ju ännu löjligare än att visa att det är en barnbok man läser :lol2: :lol2:

Nu kanske det inte klassas som barnbok utan helt enkelt som Fantasy, men det gjorde det i början ialla fall ;)
Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.

#25 Marie Morot

Marie Morot

Deputy Admiral

• Members
  • 10,069 posts
  • Interests:fantasy noir
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 15 July 2005 - 23:40

Jag hade inte läst i trådarna tillräckligt noga, utan travade glad i hågen in på min lokala bokhandel idag för att ta med senaste boken hem till Nissarna och jag blev väldigt förvånad, då det inte låg travar med boken någonstans som jag kunde se. Hur förvånad blev inte jag då jag hänvisades till att återkomma imorgon. :P

Och nej, jag har inte läst böckerna själv. Men de två äldre sönerna uppskattar bägge böckerna mycket och har efter dem lärt sig att tycka om många andra fantasyböcker också, som Narnia-serien, Maud Mangolds serie om Landet Innanför (Glaspärleresan etc) och nu senast Luc Besson och hans värld för att ta några exempel. :)
Support your local search and rescue unit - get lost.