Jump to content

Photo

Medium

• Please log in to reply
145 replies to this topic

#1 Forever Xena

Forever Xena

Warrior Princess

• Moderator
  • 10,223 posts

Posted 09 September 2005 - 19:49

Nån som tittade på första avsnittet ?

Det var väl ok , men ingen höjdare precis.

Nuvel skal titta på andra avsnittet om ca 10 minutter , får se om det bitar bättre :)

Xena doesn't just have a warcry. She made war cry. Just ask Ares

For Xena, death is never permanent. Its just a slight set back and always part of her plan.

If you're going through hell, keep going.Winston Churchill

Combat Information Center

Min avatar samling

#2 Marie Morot

Marie Morot

Deputy Admiral

• Members
  • 10,069 posts
  • Interests:fantasy noir
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 09 September 2005 - 20:55

Har just sett andra avsnittet också och jag tycker att serien är helt okej och har potential. Den är inte förutsägbar som så många andra serier brukar vara och jag gillar Patricia Arquette. Killen som spelar hennes man funkar också bra. De har kemi.

Den kommer att få några avsnitt till på sig för att sätta sig hos mig, om inget oförutsett inträffar i serien.

:)
Support your local search and rescue unit - get lost.

#3 Spidde

Spidde

Rear Admiral

• Members
  • 3,747 posts
  • Interests:Serietidningar, musik, film och litteratur.

Posted 09 September 2005 - 21:08

Jag har inte orkat se den här serien...tråkig sändningstid...finns massa annat att göra då...
With great power comes great responsibility. This is my gift and my curse. I am Spider-man.

last.fm Filmtipset

#4 Kizmiaz

Kizmiaz

Wanderer of the Wastes

• Aktiv member
  • 1,880 posts

Posted 09 September 2005 - 21:13

... jag gillar Patricia Arquette. Killen som spelar hennes man funkar också bra. De har kemi.

Den kommer att få några avsnitt till på sig för att sätta sig hos mig, om inget oförutsett inträffar i serien.

Mer eller mindre min åsikt. Inte precis jaw-dropping. Jag förväntade nog mig mer Sixth sense meets Millennium.
../l、 Getting old is when a narrow waist and a broad mind change places!
(゚、 。 7
 l、 ~ヽ You can be on the right track and still get hit by a train!
 じしf_,)ノ

#5 Wylie Times

Wylie Times

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,204 posts

Posted 09 September 2005 - 21:51

Här är två kommentarer jag hade om serien way back when på TV-land. Jag kan börja med att säga att jag inte är så överdrivet förtjust i Patricia Arquette.

"Har just sett första avsnittet. Var skeptisk först men det var faktiskt helt ok. Kommer nog se ett par avsnitt till."

"Jag droppar den här serien. Det började bra men jag tycker serien har utvecklats åt fel håll. För mycket fokus på hennes (tråkiga) familjeproblem och för lite på lösa brott.
Jag tyckte väldigt bra om första avsnittet där hon åkte till Texas. Det var så där lagom quirky med alla Texas Rangers som hela tiden åkte på rad."

"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass

last.fm | filmtipset | twitter

#6 Marie Morot

Marie Morot

Deputy Admiral

• Members
  • 10,069 posts
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 09 September 2005 - 23:18

... jag gillar Patricia Arquette. Killen som spelar hennes man funkar också bra. De har kemi.

Mer eller mindre min åsikt. Inte precis jaw-dropping. Jag förväntade nog mig mer Sixth sense meets Millennium.

Det var min förväntan också och jag är glad att det är annorlunda mot det scenariot.

Wylies reaktion några avsnitt in låter inte så bra ... :unsure:

#7 Guest_Dockland_*

Guest_Dockland_*
  • Guests

Posted 09 September 2005 - 23:23

Jag tycker om serien. Den bryter lite åt "sixth sense" hållet, men är ändå inovativ och den landade bekvämt här hemma hos mig.
Det är ju inte någon ny "Twin peaks" direkt, men jag skall försöka följa den så gott jag kan.

/Tim

#8 Wylie Times

Wylie Times

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,204 posts

Posted 10 September 2005 - 00:39

Jag har börjat kolla på The Dead Zone (fyra avsnitt av s1) och det verkar faktiskt vara mycket bättre. Jag jämför serierna då huvudpersonerna har liknande "krafter".

"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass

last.fm | filmtipset | twitter

#9 wookiee

wookiee

Senior Captain

• Members
  • 599 posts
  • Interests:Tecknade serier, Star Wars, jamaicansk musik och di gyal dem

Posted 10 September 2005 - 01:49

Jag ska kolla in andra avsnittet nu.
Spelade in det, eftersom jag hade ett ärende på krogen. ;)

Jag älskar Patricia Arquette, och kommer nog att följa serien även om den skulle visa sig vara värdelös. ;)

Första avsnittet var helt okej.
Posted Image

#10 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 10 September 2005 - 08:06

Såg första avsnittet, jobbade igår. Skall försöka ge serien en chans. Inte Jawdropping (som någon uttrykte det) men första avsittet var iaf hyffsat.

fqq5BYam.jpg

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#11 SavedByZero

SavedByZero

Fleet Captain

• Members
  • 1,173 posts
  • Interests:musik, film TV böcker, fotboll. ishockey, fri idrott<br />Allt som har med SF att göra.....<br />Arthur.C.Clarke<br />Isaac Asimov<br />Greg Bear<br />Peter Nilsson<br />Clifford D Simak<br />Poul Anderson<br />mm<br />-----<br />Babylon 5<br />Star Trek- alla<br />Firefly<br />Lost<br />The 4400<br />Arkiv X<br />MilleniuM<br />Surface

Posted 10 September 2005 - 09:43

Första avsnittet var helt okey :) men andra så somnade jag. Får nån chans till... ;)
"It's a whole new world."
"Laura Daughtery" -Surface
My name is John Loengard. I'm recording this because we may not live through the night. They're here, they're hostile, and powerful people don't want you to know about it. History as we know it is a lie ......
"John Loengard"-Dark Skies
I'm federal agent Jack Bauer, and today is the longest day of my life.
"Jack Bauer"-24

#12 wookiee

wookiee

Senior Captain

• Members
  • 599 posts
  • Interests:Tecknade serier, Star Wars, jamaicansk musik och di gyal dem

Posted 16 September 2005 - 10:30

Okej, jag kunde inte hålla mig ...

Posted ImagePosted Image
Jake Weber och Tim Roth? Tim Roth och Jake Weber?

Lika som bär, någon? :o

Medium är en trevlig serie än så länge, men särskilt spännande är den inte.
Senaste avsnittet var så långt ifrån en nagelbitare man kan komma i den här genren ...

Apropå Tim Roth ... förlåt, Jake Weber ...
Är det någon annan som noterat att han fått axla den traditionella "hustrurollen" här, om än med den klassiske stollige faderns egenskaper?

Kvinnliga huvudroller i den här typen av genreserier (och filmer också för den delen) brukar alltid vara unga ogifta tjejer eller något äldre ensamstående kvinnor, medan deras manliga motsvarigheter alltid tycks ha en trogen kvinna vid sin sida (gärna med ett par söta knoddar).
Här är rollerna helt ombytta, vilket sannerligen hör till ovanligheterna!
Posted Image

#13 Sötnosen

Sötnosen

Senior Captain

• Members
  • 663 posts
  • Interests:Sci-fi: Star Trek, Firefly, Battlestar Galactica, Babylon 5, Stargate Atlantis.<br />Tv: Frasier, Lost, The O.C., Desperate housewives, Medium.<br />Fantasy: Tolkien, Robin Hobb, Tad Williams, Douglas Adams.<br />Musik: Sarah Brightman, Michael Ball, Within Temptaion, Il Divo, After Forever, Epica, Kamelot, Wuthering Heights, System of a down, Linkin Park, Vittorio Grigolo, franska musikaler, Emmanuel Moire och många, många fler.<br />Övrigt: historia, språk, litteratur, &quot;new age&quot;, marsvin och andra djur. Samlar på autografer.

Posted 16 September 2005 - 11:07

Serien är helt okej... inte riktigt vad jag tänkt mig. Det känns som de kunde göra det mer spännande. Ofta tar avsnittet slut och man väntar fortfarande på att något ska ske. Men jag gillar dynamiken mellan Allison och hennes man. Men det känns som det saknas något i serien för att den ska bli en höjdare. Vet inte riktigt vad det skulle vara dock :blush:
Posted ImagePosted Image

#14 Marie Morot

Marie Morot

Deputy Admiral

• Members
  • 10,069 posts
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 16 September 2005 - 11:45

Nej, serien visar inte upp några nya grepp vad gäller plot och lösningar, men är okej ändå.

Den får gärna utvecklas en del. Jag ger inte upp ännu, utan ser ett par avsnitt till. ;)

Tim Roth och Jake Weber? :o Verkligen lika.

#15 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 16 September 2005 - 17:23

Hittade en artikel på Scifi Wire som handlar om säsong 1 sin helhet och hur serien komme att utvecklas under säsong 2. Postar bara länken, inom spoilertagg, då även det nämns hur första säsongen slutar.

http://www.scifi.com...ex.php?id=32470

fqq5BYam.jpg

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#16 Kizmiaz

Kizmiaz

Wanderer of the Wastes

• Aktiv member
  • 1,880 posts

Posted 16 September 2005 - 18:01

Jag har börjat kolla på The Dead Zone (fyra avsnitt av s1) och det verkar faktiskt vara mycket bättre. Jag jämför serierna då huvudpersonerna har liknande "krafter".

Är det Stephen King's bok? Som blev film med Christopher Walken?
(゚、 。 7
 じしf_,)ノ

#17 Sir-L

Sir-L

Captain

• Members
  • 426 posts

Posted 16 September 2005 - 21:52

Har Medium gått på någon annan kanal förut?
Mina svärföräldrar svär på att de hade sett dagens avsnitt förut.

#18 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 16 September 2005 - 22:25

Om inte dina föräldrar har NBC som den går på, då är svaret nej. Första gången det visas i sverige.

@Kizmias, Ja det är Stephen Kings 'Dead Zone' som blivit TV serie, med Anthony Michael Hall i huvudrollen (någon som minns Sixteen Candles & Breakfast Club? ). En riktig bra serie som precis har avslutat sin fjärde säsong i USA. Går även på TV3 (2 säsonger hittils tror jag, eller det kanske bara är först som gått i repris)

Appropå kvällens avsnitt, tycker nog att det var ett av dom bättre avsnitten, lilltjejen är ju så söt när hon inte vill lämna sitt rum. Samt att det är intressant att hon också har fått gåvan.
Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.

#19 Marie Morot

Marie Morot

Deputy Admiral

• Members
  • 10,069 posts
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 16 September 2005 - 22:33

Ja, mycket intressant att hon också ser de döda. Väldigt bra också att de inte fallit i den vanliga fällan och gör sexåringen äldre än sin ålder, så att hon förstår mycket mer än hon borde göra i den åldern. Och att föräldrarna valde att inte försöka förklara det för henne på ett sätt som hon inte skulle förstå iaf.

Den röda capen på flickvännen var OTT imho, det behövdes inte för att man skulle förstå sammanhanget. Det räckte med att de var på flygplatsen. Namnet på polisen var också OTT, han var nog så hotfull ändå. :P

#20 GaterGirl

GaterGirl

never bore your audience

• Aktiv member
  • 8,323 posts
  • Interests:Luleå Hockey. Sci-Fi. Tv-serier. Tv-spel. Fiska. Sällskapsspel. Photoshop. Fan-art. Grafik.

Posted 16 September 2005 - 22:34

Vet ni att det finns en som heter Allison Dubois i verkligheten och det är hon som är källan till serien.

Har följt alla avsnitt, tycker det är en bra serie. Bra kemi mellan skådisarna. Tycker hennes man är urkul. :lol: Skulle inte skada med mera spänning eller action.

Är väldigt jämt mellan hennes jobb och familjen i serien, är nästan mer centrerad kring familjen tycker jag.
Nikola Tesla "All the subtlety of brain surgery with a chainsaw." ~ Sanctuary 2007-2011  Parker - how did you know? Non-sequential serial numbers? My favorite. (parker får pengar i julklapp) "the ho ho ho job - leverage"Sofia Sorto - "Who are you, messere?", Ezio - "Only the most interesting man in your life." Assassins Creed - Revalations I will, I very much I will. - dr Julia Ogden, Murdoch Mysteries <p>Luleå Hockey  Murdoch Mysteries  Stargate SG-1  Jonathon Young  Nikola Tesla  Tv-serier

#21 Supertreck

Supertreck

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,113 posts

Posted 16 September 2005 - 23:36

<{POST_SNAPBACK}>

Den gick väl på tv3 för något tag sen.

Sedan mörjar man ju undra över dessa serier som baseras på nästan
samma princip. Tru Calling och nu visas serien Medium också?

Den ena åker tillbaks före mordet och i en annan serie så
så kan den säga var nån är eller hur personer ser ut.

Vad handlade The Dead Zone om? Nu minns jag inte riktigt :(

#22 Guest_Dockland_*

Guest_Dockland_*
  • Guests

Posted 17 September 2005 - 07:49

<{POST_SNAPBACK}>

Yepp, fast helt löst. Det är Michael & Shawn Piller som har skrivit serien, men den är baserad på Stephen King´s original när det gäller karaktärer och idé.

#23 Kizmiaz

Kizmiaz

Wanderer of the Wastes

• Aktiv member
  • 1,880 posts

Posted 17 September 2005 - 10:04

@ Dockland & Georgia: Tack. Nu slipper jag ligga sömnlös & undra. :P
(゚、 。 7
 じしf_,)ノ

#24 Jazzdevil

Jazzdevil

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,298 posts
  • Interests:1. Lee Van Cleef<br />2. The Dude<br />3. John Constantine<br />4. Dale Cooper<br />5. Charles Mingus<br />6. Scott Walker<br />7. Frank Miller<br />8. Nancy Sinatra<br />9. Barry Adamson<br />10. Serge Gainsbourg <br />

Posted 19 September 2005 - 09:09

Eftersom man numera lever endast med SVT och TV4 har även jag börjat följa denna serie. Tänkte skriva mediokra serie men den är faktiskt snäppet över medioker, åtminstone än så länge. Patricia Arquette är ett bra val som huvudroll liksom övriga återkommande skådespelare. Det brister dock till viss del i gästskådespelarna liksom det brister i regi och manus. Men det kanske blir bättre efterhand. Idén är väl inte superfräsch direkt. Det duggar tätt med tv-serier och filmer som behandlar samma tema nuförtiden men medium skiljer sig åndå från mängden då den dels inte är lika tungsint som vissa andra och dessutom är det ett visst "30-something drama" inslag som är rätt roande för oss äldre tonåringar.

En annan aspekt som är rätt anmärkningsvärd är att det är en kvinnlig huvudroll här liksom i serier såsom Alias, Dead Like Me, Tru Calling och Desperate Housewifes. Kan man måhända se ett paradigmskifte?. Från den typiska manliga huvudrollen till ett mer jämlikt förjållande i TV-världen? Kommer detta märkas i filmvärlden? För som det sett ut fram tills nu har det ju alltid varit mannen som innehaft den ledande rollen i tv-serier. Ex: Magnum P.I, Knightrider, Automan, A-team, Walker Texas Ranger, 24, Helgonet, Dr Who, Macahans, Millenium, Macgyver, Remington Steele, Airwolf, Snobbar som jobbar osv.

Det har visserligen funnits kvinnliga huvudroller men inte alls i lika hög utsträckning, och dessa har oftast fungerat som sexsymboler (likt Charlies änglar eller som en mogen jämvikt till en manlig karaktär (likt X-files), de få undantag såsom "Cagney och lacey" har inte rönt lika stor framgång som de manliga motsvarigheterna. I de flesta andra fall har kvinnan haft rollen som våp, objekt eller tråkigt ansvartstagande.

Vad tror ni? Håller ni med eller tycker ni jag har fel?

#25 Jazzdevil

Jazzdevil

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,298 posts
  • Interests:1. Lee Van Cleef<br />2. The Dude<br />3. John Constantine<br />4. Dale Cooper<br />5. Charles Mingus<br />6. Scott Walker<br />7. Frank Miller<br />8. Nancy Sinatra<br />9. Barry Adamson<br />10. Serge Gainsbourg <br />

Posted 20 September 2005 - 14:46

Ingen som orkar läsa eller kommentera min avstickare om genusperspektiv i tv-serier?

Kan väl inte klandra er men det skulle vara intressant med fler exempel som kan ge vatten på min kvarn eller som kan underkuva min tes...