Jump to content

Photo

Vilken film?

• Please log in to reply
33 replies to this topic

#1 Ned Flandiddelianders

Ned Flandiddelianders

Fleet Captain

• Members
  • 1,027 posts
  • Interests:Film Serier Tv-spel Vänner Party

Posted 19 October 2005 - 21:26

Jag såg en film när jag var liten, tror det var en sen kväll i slutet av 80-talet. Nästan hela filmen utspelar sig i underjorden, människorna där nere har blivit ilurade att det fanns något farligt på ovansidan, typ radioaktivitet eller nåt virus, jag minns ej riktigt.

Men två män och en kvinna tar sig upp till ytan genom en lucka, och en av männen skär sönder "himlen", som bara visar sig vara en kuliss. Människorna i underjorden har bara blivit lurade att stanna där nere.

Kvinnan svimmar någongång under filmen, varav ena killen gör mun mot mun-metoden för att väcka henne, varav den andre killen levererar skämtet: "nu skulle ni bara behöva en säng..."

Tja det var detta jag minns. Vet ej ens om den är engelskspråkig, men skulle tippa på att det var en 70-talsrulle. Fick vibbar om att det kunde vara "Zardoz" med Sean Connery, men jag såg den i somras och så var inte fallet.

Någon som känner igen detta?
I love the smell of napalm in the morning

#2 GaterGirl

GaterGirl

never bore your audience

• Aktiv member
  • 8,323 posts
  • Interests:Luleå Hockey. Sci-Fi. Tv-serier. Tv-spel. Fiska. Sällskapsspel. Photoshop. Fan-art. Grafik.

Posted 19 October 2005 - 21:35

verkar bekant men vet inte vad den heter. men jag tror den jag tänker på är en serie.
Nikola Tesla "All the subtlety of brain surgery with a chainsaw." ~ Sanctuary 2007-2011  Parker - how did you know? Non-sequential serial numbers? My favorite. (parker får pengar i julklapp) "the ho ho ho job - leverage"Sofia Sorto - "Who are you, messere?", Ezio - "Only the most interesting man in your life." Assassins Creed - Revalations I will, I very much I will. - dr Julia Ogden, Murdoch Mysteries <p>Luleå Hockey  Murdoch Mysteries  Stargate SG-1  Jonathon Young  Nikola Tesla  Tv-serier

#3 Aztecface

Aztecface

Commodore

• Members
  • 1,336 posts

Posted 19 October 2005 - 21:46

I början där tycker jag att det verkade väldigt likt THX 1138.
"There once was a man from Nantucket..."

#4 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 19 October 2005 - 22:03

Lät väldigt likt Highlander 2 men när du kom till att det var 2 män och 1 kvinna, då stämde det inte alls.

Finns rätt många filmer med temat 'kupol över stad pga radioaktivitet mm. som egentligen inte stämmer eftersom något stort företag tjänar pengar på det'
Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.

#5 Aztecface

Aztecface

Commodore

• Members
  • 1,336 posts

Posted 19 October 2005 - 22:06

Nu efter att ha funderat lite mer på det så kan det också ha varit "Logan's Run".

#6 Ned Flandiddelianders

Ned Flandiddelianders

Fleet Captain

• Members
  • 1,027 posts

Posted 19 October 2005 - 22:46

Det är inte THX 1138, och det är definitivt inte Highlander.
Nu har jag har kollat upp filmen, och jag är även säker på att det inte är Logan'sRun.

Jag vet att huvudpersonen skär sönder kulisserna som visar en sönderbombad jord med en kniv, trots att hans manlige och kvinnlige följeslagare insisterar att han inte skall göra det. Detta gör han strax efter att de vågat sig upp på ytan, kulissen föreställande jorden såg de genom ett teleskop från underjorden.

Säkert från 70-talet, men är inte så säker på att den var på engelska...

Edited by Ned Flandiddelianders, 19 October 2005 - 22:48.

#7 Aztecface

Aztecface

Commodore

• Members
  • 1,336 posts

Posted 19 October 2005 - 23:10

Är den inte engelsk så har jag ingen som helst aning. Min kunskap om t.ex franska filmer håller sig enbart inom dom närmaste 5 åren. Men sanningen att säga så betvivlar jag att det inte var en engelsk film.

#8 Sir-L

Sir-L

Captain

• Members
  • 426 posts

Posted 19 October 2005 - 23:40

Det är inte THX 1138, och det är definitivt inte Highlander.
Nu har jag har kollat upp filmen, och jag är även säker på att det inte är Logan'sRun.

Jag vet att huvudpersonen skär sönder kulisserna som visar en sönderbombad jord med en kniv, trots att hans manlige och kvinnlige följeslagare insisterar att han inte skall göra det. Detta gör han strax efter att de vågat sig upp på ytan, kulissen föreställande jorden såg de genom ett teleskop från underjorden.

Säkert från 70-talet, men är inte så säker på att den var på engelska...

Är du helt säker på att det inte är Logan´s Run? För mig låter det som det var den, med teleskop och allt.

#9 Ned Flandiddelianders

Ned Flandiddelianders

Fleet Captain

• Members
  • 1,027 posts

Posted 20 October 2005 - 08:54

Ja, jag har dubbelcheckat, det är inte den filmen jag tänker på, även om de har liknande teman.
De två killarna i huvudrollen är vänner och skämtar med varandra minns jag. Det fanns inget av det jag minns i Logan´s run.

#10 Aztecface

Aztecface

Commodore

• Members
  • 1,336 posts

Posted 20 October 2005 - 09:46

Vem är huvudrollsinnehavare?

#11 Ned Flandiddelianders

Ned Flandiddelianders

Fleet Captain

• Members
  • 1,027 posts

Posted 20 October 2005 - 10:34

Vem är huvudrollsinnehavare?

Om jag det visste.... jag var väl i 10-årsåldern när jag såg denna film (i mitten-slutet av 80-talet), och kunde inga skådisar på den tiden, så det kan vara okändå likväl som kända. Men det är en tjej och två killar som bildar "uppstickar"-gruppen.

#12 Aztecface

Aztecface

Commodore

• Members
  • 1,336 posts

Posted 25 October 2005 - 00:20

Hur har det gått med detta?

#13 Ned Flandiddelianders

Ned Flandiddelianders

Fleet Captain

• Members
  • 1,027 posts

Posted 25 October 2005 - 07:17

Illa... jag har tyvärr inte komit nånstans, Logans Run verkade passande, men jag har som sagt dubbelcheckat den och är helt säker på att det är fel film......så ja vädjar vidare om hjälp...

Å visst är det ett i-landsproblem, med det är vääldigt frustrerand att inte kunna komma fram till vilken film man söker.

#14 Aztecface

Aztecface

Commodore

• Members
  • 1,336 posts

Posted 25 October 2005 - 09:57

Illa... jag har tyvärr inte komit nånstans, Logans Run verkade passande, men jag har som sagt dubbelcheckat den och är helt säker på att det är fel film......så ja vädjar vidare om hjälp...

Å visst är det ett i-landsproblem, med det är vääldigt frustrerand att inte kunna komma fram till vilken film man söker.

Kunde du bara komma på någon skådespelare så skulle det vara mycket enklare.

#15 Ned Flandiddelianders

Ned Flandiddelianders

Fleet Captain

• Members
  • 1,027 posts

Posted 25 October 2005 - 11:28

Ohja, men då hade jag löst det själv, när jag var sådär liten så hade ja ingen koll på skådisar, så det kan lika gärna ha vart nån storskådis som nån okändis. Nånstans så känns inte filmen amerikansk/engelsk, men ja kan inte svära på det... å typ franska eller italienska filmer har jag dålig koll på.

#16 Aztecface

Aztecface

Commodore

• Members
  • 1,336 posts

Posted 25 October 2005 - 11:47

Den kan i och för sig ha varit rysk. Tänk efter om du har sett någon av skådespelarna i något annat.

#17 Ned Flandiddelianders

Ned Flandiddelianders

Fleet Captain

• Members
  • 1,027 posts

Posted 25 October 2005 - 11:56

Minns knappt hur de såg ut, har för mig att en av dem var skäggig, men inte säker... tror ja tyckte bruden var snygg (DET minns man...) Var väl mer intresserad av storyn och miljöer på den tiden än utseende å skådisar. Men jag har också för mig att de hade dräkter på sig, enfärgade sådana? (mkt "tror" och "kanske" blir det nu)

#18 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 25 October 2005 - 12:16

Har du försökt söka här: http://akas.imdb.com/list ?

IMDBs lite mer avancerade sökformulär (som är lite av en doldis). Du kan bland annat söka på Genre, Handling och Årtal. Kanske kan hjälpa?

fqq5BYam.jpg

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#19 Supertreck

Supertreck

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,113 posts

Posted 25 October 2005 - 21:49

Jag såg en film när jag var liten, tror det var en sen kväll i slutet av 80-talet. Nästan hela filmen utspelar sig i underjorden, människorna där nere har blivit ilurade att det fanns något farligt på ovansidan, typ radioaktivitet eller nåt virus, jag minns ej riktigt.

Men två män och en kvinna tar sig upp till ytan genom en lucka, och en av männen skär sönder "himlen", som bara visar sig vara en kuliss. Människorna i underjorden har bara blivit lurade att stanna där nere.

Kvinnan svimmar någongång under filmen, varav ena killen gör mun mot mun-metoden för att väcka henne, varav den andre killen levererar skämtet: "nu skulle ni bara behöva en säng..."

Tja det var detta jag minns. Vet ej ens om den är engelskspråkig, men skulle tippa på att det var en 70-talsrulle. Fick vibbar om att det kunde vara "Zardoz" med Sean Connery, men jag såg den i somras och så var inte fallet.

Någon som känner igen detta?

Oj vad mysigt. Det påminner mig om nån liknande film som jag såg.
Dom öppnar dörrar i luften och kommer till olika världar. Vet inte men.

Slutet av filmen minns jag bäst. Dom går långt på ett öppet fält och plötsligt
stöter dom emot något. Sen när det slagit sönder låtsashorisonten så kliver dom in i en mörk
ful inte så vacker värld. Njaa sen minns jag inte mera.

#20 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 26 October 2005 - 13:05

Supertreck: Det låter som Timebandits.

fqq5BYam.jpg

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#21 Aztecface

Aztecface

Commodore

• Members
  • 1,336 posts

Posted 26 October 2005 - 19:04

Är det den filmen så suger han ju på att förklara.

#22 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 27 October 2005 - 19:05

Han var ju liten när han såg den oc har antagligen fogat ihop ett antal minnes fragment till en bild.

Dock så tror jag inte att Ned menar Timebandits, eftersom den filmen framförallt handlar om ett gäng dvärgar (på flykt undan gud) och en liten pojke (som råkade hänga med). Och när "himmelen slås sönder" (som iofs är en kuliss) så kommer man in i ondskans rike.

fqq5BYam.jpg

#23 Aztecface

Aztecface

Commodore

• Members
  • 1,336 posts

Posted 27 October 2005 - 22:07

För övrigt en väldigt bra film.

#24 Ned Flandiddelianders

Ned Flandiddelianders

Fleet Captain

• Members
  • 1,027 posts

Posted 27 October 2005 - 23:03

Nej nej, jag har aldrig syftat på Timebandits, den är långt ifrån den filmen jag syftar på (om ja nu kunde komma på vilken ja syftar på, har kollat upp massor av potentiella sci-fi filmer).

#25 Aztecface

Aztecface

Commodore

• Members
  • 1,336 posts

Posted 31 December 2005 - 22:37

Kommit på vad det är för film ännu?