Jump to content

Photo

Vilken remake?

• Please log in to reply
33 replies to this topic

#1 Imperator Yax

Imperator Yax

Commander

• Members
  • 192 posts

Posted 23 November 2005 - 11:36

Tänkte haka på tråden kring "ovanliga spel" lite och snacka om efterlängtade remakes.

Frontier (i elite-serien) är mitt val för en given remake. David Brabens spel med dagens grafik och kapacitet hade blivit en höjdare. I synnerhet som nätspel.
/Yax av klanen Yax, född på Heera år 12345 e.a.u - den yngsta Cam-Haar mästaren av första graden genom tiderna år 12406 vid den ringa åldern av 61 år - grundare av det triponska imperiet år 12487 (eller år 0 e.t)

#2 Spidde

Spidde

Rear Admiral

• Members
  • 3,747 posts
  • Interests:Serietidningar, musik, film och litteratur.

Posted 23 November 2005 - 12:34

Jag vet inte...I många fall är den gamla grafiken mycket charmig och passar spelen mycket väl, men visst skulle det vara kul att se gamla klassiker med grymmare grafik. Det skulle vara kul att se t.ex. några gamla SNES-rpg's...
With great power comes great responsibility. This is my gift and my curse. I am Spider-man.

last.fm Filmtipset

#3 oXo

oXo

Lieutenant Commander

• Members
  • 154 posts

Posted 23 November 2005 - 15:26

Warhammer: Dark Omen
Myth: The fallen Lords
Myth 2 : Soulblighter

#4 Erika

Erika

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,783 posts
  • Interests:Böcker, serier, film, TV-serier, TV-spel m.m.

Posted 23 November 2005 - 21:46

Battle of Olympus och Kid Icarus. Fast jag vill bra mycket hellre ha riktiga uppföljare till båda två.

#5 Imperator Yax

Imperator Yax

Commander

• Members
  • 192 posts

Posted 24 November 2005 - 12:21

Jo, en bra remake är egentligen en uppföljare byggd på samma idé.
Jag hade gärna sett en rad förbättringar i en eventuell frontier-remake.
/Yax av klanen Yax, född på Heera år 12345 e.a.u - den yngsta Cam-Haar mästaren av första graden genom tiderna år 12406 vid den ringa åldern av 61 år - grundare av det triponska imperiet år 12487 (eller år 0 e.t)

#6 Agentum

Agentum

Captain

• Members
  • 572 posts

Posted 24 November 2005 - 15:31

Jo fast jag vill ha kvar möjligheten att säja skeppen med en passagerare i, det var ett jättebra sätt att tjäna pengar i Frontier :D

Annars ja jag vil ha ett modernt Elite, fram med det nu bara.

#7 Imperator Yax

Imperator Yax

Commander

• Members
  • 192 posts

Posted 24 November 2005 - 16:36

Jo fast jag vill ha kvar möjligheten att säja skeppen med en passagerare i, det var ett jättebra sätt att tjäna pengar i Frontier :D

Tro't om du vill men för några år sedan hade jag ganska omfattande skisser på ett sånt spel. Det blev nerlagt då jag insåg vilken tid det skulle ta att få det klart.

Jag hade bl.a med följande:
- Deterministisk slumpgenerator som utifrån ett frövärde genererade en galax ner på önskad detaljnivå. Denna motor användes även till allt annat som genererades ex:
- Nyheter & händelser i spelet
- Börskurser
- Uppdrag
- Tekinikutveckling inom vart och ett av de stater som fanns med

Jag hade följande "organisationstyper" man kunde göra karriär inom:
- Stater (alla hade relationer till varandra)
- Företag
- Gansgstersyndikat

Följande koncept fanns dessutom med:
- Politisk utveckling
- Teknisk utveckling
- Börs & bolags utveckling
- Köpa och sälja varor
- Köpa skepp, rymdstationer och planeter
- Anställa personal/besättning
- Uppdrag
- Nyheter
- Interaktion med NPC:er

osv (kommer inte ihåg allt)

Lätt att inse att det blev för mycket för en person att drömma om :skull:

#8 GaterGirl

GaterGirl

never bore your audience

• Aktiv member
  • 8,323 posts
  • Interests:Luleå Hockey. Sci-Fi. Tv-serier. Tv-spel. Fiska. Sällskapsspel. Photoshop. Fan-art. Grafik.

Posted 24 November 2005 - 16:46

Skulle vilja se remake av ett Tex Murphy spel. Fast helst att det ska komma ett nytt.
Nikola Tesla "All the subtlety of brain surgery with a chainsaw." ~ Sanctuary 2007-2011  Parker - how did you know? Non-sequential serial numbers? My favorite. (parker får pengar i julklapp) "the ho ho ho job - leverage"Sofia Sorto - "Who are you, messere?", Ezio - "Only the most interesting man in your life." Assassins Creed - Revalations I will, I very much I will. - dr Julia Ogden, Murdoch Mysteries <p>Luleå Hockey  Murdoch Mysteries  Stargate SG-1  Jonathon Young  Nikola Tesla  Tv-serier

#9 Kizmiaz

Kizmiaz

Wanderer of the Wastes

• Aktiv member
  • 1,880 posts

Posted 24 November 2005 - 17:08

Sundog skulle jag vilja se en remake på. Resurrection har ju legat på is några år nu. Det går ju i o.f.s. att köra i en emulator men det skulle vara kul om det var lite mer utbyggt.

Elite som sagts. Freelancer var ju lite av en besvikelse. :(

Auto Duel vore också önskvärt som remake. Har försökt köra den igen men Pong-grafiken är en stor turn-off. :)

Och då är vi inte långt från Ultima IV . Det håller väl än eftersom grafiken inte är så viktig men det vore ju smutt med lite ögon-godis. Och modernare interface.

Alternate Reality vore guld om man kunde göra remake på, och då med alla delar i serien som det var tänkt från början. (Släng dig i väggen Morrowind!) Satt för några år sen och testade olika datorvarianter, och Atari 8-bitars är nog den bästa.
../l、 Getting old is when a narrow waist and a broad mind change places!
(゚、 。 7
 l、 ~ヽ You can be on the right track and still get hit by a train!
 じしf_,)ノ

#10 Agentum

Agentum

Captain

• Members
  • 572 posts

Posted 01 December 2005 - 08:57

Jag hade följande "organisationstyper" man kunde göra karriär inom:
- Stater (alla hade relationer till varandra)
- Företag
- Gansgstersyndikat

Lätt att inse att det blev för mycket för en person att drömma om :skull:

Det kom ju ett spel som heter Freelancer som just gav en vissa möjligheter att avancera inom olika grenar.
Men tyvärr kändes det lite för trångt för mig och friheten var ändå alldeles för begränsad.
Visst självklart kan man ha förbestämda platser men sedan skulle det just som du nämer finnas en avancerad generator som skapar övriga solsystem som man kan tänkas besöka om man liksom bara tar av i en annan riktning än spelskaparen trott.
Jo för en person hade det nog blivit tungt att utveckla.
Jag får spela det gammla så länge.

#11 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 01 December 2005 - 09:13

En lite upphottad version av Silent Hill 1 skulle sitta fint. Inga ändringar förutom en bättre grafikmotor och bättre dialog. Och såklart att det vore till PS2 istället för PS1.
*Hockey och superhjältar*

#12 Imperator Yax

Imperator Yax

Commander

• Members
  • 192 posts

Posted 01 December 2005 - 13:01

Freelancer var ett spel jag av någon anledning aldrig fastnade i men det var nog för att jag ville ha allt friare som du säger.

Det där med förutbestämda platser och "ihågkomna förändringar" löser man ju med att först kolla efter "spikad" data och om sådan inte finns så genereras det som behövs.

#13 Ned Flandiddelianders

Ned Flandiddelianders

Fleet Captain

• Members
  • 1,027 posts
  • Interests:Film Serier Tv-spel Vänner Party

Posted 01 February 2006 - 08:58

Första Zelda, Kid Icarus och Metroid i upphottade 3Dversioner skulle göra min dag!
I love the smell of napalm in the morning

#14 Crusader

Crusader

Rumpadmiral

• Moderator
  • 12,013 posts
  • Location:Osby, Skåne, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Wintergatan
  • Interests:Sci/Fi, Fantasy, Drama, Skräck, Kärlek/Romantik, Komedi... nog lättare att säga allt. :P

Posted 03 February 2006 - 19:07

Final Fantasy VII är den remake jag mest av allt ser fram mot (Om de nu gör den, men det skulle vara konstigt om de inte eftersom så många vill ha den) samt en remake av Silent Hill. Fast Silent Hill gör mig en aning orolig att den skulle förlora den kusliga stämning som första spelet har och att det skulle förändras på ett mindre skrämande sätt och mer sjukt.
Och en remake av ett av världens bästa skräckspel "Realms of the Haunting" där de behäller filmsekvenserna hade suttit fint.
Although my heart may be weak, it's not alone. It's grown with each new experience. And it's found a home with all the friends I've made. I've become a part of their heart, just as they've become a part of mine.
And if they think of me now and then, if they don't forget me, then our hearts will be one. I don't need a weapon. My friends are my power!
-Sora, Kingdom Hearts
Godzilla%20racing_zps1cj0z7fu.gif

#15 Rick Hunter

Rick Hunter

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,270 posts

Posted 03 February 2006 - 19:14

Som nån redan skrivit, Kid Icarus vore coolt B)

Winter is Coming

#16 Snälle Hulken

Snälle Hulken

Rear Admiral

• Moderator
  • 3,861 posts
  • Interests:Mest Science Fiction och skräck/splatter/gore

Posted 04 February 2006 - 02:08

harpan i 3d... :cool:

eller "pinball 3d" i äkta 3d, och inte bara 2d? :P
The sky's the limit.

Jon var namnet:

#17 Wylie Times

Wylie Times

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,204 posts

Posted 04 February 2006 - 04:06

The Last Ninja. Det var snack om att det skulle komma en remake men det blev aldrig...

"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass

last.fm | filmtipset | twitter

#18 Nille

Nille

Commander

• Members
  • 187 posts

Posted 10 June 2006 - 02:32

Final Fantasy VI och VII i updaterad grafik skulle vara kul. En uppföljare till Punch Out skulle jag också vilja se nån gång! Att göra om ettan med bättre grafik skulle bara förstöra det, precis som många gamla nintendo klassiker.

Edited by Nille, 11 June 2006 - 22:11.

Lose your dreams and you will lose your mind - Ruby Tuesday, Rolling Stones

#19 Snälle Hulken

Snälle Hulken

Rear Admiral

• Moderator
  • 3,861 posts

Posted 10 June 2006 - 14:38

Nu vet jag! Doom! Nej, vänta, de gjorde ju redan remake på det i och med Doom 3... :P
The sky's the limit.

Jon var namnet:

#20 PredaBot

PredaBot

Rear Admiral

• Moderator
  • 2,983 posts

Posted 10 June 2006 - 14:42

Skulle nog vilja se en 2D-remake av Star Tropics 1&2 till Nintendo DS, samt en uppföljare i 3D till Nintendo Wii. :)

Ett spel med en story med mycket stor potential tror jag.

Kid Icarus är ett annat spel som nämnts här, och iom att han kommer vara med i nya Super Smash Bros till Wii så är nog möjligheterna till ett nytt spel med han betydligt bättre än för bara några år sen.

Edited by PredaBot, 10 June 2006 - 14:44.

#21 Snälle Hulken

Snälle Hulken

Rear Admiral

• Moderator
  • 3,861 posts

Posted 10 June 2006 - 14:45

Nu kom jag på en ny (seriös den här gången). Arcanum. Ett otroligt bra spel, men som gärna hade behövt en liten uppdatering tekniskt sett.
The sky's the limit.

Jon var namnet:

#22 Kizmiaz

Kizmiaz

Wanderer of the Wastes

• Aktiv member
  • 1,880 posts

Posted 10 June 2006 - 21:53

Arcanum gjordes av Troika Games; en del av folket från Fallout.
Deras Temple of Elemental Evil är nog det mest regeltrogna AD&D-dataspel jag sett.
Synd att Atari var tvungna att stressa ut och stympa det. :(
(゚、 。 7
 じしf_,)ノ

#23 SwedishSuperhero

SwedishSuperhero

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,175 posts
  • Interests:Serier, tv, film, spel. Gillar även att skriva och ämnar att bli författare. Gör mina egna videor: http://youtube.com/user/dakostro http://dakostro.blogspot.com

Posted 11 June 2006 - 16:52

Double Dragon. :)
"Nu blir jag upprörd! Min sambo och jag brukar ibland äta fil och flingor till frukost. Vi samsas då om ett paket fil. Nu måste vi köpa två paket fil och ha varsin. Varför då undrar ni kanske? Jo för jag har hört att Antipiratbyrån har polisanmält folk för fildelning så nu törs vi inte göra det längre."
Insändare ur Gefle Dagblad 17/10 2005.

"Tyvärr förvandlas han ideligen till en löjligt brinnande dödskalle"
Filmrecensenten Kristian Ekenberg om Nicholas Cage som Ghost Rider, ur Gefle Dagblad 17/3 2007

#24 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 11 June 2006 - 19:40

Tro't om du vill men för några år sedan hade jag ganska omfattande skisser på ett sånt spel. Det blev nerlagt då jag insåg vilken tid det skulle ta att få det klart.

Var det tänkt att du skulle programmera allt det där själv också? Mao. besitter du kunnandet att göra det?

En lite upphottad version av Silent Hill 1 skulle sitta fint. Inga ändringar förutom en bättre grafikmotor och bättre dialog. Och såklart att det vore till PS2 istället för PS1.

Har, har!

Vi får inte glömma Sierras inblandning... :wub:
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#25 Kizmiaz

Kizmiaz

Wanderer of the Wastes

• Aktiv member
  • 1,880 posts

Posted 12 June 2006 - 05:35

Vi får inte glömma Sierras inblandning... :wub:

Nej just det.

"OK. Spelet är klart och det har läckt ut på nätet. Då väntar vi 3-4 månader tills alla översättningar är klara så att vi kan publicera det worldwide."

Och sen undrar de varför det inte sålde så bra. :huh:

Det känns lite som om Troika fick en dålig start.
Det hade varit kul att se deras post-apocalyptiska spel färdigt.
(゚、 。 7
 じしf_,)ノ