Jump to content

Photo

B-filmer

• Please log in to reply
27 replies to this topic

#1 Imperator Yax

Imperator Yax

Commander

• Members
  • 192 posts

Posted 01 December 2005 - 15:55

Sämsta sci-fi B-filmen genom tiderna: "Barbarella"

En favorit är däremot: "Them"
/Yax av klanen Yax, född på Heera år 12345 e.a.u - den yngsta Cam-Haar mästaren av första graden genom tiderna år 12406 vid den ringa åldern av 61 år - grundare av det triponska imperiet år 12487 (eller år 0 e.t)

#2 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 01 December 2005 - 16:22

Älskar B-filmer. :thumbsup:

Ett par favoriter är Anthrax och The Reckoning. Och Boogeyman betecknas väl också som B?

The Devonsville Terror (Sunkigt ljud, sunkig bild - intrigen gick kanske inte riktigt ihop alla gånger men är ändå 80min underhållning) och Aberration (om man bortser från det löjliga i muterade, köttätande, ödlor så är den hyffsat bra. ;) ) förtjänar ett hederomnämnande.

Några så där riktiga bottennapp har jag faktiskt inte stött på (jag lyckas se något positivt i varenda film jag ser) men Xchange trodde jag skulle vara lite bättre faktiskt...

Fråga: Finns det någon allmänt vedertagen defination av B-Filmer?

Edited by XC-SE, 01 December 2005 - 16:23.

fqq5BYam.jpg

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#3 Supertreck

Supertreck

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,113 posts

Posted 01 December 2005 - 17:14

Sämsta sci-fi B-filmen genom tiderna: "Barbarella"

En favorit är däremot: "Them"

Vad är B-film för något och när och hur bedöms en film som B-film? Det är väl upp till var och en att bedöma hur bra en film är. Om jag t.ex, tycker att en film är bra så sysslar jag inte med att sätta filmer i nånslags rangordning. Vad PR-bedömningen ut i pressen säger det säger mig inte ett dugg.

Åh nej, just det ja. En bra film måste ju ha avancerade specialeffekter med massvis med flyturer över
infallsfinklar till nästan scen. En bra film måste ha 9000bitars ljud med sterobredning i 370 procent
och 370 procent surround i 64D

Det är därför dom senaste filmer med Bud Spencer inte spritt sig så mycket
till Europa för att det är för gammalmodigt. Njaa på nån tysk sida fanns det men då blir det
ju utan textning.

#4 Imperator Yax

Imperator Yax

Commander

• Members
  • 192 posts

Posted 01 December 2005 - 17:27

Det är väl upp till alla att definiera vad som är en B-film egentligen men den mest vedertagna "definitionen" är ju ganska luddig och lyder något i stil med "en film med relativt låg budget och utan förstklassiga (läs: kända) skådespelare".

Min egen personliga definition är uppdelad på två varianter

1: Ungefär som ovan men med charm och kultstatus. Detta är en B-film med "positiv klang" för mig

2: En dålig eller dåligt genomarbetad film (med liten budget). Detta blir för mig m.a.o en B-film med "negativ klang". Är den riktigt usel blir det snarare en C-film.
/Yax av klanen Yax, född på Heera år 12345 e.a.u - den yngsta Cam-Haar mästaren av första graden genom tiderna år 12406 vid den ringa åldern av 61 år - grundare av det triponska imperiet år 12487 (eller år 0 e.t)

#5 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 01 December 2005 - 17:28

Finns riktiga guldkorn bland de filmer som klassas som B.

Älskade Terrence Hill & Bud Spencer filmerna när jag var yngre, dom är faktiskt fortfarande riktigt bra :D

Vad är B-film för något och när och hur bedöms en film som B-film? Det är väl upp till var och en att bedöma hur bra en film är.

Självklart är det upp till var och en att bedöma om det är en B-Film eller ej :) och bara för att det är en B-Film, behöver det inte betyda att den är dålig.
För det mesta så brukar väl en B-Film vara: relativt okända skådisar, liten budget, helkassa specialeffekter, dåligt manus, dålig prestation av skådisar.
Listan kan bli lång.
Undantag är väl när en film har fått jätte budget och bra skådisar, men floppar rejält pga dåligt manus, prestation mm., de kan nog också klassas som B-Film.
Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.

#6 Kizmiaz

Kizmiaz

Wanderer of the Wastes

• Aktiv member
  • 1,880 posts

Posted 01 December 2005 - 18:11

Och var hamnar Troma? :evil:
../l、 Getting old is when a narrow waist and a broad mind change places!
(゚、 。 7
 l、 ~ヽ You can be on the right track and still get hit by a train!
 じしf_,)ノ

#7 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 01 December 2005 - 18:31

"B-film" för mig är generellt är en film som inte nått ända fram och/eller som inte haft tillräkligt förtroende och/eller stöd från sitt bolag. Dock så har jag skillnad på "B-film" som jag anser ändå gå och se på och "kalkon-film" som jag (och många andra) undrar varför den någonsin producerats. :)

En "B-film" måste inte nödvändigt vara dålig, bara underskattad. ;)

Edited by XC-SE, 01 December 2005 - 18:32.

fqq5BYam.jpg

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#8 SavedByZero

SavedByZero

Fleet Captain

• Members
  • 1,173 posts
  • Interests:musik, film TV böcker, fotboll. ishockey, fri idrott<br />Allt som har med SF att göra.....<br />Arthur.C.Clarke<br />Isaac Asimov<br />Greg Bear<br />Peter Nilsson<br />Clifford D Simak<br />Poul Anderson<br />mm<br />-----<br />Babylon 5<br />Star Trek- alla<br />Firefly<br />Lost<br />The 4400<br />Arkiv X<br />MilleniuM<br />Surface

Posted 01 December 2005 - 22:19

Har många favoriter som kan kallas b-film som t.ex The Blob 1958 även remaken från 1988 är sevärd... :D

Undantag är väl när en film har fått jätte budget och bra skådisar, men floppar rejält pga dåligt manus, prestation mm., de kan nog också klassas som B-Film.

Eller kalkonfilm kanske som sagt.. :)
wiki säger så här om B-movie :)

Edited by SavedByZero, 01 December 2005 - 22:19.

"It's a whole new world."
"Laura Daughtery" -Surface
My name is John Loengard. I'm recording this because we may not live through the night. They're here, they're hostile, and powerful people don't want you to know about it. History as we know it is a lie ......
"John Loengard"-Dark Skies
I'm federal agent Jack Bauer, and today is the longest day of my life.
"Jack Bauer"-24

#9 Imperator Yax

Imperator Yax

Commander

• Members
  • 192 posts

Posted 02 December 2005 - 09:06

En kalkonfilm är nog "Mördarclownerna från yttre rymden" :D

#10 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 02 December 2005 - 09:16

En kalkonfilm är nog "Mördarclownerna från yttre rymden" :D

Men ack så undethållande. :) Har den på VHS där den tituleras som "skräck" det du! :lol:

fqq5BYam.jpg

#11 Spidde

Spidde

Rear Admiral

• Members
  • 3,747 posts
  • Interests:Serietidningar, musik, film och litteratur.

Posted 02 December 2005 - 09:17

Nej nu jävlar ;) Barbarella är ju en riktig klassiker! Den filmen är grym som få. Kanske den mest kultiga sci-fi rulle som nånsin gjorts. Några bevis på detta är:
1. Jane Fonda och alla hennes lustiga dräkter. På den här tiden var verkligen filmstjärnorna vackra. Idag är det mycket plastikoperationer och dessutom ett underligt skönhetsideal bland filmstjärnor, men Fonda är verkligen vacker.
2. Ett rymdskepp inrett med gul päls.
3. Alla vansinniga scener, kostymer, modeller m.m. Ta bara t.ex. scenen där Fonda tillsammans med två flickor dras framåt genom ett snölandskap av en konstig fisk.
4. Alla underliga karaktärer. Ängeln och Duran-Duran t.ex...(bara att skitbandet Duran Duran snott sitt namn från denna film är kultigt).
5. KNARKET! Det lär ha knarkats en hel del under produktionen av denna film, annars har jag ingen aning om hur den gjordes. Ta bara den underliga LSD-trippen i slutet som exempel...
6. Sexscenerna (speciellt den med pillret)! De är så underbart komiska allihop.
7. Skådespelet och manuset. Så underbart roliga! Jane Fonda tycks snubbla hela tiden, och många scener verkar enbart ha filmats på första försöket. I scenen jag nämnde ovan med den underliga fisken och de två flickorna kan inte de små tjejerna hålla sig för skratt. Riktigt kul!

Visst kan jag förstå att folk tycker filmen är dålig, men man ska inte ta den seriöst. Jag skrattade konstant när jag såg den, och den är helt och hållet underbar.

"Who gives up the pill? Who takes sex to outer space? Who's the girl of the 21st century? Who nearly dies of pleasure? BARBARELLAaaaaaah!" :D
With great power comes great responsibility. This is my gift and my curse. I am Spider-man.

last.fm Filmtipset

#12 Imperator Yax

Imperator Yax

Commander

• Members
  • 192 posts

Posted 02 December 2005 - 15:05

Jo visst är Barbarella skrattretande om något och Jane är en skönhet.

Det hjälpte tyvärr inte för jag tröttnade snabbt på de komiska inlagen men såg trots allt klart filmen av ren envishet (man skulle ju se alla sci-fi filmer man kom över)

Sen är Duran Duran inget skitband (och därmed basta)!!

#13 Rick Hunter

Rick Hunter

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,270 posts

Posted 04 December 2005 - 23:35

Är själv lite trött på "B-filmer" Jag har nog sett alldeles för många :( Men som nån skrev tidigare att Them är en ovanligt bra b-film!

Winter is Coming

#14 Wylie Times

Wylie Times

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,204 posts

Posted 05 December 2005 - 01:02

Sci-fi filmer från den tiden var i överlag riktigt bra.

"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass

last.fm | filmtipset | twitter

#15 SwedishSuperhero

SwedishSuperhero

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,175 posts
  • Interests:Serier, tv, film, spel. Gillar även att skriva och ämnar att bli författare. Gör mina egna videor: http://youtube.com/user/dakostro http://dakostro.blogspot.com

Posted 06 December 2005 - 21:43

Och var hamnar Troma?

Kul att nån skulle nämna just Troma, eftersom jag är lite av ett Troma-fan själv (Har de två första Toxic Avenger samt Sgt Kabuki-Man NYPD på vhs). Det sköna med Troma är att de inte försöker anstränga sig till att göra "bra" filmer, de sitter knappast och tänker "Wow, det här blir Oscarsgalan nästa", utan de gör helt enkelt filmer som de vet kommer underhålla folk hur kassa de än är. Tycker Fredde Granberg och Peter Settman kör lite på samma spår när de gör grejer som Ronny & Ragge, Snutarna etc.

bara att skitbandet Duran Duran snott sitt namn från denna film är kultigt

Jag vet, det är en sån där retroaktivt rolig grej. De kunde lika gärna sagt till Barbarella: "You must fight the most evil creature in the universe... Limp Bizkit!"

Det får mig att tänka lite på när Dr. Evil lägger upp sina onda planer i den första Austin Powers-filmen (förstöra ozonlagret, splittra prins Charles och Diana etc.) och han har absolut noll koll på vad som hänt. Lite skillnad är det förstås, eftersom det var det som var skämtet i filmen och den gjordes på 90-talet.
"Nu blir jag upprörd! Min sambo och jag brukar ibland äta fil och flingor till frukost. Vi samsas då om ett paket fil. Nu måste vi köpa två paket fil och ha varsin. Varför då undrar ni kanske? Jo för jag har hört att Antipiratbyrån har polisanmält folk för fildelning så nu törs vi inte göra det längre."
Insändare ur Gefle Dagblad 17/10 2005.

"Tyvärr förvandlas han ideligen till en löjligt brinnande dödskalle"
Filmrecensenten Kristian Ekenberg om Nicholas Cage som Ghost Rider, ur Gefle Dagblad 17/3 2007

#16 Spidde

Spidde

Rear Admiral

• Members
  • 3,747 posts

Posted 06 December 2005 - 22:31

Hehe...Limp Bizkit...Ett ännu sämre band än Duran Duran och deras enda "bra" låt har dom snott från The Who (jag snackar om Behind blue eyes nu). Ändå är det många som tror att dom gjort låten, och deras version är tusen gånger sämre än originalet. Hursomhelst betyder "Limp Bizkit" runkbulle (!), och visst, det skulle nog passa ganska bra i Barbarella ;)

Posted Image

Cool bild :D
With great power comes great responsibility. This is my gift and my curse. I am Spider-man.

last.fm Filmtipset

#17 Imperator Yax

Imperator Yax

Commander

• Members
  • 192 posts

Posted 07 December 2005 - 09:37

Vad har ni för musiksmak egentligen !?

Duran duran är ju ett riktigt kultband inom synthpopen från 80-talet och deras bond-låt är en höjdare som väcker nostalgi-generna.

Vissa av Limp Bizkits ösiga hits är givna inslag i en mix med "rock-ös".

#18 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 07 December 2005 - 10:14

"Ni" är väl synd att säga när det är en medlem som uttrycker sina åsikter...tycker själv Duran Duran är rätt bra, inga jättefavoriter, men ett kvalitetsband. Limp Bizkit ger jag inte mycket för däremot.
(Och därmed är vi officiellt Off topic). ;)
*Hockey och superhjältar*

#19 super85

super85

Forward Admiral

• Moderator
  • 4,705 posts

Posted 07 December 2005 - 12:37

Måste instämma här att "A View to a Kill" är en lysande Bond-låt. Skulle aldrig klassa Duran Duran som ett skitband.

Några B-filmer jag gillar är t ex "Dog Soldiers" som är förvånansvärt bra underhållning. Och en av mina favorit filmer, Robocop, redan namnet, faktumet att den gjordes på 80-talet och handlingen i sin helhet skriker uber-B film. Men se vad en bra regissör, duktiga skådespelare och en manusförfattare som faktiskt tänkt ut saker när han skrev manuset kan göra. Filmen klassas som en klassiker innom scifi/robot genren (kanske inte den största av alla genren :) ) idag. och jo visst kan man säga att den är "Kult!" och kult-filmer brukar ju oftast vara vanliga B-filmer från början.

Samma Paul Verhoeven har ju också regisserat "Showgirls" :wub: ,verkligen en B-film...men på många sätt väldigt underhållande.... :wub:
Proud member of ATNAG (Allegiance to Nolan and Goyer)
Batman Begins

2005&2008 Year of the Bat

2005 Evil feared the Knight, 2008 The Dark Knight Returns

The Dark Knight

#20 Imperator Yax

Imperator Yax

Commander

• Members
  • 192 posts

Posted 07 December 2005 - 16:49

"Ni" är väl synd att säga när det är en medlem som uttrycker sina åsikter...tycker själv Duran Duran är rätt bra, inga jättefavoriter, men ett kvalitetsband. Limp Bizkit ger jag inte mycket för däremot.
(Och därmed är vi officiellt Off topic). ;)

Jag var bara artig men ett "Ni" :)

#21 Spidde

Spidde

Rear Admiral

• Members
  • 3,747 posts

Posted 08 December 2005 - 15:43

Om vi ska vara off-topic och dessutom ytliga, så kan vi ta en titt på det här:

Posted Image

Inte bra!

Posted Image

Verkligen inte bra...

Posted Image

Jättebra!

Posted Image

Suveränt!

(Det där säger nog inte mycket mer än att jag har en fruktansvärt bra musiksmak :D )

last.fm Filmtipset

#22 Erika

Erika

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,783 posts
  • Interests:Böcker, serier, film, TV-serier, TV-spel m.m.

Posted 08 December 2005 - 16:59

Ännu mer off topic

Spidde: Du vet väl om att folk faktiskt har olika musiksmak? Det finns säkert de som tycker din musiksmak är jättedålig. ;)

Jag tror att någon moderator får ta isär dessa OT-inlägg och klistra ihop och sedan lägga i musikforumet.

#23 Spidde

Spidde

Rear Admiral

• Members
  • 3,747 posts

Posted 08 December 2005 - 18:11

Ännu mer off topic

Spidde: Du vet väl om att folk faktiskt har olika musiksmak? Det finns säkert de som tycker din musiksmak är jättedålig. ;)

Jag tror att någon moderator får ta isär dessa OT-inlägg och klistra ihop och sedan lägga i musikforumet.

Det ska inte behövas...inget mer off-topic och defenitivt ingen egen tråd till det här. Det är ett värdelöst ämne som inte behöver diskuteras mer. Alla har självklart olika musiksmak, men min smak är ju faktiskt bäst ;) Tycker jag själv då... :D

last.fm Filmtipset

#24 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 08 December 2005 - 18:44

Men vad grundar du åsikten om Duran Duran som ett skitband på? Det är lite annan dignitet på dem än t. ex Limp Bizkit...
*Hockey och superhjältar*

#25 Snälle Hulken

Snälle Hulken

Rear Admiral

• Moderator
  • 3,861 posts
  • Interests:Mest Science Fiction och skräck/splatter/gore

Posted 09 December 2005 - 00:59

evil dead såklart :D och buba ho-tep! bruce campbell är ju mr b-film :D sen är starship troopers lite halvbra ändå... kan nog komma med fler exempel senare...

...och kermit måste förstås fortsätta gå off topic fastän spidde tyckte vi skulle sluta. kermit nu får du allt ta och skärpa dig lite här om vi ska ha någon ordning på forumet ;)
The sky's the limit.

Jon var namnet: