B-filmer
Posted 01 December 2005 - 15:55
En favorit är däremot: "Them"
Posted 01 December 2005 - 16:22
Ett par favoriter är Anthrax och The Reckoning. Och Boogeyman betecknas väl också som B?
The Devonsville Terror (Sunkigt ljud, sunkig bild - intrigen gick kanske inte riktigt ihop alla gånger men är ändå 80min underhållning) och Aberration (om man bortser från det löjliga i muterade, köttätande, ödlor så är den hyffsat bra.
Några så där riktiga bottennapp har jag faktiskt inte stött på (jag lyckas se något positivt i varenda film jag ser) men Xchange trodde jag skulle vara lite bättre faktiskt...
Fråga: Finns det någon allmänt vedertagen defination av B-Filmer?
Edited by XC-SE, 01 December 2005 - 16:23.

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.
»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)
Posted 01 December 2005 - 17:14
Sämsta sci-fi B-filmen genom tiderna: "Barbarella"
En favorit är däremot: "Them"
Vad är B-film för något och när och hur bedöms en film som B-film? Det är väl upp till var och en att bedöma hur bra en film är. Om jag t.ex, tycker att en film är bra så sysslar jag inte med att sätta filmer i nånslags rangordning. Vad PR-bedömningen ut i pressen säger det säger mig inte ett dugg.
Åh nej, just det ja. En bra film måste ju ha avancerade specialeffekter med massvis med flyturer över
infallsfinklar till nästan scen. En bra film måste ha 9000bitars ljud med sterobredning i 370 procent
och 370 procent surround i 64D
Det är därför dom senaste filmer med Bud Spencer inte spritt sig så mycket
till Europa för att det är för gammalmodigt. Njaa på nån tysk sida fanns det men då blir det
ju utan textning.
Posted 01 December 2005 - 17:27
Min egen personliga definition är uppdelad på två varianter
1: Ungefär som ovan men med charm och kultstatus. Detta är en B-film med "positiv klang" för mig
2: En dålig eller dåligt genomarbetad film (med liten budget). Detta blir för mig m.a.o en B-film med "negativ klang". Är den riktigt usel blir det snarare en C-film.
Posted 01 December 2005 - 17:28
Älskade Terrence Hill & Bud Spencer filmerna när jag var yngre, dom är faktiskt fortfarande riktigt bra
Vad är B-film för något och när och hur bedöms en film som B-film? Det är väl upp till var och en att bedöma hur bra en film är.
Självklart är det upp till var och en att bedöma om det är en B-Film eller ej
För det mesta så brukar väl en B-Film vara: relativt okända skådisar, liten budget, helkassa specialeffekter, dåligt manus, dålig prestation av skådisar.
Listan kan bli lång.
Undantag är väl när en film har fått jätte budget och bra skådisar, men floppar rejält pga dåligt manus, prestation mm., de kan nog också klassas som B-Film.
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005
* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<< >>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<
Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.
...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.
...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.
Posted 01 December 2005 - 18:11
(゚、 。 7
l、 ~ヽ You can be on the right track and still get hit by a train!
じしf_,)ノ
Posted 01 December 2005 - 18:31
En "B-film" måste inte nödvändigt vara dålig, bara underskattad.
Edited by XC-SE, 01 December 2005 - 18:32.

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)
Posted 01 December 2005 - 22:19
Eller kalkonfilm kanske som sagt..Undantag är väl när en film har fått jätte budget och bra skådisar, men floppar rejält pga dåligt manus, prestation mm., de kan nog också klassas som B-Film.
wiki säger så här om B-movie
Edited by SavedByZero, 01 December 2005 - 22:19.
"Laura Daughtery" -Surface
My name is John Loengard. I'm recording this because we may not live through the night. They're here, they're hostile, and powerful people don't want you to know about it. History as we know it is a lie ......
"John Loengard"-Dark Skies
I'm federal agent Jack Bauer, and today is the longest day of my life.
"Jack Bauer"-24
Posted 02 December 2005 - 09:06
Posted 02 December 2005 - 09:16
Men ack så undethållande.En kalkonfilm är nog "Mördarclownerna från yttre rymden"

Posted 02 December 2005 - 09:17
1. Jane Fonda och alla hennes lustiga dräkter. På den här tiden var verkligen filmstjärnorna vackra. Idag är det mycket plastikoperationer och dessutom ett underligt skönhetsideal bland filmstjärnor, men Fonda är verkligen vacker.
2. Ett rymdskepp inrett med gul päls.
3. Alla vansinniga scener, kostymer, modeller m.m. Ta bara t.ex. scenen där Fonda tillsammans med två flickor dras framåt genom ett snölandskap av en konstig fisk.
4. Alla underliga karaktärer. Ängeln och Duran-Duran t.ex...(bara att skitbandet Duran Duran snott sitt namn från denna film är kultigt).
5. KNARKET! Det lär ha knarkats en hel del under produktionen av denna film, annars har jag ingen aning om hur den gjordes. Ta bara den underliga LSD-trippen i slutet som exempel...
6. Sexscenerna (speciellt den med pillret)! De är så underbart komiska allihop.
7. Skådespelet och manuset. Så underbart roliga! Jane Fonda tycks snubbla hela tiden, och många scener verkar enbart ha filmats på första försöket. I scenen jag nämnde ovan med den underliga fisken och de två flickorna kan inte de små tjejerna hålla sig för skratt. Riktigt kul!
Visst kan jag förstå att folk tycker filmen är dålig, men man ska inte ta den seriöst. Jag skrattade konstant när jag såg den, och den är helt och hållet underbar.
"Who gives up the pill? Who takes sex to outer space? Who's the girl of the 21st century? Who nearly dies of pleasure? BARBARELLAaaaaaah!"
last.fm Filmtipset
Posted 02 December 2005 - 15:05
Det hjälpte tyvärr inte för jag tröttnade snabbt på de komiska inlagen men såg trots allt klart filmen av ren envishet (man skulle ju se alla sci-fi filmer man kom över)
Sen är Duran Duran inget skitband (och därmed basta)!!
Posted 04 December 2005 - 23:35
Winter is Coming
Posted 05 December 2005 - 01:02
"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass
last.fm | filmtipset | twitter
Posted 06 December 2005 - 21:43
Och var hamnar Troma?
Kul att nån skulle nämna just Troma, eftersom jag är lite av ett Troma-fan själv (Har de två första Toxic Avenger samt Sgt Kabuki-Man NYPD på vhs). Det sköna med Troma är att de inte försöker anstränga sig till att göra "bra" filmer, de sitter knappast och tänker "Wow, det här blir Oscarsgalan nästa", utan de gör helt enkelt filmer som de vet kommer underhålla folk hur kassa de än är. Tycker Fredde Granberg och Peter Settman kör lite på samma spår när de gör grejer som Ronny & Ragge, Snutarna etc.
bara att skitbandet Duran Duran snott sitt namn från denna film är kultigt
Jag vet, det är en sån där retroaktivt rolig grej. De kunde lika gärna sagt till Barbarella: "You must fight the most evil creature in the universe... Limp Bizkit!"
Det får mig att tänka lite på när Dr. Evil lägger upp sina onda planer i den första Austin Powers-filmen (förstöra ozonlagret, splittra prins Charles och Diana etc.) och han har absolut noll koll på vad som hänt. Lite skillnad är det förstås, eftersom det var det som var skämtet i filmen och den gjordes på 90-talet.
Insändare ur Gefle Dagblad 17/10 2005.
"Tyvärr förvandlas han ideligen till en löjligt brinnande dödskalle"
Filmrecensenten Kristian Ekenberg om Nicholas Cage som Ghost Rider, ur Gefle Dagblad 17/3 2007
Posted 06 December 2005 - 22:31

Cool bild
last.fm Filmtipset
Posted 07 December 2005 - 09:37
Duran duran är ju ett riktigt kultband inom synthpopen från 80-talet och deras bond-låt är en höjdare som väcker nostalgi-generna.
Vissa av Limp Bizkits ösiga hits är givna inslag i en mix med "rock-ös".
Posted 07 December 2005 - 10:14
(Och därmed är vi officiellt Off topic).
Posted 07 December 2005 - 12:37
Några B-filmer jag gillar är t ex "Dog Soldiers" som är förvånansvärt bra underhållning. Och en av mina favorit filmer, Robocop, redan namnet, faktumet att den gjordes på 80-talet och handlingen i sin helhet skriker uber-B film. Men se vad en bra regissör, duktiga skådespelare och en manusförfattare som faktiskt tänkt ut saker när han skrev manuset kan göra. Filmen klassas som en klassiker innom scifi/robot genren (kanske inte den största av alla genren
Samma Paul Verhoeven har ju också regisserat "Showgirls"
Batman Begins
2005&2008 Year of the Bat
2005 Evil feared the Knight, 2008 The Dark Knight Returns
The Dark Knight
Posted 07 December 2005 - 16:49
Jag var bara artig men ett "Ni""Ni" är väl synd att säga när det är en medlem som uttrycker sina åsikter...tycker själv Duran Duran är rätt bra, inga jättefavoriter, men ett kvalitetsband. Limp Bizkit ger jag inte mycket för däremot.
(Och därmed är vi officiellt Off topic).
Posted 08 December 2005 - 15:43

Inte bra!

Verkligen inte bra...

Jättebra!

Suveränt!
(Det där säger nog inte mycket mer än att jag har en fruktansvärt bra musiksmak
last.fm Filmtipset
Posted 08 December 2005 - 16:59
Spidde: Du vet väl om att folk faktiskt har olika musiksmak? Det finns säkert de som tycker din musiksmak är jättedålig.
Jag tror att någon moderator får ta isär dessa OT-inlägg och klistra ihop och sedan lägga i musikforumet.
Posted 08 December 2005 - 18:11
Ännu mer off topic
Spidde: Du vet väl om att folk faktiskt har olika musiksmak? Det finns säkert de som tycker din musiksmak är jättedålig.![]()
Jag tror att någon moderator får ta isär dessa OT-inlägg och klistra ihop och sedan lägga i musikforumet.
Det ska inte behövas...inget mer off-topic och defenitivt ingen egen tråd till det här. Det är ett värdelöst ämne som inte behöver diskuteras mer. Alla har självklart olika musiksmak, men min smak är ju faktiskt bäst
last.fm Filmtipset
Posted 08 December 2005 - 18:44
Posted 09 December 2005 - 00:59
...och kermit måste förstås fortsätta gå off topic fastän spidde tyckte vi skulle sluta. kermit nu får du allt ta och skärpa dig lite här om vi ska ha någon ordning på forumet
Jon var namnet: