Jump to content

Photo

Vilka superhjältar gillar ni mest?

• Please log in to reply
27 replies to this topic

#1 Agentum

Agentum

Captain

• Members
  • 572 posts

Posted 16 December 2005 - 22:55

Så vilka hjältar gillar ni bäst av alla?Jo man kan även gilla superskurkarna, ibland ogillare jag hjältarna och hejar på skurken.

Jag är främst en DC människa så jag har flest favoriter på den sidan.
Green Arrow:Helst Grells version
Deathstroke: teen titans fiende nr1 (ingen hjälte iofs)
Guy Gardner: en sån skitstövel måste man gilla
Blue Beetle: Den nu avlidne Ted Kord
Martian Manhunter: Grön
The Question: kung av konspirations teorier
Booster Gold: hänger väl löst nu tyvärr

Inte svårt att se att jag är en fan av dematteis/Giffen JLI :)

Men förståsnågra Marvelhjältar har man ju som man gärna läser mer om.
Moon Knight:speciellt den första varianten
Daredevil: den mörkare varianten
Blazing skull: helt otroligt galet rolig, måste användas mer

Avengers är inte dumma heller men de räknas ju inte presis som en hjälte.

Sen gillar man förstås massor av andra men på en lägre nivå. Dåligt med kvinnliga hjältar märker jag, men ok den nya Huntress som kom på 80-talet är bra och intressant. Sen förstås Black Canary för sambandet med Green Arrow om inte annat.

Edited by Agentum, 16 December 2005 - 23:04.

#2 super85

super85

Forward Admiral

• Moderator
  • 4,705 posts

Posted 17 December 2005 - 00:49

Batman, Superman, Wonderwoman.

Batman för att Bruces syn på samhället, livet och många andra saker är kusligt nära hur jag tänker, Superman för att jag vill vara en sån människa som Clark Kent, men jag kan inte, ingen kan förutom han,därför är han Superman, och Wonderwoman, eftersom hon är en extremt snygg flygande kvinna i en het dräkt och har ett coolt lasso, och , för att citera Dr.Wertham "är allt som kvinnor inte borde vara"
Alla karaktärer som alltid varit nära mitt hjärta. Green Arrow, älskar Green Lantern konceptet, alla GLs har haft något jag gillat. Nightwing är en favorit, Flash är cool. I marvelväg, Spider-Man, Captain America, Punisher och några till.
Proud member of ATNAG (Allegiance to Nolan and Goyer)
Batman Begins

2005&2008 Year of the Bat

2005 Evil feared the Knight, 2008 The Dark Knight Returns

The Dark Knight

#3 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 17 December 2005 - 08:32

Jag är, som kanske inte kommer som en överraskning, ett Marvel-fan. Har lite svårare för DC-figurerna, mycket eftersom jag inte har någon relation till dem och att jag tycker att de i mångt och mycket saknar personlighet. De har inga fel och brister på samma sätt som de bästa Marvel-figurerna har.

Men i DC-väg gillar jag framförallt Green Arrow. Där har vi en kille med personlighet.
Batman och Flash är också rätt coola, men inte riktigt samma "kaliber". Superman är helt ointressant för mig, även om All Star Superman var bra.

Hos Marvel blir det lättare;
Mina två stora favoriter är Daredevil och Spindelmannen. De har varit mina favoriter sen jag började läsa superhjälteserier och har personlighet så att det räcker och blir över.
Sen är Nightcrawler och Beast andra favoriter. Brukade gilla Wolverine men är hejdlöst trött på honom nu, han är med överallt och skrivs för det mesta dåligt. Det är bara Joss Whedon som kan Logan nu...
Sen finns det ett otal X-Men jag gillar som t. ex Cyclops, Iceman, Colossus, Kitty Pryde...
*Hockey och superhjältar*

#4 Spidde

Spidde

Rear Admiral

• Members
  • 3,747 posts
  • Interests:Serietidningar, musik, film och litteratur.

Posted 17 December 2005 - 09:51

Spider-man! Kommentar överflödig...

Fast självklart gillar jag en massa andra superhjältar också, mest Marvel men jag gillar egentligen allting som är bra. Om serierna är bra och intressanta spelar det ingen större roll vilken hjälte det handlar om, vilket förlag som gett ut serien o.s.v...Fast jag föredrar förstås Marvel. Mina favorithjältar, förutom Spidde, är Hulk, DD, FF & X-Men (finns så många bra). Min favorit från DC är självklart Batman!
With great power comes great responsibility. This is my gift and my curse. I am Spider-man.

last.fm Filmtipset

#5 Robban

Robban

Commodore

• Members
  • 1,473 posts
  • Interests:Läsa serier och böcker. Se på en massa film. Vara med kompisar, teckna serier, skriva en jäkla massa saker (helst fan-fics men ibland kan jag kläcka ur mig någon orginal story). Lyssna på musik osv.

Posted 17 December 2005 - 10:31

Jag är mest Marvel människa och mina stora favoriter är de flesta utav X-Men och Spider-Man. I DC väg är det Batman som gäller.
En serietidning i handen, en glass i munnen och Depeche Mode i stereon = en skön sommarkväll

Chris Claremont, Scott Lobdell, Fabian Nicieza, Grant Morrison och Joss Whedon skriver X-Men BÄST!

"I caught a glimpse now it haunts me"

#6 Ned Flandiddelianders

Ned Flandiddelianders

Fleet Captain

• Members
  • 1,027 posts
  • Interests:Film Serier Tv-spel Vänner Party

Posted 17 December 2005 - 11:55

Jag har alltid gillat Läderlappen, Hulk och Colossus. Men sen är det framförallt manusförfattarna som gör dem till vad de är, och det varierar ju kraftigt. Exempelvis Venom, som är en skrämmande och bra karaktär/varelse i grunden, han har i mitt tycke Marvel schabblat bort genom oändliga skitäventyr. Ska dock bli mkt intressant att se honom i nya Spindelfilmen!
I love the smell of napalm in the morning

#7 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts

Posted 17 December 2005 - 12:15

Jag har alltid gillat Läderlappen, Hulk och Colossus. Men sen är det framförallt manusförfattarna som gör dem till vad de är, och det varierar ju kraftigt. Exempelvis Venom, som är en skrämmande och bra karaktär/varelse i grunden, han har i mitt tycke Marvel schabblat bort genom oändliga skitäventyr. Ska dock bli mkt intressant att se honom i nya Spindelfilmen!

Var inte helt säker på att Venom är med. Vi har inte hört något bekräftat om det där alls.

#8 Ned Flandiddelianders

Ned Flandiddelianders

Fleet Captain

• Members
  • 1,027 posts
  • Interests:Film Serier Tv-spel Vänner Party

Posted 17 December 2005 - 14:07

Jo, nu fanns det tillochmed bekräftat på IMDB; http://www.imdb.com/title/tt0413300/
Venom å Sandman är med i filmen.
I love the smell of napalm in the morning

#9 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts

Posted 17 December 2005 - 14:56

Alltså man kan inte lita på IMDB. De har ofta haft fel. Inte omöjligt att det blir Venom, men IMDB är en usel källa tills man har hört officiella nyheter från filmbolaget.

#10 Kizmiaz

Kizmiaz

Wanderer of the Wastes

• Aktiv member
  • 1,880 posts

Posted 17 December 2005 - 15:39

Tja, jag läser ju inte så mycket superhjälteserier längre, men Läderlappen är väl OK. Och Spindelmannen kastade man sig över då det begav sig.
Numer blir det bara en & annan Kapten Stofil när man kommer över dom.

Midnighter från Authority är väl ganska cool, men det kan ju bero på att han påminner om Batman utseendemässigt.

Too Much Coffee Man kanske inte riktigt räknas?
../l、 Getting old is when a narrow waist and a broad mind change places!
(゚、 。 7
 l、 ~ヽ You can be on the right track and still get hit by a train!
 じしf_,)ノ

#11 The Batman

The Batman

Ensign

• Members
  • 37 posts

Posted 17 December 2005 - 16:14

Läser mest Batman och Superman.
Men kan hända att jag läser spiderman då och då men som sagt batman och superman är favoriterna.
"Tell me Friend. Did you ever dance with the Devil by the Pale Moonlight?"
"What?"
"Its something I ask of all my prey. I just like the sound of it"

SL3234
Nordic Garrison 501st

#12 super85

super85

Forward Admiral

• Moderator
  • 4,705 posts

Posted 18 December 2005 - 01:42

Vad Kermit säger om IMDB är helt korrekt, IMDB är en bra site, men lider av samma sak som Wikipedia, att vem som helst får updata dem gör det att det ofta blir fel där. De hade en "Continuity Goof" i Batman Begins för att Lucious Fox säger att dräkten som sen blir Batmans dräkt tål knivhugg....och goofet var eftersom Catwoman gör hål på dräkten i Batman Returns..... <_< :rolleyes:

Läser mest Batman och Superman.

En man med bra smak.
Proud member of ATNAG (Allegiance to Nolan and Goyer)
Batman Begins

2005&2008 Year of the Bat

2005 Evil feared the Knight, 2008 The Dark Knight Returns

The Dark Knight

#13 Professor Decevio

Professor Decevio

Senior Commander

• Members
  • 332 posts

Posted 20 December 2005 - 20:49

Superhjältar jag gillar mest? Få se nu:

Nite Owl senior (Watchmen)
Nite Owl 2 (Watchmen)
Silk Spectre 2 (Watchmen)
Ozymandias (Watchmen)- gränsfall, hans plan för fred var något...extrem.
Rorschach (Watchmen)- Hmm, han är också ett gränsfall.
Batman (Batman)
Spidde (Spider-Man)
Hela Fantastic Four.

Fast, jag tycker bättre om superskurkarna. Vad är till exempel Superman mot Luthor? :evil:
Professor Decevio är en av karaktärerna i den komiska äventyrsserien "Lonchons Äventyr".

Ha överseende med professorns storhetsvansinne, tack.

Väntar på: Skurkturneringen

#14 TFels

TFels

Svarta hålet i galaxens centrum

• Moderator
  • 2,975 posts
  • Interests:Serier
    Konst
    Musik
    Pedagogik
    Formel 1

Posted 20 December 2005 - 20:51

Batman, Jonn Jonzz, Thing, Nightcrawler, Green Arrow, Savage Dragon m fl.
Posted Image<br />
Thomas<br />
Svenska Superserier

#15 Agentum

Agentum

Captain

• Members
  • 572 posts

Posted 21 December 2005 - 08:58

Superhjältar jag gillar mest? Få se nu:

Nite Owl senior (Watchmen)
Nite Owl 2 (Watchmen)
Silk Spectre 2 (Watchmen)
Ozymandias (Watchmen)- gränsfall, hans plan för fred var något...extrem.
Rorschach (Watchmen)- Hmm, han är också ett gränsfall.
Batman (Batman)
Spidde (Spider-Man)
Hela Fantastic Four.

Fast, jag tycker bättre om superskurkarna. Vad är till exempel Superman mot Luthor? :evil:

Gillar du inte orginalen till watchmenkarraktärerna då? Det finns ju en hel del mer att läsa om dessa medans dina bara förekommer i Watchmen.
Inte för att de är exakt lika direkt, Moore kan ju det där ed att vrida till personligheterna så hans är ju mycket mer extrema, mest lika är The Question - Rorschach.

Edited by Agentum, 21 December 2005 - 09:00.

#16 Wylie Times

Wylie Times

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,204 posts

Posted 21 December 2005 - 13:26

Det är ju så mycket... Ok.

Jenny Sparks, Jack Hawksmoor (Stormwatch/Authority)
The Samaritan, The Confessor (Astro City)
Starman (Jack Knight), Sandman (Wesley Dodds)
Elijah Snow, Jakita Wagner, The Drummer (Planetary) (tveksamt om man kan kalla dom superhjältar)

samt säkert en massa fler som jag inte kommer på just nu. Jo Zenith. Men nu har jag inte nämnt någon superskurk. Kanske sen.

Edited by Wylie Times, 12 February 2006 - 23:39.

"I see them long hard times to come."
-Gangstagrass

last.fm | filmtipset | twitter

#17 Agentum

Agentum

Captain

• Members
  • 572 posts

Posted 21 December 2005 - 15:03

Jo Jack Knight Starman var riktigt bra, men den karriären är nog över nu, lika bra det, käns bra med ett slut på någonting nångång.

#18 Wylie Times

Wylie Times

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,204 posts

Posted 21 December 2005 - 15:44

Ja jag gillade verkligen hur Starman förökte hålla sig till en kontinuitet som där hans pappa som var Starman på 40-talet och framåt nu är gammal och låter sin son axla manteln.

-Gangstagrass

#19 Agentum

Agentum

Captain

• Members
  • 572 posts

Posted 21 December 2005 - 22:26

Ja det är skikligt gjort, har du läst Golden Age av samma författare James Robinson?
Tyvärr ville inte DC inkludera den i sin kontinuitet men han försöker ju koppla ihop den med Starman så gott han kan ändå och starman är kontinuitet ännu.
Jag har läst de 10 trade paperbacksen så jag ha lite strönummer att samla och Shade miniserien, starman är ett riktigt serieverk och är väldigt väldigt undervärderat.
Den tar ju massor av verkliga frågeställningar så man kan läsa det flera ggr.

Det skulle kännas helt fel om Jack kom tillbaka under en annan författare, jag hoppas det aldrig händer, må han leva lyckligt i limbo.

#20 Wylie Times

Wylie Times

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,204 posts

Posted 21 December 2005 - 23:55

Jag har tänkt köpa Golden age flera gånger. Nån dag blir det väl av.

Starman är ju tvärr uselt samlad. Det saknas flera nummer samt några rätt så viktiga korta historier med Shad som gick i Showcase samt förstås miniserien. Jag laddade ner allt som saknades (Tycker inte om att göra det i vanliga fall) då DC vägrar samla resten. :(

James Robinson har en så härlig känsla för dom äldre superhjältarna i JSA. Sand and Stars arcet med Wesley Dodds var ju hur bra som helst. Jag har för mig att Robinson äger rättigheterna till karaktären Jack Knight så det är nog inte så troligt att nån annan får skriva om honom. Tur det, då serien avslutas på ett riktigt bra sätt.

-Gangstagrass

#21 Rick Hunter

Rick Hunter

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,270 posts

Posted 22 December 2005 - 00:16

Läser i stort sett inga serietidningar alls längre, men när jag gjorde det var det Superman och Spider-Man som gällde, men om man tänker på annat än serietidningar så är Green Arrow och The Question i animerade Justice League några favoriter.

Winter is Coming

#22 Professor Decevio

Professor Decevio

Senior Commander

• Members
  • 332 posts

Posted 23 December 2005 - 15:19

"Gillar du inte orginalen till watchmenkarraktärerna då?"

Har inte läst serierna de är med i. Eller, jo förresten, jag har läst någon "Question" serie, men allt jag kommer ihåg från den var att han blev dumpad i vattnet, slogs mot en maffiaboss-präst och mötte Batman, fast inte nödvändigtvis i den ordningen.
Professor Decevio är en av karaktärerna i den komiska äventyrsserien "Lonchons Äventyr".

Ha överseende med professorns storhetsvansinne, tack.

Väntar på: Skurkturneringen

#23 Agentum

Agentum

Captain

• Members
  • 572 posts

Posted 23 December 2005 - 17:39

"Gillar du inte orginalen till watchmenkarraktärerna då?"

Har inte läst serierna de är med i. Eller, jo förresten, jag har läst någon "Question" serie, men allt jag kommer ihåg från den var att han blev dumpad i vattnet, slogs mot en maffiaboss-präst och mötte Batman, fast inte nödvändigtvis i den ordningen.

Hehe, låter som o'neils variant i slutet av 80-talet, suverän serie.
Om han möter Batman just där eller inte kan man undra eller om det är han själv som skäms över sitt beteende.
Han blir sen mer kontrollerad och fokuserad.
Nyligen kom en usel miniserie med, undvik så långt som möjligt, ren skit.

#24 Nicce Lemonsson

Nicce Lemonsson

Ensign

• Members
  • 47 posts

Posted 22 January 2006 - 04:22

Vad gäller nya hjältar så tycker jag Fantomex är otroligt cool. Hoppas han kommer ses framöver, vad jag vet har han figurerat i Weapon X och Mystique.

Hmm, Fantomex borde nog få sig en avbildning i LEGO....

#25 T5 2.0

T5 2.0

Commander

• Members
  • 227 posts
  • Interests:Scifi böcker och scifi/fantasy/anime filmer.

Posted 22 January 2006 - 19:36

Jag är en långtida "fan" av DC, men har även samlat Marvel hit och dit sen 1974.
Mina DC favoriter är:

Ragman
Aztek
Jack O Lantern (den nya från Primal Force)
Sun Boy
Captain Marvel jr. (men jag har en Mary marvel tatuering på höger axel)

Från Marvel:

Doctor Doom
Nightcrawler
Spiderman
Valkyrie
Warlock