Jump to content

Photo

Frostbiten

• Please log in to reply
43 replies to this topic

#1 Marie Morot

Marie Morot

Deputy Admiral

• Members
  • 10,069 posts
  • Interests:fantasy noir
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 03 February 2006 - 10:50

Den första svenska vampyrfilmen har snart premiär. Läs mer här.

Anders Banke, ja han har fått blodad tand för att göra annorlunda långfilm.
- Det finns ett projekt som är på gång. Det blir ingen vampyrfilm, men något annorlunda. Något som inte gjorts i Sverige sedan 1922 eller 1924, tror jag, säger han.
- Jag hoppas Frostbiten kan öppna upp för mer annorlunda filmer. Snart börjar ju Låt den rätte komma in, som också är en vampyrfilm, att spelas in med Tomas Alfredsson som regissör och så är det en norsk vampyrfilm på gång också.

Support your local search and rescue unit - get lost.

#2 SavedByZero

SavedByZero

Fleet Captain

• Members
  • 1,173 posts
  • Interests:musik, film TV böcker, fotboll. ishockey, fri idrott<br />Allt som har med SF att göra.....<br />Arthur.C.Clarke<br />Isaac Asimov<br />Greg Bear<br />Peter Nilsson<br />Clifford D Simak<br />Poul Anderson<br />mm<br />-----<br />Babylon 5<br />Star Trek- alla<br />Firefly<br />Lost<br />The 4400<br />Arkiv X<br />MilleniuM<br />Surface

Posted 03 February 2006 - 11:20

Bli intressant att följa reaktionerna på den filmen när den haft premiär ikväll... :)

- Det var viktigt att få det realistiskt. Det blir lätt tramsigt annars, speciellt när det är på svenska, säger Anders Banke, som efter seminariet, med en kopp choklad i handen, berättar vad som lockade honom i Ojanlatvas berättelse.

Ja vadå tramsigt om det är på svenska?? det spelar väl ingen roll imho. Är det bra gjort så blir det inte tramsigt oavsett vilket språk filmen är inspelad på.
"It's a whole new world."
"Laura Daughtery" -Surface
My name is John Loengard. I'm recording this because we may not live through the night. They're here, they're hostile, and powerful people don't want you to know about it. History as we know it is a lie ......
"John Loengard"-Dark Skies
I'm federal agent Jack Bauer, and today is the longest day of my life.
"Jack Bauer"-24

#3 Sötnosen

Sötnosen

Senior Captain

• Members
  • 663 posts
  • Interests:Sci-fi: Star Trek, Firefly, Battlestar Galactica, Babylon 5, Stargate Atlantis.<br />Tv: Frasier, Lost, The O.C., Desperate housewives, Medium.<br />Fantasy: Tolkien, Robin Hobb, Tad Williams, Douglas Adams.<br />Musik: Sarah Brightman, Michael Ball, Within Temptaion, Il Divo, After Forever, Epica, Kamelot, Wuthering Heights, System of a down, Linkin Park, Vittorio Grigolo, franska musikaler, Emmanuel Moire och många, många fler.<br />Övrigt: historia, språk, litteratur, &quot;new age&quot;, marsvin och andra djur. Samlar på autografer.

Posted 03 February 2006 - 14:03

Ja, va kul med vampyrer på svenska! Jag vet inte om jag skulle säga att det blir tramsigt för att det är på svenska, men visst spelar språket en stor roll. Jag i alla fall upplever saker annorlunda när det är på svenska snarare än på engelska t.ex. Orden betyder mer och är starkare på svenska.
Posted ImagePosted Image

#4 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 03 February 2006 - 14:23

Officiella Hemsidan: http://www.frostbiten.se/

Håller med förgående talare, det skall bli intressant. Vad filmer som denna (och thrillers och skräck i största allmänhet) har emot sig är den filmmall som nästan all svensk film produceras efter.

Nu har har jag sett trailern (på officiella hemsidan). Verkar lovande helt klart. :thumbsup:

Edited by XC-SE, 03 February 2006 - 14:24.

fqq5BYam.jpg

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#5 Rick Hunter

Rick Hunter

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,270 posts

Posted 03 February 2006 - 19:09

Får se vad detta blir, annars brukar ju allt med övernaturliga inslag i svenska filmer & tv-serier bli ganska tramsigt. Det kan bero på att svenska språket är ganska tamt?

Winter is Coming

#6 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 03 February 2006 - 20:14

Nej, det är inte språkets fel det är Ingmar Bergman och den filmmall för svenskfilm som han har satt upp. :) I Sverige har det nästan alltid setts som ofint och gilla (och producera) äventyrsfilm eller filmer med övernaturliga inslag. Jag tycker det är jättekul att svensk film börjar utveckla sig. (Då kanske man kan börja se svensk i lite större utsträckning).

Edit: Jaja Marie... men stavningskontrollen gillade tydligen inte den stavningsvarianten... :rolleyes:

Edited by XC-SE, 04 February 2006 - 12:34.

fqq5BYam.jpg

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#7 Rick Hunter

Rick Hunter

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,270 posts

Posted 04 February 2006 - 12:17

Det är vad jag alltid sagt, Ingemar Bergman är OND :evil:

Edited by Rick Hunter, 04 February 2006 - 12:18.

Winter is Coming

#8 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 04 February 2006 - 12:23

Jo... Han kallas väl inte för demonregissören för intet? :P

Edited by XC-SE, 04 February 2006 - 12:24.

fqq5BYam.jpg

#9 Marie Morot

Marie Morot

Deputy Admiral

• Members
  • 10,069 posts
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 04 February 2006 - 12:30

Han heter Ingmar Bergman och inget annat ... ;)

#10 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 04 February 2006 - 12:35

Personligen föredrar jag Inge' Mer' Bergman. ;) :D *editerar*

Edited by XC-SE, 04 February 2006 - 12:35.

fqq5BYam.jpg

#11 Marie Morot

Marie Morot

Deputy Admiral

• Members
  • 10,069 posts
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 24 February 2006 - 20:24

Recension i Göteborgs-Posten.

Filmen fick tre fyrar.

#12 Ned Flandiddelianders

Ned Flandiddelianders

Fleet Captain

• Members
  • 1,027 posts
  • Interests:Film Serier Tv-spel Vänner Party

Posted 24 February 2006 - 21:20

Å den fick en tvåa av snubben i svt´s morgonrecensioner i torsdags! Trots deras ambitioner. Jag blev intresserad dock, å ska kolla upp den!
I love the smell of napalm in the morning

#13 Marie Morot

Marie Morot

Deputy Admiral

• Members
  • 10,069 posts
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 27 February 2006 - 21:55

WIZmaster: Jag flyttade ditt inlägg till din egen tråd. I den här tråden talar vi om filmen Frostbiten. Var sak på sin plats. :)

/Moderator

#14 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 27 February 2006 - 23:32

I Sverige har det nästan alltid setts som ofint och gilla (och producera) äventyrsfilm eller filmer med övernaturliga inslag.

Skulle nu Storm och Frostbiten bli ekonomiska succéer kan vi nog räkna med fler filmer. Det är ekonomin som sätter trender. SF har direkt inte varit en genre som trotts vara inkomstbringande, därför vågar man inte satsa på dem. Så om vi vill ha fler, låt oss se dessa två filmer tusen gånger på bio var så... ;)
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#15 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 28 February 2006 - 08:37

Skulle nu Storm och Frostbiten bli ekonomiska succéer kan vi nog räkna med fler filmer.

Man skulle med andra ord gå och se båda på bio om möjligheten uppenbarar sig... För och stötta genren så att säga! :P

fqq5BYam.jpg

#16 Kizmiaz

Kizmiaz

Wanderer of the Wastes

• Aktiv member
  • 1,880 posts

Posted 01 March 2006 - 19:34

Det kan bero på att svenska språket är ganska tamt?

*Smärre urspårning*
Jag hittade spelet Ringen på rea, utan box, pyntade 30 pix och tyckte jag hade gjort ett klipp.
Kom hem och installerade liret och drog igång och ur ljudanläggningen strömmade svenska röster!
Det lät för löjligt! Jag stod ut till det kom in nå'n och började bräka på värmländska, :blink: då fick jag spader & associationer till Euro-Trolls sunkiga voice-overs och lade ner! :ph34r:

Ang. Frostbiten verkar iden med vampyrer ovanför Polcirkeln rätt cool. Åtminstone vintertid. :)
Är det bara Pitch Black som snuddat vid ämnet tidigare?

Edit: Stvaningen

Edited by Kizmiaz, 01 March 2006 - 19:36.

../l、 Getting old is when a narrow waist and a broad mind change places!
(゚、 。 7
 l、 ~ヽ You can be on the right track and still get hit by a train!
 じしf_,)ノ

#17 Hofling

Hofling

The Hoff

• Moderator
  • 3,277 posts

Posted 01 March 2006 - 19:52

Är det bara Pitch Black som snuddat vid ämnet tidigare?

Pitch Black? Som I Riddick-filmen? Är det vampyrer med i den? :blink:

Elle rsyftar du kanske på det hela "när mörkret kommer är vi alla dödens"?
För så är det väl redan i de flesta vampyrfilmer ;)

Hursomhelst:

Denna film tänker jag nog ta och se. Ska bli intressant med en svensk skräckis som verkar bra.

den senaste svenska skräckis jag såg var nog den med Kjell Bergman och Johannes Brost, och den var ju inte så värst lyckad ^^
Edit; Tro tusan att jag hittade filmen :D
Besökarna

Edited by Hofling, 01 March 2006 - 19:54.

Min bildtråd - Min dA-sida - Min facebook-sida

>>Årets manlige medlem 2006<<

#18 Ned Flandiddelianders

Ned Flandiddelianders

Fleet Captain

• Members
  • 1,027 posts
  • Interests:Film Serier Tv-spel Vänner Party

Posted 01 March 2006 - 20:02

Jag såg Besökarna för ett tag sen, och tyckte den var ganska ok, tills man fick se monstret. Johannes Brost var inte så illa där.... De Okända var ju en annan skräckis, som jag tyckte började bra, men spårade ut...

Det finns några svenska skräckisar, en jag länge velat se är Scorched Heat, med Harald Treutiger.. verkar vara en höjdare :D
I love the smell of napalm in the morning

#19 Kizmiaz

Kizmiaz

Wanderer of the Wastes

• Aktiv member
  • 1,880 posts

Posted 01 March 2006 - 20:59

Pitch Black? Som I Riddick-filmen? Är det vampyrer med i den? :blink:

Elle rsyftar du kanske på det hela "när mörkret kommer är vi alla dödens"?
För så är det väl redan i de flesta vampyrfilmer ;)

Nja, jag tänkte nog på natten vara längre än 8 timmar. Och med natten kommer fasansfulla ting som kommer att ta oss av daga på ett snaskigt sätt!
../l、 Getting old is when a narrow waist and a broad mind change places!
(゚、 。 7
 l、 ~ヽ You can be on the right track and still get hit by a train!
 じしf_,)ノ

#20 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts

Posted 01 March 2006 - 21:29

Man skulle med andra ord gå och se båda på bio om möjligheten uppenbarar sig... För och stötta genren så att säga! :P

Precis så jag menade :)

Edited by Capshaw, 01 March 2006 - 21:49.

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#21 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 01 March 2006 - 21:56

*Flyttar genast upp Storm och Frostbiten på listan* :P :D

Edited by XC-SE, 01 March 2006 - 21:57.

fqq5BYam.jpg

#22 Hofling

Hofling

The Hoff

• Moderator
  • 3,277 posts

Posted 01 March 2006 - 22:58

Nja, jag tänkte nog på natten vara längre än 8 timmar. Och med natten kommer fasansfulla ting som kommer att ta oss av daga på ett snaskigt sätt!

Om man inte har ett par opererade ögon så man ser i mörkret, plus att man är en mördare som kan ta livet av dig med en tekopp
eller
har en träpåle och ett kors
;)

Skämtåsido, jag förstår vad du menar nu :)

Min bildtråd - Min dA-sida - Min facebook-sida

>>Årets manlige medlem 2006<<

#23 Marie Morot

Marie Morot

Deputy Admiral

• Members
  • 10,069 posts
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 05 March 2006 - 18:54

Just nu kan man se på kulturprogrammet Sverige! på SVT 2 och där kommer strax ett inslag om svensk vampyrfilm. Kan ju inte gärna vara något annat än Frostbiten. :D

Det handlade mest om skräckfilm rent allmänt, men ett par korta klipp från filmen fick man se iaf.

#24 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts

Posted 05 March 2006 - 20:16

Det handlade mest om skräckfilm rent allmänt, men ett par korta klipp från filmen fick man se iaf.

Första klippet var okej, det avslutande gav dock vibbar till Buffy-långfilmen :(

#25 C-Diddy

C-Diddy

Lieutenant Junior Grade

• Members
  • 64 posts
  • Interests:Serietidningar <br />(Warren Ellis, Grant Morrison, Alan Moore, Frank Miller) <br />Tack: A Comics Heaven, Gamla Stan<br /><br />Film <br />(60p Filmvetenskap vid Sthlms Universitet)<br /><br />TV <br />(BitMeTV.org is the shit!)<br /><br />Saker som innehåller ordet star:<br />Stargate SG-1<br />Star Wars<br />Star Trek<br />Starzinger<br />osv.

Posted 07 March 2006 - 01:21

Har någon sett filmen än? Tycker den verkar ganska häftig.
Dock tycks dom ha snott konceptet med vampyrer ovanför polcirkeln från Steve Niles vampyrserie "30-Days of Night", som också handlar om det. Har dock inte läst den än så jag vågar inte riktigt uttala mig om dom verkligen "snott" något mer än baskonceptet.
Din guide till ökat populärkulturellt medvetande.
www.fraktastic.blogspot.com