Anders Banke, ja han har fått blodad tand för att göra annorlunda långfilm.
- Det finns ett projekt som är på gång. Det blir ingen vampyrfilm, men något annorlunda. Något som inte gjorts i Sverige sedan 1922 eller 1924, tror jag, säger han.
- Jag hoppas Frostbiten kan öppna upp för mer annorlunda filmer. Snart börjar ju Låt den rätte komma in, som också är en vampyrfilm, att spelas in med Tomas Alfredsson som regissör och så är det en norsk vampyrfilm på gång också.
Frostbiten
Posted 03 February 2006 - 10:50
Posted 03 February 2006 - 11:20
Ja vadå tramsigt om det är på svenska?? det spelar väl ingen roll imho. Är det bra gjort så blir det inte tramsigt oavsett vilket språk filmen är inspelad på.- Det var viktigt att få det realistiskt. Det blir lätt tramsigt annars, speciellt när det är på svenska, säger Anders Banke, som efter seminariet, med en kopp choklad i handen, berättar vad som lockade honom i Ojanlatvas berättelse.
"Laura Daughtery" -Surface
My name is John Loengard. I'm recording this because we may not live through the night. They're here, they're hostile, and powerful people don't want you to know about it. History as we know it is a lie ......
"John Loengard"-Dark Skies
I'm federal agent Jack Bauer, and today is the longest day of my life.
"Jack Bauer"-24
Posted 03 February 2006 - 14:03

Posted 03 February 2006 - 14:23
Håller med förgående talare, det skall bli intressant. Vad filmer som denna (och thrillers och skräck i största allmänhet) har emot sig är den filmmall som nästan all svensk film produceras efter.
Nu har har jag sett trailern (på officiella hemsidan). Verkar lovande helt klart.
Edited by XC-SE, 03 February 2006 - 14:24.

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.
»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)
Posted 03 February 2006 - 19:09
Winter is Coming
Posted 03 February 2006 - 20:14
Edit: Jaja Marie... men stavningskontrollen gillade tydligen inte den stavningsvarianten...
Edited by XC-SE, 04 February 2006 - 12:34.

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)
Posted 04 February 2006 - 12:17
Edited by Rick Hunter, 04 February 2006 - 12:18.
Winter is Coming
Posted 04 February 2006 - 12:23
Edited by XC-SE, 04 February 2006 - 12:24.

Posted 04 February 2006 - 12:30
Posted 04 February 2006 - 12:35
Edited by XC-SE, 04 February 2006 - 12:35.

Posted 24 February 2006 - 20:24
Posted 24 February 2006 - 21:20
Posted 27 February 2006 - 21:55
/Moderator
Posted 27 February 2006 - 23:32
I Sverige har det nästan alltid setts som ofint och gilla (och producera) äventyrsfilm eller filmer med övernaturliga inslag.
Skulle nu Storm och Frostbiten bli ekonomiska succéer kan vi nog räkna med fler filmer. Det är ekonomin som sätter trender. SF har direkt inte varit en genre som trotts vara inkomstbringande, därför vågar man inte satsa på dem. Så om vi vill ha fler, låt oss se dessa två filmer tusen gånger på bio var så...
»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«
Posted 28 February 2006 - 08:37
Man skulle med andra ord gå och se båda på bio om möjligheten uppenbarar sig... För och stötta genren så att säga!Skulle nu Storm och Frostbiten bli ekonomiska succéer kan vi nog räkna med fler filmer.

Posted 01 March 2006 - 19:34
Det kan bero på att svenska språket är ganska tamt?
*Smärre urspårning*
Jag hittade spelet Ringen på rea, utan box, pyntade 30 pix och tyckte jag hade gjort ett klipp.
Kom hem och installerade liret och drog igång och ur ljudanläggningen strömmade svenska röster!
Det lät för löjligt! Jag stod ut till det kom in nå'n och började bräka på värmländska,
Ang. Frostbiten verkar iden med vampyrer ovanför Polcirkeln rätt cool. Åtminstone vintertid.
Är det bara Pitch Black som snuddat vid ämnet tidigare?
Edit: Stvaningen
Edited by Kizmiaz, 01 March 2006 - 19:36.
(゚、 。 7
l、 ~ヽ You can be on the right track and still get hit by a train!
じしf_,)ノ
Posted 01 March 2006 - 19:52
Är det bara Pitch Black som snuddat vid ämnet tidigare?
Pitch Black? Som I Riddick-filmen? Är det vampyrer med i den?
Elle rsyftar du kanske på det hela "när mörkret kommer är vi alla dödens"?
För så är det väl redan i de flesta vampyrfilmer
Hursomhelst:
Denna film tänker jag nog ta och se. Ska bli intressant med en svensk skräckis som verkar bra.
den senaste svenska skräckis jag såg var nog den med Kjell Bergman och Johannes Brost, och den var ju inte så värst lyckad ^^
Edit; Tro tusan att jag hittade filmen
Besökarna
Edited by Hofling, 01 March 2006 - 19:54.
Min bildtråd - Min dA-sida - Min facebook-sida
>>Årets manlige medlem 2006<<
Posted 01 March 2006 - 20:02
Det finns några svenska skräckisar, en jag länge velat se är Scorched Heat, med Harald Treutiger.. verkar vara en höjdare
Posted 01 March 2006 - 20:59
Pitch Black? Som I Riddick-filmen? Är det vampyrer med i den?
![]()
Elle rsyftar du kanske på det hela "när mörkret kommer är vi alla dödens"?
För så är det väl redan i de flesta vampyrfilmer
Nja, jag tänkte nog på natten vara längre än 8 timmar. Och med natten kommer fasansfulla ting som kommer att ta oss av daga på ett snaskigt sätt!
(゚、 。 7
l、 ~ヽ You can be on the right track and still get hit by a train!
じしf_,)ノ
Posted 01 March 2006 - 21:29
Man skulle med andra ord gå och se båda på bio om möjligheten uppenbarar sig... För och stötta genren så att säga!
Precis så jag menade
Edited by Capshaw, 01 March 2006 - 21:49.
»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«
Posted 01 March 2006 - 21:56
Edited by XC-SE, 01 March 2006 - 21:57.

Posted 01 March 2006 - 22:58
Nja, jag tänkte nog på natten vara längre än 8 timmar. Och med natten kommer fasansfulla ting som kommer att ta oss av daga på ett snaskigt sätt!
Om man inte har ett par opererade ögon så man ser i mörkret, plus att man är en mördare som kan ta livet av dig med en tekopp
eller
har en träpåle och ett kors
Skämtåsido, jag förstår vad du menar nu
Min bildtråd - Min dA-sida - Min facebook-sida
>>Årets manlige medlem 2006<<
Posted 05 March 2006 - 18:54
Det handlade mest om skräckfilm rent allmänt, men ett par korta klipp från filmen fick man se iaf.
Posted 05 March 2006 - 20:16
Det handlade mest om skräckfilm rent allmänt, men ett par korta klipp från filmen fick man se iaf.
Första klippet var okej, det avslutande gav dock vibbar till Buffy-långfilmen
Posted 07 March 2006 - 01:21
Dock tycks dom ha snott konceptet med vampyrer ovanför polcirkeln från Steve Niles vampyrserie "30-Days of Night", som också handlar om det. Har dock inte läst den än så jag vågar inte riktigt uttala mig om dom verkligen "snott" något mer än baskonceptet.
www.fraktastic.blogspot.com