Jump to content

Photo

Charmed Goes Poof!

• Please log in to reply
56 replies to this topic

#1 Forever Xena

Forever Xena

Warrior Princess

• Moderator
  • 10,223 posts

Posted 04 March 2006 - 09:01

Från TVguide.com

THE AUSIELLO REPORT Email Michael Ausiello Your Questions

The Charmed ones: Alyssa Milano, Holly Marie Combs and Rose McGowan

Charmed Goes Poof!
The Charmed ones have officially cast their last spell. Multiple sources confirm that execs behind the new CW network have decided to pull the plug on the eight-year drama. The final episode will air Sunday, May 21.
Ironically, executive producer Brad Kern was holed up in an editing bay all day Thursday and missed a call from the president of Spelling Entertainment giving him the official cancellation news. But it's not like it came as a surprise; he says he always intended to write this season's last episode as a series finale. "It's been a hell of a run," he says, "but all good things must come to an end."

Details of the final episode are being kept under wraps, but fan favorite Brian Krause will likely be back. And what about Shannen Doherty? Says my Charmed mole: "I wouldn't count on it." Yeah, I figured.

--------------------------------------------------------------------------------

Edit: La in en spoilertag bara för säkerhets skull. ;)

Edited by Marie Morot, 04 March 2006 - 10:40.

Xena doesn't just have a warcry. She made war cry. Just ask Ares

For Xena, death is never permanent. Its just a slight set back and always part of her plan.

If you're going through hell, keep going.Winston Churchill

Combat Information Center

Min avatar samling

#2 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 04 March 2006 - 09:29

Som sagt. Det var väl väntat? Och kanske tom på tiden? Jag har (tyvärr) inte sett många avsnitt de senaste säsongerna, men tycker att serien verkar gå lite på halvfart.

fqq5BYam.jpg

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#3 Spidde

Spidde

Rear Admiral

• Members
  • 3,747 posts
  • Interests:Serietidningar, musik, film och litteratur.

Posted 04 March 2006 - 10:01

Det var på tiden...jag tycker serien borde ha slutat efter sju säsonger, det kändes för mycket redan då...jag har inte sett säsong 8, men det verkar vara ganska uselt...men jag måste nog ändå se den när den visas på svensk TV ;)
With great power comes great responsibility. This is my gift and my curse. I am Spider-man.

last.fm Filmtipset

#4 Forever Xena

Forever Xena

Warrior Princess

• Moderator
  • 10,223 posts

Posted 04 March 2006 - 10:28

men jag måste nog ändå se den när den visas på svensk TV

I morgon kl 19.00 börjar den :)

Xena doesn't just have a warcry. She made war cry. Just ask Ares

For Xena, death is never permanent. Its just a slight set back and always part of her plan.

If you're going through hell, keep going.Winston Churchill

Combat Information Center

Min avatar samling

#5 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 04 March 2006 - 11:11

Det var på tiden...jag tycker serien borde ha slutat efter sju säsonger, det kändes för mycket redan då...

Jag tyckte precis tvärtom - efter några svagare säsonger fick vi en av de kanske absolut starkaste säsongerna någonsin i serien. Till skillnad från i Buffy där man helt tappade bollen och sprang omkring som yra höns, så lyckades man med Charmed hålla sig on track med en intressant historia. Däremot hade slutet på säsong 7 varit mycket bra som serieslut...
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#6 Spidde

Spidde

Rear Admiral

• Members
  • 3,747 posts

Posted 04 March 2006 - 11:25

Frågan är man ska bli glad nu...är det riktigt dåligt kommer jag nog ha svårt att se serien mer...har allmänt dåligt med tid för tillfället också...

Capshaw: Slutet av Buffy är ju bra, iallafall jämfört med Charmed säsong 7. Grejen med Charmed är att de har kört på med glimten i ögat och gjort underhållande b-drama alltför länge. Serien har inte direkt förnyats nånting tycker jag, och säsong 7 kändes trött, smådålig och inte speciellt engagerande...
With great power comes great responsibility. This is my gift and my curse. I am Spider-man.

last.fm Filmtipset

#7 Aztecface

Aztecface

Commodore

• Members
  • 1,336 posts

Posted 04 March 2006 - 13:08

Frågan är man ska bli glad nu...är det riktigt dåligt kommer jag nog ha svårt att se serien mer...har allmänt dåligt med tid för tillfället också...

Capshaw: Slutet av Buffy är ju bra, iallafall jämfört med Charmed säsong 7. Grejen med Charmed är att de har kört på med glimten i ögat och gjort underhållande b-drama alltför länge. Serien har inte direkt förnyats nånting tycker jag, och säsong 7 kändes trött, smådålig och inte speciellt engagerande...

Jag har nog inte sett mer än ett par avsnitt av denna serien men har alltid haft den på "ska se" listan. Inte illa att göra 8 säsonger i vilket fall som helst.
"There once was a man from Nantucket..."

#8 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts

Posted 04 March 2006 - 15:14

Capshaw: Slutet av Buffy är ju bra, iallafall jämfört med Charmed säsong 7.

Nej, det är den inte. Buffys säsong sju hade en intressant tanke, som inte utfördes väl då den väl producerades. Trådar slängs ut, men struntas i att plockas upp (t.ex. Amys tråd som var tänkt att bli något, liksom Anyas och Giles besök till en demon). De hastar igenom saker (t.ex. spenderades för stor tid i början på meningslösa avsnitt, vilket i slutet blev att man fick dra upp turbon). De är inkonsekventa i sitt utförande (t.ex. Buffy kan knappt inte dräpa en übervamp, men då det kommer armé dör dem av ett hugg - t.o.m. scoobies har inga problem att ta dem).

Charmed tog sig tid att bygga upp en handling kring avatarerna, de skapade en intressant vändning kring dem, för att sedan vända storyn helt tvärtom på slutet (vilket förankrades väl i avsnitten innan). De hastade inte igenom storyn, de var inte inkonsekventa och de struntade inte i att plocka upp trådar som de la ut. I kort och gott, Buffys sjunde säsong är hantverksmässigt dålig vilket inte Charmed är. Är Buffy generellt bättre? Absolut, men man kan inte leva på det hur länge som helst. Säsong sju är mycket svagare kvalitétsmässigt än vad Charmed var. Vad smaken säger är dock en annan sak, vilket jag gärna erkänner (jag kan gilla skräp - typ Sunset Beach :P ), men nu är Charmeds sjunde säsong mycket starkare i kvalitéten än vad Buffys var.

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#9 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 04 March 2006 - 15:19

Jag planerar och köpa såväl Buffy som Charmed på DVD så smånigom. :) Jag tycker det är storartat att kunna hålla så pass hög kvalitet i så pass många säsonger. Sedan finns serier som tappar både takt och kvalitet redan i säsong 3.

fqq5BYam.jpg

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#10 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts

Posted 04 March 2006 - 16:36

Instämmer i det som XC-SE säger. :)

#11 Sötnosen

Sötnosen

Senior Captain

• Members
  • 663 posts
  • Interests:Sci-fi: Star Trek, Firefly, Battlestar Galactica, Babylon 5, Stargate Atlantis.<br />Tv: Frasier, Lost, The O.C., Desperate housewives, Medium.<br />Fantasy: Tolkien, Robin Hobb, Tad Williams, Douglas Adams.<br />Musik: Sarah Brightman, Michael Ball, Within Temptaion, Il Divo, After Forever, Epica, Kamelot, Wuthering Heights, System of a down, Linkin Park, Vittorio Grigolo, franska musikaler, Emmanuel Moire och många, många fler.<br />Övrigt: historia, språk, litteratur, &quot;new age&quot;, marsvin och andra djur. Samlar på autografer.

Posted 04 March 2006 - 18:17

Jag gillade serien i början, men nu känns allt lite tjatigt. Bra att den får ett värdigt slut istället för att de ska dra ut på det hela.

Fast samtidigt förstår jag hur alla Charmed-fans känner sig... skulle helst önska att mina favoritserier kunde gå år efter år... Star Trek och Firefly, I miss you!!
Posted ImagePosted Image

#12 Spidde

Spidde

Rear Admiral

• Members
  • 3,747 posts

Posted 04 March 2006 - 19:48

Capshaw: Hmmm...jag tycker säsong 7 av Buffy har bra mycket bättre skådespel, intriger och manus än vad säsong 7 av Charmed har. Jag skulle kunna hålla med om det var Angel du snackade om, men det har varit på tok för mycket trams och upprepningar i Charmed de senaste åren...Men jag har sett alla avsnitt så jag måste nog tvinga mig själv till att se säsong 8 också...

last.fm Filmtipset

#13 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 04 March 2006 - 20:14

Jag gillade serien i början, men nu känns allt lite tjatigt. Bra att den får ett värdigt slut istället för att de ska dra ut på det hela.

Man skall sluta på topp! (Och om författarna sedan skulle åstadkomma en trevlig liten spin-off ... vilken bonus!) :D

OT: Det rytades ett tag om att Xena skulle få en Aphrodite spioff... (En spinoff på spinnoffen så att säga).

fqq5BYam.jpg

#14 Illyria

Illyria

Commodore

• Members
  • 1,533 posts

Posted 04 March 2006 - 20:16

Detta har jag vetat ett bra tag, Rose har uttalat sig om det tidigare. Och det är verkligen på tiden också, serien borde inte fått en åttonde säsong, den är riktigt kass, tom mätt med Charmed-mått. Slutet på säsong 7 hade varit ett bra slut.

(och Buffy tappade aldrig kollen på något, Charmed däremot... serien är ju numera mest ett skämt)

#15 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts

Posted 05 March 2006 - 02:03

och Buffy tappade aldrig kollen på något,

Jo, och att låta sina känslor överskugga vad som egentligen är ett faktum om man kollar närmare på det framgår väldigt tydligt. Nostalgi och smak är en sak, ren fakta är en annan.

Buffy höll inte alls i den sista säsongen - fakta. Jag är inte intresserad av att höra något "Nej, så är det inte!" såvida du inte kan backa upp det med fakta. Bemöt de exempel som jag angav ovan och slå hål på det jag säger om du kan.

Charmed däremot... serien är ju numera mest ett skämt

Har inte sett säsong 8, så... Men sammanhållen plot över säsong sju i Charmed utklassade Buffy på alla håller och kanter.

#16 Rick Hunter

Rick Hunter

Vice Admiral

• Aktiv member
  • 7,270 posts

Posted 07 March 2006 - 19:32

Buffys sista säsong är nog den bästa tycker jag. Av sista säsonger på tv-serier är nog s7 av Buffy en av de bästa rentav.

När det gäller Charmed så bryr jag mig inte, den tycker jag bara var bra i början sen gick det snabbt utför

Winter is Coming

#17 Spidde

Spidde

Rear Admiral

• Members
  • 3,747 posts

Posted 07 March 2006 - 20:54

Jag såg avsnittet i söndags och det var ungefär som vanligt, fast lite fånigare...varken mer eller mindre...

last.fm Filmtipset

#18 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts

Posted 07 March 2006 - 21:37

Buffys sista säsong är nog den bästa tycker jag.

Nyckelordet ovan är tycker. Vad jag säger är att Buffys sjunde säsong är sämre än Charmed ur en synvinkel där man ser till hur man byggt upp den. Alltså ren hantverksmässig kvalité. Smak har ingen plats där. Det är irrelevant i det sammanhanget.

Vad vi tycker sedan är en helt annan diskussion. The First är en tuffare skurk än de flesta och tematiskt passade den alldeles utmärkt som avslutning. Och slutstriden som Buffy och de andra utkämpar får mig att rysa av välbehag. Men det betyder inte att kvalitén på bygget nödvändigtvis är bra. (Hur förklarar du t.ex. att många älskar såpor? Inte är det för att det är bra kvalité inte...)

#19 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 07 March 2006 - 21:55

(Hur förklarar du t.ex. att många älskar såpor? Inte är det för att det är bra kvalité inte...)

:o Är det inte?? :o

:P :lol:

Men du har rätt Cappy. Smak och Hantverk är två olika saker. Det finns mängder av produktioner som kanske inte är så där 100% hantverksmässigt men som ändå har det där lilla extra väger upp bristerna.

fqq5BYam.jpg

#20 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts

Posted 07 March 2006 - 22:49

Det finns mängder av produktioner som kanske inte är så där 100% hantverksmässigt men som ändå har det där lilla extra väger upp bristerna.

Absolut. Ett av mina favoritexempel är teveserien SeaQuest. Den skulle kunna göras mycket bättre och mer sammanhållen (säsong 3 var på väg åt rätt håll), men jag älskar den serien ändå. :wub: Bara för jag älskar den, betyder det inte att jag tror den är ett mästerverk hantverksmässigt. Det fråntar dock inte dess plats i mitt hjärta ändå. :)

#21 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 08 March 2006 - 08:50

"Xena" är ju den serie som ligger mig närmast om hjärtat, den håller kanske inte alltid rent hantverksmässigt, men jag tycker ändå att det är en av de bästa serierna som producerats. "V" är ju ett annat exempel. Miniserierna är bra, men hade en alldeles för liten budget för att vara ett ett mästerverk hantverksmässigt. Ändå så har den serien fått i det närmaste kultstatus.

fqq5BYam.jpg

#22 Illyria

Illyria

Commodore

• Members
  • 1,533 posts

Posted 08 March 2006 - 11:20

Har inte sett säsong 8, så... Men sammanhållen plot över säsong sju i Charmed utklassade Buffy på alla håller och kanter.

Du kommer säkert älska säsong 8 för säsong 7 för mig var väldigt (extremt!) medioker. De försökte (och försökte härma Buffy dessutom) men misslyckades. Ett stort problem med Charmed är att serien inte har något djup och den följer inte upp något. Ytligt och skrattretande. Och det är bara än värre i säsong 8.

Billie måste vara den mest irriterande karaktären på flera år.

#23 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts

Posted 08 March 2006 - 12:33

Buffy och Charmed hade klara likheter i säsong sju, vilket gör att de kan jämföras nästan rakt av. Eftersom det tar ett visst tag att planera ut grunderna så är det troligen fristående från varandra i sin planering. Som kan ses i båda avsnittens start så läggs grunden för The First och Avatarerna i respektive serie. Snarare är det längre fram Charmed som avviker från upptakten kring handlingen (det skulle inte förvåna mig om de planerat avatarerna som onda, men sett vart Buffy tog det och därmed kände sig tvingad att ändra det).

Att säga att det är ytligt är felaktigt. Sätter man sig och analyserar den djupare enligt filmvetenskaplig doxa så ser man det ganska fort. Att den däremot kan kännas ytligt är något helt annat, men det hänger främst ihop med stämningen i serien. Charmed har en mer "light" och "goofy"-känsla i sig, medan Buffy alltid varit mer mörker och depression. Det lämnar en helt annan eftersmak som man lätt misstar för att den ena är mer medioker än den andra i kvaltié. Som jag sagt åter och återigen, kvalité har (nödvändigtvis) inget att göra med om man tycker det är bra eller inte.

Att Billie i säsong åtta verkar vara en ren Buffy-klon är något helt annat (jag har bara sett avsnitt 1 och 2 så jag har ingen djupare koll där än). Jag talar nu inte om serien som helhet, utan ovan syftar jag främst på respektive säsong sju.

Edited by Capshaw, 08 March 2006 - 12:34.

#24 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 08 March 2006 - 14:03

För att inte tala om att Billies syster är The Key. Var har vi hört det förrut? :rolleyes:
Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.

#25 Illyria

Illyria

Commodore

• Members
  • 1,533 posts

Posted 08 March 2006 - 14:39

Georgia :lol: Helt rätt. En jäkla rippoff även denna säsongen.

De klarar inte av att vara originella, vilket också är en kvalitetssak. Charmed är verkligen light, att serien följer upp sig själv bra och med tanke på att de faktiskt försöker vara allvarliga så lyckas de katastrofalt dåligt. Detta var något de brukade kunna hantera mycket bättre under de tidigare säsongerna men numera är verkligen serien mer ett skämt.

"Att säga att det är ytligt är felaktigt". :rolleyes: Att säga så är felaktigt. Jag upplever serien som extremt jävla ytlig. Den har inte tillräckligt med kvalitet för att klara av något annat. Om serien delvis försöker vara light och goofy skulle det vara en del av serien, inte något som överväger och tar över helt. Det är ingen komediserie de gör och den skulle lätt kunna visa mer av det djup den försöker (men totalt misslyckas) visa. Är något bra för dig har det kvalitet. Det har vissa kvaliteter som passar serien, men misslyckas serien med dem så försvinner kvaliteten. Charmed misslyckas, ingen kvalitet kvar.

Billy en Buffy-klon? Vilket skämt.