Jump to content

Photo

Spiderman - familjetidningen

• Please log in to reply
28 replies to this topic

#1 Ned Flandiddelianders

Ned Flandiddelianders

Fleet Captain

• Members
  • 1,027 posts
  • Interests:Film Serier Tv-spel Vänner Party

Posted 29 April 2006 - 11:17

Var precis på marknad i Ed och pratade med Marvel-Janne Eriksson.

Det kommer som utannonserat en ny Spidermantidning inriktat till de yngre. Formatet skulle vara lite större än det vi är vana med, 52 sidor tjock, varav 22-23 sidor serier och annat pyssel i resten av tidningen. En gång i månaden kommer tidningen och den ingår i MARVELKLUBBSNUMRERINGEN, eftersom förlaget annars mister samlarna (som mig då...). Första numret kommer nu i juli. That´s it. Det blir alltså till att smyga sig in på Pressbyrån precis innan stängningsdags å kränga barntidningar.. B)

Äh, ska bli kul å se vad det blir för serier, jag har ju faktiskt inte läst dem än.
I love the smell of napalm in the morning

#2 Jazzdevil

Jazzdevil

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,298 posts
  • Interests:1. Lee Van Cleef<br />2. The Dude<br />3. John Constantine<br />4. Dale Cooper<br />5. Charles Mingus<br />6. Scott Walker<br />7. Frank Miller<br />8. Nancy Sinatra<br />9. Barry Adamson<br />10. Serge Gainsbourg <br />

Posted 29 April 2006 - 11:23

Bra med indoktrinering. Det behövs! Men vad händer med de äldre läsarna?

#3 Ned Flandiddelianders

Ned Flandiddelianders

Fleet Captain

• Members
  • 1,027 posts

Posted 29 April 2006 - 11:30

Tja, den nya tidningen blir ju bara ett komplement till den ordinarie, som kommer finnas kvar, om än i 100-sidiga månadstidningar framöver.

Och javisst, Spiderman behöver hitta sin publik i Sverige, och det gör man i målgruppen som den nya tidningen riktar sig till.
Tycker själv att Spiderman nu för tiden är bra mkt vuxnare än den var på tex 80-talet. Mkt Peter Parker och hans problem istället för Spiderman knockar Doc Ock för 175: gången.
Janne Eriksson tyckte själv att de nya serierna var sköna att läsa för man slapp all problematik och konflikt som finns i ordinarie Spiderman.

#4 Jazzdevil

Jazzdevil

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,298 posts
  • Interests:1. Lee Van Cleef<br />2. The Dude<br />3. John Constantine<br />4. Dale Cooper<br />5. Charles Mingus<br />6. Scott Walker<br />7. Frank Miller<br />8. Nancy Sinatra<br />9. Barry Adamson<br />10. Serge Gainsbourg <br />

Posted 29 April 2006 - 12:07

100 sidor låter kanon bra. kanske får börja köpa spidde igen då...

#5 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts
  • Interests:Serier, musik, konst, teckning.

Posted 29 April 2006 - 12:19

Tja, den nya tidningen blir ju bara ett komplement till den ordinarie, som kommer finnas kvar, om än i 100-sidiga månadstidningar framöver.

Och javisst, Spiderman behöver hitta sin publik i Sverige, och det gör man i målgruppen som den nya tidningen riktar sig till.
Tycker själv att Spiderman nu för tiden är bra mkt vuxnare än den var på tex 80-talet. Mkt Peter Parker och hans problem istället för Spiderman knockar Doc Ock för 175: gången.
Janne Eriksson tyckte själv att de nya serierna var sköna att läsa för man slapp all problematik och konflikt som finns i ordinarie Spiderman.

Vet inte, tycker det var mycket mer Peter Parker och hans problem på åttiotalet och även sextiotalet än vad det är nu. Vi får se allt mindre av privtpersonen Peter och mer och mer om superhjälten Spider-Man. Om man bor i ett lyxigt högkvarter med sina gruppmedlemmar så finns det inte så mycket utrymme för privatliv.

Jämför det med åttiotalet, där Peter bl. a hade krångel med hyra, hoppade av skolan för att jobba, hade en mycket större umgängeskrets samt till slut fann Mary Jane.
*Hockey och superhjältar*

#6 Jazzdevil

Jazzdevil

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,298 posts

Posted 29 April 2006 - 12:23

Ja, jag gillade verkligen delar av 80-talet. Visst hans anatgonister var inte alltid av det intressantare slaget och stundtals var det bara som repriser. Men sedan kom tyvärr alla j***a kloner fram och tillbaka och man orkade inte bry sig.

#7 PredaBot

PredaBot

Rear Admiral

• Moderator
  • 2,983 posts

Posted 29 April 2006 - 14:15

Vet vi varsifrån som serierna till tidningen kommer att komma ifrån? :huh: Antagligen Marvel Age Spiderman, men hur har dom serierna mottagits i USA då? Dom verkar sälja halvdant där iallafall, eller?

#8 Ned Flandiddelianders

Ned Flandiddelianders

Fleet Captain

• Members
  • 1,027 posts

Posted 29 April 2006 - 14:23

Vet vi varsifrån som serierna till tidningen kommer att komma ifrån? :huh: Antagligen Marvel Age Spiderman, men hur har dom serierna mottagits i USA då? Dom verkar sälja halvdant där iallafall, eller?

Ah, det glömde jag att säga; det är BRITTISKA serier som kommer att publiceras, det e allt jag vet om själva serierna!

Edited by Ned Flandiddelianders, 29 April 2006 - 14:54.

#9 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts

Posted 29 April 2006 - 14:38

Aha! Spännande! Astonishing Spider-Man eller vad den tidningen heter. De gör tydligen lite egan grejer i Storbritannien. Då ska jag definitivt kolla upp den tidningen!

För övrigt, de som är nyfikna på Marvel age Spider-Man, den finns att köpa på vissa välsorterade pressbyråer. Har i alla fall sett den på centralen i Göteborg. :)

#10 PredaBot

PredaBot

Rear Admiral

• Moderator
  • 2,983 posts

Posted 29 April 2006 - 15:46

Ja inte på pressbyrån i Luleå iallafall, Kermit. :D

Att det e brittiska spidde-tidningen som publiceras ser jag fram emot! :) Har läst att både Captain Britain, som är med i en story om Red Skull och Cosmic Cube, och den ursprunglige Death's Head har varit med i brittiske Spidde.

#11 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts

Posted 29 April 2006 - 15:53

Att det e brittiska spidde-tidningen som publiceras ser jag fram emot! :) Har läst att både Captain Britain, som är med i en story om Red Skull och Cosmic Cube, och den ursprunglige Death's Head har varit med i brittiske Spidde.

Välsorterade pressbyråer var ordet jag använde. ;)

Kan det vara från den här tidningen som serierna kommer ifrån?

http://www.spiderfan...tacular_uk.html

#12 Walker

Walker

Rear Admiral

• Aktiv member
  • 3,025 posts

Posted 29 April 2006 - 16:11

En lite Spidde-relaterad off-topic fråga. Såg en liten bit av en tecknad Spindelmannen-film på en av de kommersiella kanalerna. Som vanligt var Jameson uppretad på en viss insekt, han var riktigt uppe i varv...och skrek och gormade på kontoret om att polisen måste sätta åt denna samhällets fiende!

Jag hade hamnat framför RTL, Jamesons tal, hans karaktäristiska mustasch, samt att han skrek och gormade på tyska!!!...väckte vissa associationer. ;) :lol: ...Nej,nej jag anklagar inte karaktären Jameson med ett stark rättpatos, motståndare till fascism osv för någonting, däremot är jag lite nyfiken på varför han fick det utseende han fick. Hur tänkte Steve Ditko när han gav karaktären just der mustasch, samt att Stan Lee gjorde honom till en lätt demagogisk kontorsdiktator. Finns det någon verkligen förebild till Jameson, t ex någon jobbig chef som Lee eller Ditko ville driva med?

Edited by Walker, 29 April 2006 - 16:13.

#13 Kermit

Kermit

Groda

• Moderator
  • 11,890 posts

Posted 29 April 2006 - 16:16

Lee sa en gång att det är mycket av han själv i Jonah. :blink: :lol:

#14 Walker

Walker

Rear Admiral

• Aktiv member
  • 3,025 posts

Posted 29 April 2006 - 16:19

Lee sa en gång att det är mycket av han själv i Jonah. :blink: :lol:

Måste vara en dold sida av Lee, han verkar vara en trevlig och rolig typr när man ser honom i intervjuer. Långt ifrån en skrikande Jameson. :D

Edited by Walker, 29 April 2006 - 16:19.

#15 Spidde

Spidde

Rear Admiral

• Members
  • 3,747 posts
  • Interests:Serietidningar, musik, film och litteratur.

Posted 29 April 2006 - 17:25

Vad är det som är annorlunda i de brittiska serierna då? Mer än att serierna är tänkta för en yngre målgrupp...

Stan Lee är nog, eller har i alla fall varit, en rätt så jobbig person att ha att göra med tror jag...är inte alla av den typen jobbiga på sitt sätt? Jag kan tänka mig att det var skitjobbigt att jobba tillsammans med honom som tecknare, men samtidigt kul förstås...Det kan nog ligga en del i att han är en liten diktator, men han ska ju ha respekt för att han erkänner det självmant ;)
With great power comes great responsibility. This is my gift and my curse. I am Spider-man.

last.fm Filmtipset

#16 Agentum

Agentum

Captain

• Members
  • 572 posts

Posted 29 April 2006 - 17:28

Jo, tydligen kunde han köra rena uppvisningar med fxljud och spela alla parter när han hade fått nån idé, en cirkus enligt många.
Så han kanske menar det, sur och tvär har jag svårt att se att han skulle vara.

#17 PredaBot

PredaBot

Rear Admiral

• Moderator
  • 2,983 posts

Posted 29 April 2006 - 17:54

Jo, tydligen kunde han köra rena uppvisningar med fxljud och spela alla parter när han hade fått nån idé, en cirkus enligt många.
Så han kanske menar det, sur och tvär har jag svårt att se att han skulle vara.

Det där låter hur jäkla fränt som helst! :D Jobbar man nånsin med en författare/redaktör så hoppas jag innerligt att han har den stilen.

Sen tror jag att Jonah Jameson är kanske en sån där befriande karaktär, han är precis så som Stan Lee själv ofta önskade att han vara mot vissa på marvel-redax vid vissa tillfällen. :) Är väl många av oss som ibland bara får lust att skrika på folk på jobbet.

#18 Erika

Erika

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,783 posts
  • Interests:Böcker, serier, film, TV-serier, TV-spel m.m.

Posted 29 April 2006 - 18:05

Ah, det glömde jag att säga; det är BRITTISKA serier som kommer att publiceras, det e allt jag vet om själva serierna!

Det låter intressant. :)

Nu har jag inte läst just Marvel Age-Spidde, men däremot Marvel Age-FF och det var inget direkt speciellt.

#19 wookiee

wookiee

Senior Captain

• Members
  • 599 posts
  • Interests:Tecknade serier, Star Wars, jamaicansk musik och di gyal dem

Posted 30 April 2006 - 06:12

Är PredaBot luleit?
I så fall är du naturligtvis extra välkommen till forumet! ;)

Don't be fooled by the locks that I got
I'm still, I'm still Janne from the block
:P
Posted Image

#20 PredaBot

PredaBot

Rear Admiral

• Moderator
  • 2,983 posts

Posted 30 April 2006 - 10:10

Är PredaBot luleit?
I så fall är du naturligtvis extra välkommen till forumet! ;)

Don't be fooled by the locks that I got
I'm still, I'm still Janne from the block
:P

Hehe, tackar. :D Är du föredetta Luleit du kanske..? EDIT: Hah, ja nu läste jag Batman-bok tråden, och där framkom det ju. :blush:

Appropå tidningen i fråga, så tror jag att jag ska testa åtminstone ett nummer, storyn med Captain Britain verkar väldigt intressant, fast den kommer nog antagligen längre fram i publiceringen.

Edited by PredaBot, 30 April 2006 - 10:18.

#21 wookiee

wookiee

Senior Captain

• Members
  • 599 posts
  • Interests:Tecknade serier, Star Wars, jamaicansk musik och di gyal dem

Posted 30 April 2006 - 11:31

Är du föredetta Luleit du kanske..?

Bodde på Tunastigen tills jag var två, och på Hammaren (Södra Sunderbyn) tills jag flyttade söderut.
Men jag försöker representera Luleå så gott jag kan ... inte minst när LHF är på besök i Globen. ;)
Posted Image

#22 swa

swa

Ensign

• Members
  • 46 posts
  • Interests:Film, serier och sport

Posted 26 May 2006 - 17:24

Spännande med en familjetidning, kommer nog att köpa första numret iallafall, får se sen om jag kommer att följa dom här serierna.
www.MosEisley.se
Allt inom Star Wars

#23 Ned Flandiddelianders

Ned Flandiddelianders

Fleet Captain

• Members
  • 1,027 posts

Posted 12 July 2006 - 17:20

Så, nu har jag köpt läst och granskat nya numret.

Inga hemligheter görs att den är för en yngre publik, det stora formatet skyltar stort om tidningen i butiken. Serierna är utförda enligt formulär 1A och är 13 sidor st. Hela tidningen är 36 sidor och innehåller en del pysselsidor, och ett par plancher på spidde. Ja, serierna är riktigt barnsliga, och jag tror inte att de attraherar på barn över 8 år. Jag kan ju bara utgå från mig själv, och jag hade inte köpt en sådan här tidning när jag var i just den åldern. Men den riktar sig väl till ännu yngre, står till och med i tidningen att den med fördel läses av föräldern inför barnet.

Hoppas nu att den säljer, och ökar upplagan på "vuxna" spidde, och därmed ger budget och läge för andra Marvelserier!

Kommer att fortsätta köpa denna tidning... samlar slaviskt på Marvelserier, och denna tidning innefattas ju av Marvelklubbsnumreringen till och med! B)

#24 Dilly

Dilly

Lieutenant Junior Grade

• Members
  • 62 posts

Posted 12 July 2006 - 19:21

Visst var det serier från Marvel:Age Spider-Man? Faktum är att den titeln gör bra ifrån sig om man ska tro Joe Quesada.. Titeln har flest prenumeranter bland alla andra titlar hos Marvel... Ät den =)

#25 Ned Flandiddelianders

Ned Flandiddelianders

Fleet Captain

• Members
  • 1,027 posts

Posted 12 July 2006 - 21:00

Ha ha, går den så bra? Hoppas den går bra här med... Denna tidning får dock sina serier från Brittiska Spectacular Spider-Man 117 och 121.