Jump to content

Photo

Firefox vs. andra webbläsare

• Please log in to reply
71 replies to this topic

#1 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts
  • Interests:Spel, narrativ och skrivande.

Posted 10 October 2006 - 10:24

Var det inte du som älskade Microsoft och vägrar överge deras produkter? :unsure:
Robert Jonsson | Moment 223 | Bortom: Lögnens slöja | Facebook

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#2 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 10 October 2006 - 10:28

Jag har inget emot Windows och IE. Men just MSN (dvs Online-delen) är jag rabiat anti emot. Dessutom har jag aldrig vägrat överge MS produkter (väl?).

fqq5BYam.jpg

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#3 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts

Posted 10 October 2006 - 12:41

Jag har inget emot Windows och IE. Men just MSN (dvs Online-delen) är jag rabiat anti emot. Dessutom har jag aldrig vägrat överge MS produkter (väl?).

Jasså? Jag tycker jämt du skriver om hur dinte skall överge IE och Outlook till Marie :P

»Cthulhu är passé. Det är Love Cthulhu som gäller numera. Jag hade då bara inte en aning om att det var jag som var Love Cthulhu.«

#4 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 10 October 2006 - 13:00

Just för närvarande finns inte plats på hårddisken för en alternativ webbläsare - och faktum är att jag inte ser någon riktig poäng med att byta till Firefox. Jag väntar hellre ut hackarna. :P

Outlook kan jag inte överge - eftersom jag syncar adressbok, kalernder och uppgifter i min qtek mot outlook.

fqq5BYam.jpg

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#5 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts

Posted 10 October 2006 - 13:24

Tro mig, skrota IE istället och skaffa FF. Det är en GRYM skillnad (du kan fråga Marie hur pass IE-frälst jag var tidigare - det som fick mig att byta var faktiskt att FF sponsrades av Playboy ;) ).

#6 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 10 October 2006 - 15:23

det som fick mig att byta var faktiskt att FF sponsrades av Playboy ).

Jag vet inte hur jag skall ställa mig till det... för mig är det då sannerligen ingen anledning och upplåta värdefullt hårddisk utrymme på ytterligare en webbläsare. :P

fqq5BYam.jpg

#7 Marie Morot

Marie Morot

Deputy Admiral

• Members
  • 10,069 posts
  • Interests:fantasy noir
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 10 October 2006 - 17:00

Jag hade redan erfarenhet av Safari och tabbad browsing innan jag installerade Firefox. Och det är inget fel på Safari alls, dock är en del websidor inte optimerade för den browsern och vissa saker fungerar inte, så jag testade FF och blev kär med en gång. :wub:

IE är överhuvudtaget inget seriöst alternativ för mig, då M$ slutat uppdatera den för Mac och sista versionen är 5.5 eller nåt nära där.

Dessutom tycker jag att defaultutseendet på M$-applikationer är fult, kantigt, grällt i färgerna och verkligen inte tilltalande. :urk: Och då är jag ändå alldeles för lat för att mecka en massa med themes och skin och sådant i min dator.
Support your local search and rescue unit - get lost.

#8 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts

Posted 10 October 2006 - 17:14

Jag tyckte det roligaste var att Marie gnällt på mig i nästan ett års tid och så kollar jag på möjligheten att ladda ned det. Varifrån hämtar man det då? Jo, Playboy. (Antar att de sponsrade med utrymme.)

Och att Marie ville stödja Playboy så var jag ju bara tvungen att ladda ned det ;)

#9 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 10 October 2006 - 17:15

Uhum. Minns att jag provade opera (ganska länge sedan nu - det var långt innan FF släpptes). Stod ut i hela 3 dagar innan jag kastade ut den.

Det är möjligt att jag provar FF när jag skaffat ny dator och har utrymme för det. Men faktum kvarstår att jag faktiskt inte är så missnöjd med IE som andra verkar vara.

Nu vet jag inte hur Mac funkar - men i windows kan du ställa in färgerna på förnster mm och de färgerna annvänds på de flesta fönster som öppnas. ;)

fqq5BYam.jpg

#10 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts

Posted 10 October 2006 - 18:31

Men faktum kvarstår att jag faktiskt inte är så missnöjd med IE som andra verkar vara.

Du är exakt så som jag var för några månader sedan. Det kommer förändras. Tro mig ;)

#11 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 10 October 2006 - 19:51

Haha, med all säkerhet. Men jst nu prioriterar jag att få tummen ur och köpa en ny dator. :P

fqq5BYam.jpg

#12 Illyria

Illyria

Commodore

• Members
  • 1,533 posts

Posted 10 October 2006 - 19:53

Jag gillar FF, men ett stort problem är att den drar galet mycket minne. :angry: Fanns det något vettigt alternativ skulle jag genast kolla in det närmare.

#13 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts

Posted 10 October 2006 - 21:00

Vad jag har hört är att FF inte drar särdeles mycket mer gentemot t.ex. IE, så det märks ingen direkt skillnad där.

#14 Illyria

Illyria

Commodore

• Members
  • 1,533 posts

Posted 10 October 2006 - 21:06

Det är en skillnad att höra något jämfört med att uppleva skillnaden och FF drar så otroligt mycket minne på min dator.

#15 Marie Morot

Marie Morot

Deputy Admiral

• Members
  • 10,069 posts
  • Interests:fantasy noir
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 10 October 2006 - 21:37

Jag upplever också att FF suger mycket kraft ur datorn och därför försöker jag att inte ha för många flikar igång samtidigt heller, utan håller det på en basnivå och stänger de jag inte använder mer än en stund nu och då. Jag inbillar mig att det gör skillnad iaf.

Dessutom är jag så knäpp att jag använder Safari för nyhetsbrowsing och sådant och FF till forum och sådant istället. Knäppa vanor man får. :P
Support your local search and rescue unit - get lost.

#16 Hofling

Hofling

The Hoff

• Moderator
  • 3,277 posts

Posted 10 October 2006 - 22:08

HAr jag uppe så många flikar så att det inte syns flera däruppe, då går datorn segt.

Men det är så extremt sällan jag har det så, vaniligtvis kör jag kanske 2 fönster med 3 flikar i vardera.

Min bildtråd - Min dA-sida - Min facebook-sida

>>Årets manlige medlem 2006<<

#17 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts

Posted 10 October 2006 - 22:23

Illy: Jag har statistisk fakta - mig ;)

IE drar ungefär samam resurser som FF. Ingen som helst skillnad. Sedan suger de båda mycket energi och resurser, men det är en annan sak. Nu talar jag om skillnader mellan de två broswrarna.

#18 PredaBot

PredaBot

Rear Admiral

• Moderator
  • 2,983 posts

Posted 11 October 2006 - 14:41

Är jag den enda som fortfarande kör med Netscape? Posted Image

6'an var rätt instabil, 7an var lite bättre, men 8.1 som jag satte in då den kom är inte alls dålig! :) Dock så tycker jag den suger märkbart mer minne än IE6 förstås... :o

Netscape är numera byggd på Firefox 1 (påbyggd FF1 i 'lager' på precis samma sätt som FF är, fast i Netscape-riktning) och verkar såvitt jag kan se kunna det mesta FF kan, med skillnaden att Netscape har lite mer säkerhetsinställningar, som jag gillar. :)

#19 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts

Posted 11 October 2006 - 16:03

Jag trodde Netscape var nedlagt :blush:

#20 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 11 October 2006 - 17:21

Jag med. :blush:

Sedan har vi givetvis Lynx... :)

fqq5BYam.jpg

#21 Kizmiaz

Kizmiaz

Wanderer of the Wastes

• Aktiv member
  • 1,880 posts

Posted 11 October 2006 - 18:14

Opera... :wub:
Me like love!
../l、 Getting old is when a narrow waist and a broad mind change places!
(゚、 。 7
 l、 ~ヽ You can be on the right track and still get hit by a train!
 じしf_,)ノ

#22 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 11 October 2006 - 18:23

Har dom flest webbläsarna installerad på datorn, men använder till 99,5% FF, ibland måste man använda Explorer.
Opera och Netscape har jag för att kolla så att hemsidorna jag gör även ser bra ut i dom, för man vet aldrig...
Innan FF kom använde jag Opera väldigt mycket varvat med Netscape.

Fliksystem webbläsare är bara bäst.

Hur är det med nya Explorer? Är det flikar där också?
Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.

#23 Robert Jonsson

Robert Jonsson

Love Cthulhu

• Aktiv member
  • 14,154 posts

Posted 11 October 2006 - 18:38

Rykten säger att det finns i IE 7.0

#24 Illyria

Illyria

Commodore

• Members
  • 1,533 posts

Posted 11 October 2006 - 19:03

Kanske skulle installera Netscape igen.

#25 Supertreck

Supertreck

Senior Commodore

• Aktiv member
  • 2,113 posts

Posted 11 October 2006 - 19:07

Det är en skillnad att höra något jämfört med att uppleva skillnaden och FF drar så otroligt mycket minne på min dator.

Det kan ju möjligtvis vara något defekt i din dator som utgör segheten.

Har bara en processor på 1.53Ghz, en ganska omodernt modekort
med långsamma ramminnen. Ändå går det snabbt med FF utan några
problem.