Jump to content

Photo

Arn - Tempelriddaren

• Please log in to reply
87 replies to this topic

#1 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 13 January 2007 - 14:20

Bio.nu » Arkiv » Första bilden från ARN!

Posted Image

Den första etappen av filmatiseringen av Jan Guillous framgångsrika böcker om Arn har nu startat i Marocko. Skådespelare från Sverige, Norge, England och Indien har hittills checkat in på ”filmhotellet”.

Detta är första bilden från inspelningen av ARN. Fler kommer under helgen här på Bio.nu.

Långt in i Sahara ligger sanddynerna svepande runt oasen, där teamet bor, med soliga dagar och kalla nätter.

”De första två inspelningsdagarna är till ända och resultatet på bild är hisnande. Det är fantastiskt att se Arn rida över sanddynerna i soluppgången och man tror sig vara förflyttad nästan 1000 år tillbaka i tiden. Ett helt års förberedelser har gjort det möjligt att få ta del av miljöer som verkat ouppnåeliga och ett stort arbete har lagts ner på att få alla nationaliteter att samarbeta.”

Det är Arns tid som tempelriddare i det Heliga Landet som började filmas den 10 januari i Erfoud och pågår till 10 februari. På plats i Marocko finns nu, förutom regissör PETER FLINTH, ett team av skandinaviska, engelska och marockanska filmarbetare samt tillsammans med JOAKIM NÄTTERQVISTs Arn alla som han möter under sina år som landsförvisad, gestaltade av bl.a. ANDERS BAASMO CHRISTIANSEN (Harald), MILIND SOMAN (Saladin), NICHOLAS BOULTON (de Ridefort), FRANK SIECKEL (de Turenne), m.fl.

Romansviten om Arn kommer att bli två långfilmer som bjuder på ett rikt galleri av tappra riddare, starka drottningar och svekfulla kungar. Det är en episk hjältesaga om krig och intriger, vänskap och förräderi och det som är störst av allt: kärleken.

SYNOPSIS: År 1150 föds Arn Magnusson på Arnäs gård i Västra Götaland. Han uppfostras i kloster och blir en bildad ung man och en skicklig krigare. I Cecilia möter han den stora kärleken, en kärlek som gör dem till offer för striden mellan den andliga och världsliga makten. Cecilia spärras in i kloster och Arn skickas som tempelriddare till Det Heliga Landet där kriget rasar mellan kristna och muslimer. När Arn återvänder hem måste han kämpa för sin kärlek och det som har blivit hans livsmål: att ena Sverige till ett enda rike.

Beräknad premiär för den första filmen i december 2007 och för film nummer två under hösten 2008.

Länkar:
Arn - Riket Vid Vägens Slut (Andra filmens tråd här på forumet)
Biotider.se
arnmovie.com (Officiella Hemsidan)
MovieZine.se
Wikipedia
IMDb.com
http://www.bio.nu/film/?id=101260

Edited by XC, 29 January 2008 - 17:08.

fqq5BYam.jpg

Du skall inte lyssna på vad jag säger; du skall fatta vad jag menar.

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#2 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts
  • Interests:TV, Film, Böcker, Science Fiction, Fantasy, Undvika soliga dagar, datorer, internet, retro teknoligi och din senaste post!

Posted 14 January 2007 - 20:19

Bio.nu » Arkiv » Fler foton från ARN!

Nu kan du se ännu fler foton från kommande svenska storfilmen Arn på Bio.nu.

Posted Image

Från inspelningsplatsen i Marocko kommer första bilderna från Arn:

Posted Image
Harald

Posted Image

Posted Image

Fler foton

SYNOPSIS: År 1150 föds Arn Magnusson på Arnäs gård i Västra Götaland. Han uppfostras i kloster och blir en bildad ung man och en skicklig krigare. I Cecilia möter han den stora kärleken, en kärlek som gör dem till offer för striden mellan den andliga och världsliga makten. Cecilia spärras in i kloster och Arn skickas som tempelriddare till Det Heliga Landet där kriget rasar mellan kristna och muslimer. När Arn återvänder hem måste han kämpa för sin kärlek och det som har blivit hans livsmål: att ena Sverige till ett enda rike.

Beräknad premiär för den första filmen i december 2007 och för film nummer två under hösten 2008.

fqq5BYam.jpg

»Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fail again. Fail better.« (Samuel Beckett)

#3 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 05 March 2007 - 13:05

Bio.nu » Arkiv » ARN-inspelning påbörjad i Sverige

Idag börjar inspelningarna av Arn i Sverige. Tidigare har man filmat i Marocko.

Den första etappen av filmatiseringen om Arn pågick under perioden 10 januari - 10 februari i Marocko. Det var Arns tid som Tempelriddare i Det Heliga Landet som då spelades in. Idag, den 5 mars, fortsätter inspelningen här i Sverige. Den kommer att äga rum på olika platser i Västra Götaland samt i Film i Västs studio i Trollhättan och pågå till den 12 juli.

Arn och Cecilia spelas av JOAKIM NÄTTERQVIST och SOFIA HELIN. I övriga roller kommer vi bland annat att se MORGAN ALLING (Eskil, Arns bror), STELLAN SKARSGÅRD (Birger Brosa), MICHAEL NYQVST (Magnus Folkesson, Arns far), FANNY RISBERG (Cecilia Blanka, Cecilias vän och drottning), GUSTAF SKARSGÅRD (Kung Knut, barndomsvän till Arn), MIRJA TURESTEDT (Sigrid Magnusson, Arns mor), LINA ENGLUND (Katarina, Cecilias syster), BIBI ANDERSSON (Moder Rikissa). För regin står danske PETER FLINTH.

Filmerna är baserad på Jan Guillous framgångsrika trilogi om Arn Magnusson. Romansviten kommer att bli två långfilmer och är en episk hjältesaga om krig och intriger, vänskap och förräderi och det som är störst av allt: kärleken.

År 1150 föds Arn Magnusson på Arnäs gård i Västra Götaland. Han uppfostras i kloster och blir en bildad ung man och en skicklig krigare. I Cecilia möter han den stora kärleken, en kärlek som gör dem till offer för striden mellan den andliga och världsliga makten. Cecilia spärras in i kloster och Arn skickas som tempelriddare till Det Heliga Landet där kriget rasar mellan kristna och muslimer. När Arn återvänder hem måste han kämpa för sin kärlek och det som har blivit hans livsmål: att ena Sverige till ett enda rike.

Beräknad premiär för den första filmen i årsskiftet 2007/08 och för film nummer två under hösten 2008.

fqq5BYam.jpg

#4 Aztecface

Aztecface

Commodore

• Members
  • 1,336 posts

Posted 05 March 2007 - 20:28

OOOOOOOOOOHHHHHHHHHHH!!!!!!!!!!!!

DETTA KOMMER ATT BLI GRYMT!!!!!!!!!!!!!
"There once was a man from Nantucket..."

#5 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 05 March 2007 - 21:15

Ja är också positivt inställd till det här projektet. :)

fqq5BYam.jpg

#6 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
  • Interests:Depeche Mode
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 15 March 2007 - 15:15

20 miljoner kronor bränns i rekorddyr filmscen

DAGSNÄS. Här rasar slutstriden slaget om Sverige. De dyraste scenerna i svensk films kostsammaste inspelning någonsin. På sju dagar går minst 20 miljoner kronor upp i rök. ANFALL! ekar det ut över de skaraborgska kullarna. Sedan kommer riddarhären framsprängande.

- Det är ju lite av en pojkdröm att får sitta riddarklädd på en häst och skrika anfall, säger Joel Kinnaman.

Han spelar Sverker Karlsson, Arns fiende under striden. Slagfältet luktar, jord, blod, rök, hästskit och skräck.
Arn är det dyraste filmprojektet hittills i Sverige med en budget på 210 miljoner kronor. Tommy Malm är platschef på inspelningsplatsen vid Dagsnäs.

- Det här är det dyraste vi gör i hela filmen. Här rullar allt på topp, säger han. Det går åt mest folk, fordon och hästar under de här dagarna.

Han vill inte berätta vad inspelningarna de här dagarna kostar produktionen, men uppskattningsvis går mer än 20 miljoner går upp i rök på slagfältet.

Scenernas som spelas in är den avgörande slutstriden mellan folkungarna och den sverkerska ätten, som har danskarna på sin sida under striden.

- Vi har valt att baka ihop två historiska slag till ett i filmen och anger inte årtal eller plats, säger regissören Peter Flinth. Vi kallar det bara för ”Slaget” kort och gott.
Posted Image

Joakim Nätterqvist som spelar Arn hade sina första filmdagar sedan han kommit hem från inspelningsperioden i Marocko, där man filmade Arns tid som landsförvisad i Det heliga landet.

- Det är väldigt skönt att få jobba på svenska, säger han. Jag har höga krav på mig själv och vill att dialogen ska låta bra, och då är det här lättare än engelskan vi pratade där nere.

Slaget spelas in vid Dagsnäs Herrgård mellan Skara och Falköping under sju dagar.

På inspelningsplatsen finns:

- 150 ryttare och fotfolk.
- 75 hästar.
- En skötare till varje häst, varje häst äter 13 kg hö.
- 16 stuntmän.
- 5 skådespelare.
- 300 spjut.
- 120 pilbågar.
- 1000 pilar.
- 150 yxor.
- 15 armborst.
- 70 morgonstjärnor och klubbor.
- 50 stridshammare.
- 300 svärd.
- 200 dolkar.
- 450 sköldar.
- 300 flaggor.
- 150 historiska sadlar.
- 100 tält.
- 1000 pilar.
- 2 kameror

DinaPengar.se

Even the stars look brighter tonight - Nothing's Impossible
If you believe in love at first sight - Nothing's Impossible
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

* Lyssnar på just nu * Delar med mig * Twitter * DinoRPG *
Forumets kak- tårt- & glass monster ;)
>>Årets Kvinnliga Medlem 2006, 2007 & 2008<< >>Årets Moderator 2007 & 2008<<
>>Årets Shoppingkompass (=Årets Garv) 2009<<

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.

#7 Aztecface

Aztecface

Commodore

• Members
  • 1,336 posts

Posted 15 March 2007 - 15:19

Jag hoppas ju verkligen att denna filmen hjälper till att få svensk filmindustri där den borde ha varit för länge sedan. I framtiden kanske denna filmen kommer att användas som ett måttstock för vad Svensk film borde vara.

#8 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 15 March 2007 - 15:50

Mmm. Jag hoppas att det blir så pass bra att man vågar satsa mer på film som ligger utanför ramen för "det svenska dramat". :)

fqq5BYam.jpg

#9 Walker

Walker

Rear Admiral

• Aktiv member
  • 3,025 posts

Posted 15 March 2007 - 16:18

- Vi har valt att baka ihop två historiska slag till ett i filmen och anger inte årtal eller plats, säger regissören Peter Flinth. Vi kallar det bara för ”Slaget” kort och gott.

Bra tänkt av Flinth att slå ihop Lena/Gestilren, funkar bättre på film med en "final showdown". Dessutom behöver slaget inte utspela sig i vintern som i boken, vilket gör att dånet från ryttarna verkligen kommer höras. I boken tänker Arn hur skrämmande ljudet hade varit från hästhovarna om det inte hade dämpats av snön.

- Det är väldigt skönt att få jobba på svenska, säger han. Jag har höga krav på mig själv och vill att dialogen ska låta bra, och då är det här lättare än engelskan vi pratade där nere.

Tja ska filmen lanseras internationellt är det lika bra att köra på engelska, själv hade jag inte stört mig om de kört med franska osv.

#10 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 21 March 2007 - 08:57

Sabotage mot Arn
Arn-filmen utsattes för oväntade svårigheter i Marocko. Inspelningen utsattes för nattliga sabotage. - Irriterande och fördyrande, säger producenten Hans Lönnerheden.

Vid inspelningarna av Arn-filmerna i Marocko sökte filmteamet vid ett tillfälle orörda miljöer i sandöknen. De scenerna filmades i Erfoud.
Traditionellt behärskas dessa ökenområden av olika beduinstammar.
– Man kan inte komma åt de här miljöerna på egen hand, säger Hans Lönnerheden, producent för Arn-inspelningarna i Marocko. För att få tillträde måste man förhandla med och de olika beduinstammarna.
Körde med motorycklar

Beduinerna som styrde över de närmsta områdena ville ha mer betalt än vad SF kunde erbjuda. Filmteamet sökte sig därför längre ut till orörda sanddyner som behärskades av en annan stam som inte krävde lika mycket pengar.
Då hämnades beduiner från den stam som SF valt bort genom att komma dit kom på nätterna och för att förstöra inspelningsplatserna.
– De körde runt med fyrhjuliga motorcyklar och gjorde spår i sanddynerna, säger regissören Peter Flinth.
– Ett slags minisabotage kan man kalla det, säger Hans Lönnerheden. I alla fall var det väldigt irriterande.
Inspelningsledningen tvingades att ta in folk som sopade bort spåren varje morgon.
Extra kostnader

– Vi fick anställa mellan 50 och 100 personer vilket medförde extra kostnader, säger Hans Lönnerheden.
Filmverksamheten är den näst största inkomstkällan i det här området. SF hade valt att jobba med en nyetablerad producent på plats vid inspelningarna av Arn-filmerna.
– Vi blev då motarbetade av de andra etablerade producenterna och det hade jag verkligen inte förväntat mig, säger Hans Lönnerheden.
Bland annat fick SF inte hyra rekvisita som låg deponerade i förråd.
– I stället fick vi anställa 50 personer för att nytillverka rekvisita. Det kostade oss egentligen mer än beduinerna tilltag.

Expressen
I still believe in love at first sight - Nothing's Impossible // Nothing's Impossible - Depeche Mode 2005

Esseffennälg (pop.) - Skrivs egentligen SFN-älg och är en ytterst sällsynt ras av älg som enbart finns i vilt tillstånd på Sci-Fi Nytt.
Enstaka exemplar kan hittas också på Tv-land, men de brukar snabbt bli förvirrade och skynda sig tillbaka till Sci-Fi Nytt.

...och eftersom jag är karl kan jag inte multitaska och hålla två olika parallela universum i skallen samtidigt.

...jag förberedde mig på det värsta: dvs ett episkt prettodrama som Wylie och Synon antagligen skulle sucka nöjt över.

#11 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 21 March 2007 - 15:07

:rolleyes: Samma människor om kommer att sitta intill sina kameler sedan och snyftandes tala om i TV vad synd det är om dem. :P

Dålig stil tycker jag att inte acceptera att man inte får sälja om man tar ut för höga priser.

fqq5BYam.jpg

#12 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 23 May 2007 - 15:23

Apropå storfilm – gänget bakom ”Arn” är i Cannes för att marknadsföra Jan Guillou-filmatiseringen för resten av världen, och nu har vi nöjet att presentera filmens trailer! Klicka här för att se de allra första rörliga bilderna från ”Arn: Tempelriddaren”, som har premiär på juldagen. Sveriges dyraste filmprojekt någonsin ser strålande ut! (Källa)

Se trailern här:
ARN Tempelriddaren - Officiell hemsida

Update: Ser bra ut, skall nog se den om jag får möjlighet. :)

Edited by XC, 23 May 2007 - 15:23.

fqq5BYam.jpg

#13 Walker

Walker

Rear Admiral

• Aktiv member
  • 3,025 posts

Posted 23 May 2007 - 15:30

Jag kan bara citera en av Sveriges största idrottshjältar och kanske mer tvivelaktiga programledare.. :P

"Jag får ståpäls" - Gunde Svan

Blir nästan tårögd...äntligen ett storslaget svensk (semi)historiskt epos på film..med bombastisk hollywood-musik. :popcorn: :thumbsup:

#14 Cartman

Cartman

Deputy Admiral

• Aktiv member
  • 10,210 posts

Posted 23 May 2007 - 15:33

Se trailern här:
ARN Tempelriddaren - Officiell hemsida

Ojojojojoj säger jag bara. Så vacker. :wub:

Dom kan ju bara inte misslyckas med den här filmen, eller?

Jag hoppas att jag inte har alltför stora förväntningar på filmatiseringen av Arn, men jag både hoppas och tror att det kommer bli ett bra slutresultat.

Edited by Cartman, 23 May 2007 - 15:35.

#15 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 23 May 2007 - 15:45

Jag förutsätter att det är ytterligare en överhypad, värdelös, svensk film...

...för då har jag bara en trevlig överraskning och vänta! ;)

fqq5BYam.jpg

#16 Walker

Walker

Rear Admiral

• Aktiv member
  • 3,025 posts

Posted 23 May 2007 - 16:08

Eftersom jag läst samtliga böcker, lyssnat på audio-böckerna, sett Arns rike på tv borde jag vara total-spoilad. Men jag tror faktiskt att det kan leva upp till förväntningarna, historien har något visst. Filmen har kostat sjukt mycket och men om man utgår från trailen var det värt det.

Men jag övertygad om att filmen kommer få hård kritik av vissa , Wiklund kommer eventuellt gnälla att så pajigt ser det ut när Sverige ska leka Hollywood. Kultursnobbar kommer gnälla över så många smala konstnärliga projekt som inte blir av pga det här våldsamt dyra pojkboksspektaklet. Politiskt korrekta kommer säkert gnälla över våldet och inte minst de nationalistiska undertoner som finns den avslutande delen trotts att Guillou....nej jag ska inte spoila. Läs böckerna istället.

#17 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 23 May 2007 - 16:32

Alldeles säkert kommer de flesta förstå-sig-påarna att gnälla, men det finns faktiskt de i det här landet som inte håller med om att svensk film nödvändigtvis måste vara ett Ingmar Bergman spektakel (gärna byggt på någon möglig amsaga framkrystad av Strindberg). :P Jag tror den, likt sina syskon i Hollywood, kommer att gå ganska bra generellt sett. :)

fqq5BYam.jpg

#18 Aztecface

Aztecface

Commodore

• Members
  • 1,336 posts

Posted 23 May 2007 - 22:10

Mina förhoppningar är stora men mina förväntningar är väldigt små.

#19 Marie Morot

Marie Morot

Deputy Admiral

• Members
  • 10,069 posts
  • Interests:fantasy noir
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 23 May 2007 - 23:12

^What he said.
Support your local search and rescue unit - get lost.

#20 Walker

Walker

Rear Admiral

• Aktiv member
  • 3,025 posts

Posted 25 May 2007 - 13:24

DN har ännu fler filmklipp. Som "självutnämnd" Arn-expert så får jag erkänna att de faktiskt återger intrigen i boken korrekt..men det känns annorlunda att höra replikerna på engelska när man läst dom på svenska. Språket nere i Palestina ska egentligen vara franska, latin, arabiska samt några få ordväxlingar på nordiska. Nu låter det istället väldigt mycket som Kingdom of heaven.
Fanns mer bilder från stridscenerna, blodet stänker upp på kameralinsen. Nej den här filmen kommer inte bli barntillåten!

http://webbtv.dn.se/.....007/ArnDN.wmv

#21 Marie Morot

Marie Morot

Deputy Admiral

• Members
  • 10,069 posts
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 25 May 2007 - 13:36

I SVT:s morgonsoffa satt panelen och avfärdade projektet helt efter att ha sett det som visades i Cannes. Allt svenskt var sk*t och amerikansk film var såå mycket bättre på allting. :rolleyes: Synd tycker jag att ha sådana förutfattade meningar och inte ge de ambitiösa producenterna en chans iaf. Jag ser fram emot filmen. :)

#22 Aztecface

Aztecface

Commodore

• Members
  • 1,336 posts

Posted 25 May 2007 - 19:57

I SVT:s morgonsoffa satt panelen och avfärdade projektet helt efter att ha sett det som visades i Cannes. Allt svenskt var sk*t och amerikansk film var såå mycket bättre på allting. :rolleyes: Synd tycker jag att ha sådana förutfattade meningar och inte ge de ambitiösa producenterna en chans iaf. Jag ser fram emot filmen. :)

Och så är dom SÅÅÅÅÅÅ duktiga på att ge andra svenska produktioner jättebra kritik.

#23 Georgia

Georgia

Synthare

• SuperMod
  • 15,336 posts
    Sci-Fi
    Fantasy

Posted 25 May 2007 - 20:21

Såg trailern på bio i kväll.
Det här kan nog bli en riktig bra film.

Jag har inte sett serien eller läst böckerna (fast dom står i bokhyllan).

#24 Marie Morot

Marie Morot

Deputy Admiral

• Members
  • 10,069 posts
    cyberpunk
    crime
    shapeshifters
    vamps

Posted 25 May 2007 - 22:18

Och så är dom SÅÅÅÅÅÅ duktiga på att ge andra svenska produktioner jättebra kritik.

Njäe, det vet jag inte förstås... Har iofs inte hört dem diskutera filmer som Storm eller Frostbiten, men Snapphanar fick sig en rejäl skopa i samma diskussion som jag såg. Han som uttalade sig hånade den och tyckte den var mesig och tafflig.

Och Georgia: Du måste ju läsa böckerna. Imho är andra boken bättre än den första.

#25 XC

XC

«Thundermoose.»

• Admin
  • 19,025 posts

Posted 26 May 2007 - 08:51

Har iofs inte hört dem diskutera filmer som Storm eller Frostbiten, men Snapphanar fick sig en rejäl skopa i samma diskussion som jag såg. Han som uttalade sig hånade den och tyckte den var mesig och tafflig.

Han jämförde dessutom säkert med dylika Hollywood-produktioner - för Sverige har ju så stor erfarenhet av att producera filmer som de ovan nämnda. :rolleyes:

fqq5BYam.jpg